Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Istoria Conciliului al II-lea din Vatican

Sinteza a ceea ce s-a întâmplat în urmă cu cincizeci de ani

De Monsenior Vitaliano Mattioli

La 25 ianuarie, Papa Ioan al XXIII-lea, după o liturghie pontificală solemnă în Bazilica Sfântul Paul, a comunicat cardinalilor proiectul de a convoca un nou Conciliu.

Uimirea a fost mare, deoarece Ioan al XXIII-lea fusese ales papă abia la 28 octombrie anul precedent. Apoi s-a aflat că deja predecesorul său, Pius al XII-lea, avusese această idee și, în cel mai mare secret, începuse lucrările pregătitoare. Dar după aceea s-a gândit că timpurile încă nu erau mature.

Ioan al XXIII-lea a început pregătirile în luna mai anul următor, constituind Comisia Pontificală Antepregătitoare. L-a numit pe monseniorul Pericle Felici secretar al acestei comisii.

În iunie 1960, cu motu proprio Superno Dei a instituit cele unsprezece Comisii pregătitoare: teologie, episcopi și conducerea diecezelor, disciplina clerului și a poporului creștin, călugări, sacramente, liturgie, seminarii, Biserici orientale, misiuni, laici.

În sfârșit, la 11 octombrie 1962 a fost deschis în mod oficial noul Conciliu. Papa a ales această dată pentru că atunci, în ziua aceea, se celebra sărbătoarea Mariei, Theothokos, Născătoare de Dumnezeu. În felul acesta a manifestat intenția de a pune desfășurarea Conciliului sub ocrotirea Mariei.

Discursul de la sfânta Liturghie de deschidere, Gaudet Mater Ecclesia, a indicat liniile conducătoare ale Conciliului și a motivat oportunitatea de a celebra noul Conciliu. A spus că scopul principal al Conciliului trebuie să fie prezentarea, apărarea și răspândirea depozitului sacru al doctrinei creștine: "5.1. Ceea ce interesează Conciliul mai mult decât orice este ca depozitul sacru al doctrinei creștine să fie păstrat și învățat în formă mai eficace. Această doctrină cuprinde omul integral, compus din suflet și din trup, iar nouă, care locuim pe acest pământ, ne poruncește să tindem ca pelerini spre patria cerească... 2. Al douăzeci și unulea Conciliu Ecumenic... vrea să transmită în întregime, nu diminuată, nu deformată, doctrina catolică".

Trece apoi la modul Bisericii de a se comporta cu privire la erorile doctrinale: "Deschizând Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, este mai clar ca oricând că adevărul Domnului rămâne în veci. 2. Nu există nici un timp în care Biserica să nu se fi opus acestor erori; adesea le-a și condamnat, și uneori cu severitatea maximă. Cât privește timpul prezent, Mireasa lui Cristos preferă să folosească medicamentul milostivirii în loc să ia în mâini armele rigorii; se gândește că trebuie să se meargă în întâmpinarea necesităților de astăzi mai degrabă expunând mai clar valoarea învățăturii sale decât condamnând".

Discursul de deschidere se încheie exprimând dorința de a promova unitatea în familia creștină și umană pentru că: "din păcate întreaga familie creștină încă nu a ajuns pe deplin la această vizibilă unitate în adevăr".

Prima sesiune s-a terminat în ziua de 8 decembrie 1962. Lucrările au fost programate pentru luna septembrie din anul următor. În acest timp, la 3 iunie 1963, Papa Ioan al XXIII-lea a murit. În mod automat, cu moartea Papei, Conciliul este suspendat. Îi revine succesorului să-l continue sau nu.

Noul papă ales la 21 iunie a fost Giovanni Battista Montini, care a luat numele de Paul al VI-lea. El a manifestat imediat dorința de a continua Conciliul.

A doua sesiune s-a deschis la 29 septembrie 1963 și s-a încheiat la 4 decembrie 1963. În discursul de deschidere, Paul al VI-lea a prezentat cele patru scopuri ale Conciliului: "Vom rezuma în patru puncte, care sunt: definirea sau, dacă se preferă, conștiința Bisericii, reforma sa, recompunerea unității între toți creștinii și dialogul Bisericii cu oamenii contemporani".

În ianuarie 1964, Paul al VI-lea a făcut vizita istorică în Țara Sfântă atât pentru a se întoarce la izvoarele creștinismului, cât și pentru a revigora raporturile cu religia ebraică și statul Israel, încă nerecunoscut oficial de Sfântul Scaun. Dar și pentru a lansa noi înțelegeri cu Biserica ortodoxă. Emoționantă și unică în istoria precedentă a fost întâlnirea și îmbrățișarea la Ierusalim între Paul al VI-lea și Atenagora, Patriarh de Constantinopol.

A treia sesiune a fost între 14 septembrie - 21 noiembrie 1964. În discursul de încheiere, Paul al VI-lea a proclamat-o pe Sfânta Fecioară Maria: Maica Bisericii. A spus: "Pentru acest motiv ni se pare necesar ca în această ședință publică să enunțăm în mod oficial un titlu cu care să fie cinstită Sfânta Fecioară Maria, care a fost cerut din diferite părți ale lumii catolice și Nouă ne este deosebit de drag și plăcut, deoarece cu sinteză minunată exprimă poziția privilegiată în Biserică pe care acest Conciliu a recunoscut-o proprie Născătoarei de Dumnezeu".

"De aceea - a continuat el - spre gloria Sfintei Fecioare și spre mângâierea noastră o declarăm pe Preasfânta Maria Mamă a Bisericii, adică a întregului popor creștin, atât a credincioșilor cât și a Păstorilor, care o numesc Maică preaiubită; și stabilim ca prin acest titlu întregul popor creștin, de acum înainte să dea și mai multă cinste Născătoarei de Dumnezeu și să-i adreseze rugăciuni".

Sesiunea a patra: deschisă la 14 septembrie 1965, s-a încheiat la 8 decembrie 1965, sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri.

În discursul de deschidere a caracterizat astfel Conciliul: "Nici nu pare dificil a da conciliului nostru ecumenic caracterul unui act de iubire: al unui mare și triplu act de iubire: față de Dumnezeu, față de Biserică, față de omenire".

În această sesiune, la 4 octombrie 1965, Paul al VI-lea a vizitat Adunarea Națiunilor Unite la New York, invitat în mod oficial pentru a celebra al douăzecilea an al ONU.

La 18 noiembrie 1965, Paul al VI-lea, în apropierea încheierii Conciliului, a făcut un discurs despre atitudinea care trebuie avută în perioada de după conciliu, aproape prevăzând devierea care a avut loc după aceea. "Venerați Frați, nu atât trebuie să fim atenți la aceste reforme fie ele necesare, atât la cele morale cât și la cele spirituale, care să ne facă mai conformii cu Învățătorul nostru divin și mai apți pentru îndatoririle vocației noastre respective. La aceasta trebuie în mod deosebit să fim atenți: la sfințirea noastră efectivă și la capacitatea reală de a răspândi printre oamenii din timpul nostru mesajul evanghelic".

La 7 decembrie 1965, ajunul încheierii, a fost celebrată sfânta Liturghie a ultimei sesiuni. Paul al VI-lea, în omilie, așa a rezumat întregul Conciliu: "Pe chipul oricărui om trebuie să se vadă chipul lui Cristos și, în acesta, chipul Tatălui ceresc. Pentru a-l cunoaște pe Dumnezeu trebuie cunoscut omul. A-l iubi pe Dumnezeu pentru a-l iubi pe om. Acest Conciliu se rezumă în întregime în semnificația sa religioasă conclusivă, ca o puternică invitație adresată omenirii de astăzi și a-l regăsi, pe calea iubirii fraterne, pe Dumnezeu".

La sfârșitul celebrării euharistice a avut loc un fapt epocal. Paul al VI-lea, cu Scrisoarea Apostolică Ambulate in Dilectione, a abolit excomunicarea aplicată la 16 iulie 1054 Patriarhului de Constantinopol Mihail Cerularie. În același moment la Constantinopol (Istanbul), Patriarhul Atenagora abroga excomunicarea Predecesorului său aplicată Papei Leon al IX-lea.

Așa afirmă Scrisoarea lui Paul al VI-lea: "Vrem să eliminăm din amintirea Bisericii sentința de excomunicare dată atunci și să o distrugem și o voim îngropată în uitare și ștearsă. Suntem bucuroși că ne este dată ocazia de a îndeplini acest act de caritate fraternă aici la Roma, alături de mormântul apostolului Petru, în aceeași zi în care are loc același lucru la Constantinopol, care este numită Noua Romă".

Cardinalul Johannes Willebrands a citit Declarația Comună a Bisericii catolice romane și a Bisericii ortodoxe din Constantinopol. Imediat după aceea, cardinalul Agostino Bea a citit Scrisoarea citată Ambulate in Dilectione.

Documentele conciliare sunt:

  • Patru constituții:

    • Sacrosanctum Concilium (despre liturgie), 4 decembrie 1963 (votanți 2178, placet 2159)

    • Lumen gentium (despre Biserică) 21 noiembrie 1964 (votanți 2145, placet 1921)

    • Dei Verbum (despre Revelația Divină), 18 noiembrie 1965 (votanți 2350, placet 2344)

    • Gaudium et spes (despre Biserica în lumea contemporană), 7 decembrie 1965 (votanți 2373, placet 2309)

  • Nouă decrete:

    • Inter mirifica (despre instrumentele de comunicare socială), 4 decembrie 1963 (votanți 2124, placet 1960)

    • Orientalium Ecclesiarum (despre Bisericile orientale catolice), 21 noiembrie 1964 (votanți 2149, placet 2110)

    • Unitatis redintegratio (despre ecumenism), 21 noiembrie 1964 (votanți 2148, placet 2137)

    • Christus Dominus (despre episcopi), 28 octombrie 1965 (votanți 2322, placet 2319)

    • Perfectae caritatis (despre călugări), 28 octombrie 1965 (votanți 2325, placet 2321)

    • Optatam totius (despre formarea sacerdotală), 28 octombrie 1965 (votanți 2321, placet 2318)

    • Apostolicam actuositatem (despre apostolatul laicilor), 18 noiembrie 1965 (votanți 2342, placet 2340)

    • Ad gentes (despre activitatea misionară), 7 decembrie 1965 (votanți 2399, placet 2394)

    • Presbyterorum ordinis (despre slujirea și viața preoților), 7 decembrie 1965 (votanți 2394, placet 2390)

  • Trei declarații:

    • Gravissimum educationis (despre educația creștină), 28 octombrie 1965 (votanți 2096, placet 1912)

    • Nostra aetate (despre relația cu religiile necreștine), 28 octombrie 1965 (votanți 2312, placet 2221)

    • Dignitatis humanae (despre libertatea religioasă), 7 decembrie 1965 (votanți 2386, placet 2308).

În anul 1966, jurnalistul italian Alberto Cavallari într-o carte-interviu a scris: "Adevărata semnificație a Conciliului al II-lea din Vatican nu va fi recunoscută decât peste multe decenii și orice concluzie rigidă devine imprudentă" (Il Vaticano che cambia, Mondadori, pag. 27).

Astăzi, la distanță de 50 de ani de la începutul Conciliului, această reflecție apare adevărată.

(După Zenit, 18 august 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat