Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXV-a de peste an - B

Crucea este înțelepciunea și puterea lui Dumnezeu oferită oamenilor spre mântuire

Pentru a doua duminică la rând, Biserica, prin lecturile de la sfânta Liturghie, ne învață că drumul spre Tatăl Ceresc și spre împărăția cerurilor trece în mod necesar prin umiliri, ocări, suferințe și moarte, așa cum a spus încă din vechime și autorul Cărții Înțelepciunii, din prima lectură de astăzi (cf. Înț 2,12,17.20); dar mai ales cum ne-a spus Isus, înțelepciunea întrupată a lui Dumnezeu, în evanghelia de astăzi: "Fiul omului va fi dat în mâinile oamenilor și ei îl vor ucide, dar la trei zile după moartea lui va învia" (Mc 9,31).

Crucea a fost singurul drum spre Tatăl ceresc și spre împărăția sa, atât pentru Isus, pentru Maica Domnului, pentru apostolii și ucenicii Domnului, cât și pentru toți oamenii din toate timpurile.

Evanghelia de astăzi ne spune că Isus străbătea Galileea, împreună cu ucenicii săi (cf. Mc 9,29).

Aceasta este ultima mențiune a Galileii din Evanghelia lui Marcu dinaintea crucificării. În această regiune Isus și-a desfășurat o bună parte a lucrării sale mântuitoare, în care s-a descoperit pe sine ca Robul lui Dumnezeu, trimis să împlinească "prin ocări, chinuri și moarte rușinoasă" (cf Înț 2,17-20), cea mai mare lucrare în favoarea omului: iertarea păcatelor și mântuirea veșnică.

Și pentru că mulțimile din Galileea au respins aproape tot ceea ce el a făcut și a învățat, dar și pentru faptul că momentul crucii se apropia, Isus a făcut această ultimă călătorie din Galileea în secret, fără să fie înconjurat de mulțimi și fără să facă minuni, căci dorea să-i instruiască pe ucenicii săi, dorea să le lase învățătura sa puternic întipărită în inimile lor și să nu le lase doar moștenirea unor fapte mărețe și amintirea unor cazuri frumoase.

Cu această ultimă călătorie în Galileea, pentru instruirea ucenicilor săi, Isus își începe drumul care duce și sfârșește la cruce. Crucea este singurul loc de cazare oferit lui Isus de către lumea păcătoasă la ieșirea din ea, la fel cum ieslea din grajd a fost singurul loc care s-a găsit în Betleem la intrarea sa în lume.

Isus le mai vorbise ucenicilor despre cele care urmau să se întâmple cu el la Ierusalim încă de vreo cinci ori până acum. Și cu toate acestea, ucenicii, asemenea tuturor evreilor, credeau că acum Isus își va începe domnia pământească, cu toate că el le vorbea despre patima și moarte sa. Ei visau la o împărăție pământească a lui Isus, unde ei vor fi mari dregători și de aceea se certau între ei care să fie cel mai mare în această împărăție.

Isus voia să le dea împărăția, dar nu pe cea pământească și trecătoare, ci împărăția veșnic fericită. Isus îi voia să-i facă primii și cei mai mari, dar nu pe pământ, ci în ceruri. Isus voia să-i facă bogați, dar nu în bogății trecătoare și nu aici, ci în bogății veșnice și în cer. Dar le-a spus lor și ne spune și nouă că la toate acestea nu se poate ajunge decât prin cruce. Și asta trebuiau să înțeleagă acum ucenicii lui, pentru ca prin ei să înțelegem și noi cei care urmăm apostolilor, pentru ca prin noi să înțeleagă și cei care vor veni după noi.

De convertirea ucenicilor la planul veșnic al lui Dumnezeu și la învățătura lui Isus depindea predica lor și soarta Bisericii sale. Dar această convertire a lor nu s-a produs decât după învierea și înălțarea lui Isus după suferințele Calvarului, nu s-a produs decât după învierea și înălțarea sfintei Fecioare Maria.

Începând cu aceste două evenimente, ucenicii Domnului nu numai că nu mai fugeau de cruce ca până acum, ci spuneau fiecare cu sfântul Paul: "Eu socotesc că suferințele din vremea de acum nu sunt vrednice să fie puse alături de slava viitoare, care are să fie descoperită față de noi" (Rom 8,18); "Mă bucur în suferințele mele" (Col 1,24); "Îmi saltă inima de bucurie în toate necazurile mele" (2Cor 7,4).

De aceea toți apostolii și ucenicii Domnului de după învierea și înălțarea Învățătorului lor și a Maicii sale, aflând de valoarea suferințelor și a ocărilor pentru Dumnezeu și pentru Evanghelie, spuneau cu autorul Scrisorii către Evrei: "Să ieșim afară din tabără la el și să suferim ocara lui" (Evr 13,13).

Iar noi știm din Scripturi și din Istoria Bisericii că toți apostolii și ucenicii Domnului de la început au murit martiri, începând cu Iacob Zebedeu care a fost aruncat de pe Templu și terminând cu fratele său, Ioan, care a fost aruncat într-un cazan cu ulei încins. I-am citat special pe ei, căci ei au fost cei care mai înainte voiseră primele locuri în împărăție, și care se declaraseră capabili să primească botezul lui Isus și să bea paharul lui (cf. Mc 10,35-39).

Luminați de înțelepciunea lui Dumnezeu, care este înțelepciunea crucii, multe suflete alese, asemenea sfinților apostoli ai lui Cristos, au ales de bunăvoie sărăcia, blândețea în fața durității, ocările, răbdarea în încercări, acuzele nedrepte, chinurile și moartea pentru evanghelie și pentru împărăția lui Dumnezeu, așa cum ne cer lecturile de astăzi.

Iată numai câteva exemple:

- de dragul lui Cristos și al împărăției sale, sfântul Venceslau (907-929) din duce de Boemia s-a făcut slujitorul săracilor și bolnavilor.

- de dragul lui Cristos și al împărăției sale, sfântul Francisc din Assisi (1181-1226), din bogat s-a făcut sărac și slujitor al săracilor.

- De dragul lui Cristos și al împărăției sale, sfânta Elisabeta a Ungariei (1207-1231), intrată în mănăstire după moartea soțului ei, împlinea muncile cele mai umile.

- De dragul lui Cristos și al împărăției sale, sfânta Elisabeta a Portugaliei (1271-1336), deși regină, a ales să poarte haine de servitoare.

- De dragul lui Cristos și al împărăției sale, sfântul Maximilian Maria Kolbe (1894-1941), după numele care și l-a luat în mănăstire, Maximilian Maria, s-a hotărât să dea "maximum" lui Dumnezeu și aproapelui, prin mijlocirea Mariei, muncind până la epuizare pentru Evanghelie și oferindu-se să moară în locul altuia, asemenea lui Cristos.

Sfântul Iacob, în lectura a doua de astăzi, ne spune că adevărații ucenici ai lui Isus, care cunosc acum, datorită predicii și exemplului lui Isus, datorită predicii și exemplului ucenicilor săi, că în paradis nu se intră decât pe calea crucii, a umilinței și a slujirii, nu mai caută pe acest pământ mărirea, domnia, confortul, ambiția, mândria, invidia, conflictul, războiul, bogățiile, fățărnicia sau patimile, care este înțelepciunea lumii acesteia, înțelepciune inspirată de diavol, ci caută înțelepciunea care vine de la Dumnezeu, înțelepciune care este curată, pașnică, blândă, ușor de înduplecat, plină de îndurare și de roade bune, fără părtinire, nefățarnică (cf. Iac 3,16-4,3).

Înțelepciunea lumii acesteia, înțelepciune inspirată de diavol, caută să ne facă să ocolim crucea sub toate aspectele ei. Iar asta s-a văzut foarte clar în ispitirile pe care satana i le-a făcut lui Isus, căruia îi oferea orice numai ca să nu asculte de Tatăl, numai ca să nu muncească, numai să nu se smerească și să nu meargă la cruce, ci să i se închine lui (cf Mt 4,1-11); s-a văzut clar și din ispitirea pe care i-a făcut-o și lui Petru duminica trecută, de a-l abate pe Isus de la cruce (cf. Mc 8,32-33); și se vede clar și din Evanghelia de astăzi, căci atunci când Isus le vorbea ucenicilor săi despre patima, moartea și învierea sa, satana i-a ispitit să se certe între ei pe întâietate (cf. Mc 9,33-34).

Așa cum Isus a corectat gândirea greșită apostolilor, gândire inspirată din filozofia lumii, spunându-le că în cer nu se intră decât numai dacă te așezi pe locul cel din urmă, numai dacă te faci mic ca un copil și numai dacă îl primești pe el care, de dragul nostru, s-a făcut mic ca un copil (cf. Mc 9,35-36), tot așa acum Isus vrea să corecteze modul greșit al multora dintre noi oamenii, de a gândi și aprecia realitățile veșnice.

Să nu ne temem de cruce, căci așa cum pentru Isus a existat o a treia zi, adică ziua învierii din morți, ziua înălțării și glorificării sale de-a dreapta Tatălui, așa cum pentru Fecioara Maria a existat o a treia zi, tot astfel și pentru noi va urma o a treia zi, zi în care și noi vom fi înviați, înălțați și glorificați de Duhul Tatălui (cf. Rom 8,30).

Închei cu ceea ce am spus la început că înțelepciunea și puterea lui Dumnezeu oferită tuturor oamenilor spre mântuire este crucea (cf. 1Cor 1,24). Să o îmbrățișăm cu drag asemenea lui Isus, asemenea Maicii Domnului, asemenea apostolilor, asemenea tuturor sfinților și drepților, căci crucea este singura cale rămasă de a ajunge la înviere și fericirea veșnică.

Tuturor celor care vizitează situl www.ercis.ro, o duminică frumoasă și binecuvântată!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat