Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXVI-a de peste an - B

Mântuirea personală și mântuirea lumii trebuie să fie prima preocupare a creștinilor

În Evanghelia de astăzi, Isus își continuă drumul său spre Ierusalim, acolo unde va pătimi, muri și învia spre mântuirea noastră. Isus își continuă drumul spre Ierusalim, dar în același timp continuă și învățătura sa dată ucenicilor săi.

După ce duminica trecută Isus ne-a învățat să acceptăm logica și nebunia crucii, ca unic drum spre înviere și fericire veșnică, duminica aceasta el ne învață că nu trebuie să fim geloși pe frații noștri, care primesc de la Dumnezeu daruri ca și noi sau chiar mai mari, în folosul cauzei mântuirii, căci această gelozie duce la discordii și disensiuni în comunitate și constituie o piedică în calea mântuirii noaste și a oamenilor de lângă noi, mântuire care este și trebuie să fie singurul lucru important pentru orice ucenic.

Din cauza geloziilor nedrepte, au avut loc multe persecuții și mulți oameni n-au mai putut ajunge la mântuire. Isus însuși a fost persecutat și dat la moarte, profeții și apostolii au fost persecutați și dați la moarte, iar ucenicii săi din toate timpurile și locurile au fost și vor fi persecutați și dați la moarte (cf. 2Tim 3,12), iar din această cauză poporul evreu și multe alte ținuturi ale lumii au rămas și astăzi fără Cristos și mântuirea lui.

Ioan, ucenicul iubit, i-a raportat lui Isus că au găsit un om care scotea demoni în numele lui. Ucenicii i-au spus să înceteze, deoarece omul acesta nu era din numărul lor. El nu preda o învățătură falsă, nici nu trăia în păcat, ci, pur și simplu, nu se alăturase ucenicilor.

"Nu-l opriți", a spus Isus. Dacă are suficientă credință în mine, ca să recurgă la numele meu pentru a scoate demoni, atunci este de partea mea și lucrează împotriva Satanei, pierzătorul de suflete. Nu sunt șanse prea mari ca el să se întoarcă degrabă și să mă vorbească de rău sau să-mi fie dușman, de vreme ce lucrează în numele meu (cf. Mc 9,38-40).

Important este nu cine și cum face o faptă mântuitoare în numele lui Isus, ci important este să fie câți mai mulți care fac aceste fapte mântuitoare și câți mai mulți care să beneficieze de ele.

Confruntat cu o problemă de gelozie spirituală din partea lui Iosue, ucenicul său, la adresa lui Eldad și Medad care profețeau și ei, deși nu s-au prezentat la Cortul întâlnirii, Moise s-a rugat astfel în prima lectură de astăzi așa: "O, de-ar trimite Domnul Duhul său peste toți, ca să facă din tot poporul un popor de profeți!" (Num 11,29).

Într-un cuvânt, din cauza geloziei spirituale, însăși cauza mântuirii a avut și are încă de suferit, pentru că omul ar dori să încorseteze Duhul în limitele sale, pe când Duhul lui Dumnezeu este liber să sufle unde voiește (cf. In 3,8).

Mult rău au făcut invidia și gelozia de-a lungul timpurilor oamenilor. Iată câteva exemple biblice:

- Din gelozie, diavolul îl scoate pe om din paradis și din fericirea veșnică (cf. Înț 2,23-24).

- Din glozie, Cain îl ucide pe Abel (cf. Gen 4,4-5).

- Din gelozie, frații îl prigonesc pe Iosif cel drept și îl vând ca sclav (cf. Gen 37,1).

- Din gelozie, regele Saul îl prigonește și caută să-l omoare pe tânărul David (cf. 1Sam 18,8-9).

- Din gelozie, Ioab, un general al lui David, invidios pe Amasa, un alt general al lui David, pentru că acesta căpăta din în ce mai multă trecere în fața lui David, l-a ucis mișelește, l-a ucis în timp ce-l îmbrățișa, exact așa cum a făcut și Iuda cu Isus (cf. 2Sam 20,7-13).

- Din gelozie că și păgânii au fost chemați la mântuire, Iona a refuzat să le predice (cf. Iona 4,1).

- Din gelozie, mai marii preoților, pentru că multă lume mergea după Isus, s-au dedat la ispitiri și mărturii mincinoase, ca să-l condamne la moarte și apoi să-i nege învierea (cf. Mt 27,18).

Multe lucruri rele reușește diavolul cu invidia și gelozia și astăzi, că ele pierd și pe cel care le practică, și pe cel împotriva cărora sunt îndreptate.

Iată iarăși două exemple:

În vechea Alexandrie, spune istoria, trăia un călugăr foarte credincios. Numele lui era Lorenzo. Era cu totul rupt de cele lumești și dăruit celor sfinte. Înălța multe rugăciuni și scria mereu meditații religioase. Văzându-l, diavolul a hotărât să-l ispitească. A venit la el cu ispita belșugului și al unui trai liniștit, dar călugărul a rămas imperturbabil. A adus ispita plăcerilor. Nimic! A venit apoi cu ispita poftelor cărnii... Nici un rezultat. Apoi a venit cu ispita gelozie spirituale, șoptindu-i discret: "Fostul tău coleg de chilie a ajuns episcop în Constantinopol..." Acesta tresări și, plin de invidie, a lovit cu mâna călimara de cerneală care se răsturnă peste paginile scrise. Și diavolul a pus stăpânire pe el.

Într-un salon de spital erau doi bolnavi. Unul avea patul lângă geam și era om de înaltă ținută morală; celălalt era cu patul aproape de ușă, om cu un comportament josnic. Omul cu patul de lângă gem îl încuraja mereu pe cel cu patul de lângă ușă să nu dispere și să aibă încredere că Dumnezeu este bun, că îl va face sănătos și că îl va face să vadă iar frumusețile naturii pe care le vede el zilnic de la fereastra lui. Afară însă nimic, nici grădină cu flori, nici copii zglobii, nici trecători fericiți prin preajmă, ci numai o groapă cu gunoaie din care se ridica un miros neplăcut. Iar când acesta intra în criză, omul de lângă geam apăsa butonul de sonerie și mergea după medic. Dar satana a sădit în inima acestuia invidia față de omul cu patul de la geam, care avea parte de atâtea frumoase priveliști. Iar când omul de la geam a intrat în criză, cel de la ușă nu a apăsat nici butonul de sonerie și nici nu s-a dus după medic, ca acesta să moară și să-i poată lua locul de la geam. Fără cuvinte!

Isus ne spune astăzi că, pentru împărăția lui Dumnezeu și pentru mântuirea sufletelor, gesturile de iubire, chiar și cele mai mici, chiar și cele venite de la cei străini de gândirea și mentalitatea noastră, sunt foarte importante și mântuitoare.

Iată iarăși două exemple:

Sfântul Pahomie (237-348), un tânăr păgân, a fost câștigat pentru Cristos, prin gestul simplului pahar cu apă dat pentru numele lui Cristos. Tânărul Pahomie era ostaș și prizonier împreună alți camarazi, în Egipt. Acolo, niște străini, niște creștini, au venit în timp de noapte și le-au adus câte un pahar cu apă de băut. Pe Pahomie și pe mulții alții dintre camarazii săi, atât de mult i-au impresionat acest gest de dragoste, că mai târziu s-au făcut creștini.

Ați auzit probabil de Mizerabilii, un foarte cunoscut roman al lui Victor Hugo. În acest roman este vorba de un ocnaș, pe nume Jean Valjean, care evadează din închisoare. Domnul Myriel, devenit episcopul Bienvenu și care locuiește la Digne împreună cu sora sa, Baptistine, are ocazia de a se întâlni cu acest ocnaș evadat, ce îi bate la ușă pentru a-i cere mâncare și adăpost. Fiind un om nespus de bun și de milostiv, ce își dădea mai toți banii săracilor și care nu putea refuza nici un prilej de a face o faptă bună, îl primește, spre marea uimire a ocnașului, care fusese refuzat de toată lumea. Noaptea, Jean Valjean fuge, furând argintăria casei. Este prins de jandarmi și adus în fața episcopului Bienvenu, care îl declară nevinovat, spunând că el îi dăruise argintăria și cele două sfeșnice de argint, pe care a uitat să le ia. În urma acestei iubiri și a iertării nemeritate, din partea episcopului Myriel, Jean Valjean se convertește și ajunge binefăcătorul întregii regiuni.

"Pentru că sunteți ai lui Cristos", acesta ar trebui să fie motoul care să-i unească pe creștini. Cuvintele acestea, dacă vor rămâne mereu înaintea ochilor noștri, ne vor păzi de un spirit de partidă, de vorbe fără rost și de gelozie, în slujirea noastră creștină, spre slava lui Dumnezeu și spre mântuirea sufletelor. Universalitatea iubirii este semnul adevăratei Biserici a lui Isus și a adevăratului creștin, în această lume plină de bariere etnice, religioase, economice și culturale (cf. In 13,35).

În continuare, Isus ne spune că omul creștin trebuie să aibă mereu în vedere efectul pe care îl vor avea cuvintele rostite de el și faptele săvârșite de el asupra altora, căci este posibil să-l facă să se poticnească pe un alt credincios prin acestea, provocându-i pagube spirituale pe toată durata vieții lui. Unui asemenea om ar fi mai bine pentru el să i se lege de gât o piatră de moară și să fie aruncat în mare, decât să-l facă pe vreunul din acești micuți să se îndepărteze de la cărarea sfințeniei și adevărului.

Toți păcătoșii și toate patimile omenești, fără deosebire, scandalizează pe alții și produc pagube sufletești fără egal. Pe vremea lui Isus, farizeii și cărturarii se pretindeau buni și morali, dar săvârșeau atât de multe și urâte fapte rele, că scandalizau și îndepărtau pe mulți de Dumnezeu.

Sfântul apostol Iacob ne spune în cea de-a doua lectură de astăzi că bogații dau iarăși un scandal devastator pentru suflete, căci, deși trăim cu toții zilele de pe urmă, ei adună bani din oropsirea și uciderea săracilor, săraci pe care ei ar trebui să-i ajute; deși cei puși sub oblăduirea lor sunt masacrați, ei caută plăcerile, luxul și chefurile, uitând că toate cele adunate se vor pierde și că vor avea o judecată aspră (cf. Iac 5,1-6).

Domnul a mai vorbit astăzi și despre mână, picior și ochi, explicând că ar fi mai bine să pierzi oricare din aceste organe, mai degrabă decât să te poticnești din pricina lui și să mergi în iad. Nici un sacrificiu nu este prea mare, dacă dorești cu orice chip să ajungi la țintă. Mâna ar putea sugera faptele noastre, piciorul umblarea noastră, iar ochiul lucrurile pe care le poftim. Acestea sunt principalele noastre puncte de pericol.

Mai întâi trebuie să fugim de a cădea în patimi. Despre sfânta Daria se spune că s-a născut oarbă și că s-a rugat foarte mult la Dumnezeu ca să-și recapete vederea. Și într-o zi Dumnezeu i-a îndeplinit dorința. Dar când a văzut ea câte rele se întâmplă pe lume și câte rele se pot face cu ochii, s-a rugat din nou la Dumnezeu ca să-i îi ia vederea pentru că nu mai voia să mai vadă câte rele se întâmplă în lume și nici nu voia să cadă în păcat cu ochii. Iar Dumnezeu a ascultat-o.

Apoi, dacă am avut nefericirea de a scandaliza pe cineva prin păcatele noastre, Isus ne cheamă ca și pe apostolul Petru care a scandalizat pe ceilalți apostoli, prin lepădarea și fuga sa de el din timpul pătimirilor, ca să reparăm scandalul dat. Și fiindcă Petru s-a lepădat de Isus de trei ori, tot de trei ori Isus l-a pus să-și mărturisească dragostea și atașamentul său față de el (cf. In 21,15-17). Paul pentru că s-a crezut a fi mare pe când prigonea creștinii, când s-a convertit, pentru a repara scandalul dat, a muncit și a suferit mai mult decât toți ceilalți apostoli pentru mântuirea sufletelor și s-a numit pe sine "cel mai mic dintre apostoli".

Să ne fie tuturor de folos lecturile pline de învățătură mântuitoare a acestei sfinte duminici!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat