Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Salvatore de Giorgi: Redescoperiți frumusețea credinței

Interviu cu ES cardinal Salvatore De Giorgi

- Eminență, vă mulțumesc pentru disponibilitatea de a răspunde la câteva întrebări. Pentru început, v-aș ruga să faceți o scurtă incursiune în istoria dvs. personală.

Am 82 de ani. M-am născut în Italia, în Puglia, în Vernole (Lecce) la 6 septembrie 1930. Am intrat în seminar la 11 ani, în anul 1941, și am fost hirotonit preot în anul 1953. Am avut diferite misiuni în dieceză. Din anul 1958 am fost numit paroh într-o parohie nouă, undeva la periferie. În anul 1973, după 20 de ani preoție, Paul al VI-lea m-a numit episcop auxiliar de Oria, o dieceză din Puglia, în provincia Brindisi. În anul 1978 am devenit episcop titular. După trei ani, în anul 1981, Ioan Paul al II-lea m-a transferat la Foggia ca arhiepiscop, inclusiv pentru două dieceze mici din Puglia. Papa a vizitat Foggia și după trei luni m-a transferat în Arhidieceza de Taranto. După doi ani și jumătate, când credeam că o să rămân mai mult în arhidieceză, am fost chemat la Roma pentru a fi numit asistent general al Acțiunii Catolice Italiene. În anul 1991 am devenit și asistent general al Forumului Internațional al Acțiunii Catolice, misiune care, conform Statutului, este de maxim două ori pentru trei ani. Astfel, în anul 1996, papa m-a numit arhiepiscop de Palermo, în Sicilia. În anul 1998 am fost ales cardinal al Bisericii Catolice. Conform normelor, la vârsta de 75 de ani am făcut cerere de retragere din misiunea de arhiepiscop de Palermo, iar acum sunt la Roma în serviciul papei.

- Aveți o istorie bogată cu multe misiuni. Ce vor să spună cuvintele pe care le-ați ales ca moto pe stema episcopală: "In caritate pax" ("În dragoste pace")?

Erau pe atunci timpuri dificile, chiar și pentru Biserică. Existau contestări peste tot. Anii 1963. Am dorit să pun pe stema mea un mesaj, mai întâi pentru mine și apoi pentru aceia pe care trebuia să-i slujesc și să-i iubesc. Pacea înseamnă întotdeauna iubirea lui Cristos. Când trăim în iubirea lui Cristos suntem în pace și devenim martori și constructori de pace.

- Ce amintiri și experiențe frumoase aveți din timpul când ați fost asistent general al FIAC (1991-1996)?

Încep cu o intuiție profetică a cardinalului Pironio, a cărui proces de beatificare este în curs. Acțiunea Catolică, spre deosebire de mișcări, nu poate fi o asociație universală pentru că este legată de dieceze, de proprii episcopi și de conferința episcopilor din diferite țări. Trebuia să se găsească o modalitate de legătură între asociații. S-a găsit aceasta: la doi trei ani să se reunească diferite asociații naționale pentru a vedea împreună problemele care privesc Acțiunea Catolică în general și în particular din propriile țări. La început erau 5-6 asociații naționale. Acum văd că au depășit numărul de 35. Nu pot să nu-mi amintesc de întâlnirile care au fost în Madrid (Spania), Malta, Viena (Austria), Argentina. Acestea mi-au rămas mai mult la suflet. Vedeam cu de fiecare dată, adunare după adunare, se cimenta acel obiectiv pe care Forumul și-l propunea: de a fi un liant între diferitele asociații.

- În întâlnirea de la Iași (22-26 august) s-a vorbit mult despre misiunea laicilor. În opinia dvs. cum se concretizează rolul laicului, mai întâi în Biserică și apoi în societate?

Este bine de amintit cum Conciliul Vatican II a pus în lumină demnitatea rolul laicilor atât în Biserică cât și în societate. Trebuie să spun că, având și documentele ulterioare precum Christi fideles laici a lui Ioan Paul al II-lea, învățăturile bogate ale Conciliului nu totdeauna au fost puse în practică. Sunt recunoscător lui Benedict al XVI-lea că în mesajul trimis întrunirii de la Iași a precizat că laicii nu sunt simplii colaboratori, dar coresponsabili în viața și misiunea Bisericii, împreună cu preoții și cu ceilalți. Eu cred că într-un mod deosebit astăzi multe roluri preoțești care nu aparțin neapărat lor trebuie să fie desfășurate de laici, în așa fel ca preoții să-și poată desfășura slujirea lor preoțească cu mai multă serenitate. Adică laicii să facă ceea ce le aparține și noi, preoții, să facem ceea ce ține de noi. În Biserică sunt diferite slujiri laicale și este bine ca acestea să fie promovate, evitând un risc pe care deja Ioan Paul al II-lea îl scotea în evidență: clericalizarea laicilor și laicizarea preoților. Apoi laicii au un rol foarte important în societate, în toate realitățile temporale: familie, școală, cultură, artă, muncă, politică. Actualul pontif nu obosește să spună că și în politică este nevoie de oameni noi, de persoane capabile să poarte valorile fundamentale ale evangheliei în inima societății, întrucât între valorile autentic umane și valorile creștine nu este diferență. În măsura în care se realizează aceste valori în societate, aceasta devine mai bună, găsindu-și loc tot mai mult dreptatea, fraternitatea, solidaritatea.

- Ați vorbit la întâlnirea de la Iași, ați prezidat și ați ținut cuvântul de învățătură la Liturghia de încheiere a Adunării Generale din catedrală (duminică, 26 august). Care a fost mesajul dvs. pentru întâlnirea de la Iași?

Plecând de la cuvântul lui Dumnezeu, am vorbit despre importanța fundamentală a întâlnirii cu Cristos pentru a putea fi mesageri ai noii evanghelizări. Noua evanghelizare, deja indicată de Ioan Paul al II-lea și reluată de Benedict al XVI-lea, nu înseamnă a anunța o nouă evanghelie, dar a anunța o evanghelie neschimbată unei societăți care trece prin profunde schimbări, cu un nou entuziasm și cu sfințenia vieții. Sfințenia este cea care face misionari rodnici și credibili, și asta mi se pare foarte important. Întreaga activitate a Bisericii și a Acțiunii Catolice stă în angajarea fiecăruia dintre noi de a tinde la sfințenia la care toți suntem chemați. Am subliniat apoi ca trebuie să fim vestitori plini de bucurie ai evangheliei, senini, curajoși, fără teamă, fără rezerve, fără mimetisme, fără a reduce evanghelia la ceea ce omul de astăzi vrea, cum spunea și sfântul Paul. El nu a modelat evanghelia după loc, în schimb a prezentat-o cum Domnul i-a dat-o. Pentru a aceasta trebuie s-o anunțăm în comuniune, adică în colaborare și în coresponsabilitate cu toți. Dacă apostolatul individual e obligatoriu pentru toți și pentru fiecare, apostolatul asociativ este mai bogat și mai rodnic.

- Se vorbește mult de noua evanghelizare, de rolul laicului în Biserică și în societate, dar, în multe țări, se constată o scădere a numărului celor care merg la Liturghia duminicală. Cum vedeți viitorul Bisericii?

Din păcate, o spun cu amărăciune, lucrurile stau așa. Nu peste tot lucrurile stau așa. Nu știu cum este în România, dar văd că în Italia numărul creștinilor care participă duminica la Liturghie se micșorează. Cu siguranță, acest fapt este un semn al unei credințe sărăcite, imature, nefondată pe cuvântul lui Dumnezeu și pe adevărurile de credință. Iată pentru ce papa insistă foarte mult în Anul Credinței la o întoarcere la cuvântul lui Dumnezeu. Invitația pe care o face este aceasta: să găsim în fiecare zi puțin timp, chiar și cinci minute, să luăm în mâini Biblia, în special Evanghelia, și să citim un pasaj întrebându-ne ce anume îmi spune mie sau ne spune nouă Domnul, astăzi, în acest timp. Cuvântul lui Dumnezeu care este mereu rodnic va schimba viața noastră. Este necesar să cunoaștem și învățăturile Bisericii, deoarece cuvântul lui Dumnezeu nu poate fi interpretat, așa cum cred unii, după propria gândire. Isus a dorit să ne dea siguranță, spunându-le apostolilor: "Cine vă ascultă pe voi, pe mine mă ascultă", dându-i lui Petru, capul apostolilor, și succesorilor săi, astăzi Benedict al XVI-lea, mandatul de a ne confirma în credință și pe noi, episcopii. Iată de ce papa spune că este timpul de a lua în mâini Catehismul Bisericii Catolice, dorit de Ioan Paul al II-lea, sau cel puțin Compendiul Catehismului Bisericii, dorit de același papă și publicat de actualul pontif. În acest fel, creștinii vor cunoaște toate adevărurile credinței, așa cum le învață Biserica.

- Se vor împlini 50 de ani de la deschiderea Conciliului Vatican II. Cum credeți că a fost receptat Conciliul în timpul care a trecut și ce mai este de făcut pentru a fi înțeles mai bine? Pun această întrebare și pentru că dvs. ați scris o carte despre Conciliu.

Am scris mult despre Conciliu, pentru că l-am trăit ca preot, apoi l-am cultivat și l-am aprofundat ca episcop. În special în anii în care am călătorit prin Italia și în afară ca asistent al Acțiunii Catolice trebuia să fiu mereu la zi cu Conciliul și cu documentele postconciliare. Cred că trebuie să fie mereu citit, aprofundat și interpretat corect de noi, catolicii. Am spus interpretat corect, pentru că, din păcate, și din partea catolicilor s-a gândit și s-a scris că documentele Conciliului Vatican II au însemnat o ruptură cu învățătura precedentă a Bisericii. Papa s-a delimitat de această interpretare de ruptură. Interpretarea corectă este de reînnoire și de continuitate. Dorința este ca după 50 de ani, în Anul Credinței, textele conciliare să se întoarcă în mâinile tuturor creștinilor pentru a fi citite, cunoscute, aprofundate și în special puse în practică.

- Ați făcut referință la Anul Credinței. Peste puțin timp (octombrie) va fi proclamat. Cum se poate trăi mai bine acest an?

Redescoperind propria credință, fascinația și frumusețea acesteia. Pentru aceasta papa îndeamnă, și o fac și eu cu bucurie, de a recita în fiecare zi Crezul, deoarece acesta este sinteza tuturor adevărurilor fundamentale ale credinței. A-l recita în fiecare zi nu numai că ne amintește de aceste adevăruri, dar ne dă și bucuria de a fi creștini, pentru că ni-l prezintă pe Dumnezeu ca trinitate, ne prezintă drumul nostru pământesc care se îndreaptă nu spre nimic, dar spre întreaga veșnicie.

- În final, Eminență, vă rog să lăsați un mesaj pentru ascultătorii de la radio sau pentru cititorii care se vor opri asupra acestor rânduri.

Mesajul meu este să asculte radio și prin radio să fie mereu întăriți în credință. Eu cred că atunci când se transmit astfel de mesaje, oamenii ascultă. Radio Uno Italia, de exemplu, m-a rugat să fac pentru fiecare miercuri un gând de două minute și jumătate. Trebuie să spun că e necesar să mă pregătesc mai mult pentru două minute și jumătate decât pentru o omilie obișnuită, pentru că este vorba de a concentra totul. Pot să spun însă că cei care ascultă o fac cu bucurie, pentru că un mesaj scurt în fiecare săptămână devine o invitație nu numai de a redescoperi credința, dar în special o invitație de a gusta bucuria credinței.

Vă mulțumesc mult, Eminență, pentru răspunsurile date.

Pr. Cornel Cadar
 


lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat