Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXXIII-a de peste an - B

Cea de-a doua venire a lui Isus este un izvor de speranță, pace și bucurie

În evanghelia de astăzi, Isus se află la finalul misiunii sale publice și aproape de finalul vieții sale pământești. Știind Isus că în curând va merge la cruce pentru mântuirea noastră și apoi va trece la Tatăl care l-a trimis pe pământ, rostește astăzi pentru noi, oamenii, pe care ne-a iubit până la sfârșit (cf. In 13,1), ultima sa parabolă, o parabolă de speranță neclintită, parabola smochinului care iese cu bine din iarna grea și înverzește sub căldura soarelui de primăvară, prevestind astfel și o vară frumoasă (cf. Mc 13,28-29).

Isus a rostit această parabolă pentru a ne deschide spre speranța unei lumi noi gata să apară, o lume nouă unde noi vom domni împreună cu el, dar și o lume nouă fără domnia păcatului, a diavolului, a suferinței, a bolilor, a lacrimilor, a strigătului de durere și a morții (cf. Ap 21,3-4).

Dar pentru ca lumea această nouă să apară, este obligatoriu ca această lume veche contaminată de păcat, diavol și moarte să dispară. Iar Isus tocmai pentru asta a venit pe pământ, a predicat, va suferi, a murit, a înviat și s-a așezat la dreapta Tatălui, așteptând să vină sfârșitul răului.

Am să descriu în continuare iarna grea a păcatului din care, Isus, soarele ce a răsărit din înălțime (cf. Lc 1,78), ne-a scos.

Noi știm că cea mai mare catastrofă din univers a fost și este păcatul, păcatul primilor oameni și păcatul nostru. Ca să facem o comparație plastică, creația pusă de Dumnezeu în mâna omului (cf. Ps 8,6-7), a fost asemenea unui minunat clopot de cristal ce cânta frumos spre lauda lui și spre bucuria omului. Cu acest bibelou de mare preț omul, la ispita diavolului, a dat de pământ, fisurându-l și înăbușindu-i astfel clinchetul. În momentul spargerii acestui bibelou, s-a mai produs și o explozie cosmică care l-a desfigurat în primul rând pe omul păcătos și apoi întreaga creație dăruită lui de Dumnezeu. Prin această reușită, diavolul a degradat grav chipul și asemănarea lui Dumnezeu din om, și a acoperit pentru mulți amprenta lui Dumnezeu din creație.

Păcatul nu a contaminat și deteriorat numai omul; păcatul a contaminat și deteriorat și întreg universul, care de atunci împreună cu omul așteaptă ziua răscumpărării (cf. Rom 8,19-23). Focul care va însoți venirea de doua a lui Isus, va topi și va remodela din nou întreg universul (cf. Mal 3,19; 2Pt 3,10). De aceea, sfântul Paul, conștient de precaritatea celor pământești, spunea că toate cele care mai înainte erau pentru el câștiguri, acum le socotește ca o pierdere față de înălțimea cunoașterii lui Cristos Isus, Domnul său (cf. Fil 3,8).

Prin catastrofa inimaginabilă a păcatului, întreaga rasă umană, toți oamenii de pe pământ au devenit vrăjmași ai lui Dumnezeu (cf. Rom 5,10); fără putere (cf. Rom 5,6); nelegiuți (cf. Rom 5,6); păcătoși (cf. Rom 5,8); pierduți (cf. Mt 18,11); săraci (cf. Ap 3,17); orbi (cf. 2Cor 4,4); sub mânia lui Dumnezeu (cf. In 3,36); morți în greșeli (cf. Ef 2,1); fără minte și robiți de patimi (cf. Tit 3,3); înclinați numai spre fapte rele (cf. Col 1,21); îndepărtați de Dumnezeu (cf. Ef 2,13); fără nădejde (cf. Ef 2,12); umblând în întuneric (cf. In 8,12) și departe de bucuria Paradisului (cf. Gen 3,23).

Până aici totul ar părea o istorie tristă. Dar evanghelia din care ne hrănim sufletul în fiecare zi, evanghelie care înseamnă "veste bună", ne spune că lucrurile nu au mers, nu merg și nici nu vor merge așa cum vrea diavolul. Și tocmai în acest context dramatic, Isus și-a rostit astăzi ultima sa parabolă plină de speranță neclintită pentru noi, parabola smochinului care înverzește după iarna cea grea, la căldura razelor de soare.

Acest smochin care iese din iarnă ajutat de Isus, soarele primăverii, suntem noi cei care ne-am pus speranța în el. Pentru toți cei care l-au primit în viața lor pe Isus, mort și înviat pentru noi, pentru toți cei care cred în Isus și-l urmează pe calea lui, iarna păcatului, iarna suferinței, iarna asupririi diavolești, iarna înstrăinării de Dumnezeu și de semeni, dar și iarna vechiului "eu", a trecut. De acum se apropie vara domniei noastre cu Tatăl, cu Isus și cu Duhul Sfânt, se apropie vara bucuriei noastre veșnice.

Biblia confirmă prin multe texte această mare speranță pe care ne-a dat-o astăzi Isus prin parabola smochinului înverzit, căci încă din paradis Dumnezeu ne-a promis un Mântuitor (cf. Gen 3,15), iar la plinirea timpului l-a trimis ca să ne mântuiască (cf. Gal 4,4). Iar acest Mântuitor nu este altul decât Isus Cristos, nu este altul decât Fiul său unic și preaiubit (cf. Mc 9,6). Pe acest Isus, Dumnezeu l-a împovărat cu durerile noastre (cf. Is 53,4), l-a făcut una cu păcatul oamenilor (1Cor 15,45), l-a făcut păcat și blestem în locul nostru (cf. 2Cor 5,21; Gal 3,13), și l-a trimis atât ca să ne mântuiască, cât și să ne fie chip și imagine după care noi să ne remodelăm, și să ne naștem din nou (cf. In 3,3).

Omul care după păcat a rămas ca un pământ pe care a avut loc o mare explozie, un pământ pe care s-au format munți și cratere, a avut privilegiul ca, prin patima, moartea, învierea și înălțarea lui Isus la dreapta Tatălui, să i se ridice păcatele și urmările lor veșnice (cf. In 1,29), ca păcatele să-i fie aruncate în adâncul mării (cf. Mal 7,19); ca păcatele să-i fie depărtate de fața lui Dumnezeu (cf. Ps 103,12); ca păcatele să-i fie uitate definitiv (cf. Is 43,25).

Cei care l-au primit pe Isus ca mântuitor, nu numai păcatul li s-a șters și s-a uitat (Col 1,14), ci, datorită lui Isus, li s-a schimbat radical viața și au devenit așa cum spune Scriptura: împăcați cu Dumnezeu (cf. Rom 5,1); apropiați de Dumnezeu (cf. Ef 2,13); iubiți de Dumnezeu (1In 4,9-10); copii ai lui Dumnezeu (cf. In 1,12); moștenitorii lui Dumnezeu și ai împărăției sale (cf. Rom 8,17).

Iată aici pe înțelesul tuturor, parabola plină de speranță a smochinului, a omului, care înverzește după iarna grea a păcatului, la căldura soarelui, Isus.

Profetul Daniel, în prima lectură de astăzi, ne spune: "Mulți dintre cei care dorm în țărâna pământului se vor trezi: unii pentru viața veșnică, iar ceilalți pentru ocara și rușinea veșnică. Cei înțelepți vor străluci ca firmamentul cerului și cei care au învățat mulțimea să umble pe calea dreptății vor străluci ca stelele pentru totdeauna" (Dan 12,1-3). Și acest mesaj al lui Daniel este tot unul de mare speranță, că la a doua venire a lui Isus cei morți din cauza urmărilor păcatului vor învia datorită lui Isus.

La Ierusalim sunt două morminte goale, unul al lui Isus și altul al Maicii Domnului. Aceste două morminte goale sunt ca două trâmbițe care vestesc lumii cea mai mare speranță, speranța învierii fericite. Isus după ce a golit mormântul său prin înviere, căci putere a avut să-și dea viața și puterea a avut să și-o ia înapoi (cf. In 10,18), s-a ridicat și a golit prin înviere și mormântul mamei sale. Dar Isus se va ridica să golească prin înviere și mormintele noastre.

Despre de-a doua venire a lui Cristos, textele biblice ne vorbesc în termeni apocaliptici: strâmtorare, întuneric, zdruncin, nori, foc, dar și de putere și măreție a lui Isus. Pentru ca să nu ne îngrozim de acești termeni apocaliptici, ci să-i iubim, am să prezint un episod din Biblie.

Când Solomon a venit să-și ia mireasa, Biblia ne spune că a venit echipat în straie de războinic și înconjurat de oștire cu săbii scoase din teacă și cu platoșe strălucitoare. Dar mireasa lui, în loc să se tulbure, să se teamă, a stat liniștită, s-a bucurat, l-a întâmpinat și chiar a chemat pe alții să se bucure și să-l întâmpine; a făcut toate acestea pentru că știa că mirele ei, cel viteaz în lupte și bogat în dragoste, a venit ca să o ia și să o ducă în palatele sale strălucitoare (cf. Ct 3,7-11).

Și noi suntem mireasa iubită lui Isus (cf. Os 2,19,20; 2Cor 11,2) și el va veni la noi cu mare putere și măreție, însoțit de semne apocaliptice și înconjurat de îngeri care îi vor aduna pe toți cei drepți de pe pământ (cf. Mc 13,24-27). De aceea noi, asemenea miresei lui Solomon, nu va trebui să ne temem și să ne tulburăm, ci din contra va trebui să fim liniștiți și să ne bucurăm, să-l întâmpinăm și să-i chemăm și pe alții să facă la fel, pentru că el vine să ne ia și să ne ducă în cer, acolo unde ne-a pregătit lăcașuri veșnice în casa Tatălui și acolo unde ne va ferici veșnic (cf. In 14,2-3).

Din spusele sfinților părinți ai Bisericii știm că oamenii au fost creați și destinați să ocupe locurile din cer rămase goale în urma răzvrătirii lui Lucifer și a îngerilor lui. Până la completarea acestui număr, până când sala cerului i se va umple de oameni, timpul sfârșitului, deși început prin învierea și glorificarea lui Isus la dreapta lui Dumnezeu, mai poate întârzia până acest număr de aleși se va completa. Dar nimeni nu știe când acest număr se va completa, când Tatăl care singur știe și decide sfârșitul va găsi momentul potrivit și când Fiul Omului va veni pe nori.

Despre apropierea timpului venirii sale de-a doua Isus ne dă un mic indiciu, spunând: "Soarele se va întuneca și luna își va pierde strălucirea. Stelele vor cădea de pe cer și puterile cerului se vor zdruncina" (cf Mc 13,24-25) Prin asta vrea să ne spună că, atunci când urmași lui din lume, care sunt numiți soare, lună și stele (cf. Mt 5,14-16; Fil 2,15), se vor întuneca și nu-și vor mai revărsa lumina credinței peste lume, atunci trebuie să înțelegem că venirea lui Isus este aproape, așa cum aproape este vara când înverzește smochinul.

Cei răi, chiar și acum se îngrozesc chiar și de fenomene obișnuite ale naturi, care seamănă puțin cu cele care vor însoți venirea de-a doua a lui Isus. Odată un creștin bun, văzând că la apropierea unei ploi torențiale, ce era precedată de mai tunete și fulgere, mulți oameni începeau să-și facă semnul crucii și fugeau să se ascundă, el le striga: "Dacă numai la niște tunete și fulgere pământești vă umpleți de groază și vă ascundeți, ce veți face când soarele și luna se vor întuneca, când stelele vor cădea și puterile cerului se vor zdruncina? Mai degrabă convertiți-vă, ca acele momente să vă bucure și să nu vă umple de groază".

De aceea, noi trebuie să lucrăm cu frică și cutremur la mântuirea noastră (cf. Fil 2,12), pentru că voința lui Dumnezeu este să nu se piardă nici unul dintre noi (cf. 2Pt 3,9) și să ajungem cu toții la mântuire și la cunoașterea adevărului (cf. 1Tim 2,4-5).

De aceea, așa cum evreii din robia Egiptului așteptau cu mijlocul încins, încălțați, cu toiagul în mână clipa când aveau să primească ordinul de a părăsi țara robiei (cf. Ex 12,11), tot astfel trebuie să așteptăm și noi pregătiți, cu mijlocul încins și cu făcliile aprinse (Lc 12,35-36), clipa plecării noastre spre "țara libertății", clipa răpirii noastre în cer (1Tes 4,16-17).

Dar să nu uităm nici ce ne spune profetul Daniel astăzi: "Cei care au învățat mulțimea să umble pe calea dreptății vor străluci ca stelele pentru totdeauna" (Dan 12,3). Așa a făcut și mireasa din Cântarea Cântărilor care și-a chemat prietenele ca să-și întâmpine mirele iubit și așteptat (cf. Ct 3,11). Așa să facem și noi.

Iar răspunsul corect și potrivit din partea noastră la mesajul plin de speranță neclintită al lecturilor de astăzi, este: "Vino, Doamne, Isuse" (cf. Ap 22,20)!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat