Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXIV-a de peste an - B

Prin cruce la lumină

Un rege care a suferit multe necazuri în viață a jurat lângă leagănul copilului său că va face tot ce-i stă în putință ca să-l ferească de suferință și să-i asigure o fericire desăvârșită. Pentru aceasta a chemat pe toți înțelepții să precizeze în ce constă fericirea adevărată. Unii au zis: "În plăceri". Alții: "În virtuți". Iar alții au răspuns scurt: "Nu este fericire întreagă pe pământ". Regele zise atunci: "Copile, fericirea nu este cu putință în aceste condiții; îți voi face un castel și-ți voi aduce acolo toate frumusețile pământului ca să fii ferit de tristeți și necazuri. Astfel numai tu vei fi fericit". După ce zidi palatul încântător, regele îl așeză pe prințul moștenitor și-i aduse acolo toate jucăriile din țara sa. Iată că într-o zi copilul rupse una din jucării drept în două. Încercă repede s-o facă, dar în zadar și începu astfel tristețea și mânia. Degeaba îi aduseră alte jucării, pentru că el plângea după jucăria stricată, fiindcă inima lui fusese legată de ea. Apoi a văzut cum îi mor apropiații și prietenii, apoi a simțit și el primele dureri și după ele și altele.

Din cauza păcatului care a intrat în lume din invidia diavolului (cf. Înț 2,24), fericirea a părăsit lumea aceasta. Oricât de mult am căuta-o pe pământ, n-o vom găsi. Este o poveste cu un prinț indian, din cauza tristeții sale, a fost numit "tamaș", adică întunecat. Nu s-a găsit nici un leac pentru tristețea sa. Atunci s-a ridicat un înțelept care a spus că regele ar putea scăpa de tristețe, dacă ar pune pe el cămașa unui om fericit. Au mers servitorii și au bătut din poartă în poartă, dar n-au găsit nici un om cu adevărat fericit. La întoarcere spre acasă au găsit pe unul care spunea că este fericit. "Dă-ne cămașa ta, în schimbul a mult aur, ca s-o ducem regelui nostru spre vindecare". "Îmi pare rău, dar n-am cămașă".

În urma păcatului, singura cale rămasă pentru a ajunge iar la fericirea pierdută, dar nu pe pământ, ci în cer, este suferință. De aceea, slujitorul credincios, din prima lectură, care este Isus înainte de întruparea sa, acceptă suferința (cf. Is 50,6). De aceea Isus venit în lume, în Evanghelia de astăzi, ne vorbește de necesitatea suferinței (cf. Mc 8), pe care Petru, într-un prim moment, nu o înțelege și o refuză, dar mai apoi va îmbrățișa suferința crucii cu bucurie.

O mamă văduvă avea un copil neascultător. Pentru relele pe care acesta le-a comis, a fost osândit la temniță grea, pedeapsă ce putea fi comutată în amendă. De acolo, din temniță, fiul trimise vorbă mamei să facă tot ce îi stă în putință ca să-i plătească pedeapsa și să-l elibereze. Și ce nu face o mamă pentru fiul ei? Zi și noapte sărmana mamă trudește din greu, până ce cu banii agonisiți, numai ea știe cu câtă trudă, își vede copilul liber. Întors acasă, fiul se aruncă să sărute mâna mamei, dar vede că palmele ei erau numai răni. "Mamă, de ce îți sunt palmele pline de răni și sânge?" "Am trudit pentru tine, dragul meu, ca să te văd scăpat de osândă și liber"...

Iată o palidă icoană a jertfei pe care o contemplăm astăzi pe Calvar. Cristos, de bună voie, nerugat de nimeni, îmbrățișează, pentru noi și în locul nostru, osânda morții, ca să plătească astfel Tatălui prețul răscumpărării din osânda păcatelor noastre. "Căci așa a iubit Dumnezeu lumea, încât pe Unicul născut Fiu al său l-a dat pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viață veșnică" (In 3,16). "În aceasta este dragostea, nu fiindcă noi l-am iubit pe Dumnezeu, ci fiindcă El ne-a iubit pe noi și a trimis pe Fiul său jertfă de ispășire pentru păcatele noastre" (1In 4,10).

Un om trebuia să facă o călătorie lungă și primejdioasă. În drumul său întâlnește un om de bine ce îi întinde o carte spunându-i: "Poftim, citește această carte și vei afla în ea cum să ajungi la capătul drumului". Dar ce folos! E întuneric și omul nu poate citi cartea. Și pleacă omul dibuind mai departe. Nu peste mult timp întâlnește un alt om ce-i oferă o lumină spunându-i: "Poftim lumina aceasta, că-i întuneric și nu vezi calea". Omul se bucură. Dar vine un vânt și stinge lumina. Și el se mâhnește. Iată că întâlnește un om apăsat de o cruce grea pe umerii săi și cu o coroană de spini pe cap. El îi zice cu glas duios: "Călătorule, vino după mine, căci eu am mai făcut odată drumul acesta!... Numai eu singur te pot conduce la sfârșitul călătoriei tale". Și mergând după această Călăuză omul își sfârșește călătoria cu bine.

În călătoria cea mare a acestei vieți, în drumul nostru spre mântuire, nu ne poate ajuta nici cartea, nici știința omenească, ci numai acela care a mai făcut odată acest drum: numai acela care ne-a deschis acest drum prin crucea de pe Golgota: Isus Cristos. Să avem încredere în această călăuză și să credem cu tărie în cuvintele sale, căci el este calea, adevărul și viața, iar cine îl urmează nu umblă în întuneric.

Sfântul episcop Atanasie cel Mare (295-73) ne spune că Mântuitorul a ales crucea drept cale a jertfirii sale pentru că acesta era singurul fel de moarte în care trebuie sa întinzi mâinile. Altfel spus, să sfârșești îmbrățișând, "adunând pe fiii lui Dumnezeu cei împrăștiați" (In 11,52).

Se spune că un preot era asaltat de nemulțumiți: contabilul parohiei, care se plângea că cei mai mulți nu lasă decât monede la chetă; responsabilul cu cateheza, iritat că nu are suficiente resurse pentru a ține orele; dirijorul corului agitat că nu găsește vocile de care are nevoie pentru o armonie perfectă. Duminica următoare, credincioșii au văzut că de pe altar lipsea crucea. Au început să se întrebe: de ce? Răspunsul nu a întârziat să apară. Preotul i-a anunțat: "Crucea, după cum știți, este un simbol al sacrificiului lui Cristos pentru mântuirea noastră. Este de asemenea un simbol al propriului nostru sacrificiu pentru Domnul și pentru Biserica sa. Am descoperit însă cu tristețe că puțini dintre noi facem sacrificii adevărate. Crucea a devenit doar un ornament de pus pe altar, lipsind din inimile multora dintre noi. Puțini sunt cei dispuși să își sacrifice timpul și interesele personale pentru Biserică. Așa că m-am gândit să iau crucea de pe altar, căci este doar un banal simbol. Privind la altar în această dimineață, nu vedeți crucea. Sper ca aceasta să vă amintească de faptul că crucea trebuie să fie în inimile voastre, în dăruirea voastră, în slujirea pe care i-o aduceți Domnului și Bisericii sale. Crucea de pe altar nu are nici un sens dacă nu este prezentă și în viețile noastre".

Mulți creștini nu sunt departe de gândirea de la început a lui Petru, care voia un Isus numai cu pâine și minuni, dar fără cruce, nici de gândirea acestor parohieni care scoseseră crucea din viața lor.

Petru nu voia crucea pentru că nu-i cunoștea lucrarea. El până la urmă a înțeles și a îmbrățișat crucea. Și noi fugim de cruce tot pentru că nu-i înțelegem bine lucrarea. Când ne vom converti și vom înțelege lucrarea binefăcătoare și mântuitoare a crucii, o vom primi și noi asemenea lui, crucea, atât de trebuincioasă pentru mântuire.

Isus în Evanghelia de astăzi ne vorbește despre lepădarea de sine și despre a lua crucea.

A te lepăda de sine, în înțelesul biblic, înseamnă a lepăda păcatul, patimile, aceste defecte umane, pe care lucrarea diavolului le-a adăugat la ceea ce Dumnezeu a lucrat bun, "după chipul și asemănarea sa" (cf. Gen 1,26). Aceasta ni se cere să lepădăm. A te lepăda de sine înseamnă a nu pune nimic mai presus de Dumnezeu și de mântuirea ta, din ceea ce îți oferă lumea. Toate sunt necesare în viață, bunurile, averea, familia etc., dar nimic nu trebuie pus mai presus de Dumnezeu și de mântuirea sufletului tău.

A-ți lua crucea și a-l urma cu aceasta pe Cristos înseamnă a-ți răstigni orice patimă și întunecime impusă minții de către simțurile rătăcite. Tânărul sfânt Alois de Gonzaga, în legătură cu orice lucru se întreba: "Cât folosește acesta eternității mele? Câte din ele înseamnă a-l imita și a-l urma pe Domnul?"

Sfântul Ioan Casian a conceput viața ca o necontenită răstignire, deci o neîntreruptă luptă între bine și rău. A-l imita pe Domnul înseamnă a deveni un fel de "crucifix viu", deci un Cristos biruitor al morții; e primul și singurul mod de a ne face asemenea lui Cristos, Cel care a biruit ispita, păcatul și moartea.

Laureatul premiului Nobel, Czeslaw Milosz (1911-2004), scria că prizonierii politici din închisorile fostei Uniuni Sovietice își făceau cruci din rămurele, iar noaptea se rugau în fața acestora în celulele lor. Ei nu au uitat lecția lui Paul. Nici noi nu trebuie să o uităm.

Lecturile de astăzi ne vorbesc despre credință, credință care se manifestă prin a ne lua crucea zilnică împreună cu Isus, și prin slujirea celor aflați în suferințe ca și noi toți, cum ne spune sfântul Iacob.

Într-o zi a venit la împăratul roman Iuliu Cezar (100 î.C.-44 î.C.) un veteran și l-a rugat să vină și să-l apere la un proces. Împăratul, surprins de curajul și de dorința fostului său soldat, l-a asigurat că își va trimite un om de încredere care să-l apere. Atunci bătrânul soldat și-a desfăcut haina la piept și, arătându-i o mare cicatrice, i-a spus: "Împărate, pe când te aflai în luptă și o săgeată se îndrepta amenințătoare și era gata să te străpungă, omorându-te, eu nu am trimis ca să te apere; te-am apărat cu pieptul meu. Iată semnul"! Cezar și-a amintit de salvatorul său și a mers să-l apere la proces, asigurându-i succesul.

Când vom ajunge la judecata lui Dumnezeu, noi care am primit crucea dată de Isus, pentru a împlini în noi ceea ce lipsea suferințelor sale (cf. Col 1,24), noi care l-am slujit pe Isus în cei suferinzi (cf. Mt 25,40), atunci Isus va veni și va depune mărturie bună pentru noi la Tatăl.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat