Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași (FIAC): Omilia ES card. Salvatore de Giorgi

Catedrala romano-catolică "Sfânta Fecioară Maria, Regină" Iași (duminică, 26 august 2012)

1. Doamne, la cine vom merge? Tu ai cuvintele vieții veșnice iar noi am crezut și știm că tu ești Sfântul lui Dumezeu.

Afirmația de credință, de încredere, de fidelitate izvorâtă din inima lui Simon Petru ca răspuns la întrebarea provocatoare a lui Isus - ca și concluzie a discursului despre pâinea vieții - se naște din senin chiar și în inima noastră la finalul Celei de-a VI-a Adunări a Forumului Internațional al Acțiunii Catolice, găzduită cu ospitalitate evanghelică de Sfânta Biserică din Iași, căreia îi mulțumim în persoana zelosului Păstor, PS Petru Gherghel, în dinamica Acțiunii Catolice diecezane, în asociațile parohiale și în credincioșii prezenți aici.

Zilele acestea am trăit experiența pascală a celor doi ucenici din Emaus, într-un climat de rugăciune, de studiu și de fraternitate bucuroasă, plin de speranță. Am simțit prezența vie a lui Isus cel Înviat în mijlocul nostru.

Ni s-a adresat cuvântul său de viață prin ceea ce am trăit, spus, ascultat, dar mai ales prin mesajul cel luminos al vicarului său pe pământ, Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea, căruia îi reînnoim cu recunoștință afecțiunea noastră filială dar și fidelitatea la Magisterul său.

L-am contemplat și recunoscut mereu nou în frângerea pâinii Euharistiei, formă dătătoare de comuniune și forță care propulsează misiunea Bisericii, care astăzi își propune mai ales evanghelizarea pentru promovarea credinței.

Ne-a fost încredințată această misiune de către fericitul Ioan Paul al II-lea acum douăzeci de ani când, prin inspirația extraordinară a neuitatului serv al lui Dumnezeu card. Eduardo Pironio, a fost instituit Forumul, care cu focul viu al Spiritului se vede extinzându-se în inima Bisericilor particulare în slujba lumii.

Ne-a fost reîncredințată prin încrederea Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea care - cu privire la Cea de-a XIII-a Adunări Generale Ordinare a Sinodului Episcopilor pentru Noua Evanghelizare și a Anului Credinței ce se va desfășura în octombrie - cheamă toate grupările ecleziale să se implice în această acțiune cu harul specific propriei identități.

Este semnificativ, iar pentru voi și stimulativ, faptul că în Instrumentum laboris al Sinodului în grupările laicale se citează o dată doar Acțiunea Catolică.

La apelul papei, Forumul i-a adresat datoratul răspuns, îndreptând atenția asupra acestor două evenimente de har, cu referire particulară la rolul specific pe care A.C. și-l propune în virtutea vocației sale particulare, a carismei sale speciale și al slujirii singulare, precizate de Magisterul conciliar și postconciliar, subliniate de Sfântul Părinte, pe care nu trebuie să le uităm.

Le-ați tratat cu competența doctrinală și pasiunea eclezială care vă caracterizează, într-un dialog deschis, senin, constructiv. Și nu le voi reevoca acum.

2. Mă limitez doar - în lumina Cuvântului lui Dumnezeu pe care tocmai l-am ascultat - să subliniez unele condiții și cerințe fundamentale pentru credibilitatea și eficacitatea noii evanghelizări, atât la nivel personal cât și la nivel asociativ.

Prima este fidelitatea față de Botezul nostru, care construiește poarta credinței de la care a început itinerariul sfințeniei spre poarta gloriei.

Prima lectură este pusă sub semnul actului de fidelitate spre Dumnezeul legământului cerut de Iosua către toate triburile lui Israel după trecerea Iordanului și înante de a intra în pământul promis: slujirea Dumnezeului părinților sau zeilor străini.

La profesiunea clară și hotărâtă: "Cât despre mine și casa mea îl vom sluji pe Domnul", îi reverberează ecoul răspunsului la fel de clar și hotărât al poporului: "Și noi îi vom sluji Domnului, pentru că este Dumezeul nostru". Acesta este răspunsul credinței noastre.

Iar dacă Iosua era preocupat de posibila contaminare a credinței părinților care au avut contacte cu popoarele idolatre, și Biserica este la fel de preocupată cu privire la provocările pe care culturile supremației le propun mereu și persuasiv contra credinței noastre. Gândiți-vă la secularismul agnostic și științific, care îl pune pe Dumnezeu în paranteză și îl induce pe om să aibă un trai ca și cum Dumnezeu nu ar exista; la materialismul lumesc preocupat doar de prevalența bunăstprii materiale, la relativismul etic nihilist, permisiv și libertin.

Nu putem însă să notăm cu amărăciune că mai ales în țările cu un creștinism străvechi credința multor creștini apare obosită, demotivată, pâlpâindă sau stinsă atât din cauza unei prea puține cunoașteri a adevărului credinței (este vorba despre analfabetismul religios) cât și din cauza fracturii dintre credință și viață.

3. Sunt provocări care trebuie înfruntate mai ales încredințându-ne în harul nesecat al Domnului Isus, autorul perfecțiunii credinței, de invocat mereu în rugăciune, prima dintre clasicele și mereu validele misiuni ale A.C.: rugăciune, studiu, acțiune și sacrificiu.

El este cel care ne-a chemat, consacrat și trimis pentru a colabora cu El în misiunea neobosită pentru mântuire, făcându-ne participanți prin Botez la tripla sa slujire, sacerdotală, profetică și regală: un dar de iubire, care este o misiune de iubire pentru toți.

El este Evanghelia perpetuă, neschimbată și eternă pe care suntem chemați să o cunoaștem mai profund, să o celebrăm cu mai multă credință, să o trăim mai coerent și să vestim mereu cu entuziasm nou într-o lume care schimbă profund și rapid, în contextul globalizării, caracterizată de închideri și refuzuri, de moduri de gândire și de trăire care sunt departe de Dumnezeu, dar și de deschidere și posibilități noi de vestire pe care nu le putem ignora: tocmai de aceea papa ne-a spus să fim atenți la semnele timpurilor pentru a fi mereu "laboratorul «globalizării solidarității» și a dragostei".

Suntem chemați să-l vestim cu ardoare nouă, cu metode noi, cu expresii noi, pentru a-l face cunoscut pe Cristos oamenilor, pentru a-i face să se întâlnească cu el și să redescopere frumusețea, fascinația și noutatea mereu nouă a Evangheliei sale.

4. Nu putem însă să-i ajutăm pe frații noștri să-l întâlnească pe Cristos dacă noi nu l-am fi întâlnit deja. Acesta este mesajul din Emaus. Întâlnirea celui Înviat înseamnă, precum cei doi ucenici, să ne lăsăm luminați și hrăniți de El, care în aceste duminici s-a prezentat ca și pâinea de viață coborâtă din cer, pâinea cuvântului său care schimbă inima omului și pâinea în trupul său, dăruindu-i viață din belșug.

"În el - scria papa în Scrisoarea cu ocazia începutului Anului Sfânt - se află împlinirea oricărui travaliu și suspinări a inimii omenești. Bucuria iubirii, răspunsul la drama suferinței și a durerii, puterea iertării în fața jignirii primite și izbânda vieții în fața golului morții, totul își găsește împlinirea în misterul Întrupării sale, în a se face om, în împărtășirea cu noi a slăbiciunii omenești pentru a o transforma prin puterea Învierii sale".

Așadar doar El trebuie să fie vestit, doar pe El trebuie să-l întâlnim și să-l facem să se întâlnească prin dinamismul și bucuria celor doi ucenici din Emaus, cu bucuria neoprită a Cincizecimii.

5. Suntem chemați, de asemenea, să vestim Evanghelia sa, cu credință, integral, fără compromisuri, fără rezerve, fără a o modela pe om, așa cum scria sfântul Paul galatenilor.

Examplul ni l-a dat Isus în Capernaum. Chiar dacă cuvântul său pare dur în fața mulțimii care nu a înțeles semnificația înmulțirii pâinilor, chiar dacă mulți dintre ucenicii săi l-au abandonat, el nu face rabat de la adevărul anunțat, ci îl repropune cu putere și îl precizează în mod riguros astfel încât îi provoacă chiar și pe însăși apostolii săi.

Ca și evanghelizatori, nu putem să preferăm opiniile noastre în locul adevărului Evangheliei, așa cum sunt garantate de Magisterul Bisericii, care este unicul interpret autentic cu privirea la acestea, așa cum a vrut Domnul.

Fidelitatea Magisterului Bisericii este o caracteristică splendidă a A.C., care în misiunea sa de nouă evanghelizare trebuie să strălucească cât mai clar și exemplar.

Gândiți-vă, spre exemplu, la evanghelia căsătoriei și a familiei, al cărui mister și cărei măreție ne-au fost amintite de sfântul Paul în cea de-a doua lectură, ca și participare și manifestare a iubirii lui Cristos pentru Biserică...

Din păcate astăzi valorile sale sunt puse sub semnul dubiului chiar și de către creștini, care se unesc sau se asociază cu cei care ar vrea să pună în ilegitimitate familia - separând-o de fundamentul său natural, și pentru noi sacramental - căsătoria, uniunea de nedesfăcut a unui bărbat și a unei femei pentru o comuniune de viață și de iubire după proiectul lui Dumnezeu, care nu se poate altera fără a alterarea și compromiterea societății însăși.

6. De asemenea, suntem chemați să anunțăm Evanghelia, nu singuri ci împreună, împreună cu toate componentele diferite ale Bisericii, cu harul comuniunii care dă credibilitate știrii cu puterea co-participării și a co-responsabilității care o face atractivă și eficientă, așa cum a fost și pentru prima comunitate creștină.

Aceasta este caracteristica cea mai eclezială a A.C. în care raporturile familiare dintre laici și păstori, dorite de către Conciliu și subliniate de Sfântul Părinte pentru o mai mare eficiență a misiunii, au ganația unei istorii îndelungare, consolidate de exemplul laicilor și a păstorilor sfinți.

7. Dacă eficacitatea evanghelizării depinde mai ales de harul celui care ne-a trimis, credibilitatea sa depinde de mărturia celor care am fost trimiși, de sincera și perseverenta înclinație spre sfințenia la care suntem chemați cu toții în cele mai comune condiții și situații ale vieții.

În această perspectivă Anul Credinței este o invitație la o atutentică și reînnoită convertire la Domnul, pentru a păși în acea viață nouă pe care am primit-o prin Botez și care plăsmuiește întreaga noastră existență umană spre noutatea radicală a învierii, a unei iubiri primite în dar: tocmai de aceea trebuie să fie dăruită ca și experiență de har și bucurie.

Locurile privilegiate ale sfințirii voastre ca și laici sunt aceleași cu cele ale misiunii voastre: toate realitățile temporare, de animat în mod creștin, precum familia, cultura, munca, economia, sportul, precum și, în mod particular astăzi, politica. Voi vă sfințiți în lume și pentru lume, fără a ieși din lume, însă fără a fi ai lumii.

Ne-a amintit acest lucru chiar papa în mesajul său: "Chemați astăzi pentru a reînnoi misiunea de a păși pe calea sfințeniei ... oferiți-vă disponibilitatea pentru participarea la toate nivelurile vieții sociale, culturale și politice, având mereu în vedere binele comun".

Ne-a transmis acest lucru acum câteva zile prin mesajul către A.C. din Argentina la Radio Vatican: "Grupurile noastre sunt săli de gimnastică pentru sfințenie. Fiți generoși, primitori și solidari și mai ales comunicatori ai frumuseții credinței" pentru a "contribui la crearea unei culturi populare, de larg acces, pozitivă pentru a forma persoane responsabile, capabile de a se implica în slujba ?ării".

Tocmai de aceea Scrisoarea adresată cu ocazia începutului Anului Credinței ne invită să ne fixăm privirea "spre cei care prin credință, de-a lungul veacurilor, oameni și femei de toate vârstele, au mărturisit frumusețea urmăririi Domnului Cristos acolo unde erau chemați să mărturisească ființa lor de creștini: în familie, la serviciu, în viața publică, în exercitarea carismelor și a slujirilor la care su fost chemați". Istoria Acțiunii Catolice este bogată în aceste mărturii de credință, formate în școala de sfințenie laicală.

Îmi permit doar să mai amintesc faptul de ultimul înscris în rândul fericiților în 29 aprilie a anului trecut, italianul Giuseppe Toniolo, născut în Treviso în anul 1845 și mort în Pisa în anul 1918, a cărei figură mi-a apărut în aceste zile ca fiind în uniune cu fiecare dintre voi.

Apostol al familiei (ca soț exemplar și părinte a șapte copii), al catedrei (ca și docent de înalt prestigiu) și al vieții publice (ca și fondator al A.C. și animator al mișcării catolice în Italia), se impune spre admirația noastră pentru credința sa de neclintitit în Biserică, pentru entuziasmul său în apostolat, pentru implicarea sa constructivă și competentă din punct de vedere cultural și social, dar mai ales pentru viața sa interioară și dorința sa de sfințenie care îl făcea să spună: "Vreau să fiu sfânt". Și urmărind o înțeleaptă regulă de viață spirituală - care pare să corespundă, anticipând, ceea ce se sugerează în Decretul Apostolicam Actuositatem și în Exortația Christifideles laici, a și reușit să devină.

Acestea, prin mijlocirea Fecioarei Maria, steaua noii evanghelizări și regina Acțiunii Catolice, le cer Domnului prin această jertfă a sa și v-o doresc din inimă vouă și mie.

Card. Salvatore de Giorgi
 


lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat