Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a XVIII-a de peste an - B

Cuvântul divin și Euharistia sunt "pâinea" dată nouă din cer, spre viața și fericirea veșnică

Lecturile de la sfânta Liturghie de astăzi ne vorbesc despre: două feluri de oameni, unii care îl caută pe Dumnezeu sincer și alții care îl caută interesat; despre două feluri de viață, una pentru pământul acesta și una pentru cer; despre două feluri de hrană, una pentru viața muritoare a trupului și pentru viața nemuritoare a sufletului; și despre două feluri de țărmuri, tărâmul pământesc și țărmul ceresc.

Aceste două feluri de oameni, aceste două feluri de viață, aceste două feluri de hrană și aceste două feluri de țărmuri, despre care ne vorbesc lecturile de astăzi, trebuie să ne facă pe noi toți care spunem că suntem creștini, să ne punem niște întrebări: Noi ce fel de oameni suntem? Noi ce fel de viață ducem? Noi ce fel de hrană căutăm mai mult? Noi pentru ce venim la Isus? Noi pe ce tărâm stăm cu inima și cu idealurile noastre? În funcție de răspuns, vom vedea clar din ce fel de categorie de creștini facem parte.

Isus ne-a atenționat și ne-a spus: "Trupul nu ajută cu nimic. Duhul este acela care dă viață" (In 6,63). Iar sfântul Paul ne-a spune și el: "Dacă noi ne-am pus speranța în Cristos numai pentru viața aceasta, suntem cei mai nefericiți dintre toți oamenii" (1Cor 15,19).

Se spune că odată un preot, citind cererile de rugăciune dintr-un sanctuar, a exclamat mâhnit: "Oamenii aceștia se roagă de parcă ar avea numai trup"! Să nu ne asemănăm cu ei și să nu-l căutăm pe Isus numai pentru viața de aici, și nu numai pentru pâinea de aici, și nu numai după pacea și liniștea de aici.

În evanghelia de astăzi îl găsim pe Isus dojenindu-i pe oamenii care l-au căutat numai pentru pâinea materială a acestei vieți, numai pentru liniștea acestei vieți, numai pentru bucuria acestei vieți: "Adevărat, adevărat, vă spun, că mă căutați nu pentru că ați văzut semne, ci pentru că ați mâncat din pâinile acelea, și v-ați săturat. Lucrați nu pentru mâncarea pieritoare, ci pentru mâncarea, care rămâne pentru viața veșnică, și pe care v-o va da Fiul omului; căci Tatăl, adică, însuși Dumnezeu, pe el l-a însemnat cu pecetea lui" (cf. In 6,26-27).

Talmudul evreiesc are următoarele cuvinte de învățătură: "După cum Moise a făcut să coboare mană, tot așa Mesia va face să coboare o mană" Și iarăși: "Se va întâmpla în acel timp, când Mesia va începe să se descopere, că mana va coborî din nou de sus și voi veți mânca din ea în anii aceia". Aceste cuvinte au fost o călăuzire greșită, pentru că nu au vizat decât trupul.

Cu această călăuzire greșită, deși Isus era chiar noul Moise pe care ei îl așteptau (cf. Dt 18,18), unii dintre cei care l-au urmat astăzi pe Isus în pustiu așteptau de la el numai pâinea materială și-i refuzau pâinea vieții, pentru care a venit între noi. Și pentru că Isus a refuzat să le fie numai un rege pământesc, care să le dea numai o pâine și o pace pământească, l-au refuzat și ei ca Mesia și n-au mai umblat cu el, deși în adâncul inimii știau că el este Mesia (cf. In 6, 66).

Pentru a-i face să înțeleagă adevărul, Isus reia astăzi tema manei din pustiu, temă expusă și de prima lectură de astăzi (cf. Ex 16,2-15) și o consideră ca pe un simbol al unui "dar mai mare" și al unui "aliment ceresc", care urmau să vină; Deuteronomul le spusese deja: "Omul nu trăiește numai cu pâine, ci cu tot ceea ce iese din gura lui Dumnezeu" (Dt 8,2-3). De aceea, Isus le vorbește despre Euharistie, pâinea vieții.

Mulți oameni de astăzi cred că vor fi satisfăcuți în inima lor procurându-și o casă, o mașină, un aparat electrocasnic, o mobilă, un anumit confort. Isus ne spune astăzi că toate aceste feluri de hrană nu aduc fericirea dorită. Mulți necredincioși sunt și astăzi, în căutarea fericirii lor, mănâncă, mestecă gumă și sug bomboane, chiar și pe stradă; dar sunt tot atât de flămânzi și nefericiți ca și un copil care-și suge degetul.

Lumea de astăzi și-a făcut o hrana din muzică, sport, politică, distracții, mai rar din artă și literatură; dar toate acestea, în loc să o sature, o înfometează și mai mult.

La fel se poate spune și cu orice căutare deșartă a oamenilor, că nu le satură sufletul, ci îl flămânzește și mai mult, căci așa cum spune sfântul Augustin (354-430): "Inima omului astfel a fost creată de Dumnezeu, așa încât nimeni și nimic din lumea aceasta să n-o umple și nici sătura, decât el însuși".

Lumea de astăzi are și o cunoaștere falsă a lui Cristos (cf. 2Cor 5,16), care nu are nici o legătură cu adevăratul Cristos, a cărei împărăție nu este din lumea aceasta (cf. In 18,36).

Cine vrea să-l găsească pe Cristos în lume și în felul de a fi și de a cunoaște, își pierde timpul, căci Isus este dincolo de înțelepciunea omenească, dincolo de problemele economice și politice, dincolo de marea lumii, dincolo de orice tabără umană.

Dumnezeu le spune oamenilor pur pământești, aceste cuvinte: "Pentru ce vă risipiți banii pentru ceea ce nu vă satură" (Is 53,1-3)? Apoi îi cheamă pe toți să vină la el și să ia pe gratis, pâine și tot ceea ce au nevoie pentru a fi fericiți pentru totdeauna (cf. Is 55,1; Ap 3,18).

Am avut în grădina casei părintești, un copăcel ivit dintr-o sămânță căzută pe pământ. A ieșit repede din pământ, ba chiar a crescut destul de înalt. Dar ca și în cazul seminței fără rădăcină (cf. Mt 13,6), ca și în cazul clădirii fără temelie, din evanghelie (cf. Mt 7,24-27), când a fost secetă într-un an, mai întâi s-a uscat, iar apoi când a suflat un vânt mai puternic, a fost doborât la pământ. Prin aceste pilde din evanghelie, și prin multe alte pilde din viață, Isus ne avertizează că, dacă viața noastră nu își are rădăcinile adânc înfipte în el, dacă viața noastră nu-și are temelia pe el, ne uscăm sufletește și ne prăbușim.

Isus din cuvântul Scripturii și din Euharistie este pământul bun în care trebuie să ne înrădăcinăm adânc și temelia solidă pe care trebuie să ne clădim viața. Euharistia este de aceea care ne ajută să schimbăm viața păgână în care am trăit amăgiți de diavol, cu viața nouă adusă de el.

De aceea, Isus a și spus că fără el nu putem face nimic (cf. In 15,5); dar a spus iar că numai din el, care este pâinea vieții, dacă va mânca cineva, nu va mai flămânzi niciodată; că numai el, care este apa vie, dacă va lua cineva cu credință, nu va înseta niciodată (cf. In 6,35).

Sfântul Paul în lectura a doua de astăzi ne îndeamnă spunând: "Să nu mai trăiți cum trăiesc păgânii, în deșertăciunea gândurilor lor, având mintea întunecată, fiind străini de viața lui Dumnezeu, dar înnoiți-vă duhul minții voastre, și îmbrăcați-vă cu omul cel nou, făcut după chipul lui Dumnezeu" (cf. Ef 4,17-24). Dacă nu facem acest lucru vom avea soarta seminței fără rădăcină, soarta casei fără temelie și soarta copăcelului ivit la suprafața pământului.

Euharistia ne ajută să ne convertim, părăsind traiul păgânesc.

Părintele Alois Chiavarino, în cartea sa Cea mai mare comoară, sfânta Liturghie, în capitolul al doilea, ne povestește că Ad-Abulet, regele maurilor, îl aruncase în închisoare pe părintele Geneziu. La un moment dat, regele l-a întrebat pe preot dacă poate face minuni. Acesta a răspuns că da, că poate preface, la sfânta Liturghie, pâinea și vinul, în trupul și sângele lui Isus. La început regele a râs, dar apoi a cerut să vadă cu ochii lui această minune. I s-a pregătit un altar și cele trebuincioase, iar preotul Geneziu a început celebrarea sfintei Liturghii, în fața familiei regale și a personalului de la curte. Și într-adevăr, la prefacere, toți cei de față au văzut cum ostia sfântă s-a preschimbat într-un copilaș minunat ce stătea în mâinile preotului, înconjurat de raze strălucitoare. Văzând această minune, regele, familia regată și mulți dintre curtenii lui au crezut și au cerut să fie instruiți în religia creștină și să primească Botezul.

Să nu uităm nici de răsunătoarea convertire a indiferentului religios, poetul și prozatorul francez, Paul Claudel (1868-1955), care a primit și el lumina credinței, tot în timpul unei sfinte Liturghii.

Pâinea și vinul se nasc din zdrobirea boabelor, din suferința lor. Euharistia este o istorie de suferință, căci aceasta a fost viața pământească a Mântuitorului Isus, de la nașterea sa ca om și până la înviere. El, bobul de grâu, el, bobița de strugure, s-a lăsat zdrobit pentru a ne putea fi nouă pâine și vin de viață veșnică, pentru a ne fi nouă pâinea vieții și vinul bucuriei. În Euharistie se află toată viața și toată jertfa lui Isus pentru noi. De aceea, la sfânta Liturghie spunem cu sfântul Paul: "Moartea ta o vestim Doamne, și învierea ta o mărturisim până când vei veni" (cf. 1Cor 11,26). Iar cine tratează cu ușurătate Euharistia, se face vinovat de trupul și sângele Domnului (cf. 1Cor 11,27).

În discursul său euharistic, sfântul Paul face o remarcă deosebită și spune că din cauza atitudinii greșite față de Euharistie, mulți sunt bolnavi, neputincioși și adormiți spiritual (cf. 1Cor 11,30).

Sfântul Pascal Baylon (1540-1592) spunea: "Toți sfinții și toți cei care au ajuns în cer și s-au mântuit, au fost oameni euharistici, cavaleri ai admirabilului sacrament și îndrăgostiți ai cuvântului lui Dumnezeu. Și așa cum un om nu poate trăi fără cap, tot astfel un om nu poate trăi fără cuvânt și fără Euharistie. Cuvântul și Euharistia sunt mai mult decât ascultarea și umilința. Cuvântul și Euharistia sunt baza sfințeniei și premisa veșniciei".

Sfântul Francisc de Sales (1567-1622), văzând că mulți creștini stăteau departe de Euharistie, dintr-un fals respect, invocând că nu sunt vrednici, le răspundea cu vorbele sfântului Ioan Gură de Aur (347-407): "Fraților, dacă cineva a constatat că este nevrednic să primească Euharistia, să se facă vrednic de ea prin sfânta Spovadă și să nu mai stea departe spre osânda lui". Iar pentru cei care se plângeau că nu au Cuvântul Scripturii, le scria texte biblice pe foi volante, pe care apoi le împărțea personal sau le strecura sub ușile lor.

Foamea este un fenomen natural. Ea este un semn de sănătate. Bolnavii își pierd pofta de mâncare și mor. Pentru cei care și-au pierdut setea după cuvântul lui Dumnezeu și foamea după Euharistie, este un semn că sunt bolnavi, și de aceea trebuie să vină urgent la Isus.

Închei cu o relatare din Sfânta Carte, din Cartea Esterei, care ne spune că marele împărat persan Asuer, cel care domnea peste 127 de provincii, în anul al treilea al domniei sale, a dat un mare ospăț în cinstea dregătorilor săi. Pe la jumătatea ospățului, împăratul Asuer a poruncit să fie chemată și regina Vasti pe care o iubea, dar aceasta a refuzat să vină. Pentru fapta ei a fost repudiată de la curtea regelui și niciodată nu a mai putut mânca la masa lui (cf. Est 1,1-22) Această temă este reluată și de Isus în predica despre nunta Fiului de împărat (cf. Lc 14,15-24).

Interpretând această relatare din cartea Esterei, putem spune că Asuer este Cristos, că sala ospățului este Biserica, că slujitorii sunt episcopii și preoți, că bucatele alese sunt cuvântul și trupul său din Euharistie, că Vasti suntem noi, iubita lui mireasă. Dar dacă noi vom refuza invitația sa: "Veniți la ospățul de nuntă al Mielului" (Ap 19,9), Isus va da onoare aceasta altora.

Să spunem astăzi și noi cu apostolii: Doamne, mărește și credința noastră (cf. Lc 17,5)! Doamne, roagă-te și pentru noi ca să nu ne cearnă satana, și să nu scadă credința noastră (cf. Lc 22,31-32), nici în prezența ta reală din cuvântul Scripturii și nici din prezența ta reală din Euharistie!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat