Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXXI-a de peste an - B

Iubind pe Dumnezeu și pe semeni, vom intra în împărăția lui Dumnezeu

Trebuie să ne reamintim că Isus, înconjurat de ucenici și norod, era în drum spre Ierusalim, unde curând va suferi și va muri pentru mântuirea lumii. Iar în acest ultim drum al său nu pierde nici o ocazie de a da ultimele învățături celor interesați de mântuirea sa. Și putem spune că aceste ultime învățături ale lui Isus pot fi numite "învățături testament", adică învățături pe care nu trebuie să le uităm și pe care trebuie să le punem în practică.

Isus nu pierde nici o ocazie, favorabilă sau nefavorabilă, pentru a ne da învățăturile sale mântuitoare. Puțin mai înainte de pericopa evanghelică propusă pentru această zi, s-a folosit de răutatea și ironia saducheilor pentru a ne lăsa învățătura despre învierea morților. Acum se folosește de căutarea sinceră a unui cărturar, pentru a ne lăsa învățătura despre dragoste de Dumnezeu și de aproapele. Și ca o paranteză aici, sfântul Paul, care a procedat la fel ca Isus, iubit sau persecutat, liber sau în temniță, folosind orice ocazie pentru a le vorbi oamenilor de Dumnezeu, îl îndeamnă și pe ucenicul său Timotei, și prin el și pe noi, să facă la fel: "Vestește cuvântul, insistă la timp potrivit și la timp nepotrivit, convinge, amenință, îndeamnă, cu toată răbdarea și învățătura" (2Tim 4,2)

Un cărturar pios și sincer, un cărturar dornic să ajungă la împărăția lui Dumnezeu, un cărturar care se ruga de șapte ori pe zi (cf. Ps 119,164), un cărturar care cunoștea bine cele 613 legi religioase ale iudaismului, un cărturar care recita zilnic crezul iudaic (cf. Dt 6,2-6), un cărturar care sintetizase bine întreaga Lege în cele două porunci de căpătâi ale omenirii, porunca iubirii de Dumnezeu și porunca iubirii față de aproapele, se apropie acum de Isus, căutând să afle dacă sinteza pe care a făcut-o Legii este bună și corectă. Și mare i-a fost bucuria când Isus i-a confirmat că Dumnezeu este unul și că nu este altul afară de el; că a-l iubi pe el din toată inima și din tot sufletul și din tot cugetul și din toată puterea și a-l iubi pe aproapele ca pe sine însuși este mai mult decât toate arderile de tot și decât toate jertfele (cf. Mc 12, 28b-34).

Prin redarea crezului iudaic, Isus ne învață astăzi că dragostea lui Dumnezeu nu admite nici un dezacord, nici un compromis; că ea cere de la noi o dăruire totală: inimă, suflet, putere; că întreaga noastră ființă trebuie să fie cuprinsă de ea; și că nici un moment din viața noastră nu trebuie să iasă de sub controlul acestei iubiri divine. Fie acasă, fie la masă, fie la sculare, fie la culcare, fie afară; pe scurt, în toate momentele zilelor noastre, Dumnezeu trebuie să fie subiectul gândurilor, conversațiilor și acțiunilor noastre (cf. Dt 6,4-7).

Trebuie să-l iubim pe Dumnezeu din toată inima și din tot sufletul și din tot cugetul și din toată puterea, pentru că el ne-a iubit mai întâi (cf. 1In 4,19); pentru că ne-a creat pe fiecare ca pe niște ființe minunate (cf. Ps 139,14); pentru că el, atunci când am păcătuit, a pus peste noi mantia îndurării sale (cf. Ez 16,8); pentru că la plinirea timpului l-a trimis pe Fiul său născut din femeie (cf. Gal 4,4); pentru că pe acest Fiul al său l-a dat ca jertfă pentru mântuirea noastră (cf. In 3,16); pentru că l-a trimis și pe Duhul Sfânt în sufletele noastre ca să ne fie mângâietor pe drumul vieții, dar și pentru a ne învăța toate și a ne aduce aminte de toate câte ni le-a spus Isus (cf. In 14,26); și nu în ultimul rând pentru că ne-a pregătit câte o locuință în casa sa, prin Isus Cristos (cf. In 14,2).

Și ce însemnă a-l iubi pe Dumnezeu din toată inima, din tot sufletul, din tot cugetul și din toată puterea? În primul rând înseamnă a-i împlini voința sa sfântă, chiar dacă pentru asta trebuie să lăsăm pe mama și pe tata, pe fratele și pe sora, chiar dacă pentru aceasta trebuie să ne jertfim chiar și viața noastră (cf. Lc 14,26).

Iar în împlinirea poruncii iubirii de Dumnezeu, avem cel mai bun exemplu în Isus, care toată viața a împlinit numai voința Tatălui (cf. In 5,30), chiar și atunci când ascultarea i-a cerut moartea pe cruce (cf. Lc 22,42; Fil 2,8);

Un alt exemplu de împlinirea poruncii iubirii față de Dumnezeu avem și în Fecioara Maria, care a lăsat voința ei pentru voința lui Dumnezeu și care s-a recomandat: "roaba Domnului" (Lc 1,38);

Toți sfinții au spus și ei toată viața lor: "Facă-se voia ta, precum în cer așa și pe pământ (cf. Mt 6,19); Cei trei tineri din Babilon l-au preamărit pe Dumnezeu chiar în cuptorul cu foc (cf. Dan 3,20-27).

Sfânta martiră Perpetua (+ 202) era o mamă profund creștină. Ea nu a putut fi înduplecată cu nimic ca să se lepede de Isus, mort și înviat pentru dânsa; nici de tatăl care îi cerea asta; nici de copilașul care plângea; nici de călăii care o amenințau.

Bernard de Clairvaux (1091-1153) ne vorbește despre un călugăr cistercin care ajunsese la o așa desăvârșire, că suferind de o boală grea ce i-a provocat răni urât mirositoare și care îndepărta pe toți de lângă el, era mereu vesel și mulțumea lui Dumnezeu ca și când i-ar fi trimis cel mai mare dar. Acest călugăr și-a potrivit voința lui cu voința lui Dumnezeu.

De aceea, zilnic să spunem și noi cu sfânta Gertruda (1256-1302), care repeta de 300 de ori pe zi cuvintele lui Isus: "Doamne, nu voia mea să se facă, ci voia ta" (Lc 22,42).

Să vedem acum și de ce trebuie să-l iubim pe aproapele "ca pe noi înșine"? Pentru că aproapele poartă ca și noi, "chipul și asemănarea cu Dumnezeu" (Gen 1,26). Pentru că Isus s-a identificat prin întruparea sa cu fiecare om (cf. Mt 25,40) și pentru că prin credința în Cristos noi am devenit frați cu Isus și frați între noi; pentru că facem parte din același trup mistic, care este Biserica, unde Isus este capul, iar noi suntem celelalte mădulare. "Voi sunteți trupul lui Cristos și fiecare, în parte, mădularele lui" (1Cor 12,27).

Iubindu-l pe aproapele, îl iubim pe însuși Isus, care a spus: "Tot ceea ce ați făcut unuia din aceștia mici care sunt frați ai mei, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40). Iar tot ceea ce-i facem aproapelui, bine sau rău, îi facem lui Isus (cf. Fap 9,4). Ba mai mult, tot ceea ce îi facem lui Isus, îi facem și Tatălui care l-a trimis (cf. Mt 10,40; In 5,24).

Sfânta Maria Domenica Mazzarello (1837-1881), în timp ce medita odată Calea sfintei cruci, a exclamat: "O, dacă aș fi fost de față pe drumul Calvarului, i-aș fi luat-o înainte lui Simon din Cirene și l-aș fi ajutat eu pe Isus să-și ducă crucea! I-aș fi luat-o înainte și Veronicăi și i-aș fi șters eu fața lui Isus!" Dar, luminată de Dumnezeu, a înțeles că Isus suferă și azi în cei bolnavi. De aceea, a întrerupt calea crucii și s-a îndreptat spre infirmeria mănăstirii spre a-i sluji lui Isus în cei bolnavi.

Sfântul Giovanni Battista Scaramelli (1687-1752), un iezuit italian, etician și scriitor ascetic, în cartea sa Calea sfințeniei , ne vorbește de un episcop francez, care iubea mult pe aproapele, încât nu putea să vadă pe cineva în necazuri fără să-i vină în ajutor. Într-o zi a întâlnit un lepros care-i cerea milă. I-a dat o pomană bună. Leprosul însă i-a spus că nu-i trebuie atât bani, ci să-i curețe rana de pe față. A început să i-o șteargă cu batista. Fiindcă leprosul se plângea de durere, l-a întrebat ce să-i facă? Sărută-mă! I-a venit un pic greu, dar când a dat să-l sărute pe rănile feței, în acel moment l-a văzut pe Isus sub chipul unui tânăr frumos, care i-a promis că-l va duce în slava sa pentru dragostea sa față de aproapele.

Contele Theobald al II-lea de Champagne (1090-1151), un creștin bun, s-a întâlnit într-o zi cu un sărac care i-a cerut pomană. "Ce vrei?" "Vreau mantaua ta pentru a-mi acoperi trupul". "Ce mai vrei?" "Dă-mi și flanela... dă-mi și jacheta... dă-mi și pălăria". "Pălăria nu ți-o pot da, pentru sunt chel!" După aceste cuvinte, săracul, care era Isus, dispăru lăsând în urmă toate cele primite. Contelui i-a părut nespus de rău că nu i-a dat și pălăria și de atunci n-a mai refuzat niciodată pe nici un sărac.

Tot la iubirea de aproapele se încadrează și iubirea dușmanilor: "Însă vouă, care mă ascultați, vă spun: iubiți-i pe dușmanii voștri, faceți bine celor care vă urăsc, binecuvântați-i pe cei care vă blestemă, rugați-vă pentru cei care vă defăimează. Celui care te lovește peste un obraz întoarce-i-l și pe celălalt, iar pe cel care-ți ia mantaua nu-l împiedica să-ți ia și tunica. Celui care îți cere, dă-i, și de la cel care a luat dintr-ale tale nu cere înapoi" (Lc 6,27-30).

Se spune despre un tânăr că, participând la sfânta Liturghie, nu mai vedea Ostia la Prefacere. Întrebând pe un duhovnic din ce cauză i se întâmplă aceasta, duhovnicul i-a spus să vadă cum stă cu dragostea față de aproapele. Cercetându-se, a constatat că nu l-a iertat din inimă pe un dușman al său. După ce a iertat și s-a spovedit, a început să vadă Ostia la Prefacere. Dacă în această viață nu-l putem vedea pe Isus din lipsa iubirii dușmanilor, cu atât mai mult nu-l vom putea vedea în viața de apoi, unde nimic întinat nu poate intra acolo (cf. Ap 21,27).

Sfântul Grigore cel Mare (540-604), vorbind despre dragostea de aproapele, spune că nici o jertfă nu e mai plăcută lui Dumnezeu, decât aceea de a lucra pentru mântuirea sufletului aproapelui.

Pe timpul lui Maximian, care a fost împărat roman împreună cu Dioclețian, din 1 martie 286 până în anul 305, sfinții Crepin și Crepinian (+ 286), niște nobili romani, din dragoste față de Dumnezeu și față de aproapele, au emigrat în Galia pentru a predica credința creștină și pentru a-i ajuta pe săracii de acolo confecționând încălțăminte, căci pentru acest scop au învățat ei meșteșugul cizmăriei. Activitatea lor apostolică și multele convertiri pe care Dumnezeu le-a făcut prin ei au atras furia preoților păgâni, care i-au arestat și i-au dus în fața împăratului Maximian care în acel timp era în trecere prin Galia; acesta după un scurt interogatoriu, i-a dat pe mâna celui mai crud prigonitor al creștinilor din Galia, Rictovarus, care i-a spus la chinuri grele, dar care a și murit și el în timpul chinurilor aplicate celor doi generoși apostoli și martiri. În final cei doi au murit de sabie, prin tăierea capului, în anul 286. Un an mai târziu, în anul 287 a fost martirizat un alt creștin venit din Roma în Galia pentru a predica Evanghelia, e vorba de sfântul Quintin, fiul senatorului roman Zenon.

Prin enunțarea poruncii iubirii de Dumnezeu și de aproapele, poruncă în care se cuprinde toată Legea și toți profeții, (cf. Mt 22,40), Isus, care cel dintâi care a împlinit-o în mod exemplar, ne spune astăzi că și noi, pentru a intra în împărăția lui, trebuie să mergem și să o împlinim la fel (cf. Lc 10,37).

Pr. Ioan Lungu
 


lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat