Anul pastoral

ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line

comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților

adevăratele modele de viață se găsesc aici

VIAȚA DIECEZEI

Budapesta: Genfest 2012

La sfârșitul celor trei zile de Genfest (31 august - 2 septembrie 2012) mă simt obosit. Nu este ușor să ridici poduri, să deschizi căi, să construiești drumuri. Este vorba despre poduri, legături sau punți de fraternitate și pace. Această experiență alungă orice urmă de disconfort, oboseală sau extenuare. Unitatea, fraternitatea, solidaritatea, bunăvoința, nonviolența, respectul, onestitatea, iubirea sunt câțiva dintre pilonii podului ridicat de tinerii gen al familiei focolarinilor, la Budapesta. Pe acest pod se poate păși fără frică deoarece este unul construit din iubire.

Aproximativ 12.000 de tineri au fost prezenți la Sport Arena din Budapesta pentru a demonstra lumii că există o șansă spre un viitor luminat. Au adus cu ei și cultura, obiceiurile, religiozitatea și muzica, lucruri specifice țării lor, dar mai ales au împărtășit experiența iubirii aproapelui.

În cadrul întâlnirilor din arenă, tinerii gen ne-au împărtășit din activitatea lor caritativă pentru a ajuta lumea. Astfel: tinerii din Cairo ne-au dat exemplul pe care l-au oferit lumii pentru a opri războiul, făcând o pictură murală cu tema: Avem dreptul să visăm; tinerii din Mexic, ne-au împărtășit faptul că luptă împotriva drogurilor; în Thailanda tinerii își "murdăresc mâinile" pentru a prevenii inundațiile din acea zonă; tinerii din Budapesta donează sânge; în Cile, tinerii ajută persoanele sărace din zonele izolate. Și exemplele ar putea continua despre tinerii gen din Burgundi, Filipine, Israel, Hong Kong, Turin etc., care oferă serviciul lor lumii în care trăiesc. Cuprinși de o efuziune permanentă, au venit să împărtășească aceste experiențe și să construiască noi căi de unitate între oameni.

Am contribuit și eu la formarea unei lumi noi, împreună cu șapte seminariști din România (Roman) cu care am ajuns în Budapesta după trei zile petrecute în casa focolarilor Spes din Planina, Slovenia. Călăuziți de pr. Pavel Chelaru, am făcut parte din grupul celor peste 400 de români, veniți din diferite zone ale României, ca să participe la Genfest 2012. Am socializat cu tineri din Brazilia, China, Rusia, Moldova, Liban, Ucraina, Polonia, Franța, Ungaria, Columbia etc., schimbând semnul păcii, îmbrățișându-ne sau învățând câte ceva din limba, istoria, religia sau obiceiurilor lor. Am făcut sute de poze și filmulețe care dovedesc fericirea și energia genfest. Isus ne-a unit într-o mare diversitate. Am îmbrățișat cu toții regula de aur (fă celorlalți ceea ce ai vrea să ți se facă ție; să nu faci altora ceea ce nu vrei să ți se facă ție). Pentru ca să se poată săvârși aceasta, am format la acest genfest un pact mondial, numit United World Project (UWP) - Proiectul Lumii Unite, care a fost semnat chiar în față noastră, de diferite oficialități. Ca simbol al acestui pact, fiecare tânăr a primit câte o brățară portocalie. Intenționez să o port la mână, ca să îmi reamintească de acest pact, chiar și atunci când sunt supărat pe aproapele meu și să îl pot trata cu iubire și respect.

Momentul culminant al acestei întâlniri și care m-a impresionat puternic a fost raliul păcii și al fraternității. Am mărșăluit împreună pe parcursul a 7 km, plecând de la Sport Arena până la podul peste Dunăre. M-am simțit cutremurat atunci când am văzut sute de steaguri unite între ele, formând un singur lanț al unității, iar steagul românesc se afla printre ele. Tinerii gen, împinși de un spirit pacifist, au dansat, au cântat și au intonat imnuri împreună, unind steagurile țărilor din care provin. Odată ajunși pe pod, am creat primul Flashmob al unității. Acesta consta în ridicarea concomitentă a unor eșarfe colorate pe care le-am primit la plecarea din Sport Arena. Pe acestea fiecare am scris o expresie, un îndemn, și-am scris numele sau țara din care provenim iar apoi am schimbat între noi aceste eșarfe de zeci de ori până când s-a oprit muzica. În cele 20 de secunde de liniște care au urmat, fiecare a ridicat eșarfa, iar de undeva de la înălțime se înregistra și se fotografia această întindere multicoloră a fraternității, formată din tinerii gen. Pe eșarfa mea albă eu am scris "Iubirea Învinge" și apoi, oferindu-o, s-a amestecat în mulțimea de tineri focolarini. Eu am plecat acasă cu o eșarfă portocalie care era semnată Veronica din Italia și pe care scria în limba italiană, "Muncește ca să câștigi ceva în viață". Poate că acest mesaj îmi era destinat mie, iar de câte ori mă va cuprinde lenea, mă voi uita la această eșarfă agățată acum în camera mea și voi realiza importanța muncii. Un preot mi-a spus odată că lenea este perna diavolului, hilară expresie, dar totuși adevărată.

Zâmbetul era constant pe fețele noastre, care iradiau de fericire. Simțeam că fac un lucru minunat. Știm cu toții că nu vom schimba lumea prin jocurile noastre, dar putem oferi un exemplu de comuniune, împărtășire și fraternitate.

Întunericul se lăsa peste Budapesta, iar luminile impresionantelor clădiri, ale vapoarelor ce erau acostate la mal, ale giganticului pod, creau o atmosferă feerică. Nu cred că a fost cineva impresionat de toate acestea, ci de giganticul pod al unității creat de tinerii gen. Noi am creat un pod al unității și fraternității la Budapesta, ne-am urcat cu toții pe el și nu ne vom opri aici.

Seminariștii gen trăiesc unitatea în Slovenia

Deoarece căile Domnului sunt încurcate, nu am fost mirat că periplul meu prin Europa, de la sfârșitul lunii august, a fost unul problematic. După câteva săptămâni de planuri, strategii și diferite rute, am hotărât că nu voi participa la Genfest 2012 din Budapesta, din cauza incapacității de a găsi un mijloc de transport confortabil, dar și convenabil. Prima rută era plecarea din Reșița cu un microbuz. Aceasta s-a anulat. A doua rută era formată din două segmente: traseul cu trenul până la Budapesta, iar de acolo cu un microbuz până în Planina, Slovenia (locul de întâlnire a seminariștilor focolarini). Și această opțiune s-a anulat. Părintele Iosif-Csaba Pal, cel ce mă sprijinea pentru a participa la întâlnirea seminariștilor din Slovenia și în Budapesta la Genfest 2012, era în Italia, în acea perioadă și comunicam destul de greu. Mi-a propus să călătoresc cu un avion, dar costul biletului depășea puterile mele financiare. Toate acestea m-au dus la hotărârea de a nu mai participa la aceste întâlniri. Îmi spuneam în sinea mea: "Eu am încercat, dacă voia lui Dumnezeu este să nu merg la aceste întâlniri, eu nu o să mă împotrivesc". Dar voia lui Dumnezeu era ca eu să merg. Am primit vestea de la Corneliu Blaj, un seminarist din Roman, că s-a eliberat un loc în microbuzul cu care vor merge ei, deoarece, din păcate, un seminarist s-a îmbolnăvit. Am constatat astfel că Dumnezeu dorește prezența mea la aceste întâlniri ale focolarinilor. Am călătorit noaptea cu trenul până la Oradea și de acolo am plecat la ora 9.15 dimineața cu microbuzul spre Slovenia. Cu câteva mici impedimente: o întârziere a trenului cu două ore, așteptarea în vamă timp de patru ore din cauza unor neînțelegeri cu actele, oboseală, căldură etc., așa că am ajuns în Slovenia, la Planina, de-abia la ora 21. Am servit o cină cu specific maghiar, un gulaș, iar apoi m-am culcat, deoarece drumul a fost obositor. Oboseala era constantă în acele zile, însă Duhul Sfânt era prezent în mijlocul nostru, oferindu-ne puterea și vioiciunea de a experimenta unitatea. Planina, locul în care familia focolarinilor a deschis acest centru, este prielnic atât pentru bucuria oferită trupului, datorită minunăției peisajului, cât și pentru bucuria sufletului, oferită de simplitatea, iubirea și bunăvoința oamenilor din acel loc. Născută din cenușă, asemenea păsării Phoenix, casa Spes a fost un vechi han cu un grajd la care drumeții poposeau pentru a-și adăpa caii și pentru a se odihni. În decursul a 15 ani, de când familia focolarinilor a primit această clădire, prin efortul propriu și donații oferite de localnici și binevoitori, a devenit un loc iubit de toți cei care trec pe aici pentru a-și adăpa sufletul trăind în unitate.

Pe perioada celor două zile în care am stat acolo, nu aveam ceas, dar nu m-a deranjat acest lucru. Clopotele din turnul Biserici ne anunțau din sfert în sfert de oră trecerea timpului. Un coleg din Italia ne-a învățat un lucru comic, dar elementar pentru trăirea în unitate. Ne-a întrebat cât este ceasul sau ce oră este. Cei care aveau ceas au răspuns pe rând, oferind aproximativ același răspuns. El însă, nemulțumit de răspunsul primit, a concluzionat: "E timpul să iubim!"

După prânzul zilei de 29 august am trăit o experiență unică. Ne-am îmbarcat în trei mașini și am plecat spre Postojnska, unde am vizitat o peșteră renumită atât pentru frumusețea, cât și pentru întinderea ei, avea 21 de km. În interiorul ei am parcurs 2 km cu un trenuleț, încă 2 km pe jos, călăuziți de un ghid, iar 1 km cu trenulețul până la ieșire, acești 5 km ai peșterii fiind amenajați special pentru vizitatori. Providența a lucrat încă o dată pentru noi, deoarece prețul unui bilet era de 21 de euro, dar pentru seminariști organizatorii au reușit să obțină o reducere la 1 euro de persoană. Bineînțeles că rămâi impresionat de coloritul peșterii, de stalactitele și stalagmitele, care cresc doar un milimetru la 1.000 de ani, alteori vezi stalactite lungi de câțiva metri care s-au unesc cu stalagmitele formând coloane impresionante. Interesante sunt și micile vietățile ce pot fi întâlnite în partea necirculată a peșterii, care trăiesc în beznă totală, într-un mediu ostil. Dar ce m-a impresionat în mod deosebit a fost sentimentul ciudat pe care l-am experimentat în acele două ore din peșteră. Parcă toate acele minunății erau create de Dumnezeu pentru mine; parcă acele stalactite au așteptat mii de ani ca să crească doar pentru ca să merg eu acolo și să le admir frumusețea și răbdarea, iar acele vietăți (păianjeni, șopârle ciudate etc.) pe care le-am văzut în zona acvariilor s-au chinuit să supraviețuiască, adaptându-se mediului acela ostil, pentru ca eu să conștientizez că sunt create de Domnul ca eu să le văd. Bizar lucru, ele nu pot vedea toate minunățiile pe care Dumnezeu le-a creat: nu pot simți căldura și luminozitatea soarelui, ori briza mării, nu pot admira coloritul florilor sau măreția munților, care îmi sunt mie cunoscute. Toate acestea le-a creat Dumnezeu ca omul să se poată bucura de ele. Iar eu le vedeam și mă bucuram de ele în acel moment. Mă simțeam fericit că Dumnezeu m-a ales și m-a chemat în Slovenia să admir și să mă bucur de creația lui.

În ultima seară, deoarece focolarinii obișnuiesc să organizeze ceva recreativ, am trăit unitatea în diversitate prin jocuri și cântece. A fost o experiență minunată. Am dansat pe ritmurile muzicii interpretată de italieni, am experimentat un joc matematic propus de sloveni, am ascultat un cântec marian în chineză și ne-am împărtășit gândurile și sentimentele acumulate în acele zile petrecute acolo. Simțeam că eram o familie unită, a cărui părinte era Dumnezeu și tot ceea ce făceam era pentru el și cu el. S-a creat astfel o punte mică de unitate pe care urma să o dezvoltăm în următoarele zile la Genfest împreună cu încă 12.000 de tineri.

La plecare, copleșit de o tristețe peremptorie, am încercat să păstrez acel sentiment de fraternitate și colaborare pentru a putea să împărtășesc acestea cu familia gen din lumea întreagă, adunată la Genfest 2012 în Budapesta.

Drd. Alexandru-Paul Gherman

* * *

Detalii despre Genfest sunt disponibile, în limba engleză, pe site-ul www.genfest.org

lecturi: 19.

pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro

Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat