Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În omilia arhiepiscopului ambrozian trăsăturile unei mari moșteniri

Spiritul lui Ignațiu, paternitatea lui Ambroziu, căutarea lui Augustin

"Voi sunteți cei care ați rămas cu mine în încercările mele. Și eu rânduiesc pentru voi o împărăție, așa cum Tatăl a rânduit pentru mine" (Lc 22,28-29). Lunga viață a cardinalului Martini este oglindă transparentă a acestei perseverențe, chiar și în încercarea bolii și a morții. Și acum Isus îl asigură pe el și pe noi împreună cu el: "Eu fac cu tine, așa cum Tatăl a făcut cu mine". Pentru el este pregătită o împărăție ca aceea pe care Tatăl a dispus-o pentru Fiul său, Cel Iubit. Faptul că nu este un loc fizic, după măsura noastră, nu ne autorizează să reducem paradisul la o fabulă. Cardinalul Martini, care a vestit și a studiat Învierea, a subliniat asta de mai multe ori. Cu cuvinte pe cât de simple pe atât de puternice, sfântul Paul îi percepe natura atunci când scrie: "Vom fi pentru totdeauna cu Domnul" (1Tes 4,17). Cardinalul nostru Carlo Maria, atât de iubit, nu s-a risipit deci într-un cer îndepărtat și inaccesibil. El, intrând în împărăție, este părtaș de puterea lui Cristos asupra morții și intră în comuniunea cu Dumnezeul cel viu. Pentru aceasta, într-un anumit adevărat sens, se poate spune despre el ceea ce Benedict al XVI-lea a scris despre Isus înălțat la Tatăl: "Plecarea sa este în același timp o venire, un nou mod de apropiere de noi toți" (cf. J. Ratzinger, Isus din Nazaret, 2, 315).

Preaiubiților, suntem convocați aici de figura impunătoare a acestui om al Bisericii, pentru a-i exprima recunoștința noastră emoționată. În aceste zile, un lung șir de credincioși și necredincioși au fost prezenți aici.

Dragă Părinte, noi acum, cu cei mulți care ne urmăresc prin intermediul mijloacelor de comunicare, îți facem coroană. Și facem asta pentru că în lumina Celui Înviat, garant al destinului tău împlinit, știm unde ești. Ești în viața deplină, ești cu noi. Aceasta este speranța noastră sigură. Nu suntem aici pentru trecutul tău, ci pentru prezentul tău și pentru viitorul nostru.

"Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" (Mt 27,46). Întrebarea teribilă a lui Isus pe cruce este în realitate rugăciune imploratoare. Abandonare extremă în planul Tatălui. Și care este acest plan? Ca Răstignitul să încorporeze în Sine toată durerea oamenilor. Fiul lui Dumnezeu a asumat totul din om, în afară de păcat, până acolo încât dramatica sa invocație finală îmbrățișează strigătul umane de oroare în fața morții pentru a o potoli.

La moartea lui Isus se potrivește bine rugăciunea poetului Rilke: "Dă, o, Doamne, fiecăruia moartea sa. Moartea care a înflorit din acea viață, în care fiecare a iubit, a gândit, a suferit" (R. M. Rilke, Das Buch von der Armut und vom Tode, Das Stundenbuch 1903). Cine moare în Domnul, cu Domnul este destinat să învie. Pentru aceasta moartea sa este o înflorire. Moartea cardinalului a fost cu adevărat personală pentru că este destinată la învierea sa personală, inconfundabilă, la modul său personal de a fi mereu cu Domnul și în El cu noi toți.

Nimic și nimeni nu ne poate smulge acest adevăr mângâietor. Nici măcar obiecția dură, sarcastică a lui Adorno care lichidează rugăciunea lui Rilke drept "o mizerabilă înșelăciune cu care se încearcă să se ascundă faptul că oamenii, de acum, crapă și gata" (T. W. Adorno, Minima moralia, Einaudi, Torino 1988, 284). Pentru a dezminți aceasta este manifestația impunătoare de afect și de credință din aceste zile față de arhiepiscop.

Cardinalul Martini nu ne-a lăsat un testament spiritual, în sensul explicit al cuvântului. Moștenirea sa este în întregime în viața sa și în magisteriul său și noi va trebui să continuăm să luăm din ea îndelung. Însă a ales fraza pe care s-o scrie pe mormântul său, luată din Psalmul 119 (118): "Cuvântul tău este făclie pentru pașii mei și lumină pentru cărările mele". În felul acesta, el însuși ne-a dat cheia pentru a interpreta existența sa și slujirea sa.

"Tot ce-mi dă Tatăl va veni la mine, iar pe cel care vine la mine nu-l voi da afară" (In 6,37). Lumina Cuvântului lui Dumnezeu, pe urma Conciliului al II-le din Vatican, din belșug răspândită de cardinal asupra tuturor bărbaților și femeilor, nu numai din ținutul ambrozian, este darul prin care Isus îl primește pe oricine care decide să-L urmeze. Pentru că - adaugă Evanghelia lui Ioan - voința Tatălui este ca El să nu piardă pe nimeni, ci să-l învie în ziua de pe urmă (cf. In 6,39). Dumnezeu este cu adevărat aproape de fiecare om, oricare ar fi situația în care se află, poziția inimii sale, orientarea rațiunii sale, energia acțiunii sale. Însă trebuie în mod definitiv să depășim o atitudine foarte răspândită cu privire la darul credinței. Părintele nostru Ambroziu, cu privire la psalmul ales de cardinal, afirmă: "Cu siguranță acea lumină adevărată strălucește pentru toți. Însă dacă unul va fi închis ferestrele, se va priva de la sine însuși de lumina veșnică. Așadar, dacă tu închizi ușa minții tale, îl închizi afară și pe Cristos. Deși poate să intre, cu toate acestea nu vrea să intre în mod forțat, nu vrea să constrângă pe cel care nu vrea... Cei care-l doresc, primesc claritatea strălucirii veșnice pe care nici o noapte nu reușește s-o altereze" (Ambroziu, Comentariu la Psalmul 118, nr. 12.13-14: CSEL 62, 258-259).

A-l încredința Tatălui pe acest iubit păstor înseamnă a asuma până la capăt responsabilitatea de a crede și de a mărturisi binele credinței tuturor. Ne cere să devenim, cu el, cerșetori ai lui Cristos. În mod dureros conștienți că purtăm comoara credinței noastre în vase de lut, strigăm către Domnul: "Cred. Vino în ajutorul necredinței mele!" (Mc 9,24).

Aceasta este marea moștenire a cardinalului: cu adevărat el se străduia pentru a nu pierde pe nimeni și nimic (cf. In 6,39). El, care trăia în mod euharistic în credința învierii, a căutat mereu să îmbrățișeze omul întreg și pe toți oamenii. A putut face asta tocmai pentru că era bine înrădăcinat în certitudinea neclintită că Isus Cristos, prin moartea și învierea Sa, este oferit veșnic libertății fiecăruia.

Astăzi Biserica celebrează comemorarea sfântului papă Grigore cel Mare. Din celebra sa operă Regula pastorală, cardinalul Martini a luat motoul său episcopal: "Pro veritate adversa diligere", din iubirea față de adevăr, a îmbrățișa adversitățile (II, 3, 3). În această alegere strălucește spiritul ignațian al cardinalului Martini: tensiunea spre discernământ și spre purificare, drept condiții ascetice pentru a-i face spațiu lui Dumnezeu și pentru a învăța acea dezlipire care singura garantează posesia autentică, adică adevăratul bine ale persoanelor și lucrurilor. Astfel, păstorul pe care acum îl încredințăm Tatălui a iubit poporul său dedicându-se până la sfârșit. Și eu am putut să beneficiez de ajutorul său până la ultimul colocviu afectuos, cu o săptămână înainte de moartea sa. În atitudinea mântuitoare, pe deplin pastorală, a slujirii sale el a rezervat competența scripturistică, atenția față de realitatea contemporană, disponibilitatea față de primirea tuturor, sensibilitatea ecumenică și dialogul interreligios, îngrijirea față de cei săraci și de cei mai nevoiași, căutarea de căi de reconciliere pentru binele Bisericii și al societății civile. În Biserică, diversitățile de temperament și de sensibilitate, ca diferitele lecturi ale urgențelor timpului, exprimă legea comuniunii: pluriformitatea în unitate. Această lege provine dintr-o atitudine augustiniană foarte îndrăgită de cardinal: cine l-a găsit pe Cristos, tocmai pentru că este sigur de prezența Sa, continuă, nestăpânit, să caute.

Acum să ne însușim din toată inima rugăciunea de la prefața acestei liturgii solemne: "Este dorința noastră vie ca slujitorul tău Carlo Maria să fie numărat în împărăția cerească printre sfinții păstori ai turmei tale și să poată obține răsplata celor cu care a împărtășit în mod fidel trudele aceleiași misiuni". Ne gândim la lanțul lung al arhiepiscopilor noștri, mai ales la sfântul Ambroziu și la sfântul Carol.

Dragă arhiepiscop Carlo Maria, Sfânta Fecioară, Cea Ridicată la Cer, cu îngerii și sfinții care se află în domul nostru, să te însoțească la ținta pe care atât de mult ai dorit-o: să vezi pe Dumnezeu față în față. Amin.

(După L'Osservatore romano, 4 septembrie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat