Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Jean-Louis Tauran despre călătoria Papei în Liban

Road map a păcii

De Mario Ponzi

Benedict al XVI-lea a indicat drumul păcii. Acum le revine celor care au în mâini destinele Orientului Mijlociu să decidă dacă să o ia pe acest drum - și astfel să pună capăt suferințelor popoarelor care locuiesc în acea regiune zbuciumată - sau să continue să lase spațiu violenței, alimentată și de instrumentalizarea convingerilor religioase care n-au nimic de-a face cu violența. Este o conștiință, aceea a cardinalului Jean-Louis Tauran, președinte al Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios, formată în lungii săi ani de experiență în fruntea dicasterului vatican: creștinii și musulmanii nu au astăzi, așa cum n-au avut niciodată, probleme de conviețuire în viața de toate zilele. "Problemele - spune în interviul acordat ziarului nostru la întoarcerea din călătorie a Papei în Liban, la care el a participat ca membru al suitei - sunt altele. Multe sunt cauzate de fundamentalism, un dușman nu numai pentru creștini, ci chiar pentru musulmani".

Înainte de a pleca în Liban ne-ați vorbit despre "dialogul cotidianității" între creștini și musulmani, diferit de dialogul care angajează comisiile oficiale. Trăind experiența călătoriei Papei, ne puteți spune dacă și în ce măsură acest dialog ar putea să fie determinant pentru conviețuirea dintre aceste două realități religioase în Orientul Mijlociu?

Aș spune că deocamdată această formă de dialog a urcat în tonalitate și i-a implicat și pe conducători. Pentru a constata asta a fost suficient să se vadă cu ce familiaritate și căldură l-au primit pe Papa responsabilii celor patru mari comunități musulmane și spiritul de prietenie care a caracterizat întâlnirea în Palatul prezidențial. Chiar ei au fost primii care au spus că n-ar fi posibil să se conceapă Libanul fără creștini. Însuși muftiul sunnit, chiar la încheierea întâlnirii, a cerut în mod explicit Pontifului să lanseze un apel tuturor creștinilor pentru ca să nu părăsească Libanul. Un lucru foarte important, în afară de a fi frumos. Și Benedict al XVI-lea, subliniind caracterul exemplar al Libanului, a cerut să se facă tot ce este în posibilitățile lor pentru a exporta modelul acestui caracter exemplar și în afara granițelor, în tot Orientul Mijlociu. Așadar, în acest sens a fost vorba de o întâlnire foarte pozitivă.

Și tinerii creștini și musulmani, primindu-l împreună pe Papa, au dat demonstrația caracterului concret al acestui model.

Aș spune chiar că da. Întâlnirea cu tinerii a fost una foarte semnificativă. Ei au demonstrat că nu este o utopie conviețuirea pașnică a creștinilor și musulmanilor. Entuziasmul acelui tineret, obișnuit să conviețuiască cu suferința impusă de ură, m-a emoționat mult. Erau unul lângă altul pentru a-l sărbători pe Papa și a-i striga: "te iubim". Așa cum m-a emoționat dulceața acestui Papă, bătrân dar tânăr în suflet, care arată că se simte perfect în largul său cu tinerii. Are multă bază în ei și demonstrează asta în orice împrejurare.

Ați vorbit despre dulceața Papei. Însă mulți comentatori au subliniat în mod deosebit curajul său.

Am o convingere a mea: Papa aparține neamului profeților. Un neam căruia nu-i este frică de nimic pentru că știe unde trebuie să meargă lumina. Benedict al XVI-lea știe unde trebuie să ducă lumina și face asta.

Cât va putea influența această vizită asupra viitoarelor dezvoltări ale dialogului dintre creștini și musulmani?

Între timp Benedict al XVI-lea a demonstrat încă o dată mare respect față de islam și față de cultura sa. Mai mult, a subliniat cu vigoare aportul dat de creștini, împreună cu musulmanii, la nașterea și la formarea culturii arabe în general. A reînverzit amintirea timpurilor în care creștinii și musulmanii trăiau împreună în multe locuri. El crede în posibilitatea de a se reveni la acea conviețuire.

Cu totul alt ton are evaluarea severă față de fundamentalism.

Fundamentalismul este un dușman comun pentru creștini și chiar pentru musulmani. El distruge în loc să construiască. E suficient să ne gândim că în timp ce în Liban trăiam această frumoasă experiență de dialog dintre creștini și musulmani, în alte zone din Orientul Mijlociu existau unii care continuau să mărească ura, să incite la violență, să ceară alte victime. Așadar, nu exagerez dacă spun că fundamentalismul islamic constituie un pericol pentru toți.

Un pericol care se concretizează în multele episoade de violență care continuă să se repete în pofida apelurilor la pace și în pofida faptului că oamenii obișnuiți manifestă dorință de pace. De ce, după părerea Dumneavoastră?

Fără îndoială este un fenomen straniu și inexplicabil. Sau probabil și prea explicabil. Atunci când se vorbește cu oamenii obișnuiți, în orice țară din Orientul Mijlociu, se percepe sinceritatea dorinței lor de pace, de a trăi împreună împărtășind cotidianitatea, același probleme, aceleași neliniști și suferințe, aceleași bucurii. În trecut au existat și contraste. Însă astăzi lucrurile s-au schimbat radical și se observă această voință de a fi împreună. Probabil că multe lucruri fac abstracție de voința creștinilor și chiar a musulmanilor.

Înseamnă că ar putea exista motivații mai presus și din afara conviețuirii dintre creștini și musulmani?

Pot să repet ceea ce a spus Papa vorbind politicienilor și celorlalți conducători religioși atunci când a subliniat că credința autentică nu poate conduce la moarte. Și acest lucru îl știu oamenii de credință. Dar știu și că, așa cum a spus Pontiful, "lipsa de implicare a oamenilor cumsecade nu trebuie să permită răului să triumfe. Și faptul de a nu face nimic este și mai rău". Iată, faptul de a nu face nimic pentru a evita ca alții să facă "este și mai rău".

Ce v-a rămas mai imprimat din discursurile Papei în Liban?

Am fost în această țară de atâtea ori: mai întâi ca simplu cetățean francez, apoi ca profesor, apoi angajat mulți ani în nunțiatură. Așadar, am putut observa că astăzi există o generație care dă mai multă încredere. Arată un mare entuziasm și mai ales voința de a rămâne. Au cerut ajutor tuturor, chiar și Papei. I-am auzit repetând "noi suntem născuți aici, aceasta este țara noastră, aici sunt casele noastre, vrem să rămânem aici". Mi-a făcut multă plăcere să-l aud pe Pontif reclamând acest drept al lor și cerând Bisericilor surori ajutoare concrete pentru ca ei să-și poată realiza această dorință a lor. În mod substanțial eu cred că această călătorie a fost un mare succes, mai ales din punct de vedere spiritual, dar a și marcat o hartă precisă a drumului care trebuie parcurs pentru a ajunge în sfârșit la pace. Acum revine popoarelor medio-orientale să demonstreze curajul de a-l parcurge până la capăt.

(După L'Osservatore romano, 24-25 septembrie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat