Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Colocviu cu cardinalul Julien Ries, fondatorul antropologiei sacrului

Un contact care revelează o realitate superioară
De Roberto Fontolan

Julien Ries s-a născut în 1920 la Arlon, în Belgia. Preot catolic din Dieceza de Namur, este istoric al religiilor și cel mai mare studios de antropologie religioasă. Timp de peste douăzeci de ani a predat istoria religiilor la Universitatea Catolică Louvain-la-Neuve, unde este acum profesor emerit. A fost creat cardinal de Benedict al XVI-lea în consistoriul din 18 februarie 2012. Editorul italian JakaBook are în desfășurare publicarea Opera Omnia, al cărui plan prevede unsprezece volume în optsprezece tomuri. În 2009 a donat Universității Catolice din Milano biblioteca sa, manuscrisele sale și corespondența pe care a avut-o în decursul anilor cu studioși din toată lumea: un patrimoniu care constituie, la ateneul milanez, Arhiva Julien Ries pentru antropologia simbolică. Începând din 1982 a participat la numeroase ediții ale Mitingului pentru Prietenia dintre Popoare care se desfășoară în fiecare lună august la Rimini. Și anul acesta (manifestarea se desfășoară între 19-25 august 2012) este în program o intervenție a sa intitulată "Homoreligiosus", la 20 august 2012. Interviul s-a desfășurat în locuința sa din Belgia, o casă arhiplină de cărți, de amintiri și de proiecte. Și astăzi profesorul cardinal dedică studiului mare parte din timpul său.

* * *

- Eminență, cum s-a născut această pasiune a dumneavoastră pentru studiile cu privire la omul religios?

În 1968 am fost numit profesor de istorie a religiilor la Universitatea Catolică din Louvain. Făcusem studii de teologie și de orientalism. Teza mea examina anumite texte copte și influența Noului Testament asupra acestor texte. Deci mă dedicasem studiului comparat al textelor religioase egiptene. Odată devenit profesor, a trebuit să înfrunt mari probleme: hinduismul, budismul, islamul, religiile din zona mediteraneană, religiile din Orientul Apropiat, religia egipteană antică. Observam cu studenții mei erau pasionați de aceste teme, studiam întrebările pe care mi le adresau, foarte multe întrebări. O dinamică ce m-a dus tot mai în profunzime. Însă pot adăuga și că dacă am studiat tema morții și nemuririi în religii este pentru că pe vremea aceea cardinalul Ratzinger mi-a trimis cartea sa despre viața de dincolo pentru credința creștină, "Escatoligia. Moarte și viață veșnică". M-am gândit că ar fi fost important un asemenea studiu despre alte religii. Și astfel, prin câteva circumstanțe și munca la universitate am continuat cercetările mele și am ajuns la o sinteză cu privire la problema omului religios și a antropologiei religioase. Ce înseamnă sacrul, ce înseamnă omul religios, ce înseamnă antropologia religioasă? Existau studii foarte ample de antropologie socială și culturală și de antropologie structurală, dar antropologia lui homoreligiosus nu exista.

- În acest drum lung pe cine ați găsit ca maeștri și colegi?

În afară de câțiva profesori ai mei universitari, citez mereu două mari personalități din secolul al XX-lea: românul Mircea Eliade și francezul Georges Dumézil. Sunt cu adevărat cei mai mari, lucrările lor sunt cu adevărat fundamentale. Apoi, în decursul vieții mele de studios am avut nenumărate ocazii de întâlnire și de schimb. Sunt deosebit de legat de Italia, unde am participat la foarte multe congrese și am devenit prieten al regretatului profesor Bianchi. Aici am găsit și editura mea italiană, JakaBook condusă de SanteBagnoli: a contribuit foarte mult la răspândirea antropologiei religioase. În momentul în care ieșeam la pensie, Bagnoli mi-a propus publicarea Opera Omnia. Spunea că avea să fie un stimulent pentru o nouă generație de studioși ai marilor religii, și pentru asta am creat și Arhiva din Milano la Universitatea Catolică "Sacro Cuore". Am ezitat un pic, dar acum, seria fiind începută, trebuie să recunosc că aici la voi am un mare impact. În afară de asta, începe ediția franceză și peste puțin timp cea spaniolă.

- În Italia l-ați cunoscut pe părintele Giussani și Meeting-ul din Rimini. Ce amintire aveți despre preotul fondator al asociației Comuniune și eliberare?

Am auzit vorbindu-se despre părintele Giussani chiar la Meeting-ul din 1982, primul la care participam (cu următorul vor fi optsprezece). Nu cunoșteam mișcarea, însă în săptămâna aceea la Rimini am început să devenim mari prieteni. Părintele Giussani mi-a cerut să trec pe la el la GudoGambaredo, puțin în afara orașului Milano, unde locuia. Și așa am făcut apoi în mod obișnuit, de fiecare dată când veneam în Italia. Am putut să vorbim timp de multe ore. O personalitate excepțională, complet simplă și accesibilă, dar excepțională. Era astfel prin credința sa, prin comunicarea credinței, prin influența sa asupra tinerilor.

- Și despre ce vorbeați așa de mult?

Despre marile probleme ale Bisericii și în special despre propunerea mișcării: mă interesa mult pentru că era prima mea întâlnire cu o mișcare bine organizată care înfrunta criza în Biserică. Acest lucru m-a impresionat în 1982, adică faptul că mișcarea Comuniune și eliberare era răspunsul la revoluția din 1968. Acest lucru l-am simțit imediat și apoi am citit că era chiar așa. Iată pentru ce eram așa de entuziast.

- Cum ați urmărit istoria Meeting-ului în toți acești ani? Cum ați trăit-o?

Prima mea amintire este despre o adunare de tineri entuziaști, care arătau credința lor și care dădeau mărturia credinței lor și care erau o forță nouă pentru Biserică. În acea vreme am putut să duc câțiva studenți din mișcare în Belgia și astfel și astăzi avem aici Comuniune și eliberare; mai mult, în următoarele zile voi avea din nou plăcerea să întâlnesc un grup din Bruxelles.

- Care este originalitatea Meeting-ului, care este contribuția cea mai interesantă pe care manifestarea de la Rimini a adus-o în acești peste treizeci de ani de istorie?

Cred că formula, care rămâne mereu aceeași dar se schimbă în fiecare an, are ceva original: este o formulă care face alianță între credință și cultură și demonstrează că credința creștină și cultura creștină împreună sunt forma unei lumi mai bune.

- În lucrarea dumneavoastră monumentală unul dintre conceptele fundamentale este cel al "hierofaniei": cum îl definiți?

Trebuie început încercând să înțelegem sacrul. Sacrul este transcendența, o realitate care depășește lumea aceasta, dar care se face prezentă în această lume. Cuvântul hierofanie derivă din greacă: sacrul, hieros, se manifestă. Sacrul este perceput de om pentru că se manifestă. Atunci când omul se află în fața crucii lui Cristos sau a unei statui a lui Buddha sau în fața unui eveniment religios, omul simte că acolo există ceva ce trece dincolo de ceea ce se întâmplă în lume în mod obișnuit.

- Deci hierofania este un eveniment care excede normalitatea vieții?

Da, asta este.

- Trebuie s-o înțelegem ca adevărată manifestare a divinului?

A transcendenței. A divinului în religiile care au concepția despre o divinitate. În budism, unde nu există concepția despre o divinitate, sacrul este în însăși inima budismului, în Nirvana.

- Antropologia religioasă, căreia i-ați dedicat viața contribuind la crearea unei discipline de studii, explorează identitatea lui homoreligiosus. Dar omul este conștient de această dimensiune a sa?

Omul devine religios prin contact cu un eveniment care-i arată transcendența. De exemplu, omul primitiv din urmă cu două milioane de ani care-și ridică privirea spre bolta cerului consideră că există ceva ce se întâmplă acolo sus. Bolta cerului devine pentru el un simbol care-i arată că există ceva dincolo de realitățile din lumea aceasta. Deci datorită faptului că este interpelat de soare, de lună, de astre, acel om devine un homoreligiosus.

- Omul se naște religiosus? Sau este așa numai când descoperă asta?

Fiecare om este destinat să devină religios, însă mulți n-au găsit drumul.

- Cu monoteismele se schimbă ceva în omul religios?

Se schimbă mult pentru că monoteismul este o revelație, nu este numai un contact cu ceva superior, cu o hierofanie. Monoteismul este un contact care revelează o realitate superioară. Un contact între Abraham și Dumnezeul său; un contact între apostoli și Isus Cristos. Noi suntem într-o altă lume.

- Poate exista o credință fără religie? Cu alte cuvinte, putem fi creștini, musulmani sau budiști fără a fi "oameni religioși"?

Nu. Însuși faptul că un om este budist, musulman, evreu, creștin, este bazat pe faptul că este un om religios. Deci, prin urmare, trebuie să se descopere, să se definească drept religiosus. De aici importanța acestei antropologii fundamentale, pe care se altoiesc celelalte antropologii. De exemplu, antropologia hinduistă este complet diferită de antropologia greacă, dar în cele două antropologia religioasă este prezentă.

- Credeți că în cultura contemporană noțiunea de homoreligiosus este acceptată în mod liniștit?

Este o problemă cu actuala cultură. Pentru aceasta este foarte important să se facă antropologia sacrului: trebuie furnizată omului modern o referință sigură ca aceea de homoreligiosus. Acesta descoperă sacrul în itmp ce homoareligiosus pierde sensul existenței. Este marea diferență.

În timp ce pentru oricine este clar să accepte noțiunea de homofaber, pentru ce este așa de dificil de acceptat aceea de homoreligiosus?

Cu homofaber, sau și cum se obișnuiește să se spună astăzi homoergaster, din greacă om muncitor, ne află în fața unui om care are o activitate materială, care are un rezultat vizibil în obiectul pe care omul l-a lucrat. Este ușor de recunoscut. Homohabilis descoperit de puțin timp, a lucrat în Africa în urmă cu două milioane de ani și a lăsat obiecte și ustensile: acest lucru este evident. Pentru homoreligiosus hierofania nu este o evidență așa de clară. Hierofania cere din partea omului o reflecție și o analiză pentru a descoperi că sacrul există. Deci există o descoperire care trebuie făcută și care nu este imediată ca descoperirea materială a omului muncitor. Este mai dificil de descoperit realitatea sacrului, există un joc care conștiinței care trebuie să se realizeze pentru ca omul să facă descoperirea.

- În fond, lucrurile de care dumneavoastră v-ați ocupat sunt cele mai importante lucruri ale vieții: lumea de dincolo, sensul lucrurilor... Dar revin la ceea ce vă întrebam: astăzi este clar a vorbi despre homofaber dar nu despre homoreligiosus.

Exact, dar pentru aceasta trebuie vorbit despre el, tocmai pentru că este mai dificil. Vă asigur că atunci când se întâmpla asta, persoanele se aprind de interes. În urmă cu câteva săptămâni mi s-a cerut să țin o conferință în satul meu natal, aici în Belgia. M-am întrebat înainte de toate despre ce anume aș fi putut ține conferința: aveam să vorbesc unor oameni simpli și câtorva culți. Am dat acest titlu: "Creșterea conștiinței religioase de la homohabilis la omul din neolitic". Toți au rămas cu gura căscată și cu ochii larg deschiși îmi spuneau: aceste lucruri sunt noi!

- De ce pentru omul de astăzi este așa de dificil să recunoască propria natură religioasă? Lipsește ceva în inima sa sau nu se manifestă divinul?

Omul este astăzi este un om rătăcit. Înainte de toate există o lipsă de reflecție, este prea angajat în foarte multe lucruri de cu totul alt gen. Este necesar de zdruncinat omul de la distragere, de a-l readuce la punctul central, la ideile fundamentale. Sacrul, lumea de dincolo, crearea lumii. Toate acestea sunt noua evanghelizare și astăzi trebuie formată o generație de tineri, așa cum am văzut în mișcarea Comuniune și eliberare, care să meargă prin lume cu acest mesaj referitor la fundamentul uman. Este primul pas în noua evanghelizare: a trezi în om omul religios, transcendența, noțiunea sacrului. Și desigur pentru creștin e vorba de a trezi creștinul, de a trezi în el sensul Botezului, sensul lui Isus Cristos și prezența lui Cristos în mijlocul nostru.

- Adesea religia este apropiată de fenomenul violenței. Homoreligiosus este pașnic sau violent? Descoperirea unei realități așa de decisive în viața sa îl împinge la agresivitate sau la deschidere, la impunere sau la întâlnire?

Homoreligiosus este de obicei un om pașnic, un om care trăiește în pace. În preistorie aveam de-a face cu evidența dimensiunii religioase a omului și trebuie să recunoaștem că aparent nu există acea violență pe care o vedem astăzi. Încă nu avem suficiente date pentru a ști asta cu certitudine, dar preistoria ne arată urme de violență religioasă. Referitor la ambientul înconjurător, omul religios caută contactul cu alții, fie cu aceia care nutresc aceeași credință a sa fie cu aceia care au o credință diferită de a sa. Pentru noi creștinii vreau să citez în această privință unul din multele exemple care s-ar putea aminti, evenimentul extraordinar care cu Nostraaetate a creat dialogul între religii. Acel text îl conduce pe creștin spre omul religios necreștin pentru a dialoga cu el și mai ales cu scopul de a stabili pacea în lume. Importanța acestui eveniment se vede cu întâlnirile de la Assisi.

- Ce este moartea pentru homoreligiosus?

Urmează să termin o carte în care examinez concepția despre moarte și despre lumea de dincolo în douăzeci de religii constituite. De exemplu, pentru egipteni lumea de dincolo este minunată. În timpul vieții construiesc mormintele și se pregătesc pentru trecere. Pentru ei există două moduri de a trăi viața: unul este a învia în toate zilele și a urmări soarele sau a fi în ogorul lui Osiris și a sta în fața sa. Ceva asemănător este la etrusci. Explorând monumentele lor vedem că aveau convingerea în lumea cealaltă viața se va "replica" într-un fel mai fericită și încetinită. În schimb, în Mesopotamia prevalează o idee pesimistă, fiică a condițiilor de viață în lumea de dincolo: textele din secolul al cincilea și al patrulea înainte de Cristos ne arată oameni care se consideră condamnați de zei să sape canale și să muncească mereu pentru ca în canale să fie apă... Este interesant de notat că în toate cele douăzeci de religii există un gând despre moarte și despre lumea de dincolo. Și cum acest lucru depinde de concepția lor despre viața de pe pământ.

(După L'Osservatore romano, 4 august 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat