Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași (FIAC): Meditația PS Florentin Crihălmeanu, episcop de Cluj-Gherla
(miercuri, 22 august 2012)

Memorie, identitate și misiune creștină

"...în același ceas, s-au ridicat și s-au întors la Ierusalim..." (Lc 24,33)

"Binecuvântat fie Dumnezeu și Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, Cel ce, întru Cristos, ne-a binecuvântat pe noi, în ceruri, cu toate binecuvântarea spirituală; precum întru El ne-a și ales, înainte de întemeierea lumii, ca să fim sfinți și fără de prihană înaintea Lui..." (Ef 1,3-4).

Introducere

Excelența voastră, PS Petru, episcopul Diecezei de Iași,
Excelențele Voastre,
Preacucernici părinți preoți și cuvioase persoane consacrate,
Stimați responsabili și reprezentanți din toată lumea a FIAC,

Permiteți-mi să vă salut cu tradiționalul "Lăudat să fie Isus Cristos!".

Ne bucurăm împreună cu tinerii din România pentru onoarea care s-a acordat țării noastre de a putea organiza întâlnirea internațională în acest an, aici, în capitala Moldovei, în "frumosul târg al Ieșilor". Ne reamintim cu bucurie că tot în acest important centru de cultură și spiritualitate al țării s-a desfășurat acum o lună INTC-ul, de aceea putem afirma că Iași-ul a devenit și a rămas "capitala tinerilor".

Mă bucur că în cadrul acestei întâlniri a FIAC s-a inclus un amplu program liturgic și momente de reflexie spirituală.

Un astfel de moment ne propunem să petrecem în continuare. Un moment care ne va invita să medităm asupra drumului vieții noastre spirituale și să rememorăm identitatea noastră creștină, pentru a putea înțelege mai bine care este rolul nostru în Planul divin, dar și în societatea actuală, în care trăim.

Viața noastră, pelerinajul nostru pământesc ar trebui să fie, în mod simbolic, un drum de reîntoarcere la rai, la acea comuniune pe care dintru începuturi Adam o avea cu Dumnezeu, un drum de întoarcere spre "Ierusalimul ceresc". Aceasta însă, atât la nivel personal, cât și la nivel comunitar. Uneori însă, dificultățile vieții, neglijența, uitarea sau păcatul ne fac să ne abatem de la drumul credinței, și treptat, să ne separăm de comunitate și să pierdem din vedere importanța atingerii țelului propus.

Ce ar fi de făcut?

Să nu ne temem ne invită fericitul Ioan Paul al II-lea: "Acțiune Catolică nu-ți fie teamă! Tu aparții Bisericii și ești foarte dragă în inima Domnului, care îți ghidează fără încetare pașii tăi spre o reînnoire totdeauna actuală, dar niciodată lipsită de Evanghelie!" Să ridicăm privirea spre "Ierusalimul ceresc" și să ne lăsăm conduși de Isus înspre acel loc.

Cum să facem aceasta?

Cu ajutorul Sfintei Scripturi, meditând asupra modului în care Isus a procedat cu ucenicii Săi atunci când aceștia au crezut că au pierdut scopul vieții, idealurile și așteptările lor. De aceea, s-a ales ca și motto: "...în același ceas, s-au ridicat și s-au întors la Ierusalim..." (Lc 24,33).

Pentru a înțelege și interpreta corect această frază vă invit să o citim în cadrul fragmentului evanghelic de la Luca 24,13-35, cu cei doi ucenici ai lui Isus în drum spre Emmaus. Ei parcurg agale drumul de la Ierusalim spre Emmaus, discutând despre cele întâmplate în zilele precedente. Un străin se apropie pe cale și, după ce îi ascultă, parcurge împreună cu ei un drum. E un drum spiritual care schimbă cursul vieții lor și le oferă o nouă speranță ce va lumina calea întregului lor pelerinaj pământesc. După acest drum cu Isus, cei doi se întorc în grabă imediat la Ierusalim, cu suflete arzânde, pline de bucuria speranței, pentru a regăsi bucuria comuniunii și a mărturisi celorlalți că l-au văzut pe Domnul înviat.

Vom parcurge și noi acest drum cu Isus și ucenicii săi, lăsându-ne pătrunși de lumina Cuvântului Scripturii în trei momente:
1. să reînnoim memoria noastră,
2. să redescoperim identitatea noastră creștină
3. să înțelegem mai bine care este misiunea noastră actuală în cadrul familiei Bisericii Catolice.

Astfel, vom putea deveni și noi martori ai speranței învierii în lume și vom putea motiva și alte persoane să descopere bucuria întoarcerii spre "Ierusalimul ceresc".

1. Ascultarea Cuvântului reactivează memoria

"Nu trebuia, oare, ca Cristos să pătimească acestea și să intre în slava sa?" (Lc 24,26).

A treia zi după răstignirea lui Isus, într-o zi de duminică (cf. Lc 24,1.13), doi călători se întorc de la Ierusalim și se îndreaptă spre un sat aflat la circa două ore de mers distanță. Cei doi făceau parte din grupul celor 70 de ucenici care au însoțit pe Domnul și pe apostoli.

Textul precizează doar numele unuia dintre ei Cleopa. Celălalt ar putea să fie Luca (autorul textului evanghelic) sau Simon (nu Petru, ci unul dintre cei 70 - sfântul Chiril din Alexandria) sau Ammaus (după unele manuscrise - sfântul Ambrozie) sau tocmai pentru că nu poartă un nume, ar putea fi oricare dintre noi, cei care purtăm prin Botez numele de creștini, ucenici ai Domnului.

Se spune că cei doi erau în drum spre un sat numit Emaus. Localizarea acestui sat rămâne și astăzi încă mult controversată (Amwas, El Qubeibeh, Beit Misseh, Abu Gosh). Faptul acesta ne poate oferi de asemenea o semnificație spirituală, căci oriunde în lume creștinii, ne aflăm și astăzi în călătorie, în pelerinaj, iar Isus este alături de noi pentru a ne arăta calea spre Ierusalimul ceresc, astfel redescoperim prezența Sa spirituală, în viața noastră astăzi și în comunitatea noastră creștină.

Cei doi coboară de la Ierusalim abătuți, triști, deznădăjduiți și descurajați. Un drum pe care îl parcurg agale, întrebându-se și discutând despre întâmplările triste ale ultimelor zile: patimile și moartea prin răstignire a Maestrului lor, Isus. Deși totul pare că s-a încheiat, sufletele lor nu sunt încă împăcate cu acest gând al morții, care a rămas adânc întipărit în «ochii minții lor». Sunt atât de pătrunși de propriile convingeri și de propriile probleme, încât nici nu observă cum pe drum li s-a alăturat un alt drumeț. E chiar Maestrul lor, Isus, ne spune autorul Evangheliei, dar pentru ei, e încă un străin. Nu-L pot recunoaște pentru că «ochii lor erau ținuți» (Lc 24,16).

Paradoxal, Isus este alături de ucenicii Săi chiar și atunci când aceștia întorc spatele Ierusalimului, orașul suferinței și morții. Isus este alături de ei chiar și acum când ei îl văd, dar nu îl recunosc. Pare că se lasă condus de ei pe acest drum dar, de fapt, El este Cel care îi conduce pe un nou itinerar spiritual. «Căci cel care acceptă să devină însoțitorul lor pe cale, s-a făcut pentru ei Calea», spune Sf. Augustin (cf. Discursuri 236A).

Străinul intră în vorbă cu ei, dorind să afle mai multe amănunte despre problema pe care o discutau. Ei se opresc uimiți și întristați și încep să-i explice, că acela în care crezuseră, Isus Nazarineanul, proorocul cel puternic în faptă și cuvânt, fusese osândit la moarte și răstignit, de către arhierei și mai-marii poporului (cf. Lc 24,19-20). Apoi, exprimă și dorința, speranța lor neîmplinită: "Nădăjduiam că El este Cel ce avea să izbăvească pe Israel" (cf. Lc 24,21).

"O ucenicilor, - li se adresează retoric sfântul Augustin (cf. Discursuri 235) - ați nădăjduit, deci acum nu mai nădăjduiți. Iată, Cristos e viu, dar în voi a murit speranța. Într-adevăr Cristos e viu, dar acest Cristos viu găsește sufletele ucenicilor moarte".

Aceasta este, de fapt, problema celor doi ucenici: în sufletele lor e moartă speranța. Lipsește aspectul fundamental, care motiva încrederea lor în Cristos, precum și misiunea primită de la El. De aceea, vor să fugă, să se desprindă, de un trecut pe care nu îl înțeleg și vor să-l șteargă din memoria lor.

Sunt atât de fixați pe propriile opinii și idealuri, încât rămân dominați de imaginea trecutului, a morții. Nu pot accepta nici vestea și nici semnele învierii. Nu mai contează acum nici mormântul gol, nici mărturia apostolilor sau a femeilor mironosițe, nici vestea îngerească, toate sunt pentru ei povești. Pe El nimeni nu L-a mai văzut viu, ca urmare înseamnă că totul s-a încheiat. Poate dacă ei L-ar fi văzut cu ochii lor ar fi crezut.

Neîncrederea lor, provine din neglijarea și uitarea cuvântului Scripturilor, iar lipsa credinței, aduce moartea speranței în sufletele lor. Ca urmare ei caută acum alte orizonturi de credință, pur umane: se întorc la casele lor, la familiile lor, la munca lor de mai înainte de a fi fost ucenici ai Domnului.

Gândesc și judecă totul doar la nivel uman.

"Și-au pierdut credința și speranța: chiar mergând alături de un om viu ei erau cei morți. Mergeau morți, însoțiți de Viața însăși!", explică sfântul Augustin (cf. Discursuri 235).

Cum procedează Isus? Străinul mai întâi îi ascultă cu răbdare, cu înțelegere, dar și cu întristare. Apoi le cere să se desprindă de judecata pur umană, să-și reamintească cuvintele Scripturii și să creadă în ele. Să treacă dincolo de aparențe, să aibă curajul să spere dincolo de ceea ce văd sau aud și să creadă cuvântul Scripturilor. Pe plan spiritual, le cere să-și deschidă inimile, să rememoreze Cuvântul și astfel să trezească speranța adormită din sufletele lor.

Altfel spus, îi învață să citească tocmai acele întâmplări și fapte care îi întristează, îi tulbură, îi scandalizează, la lumina credinței, cu perseverența speranței. Această moarte la opiniile proprii este cheia învierii credinței la un alt nivel spiritual. Aceasta însă presupune un itinerar de convertire, de schimbare a mentalității.

Oare nu chiar realitatea morții lui Cristos este condiția esențială a învierii Lui? Oare nu chiar ceea ce părea un final, o încheiere, un faliment total, este de fapt condiția necesară unui nou început? Oare nu așa trebuia să se întâmple? «Nu trebuia, oare ca Cristos să pătimească acestea și să intre în slava Sa?» (cf. Lc 24,26).

Astfel, Isus îi ajută să înțeleagă că dincolo de priceperea și calculele rațiunii umane, există un alt plan care este mai presus de acestea. Este Planul divin ce nu poate fi înțeles decât dacă e citit cu «ochii sufletului» larg deschiși, la lumina încrederii în Cuvântul Scripturii, cu puterea speranței și forța iubirii.

Împotriva concepțiilor lumești care așteaptă mereu schimbări spectaculoase ale societății exterioare, Isus arată că pentru a schimba lumea trebuie pornit de la schimbarea interioară a gândului (meta-noeo) nostru, schimbarea «lumii noastre» interioare, a propriei scări de valori (cf. Spe salvi, n.4).

(*** Aplicație spirituală)

Oare obstacolul credinței nu se află adeseori chiar în noi, în sufletele noastre?

De câte ori cuvântul Scripturii pe care-l ascultăm și cu care ne rugăm, trece pe lângă noi, nu ne atinge sufletele, nu ne schimbă viața de credință?

Criza actuală a credinței, spunea Papa Benedict al XVI-lea, este de fapt o criză a speranței care trebuie să motiveze credința noastră (cf. Spe salvi, n.17).

Să ne propunem să primim Cuvântul divin cu inimile larg deschise, pentru ca să poată pătrunde și să poată reaprinde speranța în sufletele noastre. Cuvântul Scripturii trebuie să ne reamintească Planul divin de mântuire pe care Domnul îl are cu fiecare dintre noi și să ne dea un nou elan pe calea învierii speranței în sufletele noastre.

2. Celebrarea misterului dezvăluie prezența, confirmă identitatea

«Și când a stat împreună cu ei la masă, luând El pâinea, a binecuvântat și, frângând, le dădea lor» (Lc 24,30).

Pe drum, inimile ucenicilor vibrează la auzul Cuvântului-Viață și «focul Iubirii» se reaprinde în sufletele lor. Simt parcă o legătură nevăzută ce îi atrage spre acest Necunoscut. Străinul-Învățător se face că merge mai departe, dar de fapt, vrea doar ca ei să conștientizeze această legătura ce s-a restabilit prin forța cuvântului primit. Chiar dacă ochii fizici încă nu l-au recunoscut, sufletele lor l-au recunoscut și doresc să rămână în prezența Lui. Dorința inimii se exprimă în cuvinte: «Rămâi cu noi că este spre seară și s-a plecat ziua» (Lc 24,29). Cuvântul a reactivat memoria, iar memoria reînvie dorința prezenței în sufletele lor.

Acum, Isus îi conduce mai departe, de pe drum, înăuntrul casei. Pe plan spiritual este calea de la Cuvântul Scripturii spre Misterul revelației, prezenței Sale. Cuvântul ascultat aprinde sufletele fără a dezvălui prezența, acum însă a sosit ceasul în care El va celebra Misterul cuvântului care devine prezență reală. Isus reînnoiește semnul prin excelență, gestul Cinei de taină, menit să rămână «izvor și culme» (fons et culmen - LG 14) a harului prezenței Sale pe pământ, chiar și după Învierea și Înălțarea sa la ceruri.

Textul Evangheliei spune «...luând El pâinea, a binecuvântat și frângând, le-o dădea lor» (cf. Lc 24,30). Imperfectul «o dădea» lor, subliniază faptul că este vorba de o acțiune începută în trecut, dar care continuă și în prezent. Este acțiunea de dăruire, de oferire a lui Isus începută la Cina cea de taină, dar care continuă și astăzi pe masa sfintelor altare.

Este momentul culminant și cel mai important al fragmentului. Isus ia pâinea, binecuvântează, frânge și, în timp ce le dădea, ochii lor se deschid, îl recunosc, dar El se face nevăzut, dispare văzului lor. Cu alte cuvinte în timp ce El oferă pâinea frântă ucenicilor, gestul (oferirii) începe, dar nu se mai încheie. Pentru că acest gest va continua prin ei, cu ei și în ei.

În momentul în care Cuvântul consacrator a fost pronunțat și ucenicii primesc pâinea devenită Trup, Trupul fizic dispare.

Paradoxal, ochii se deschid în fața absenței...Este o absență plină de prezența reală, dar sub o altă formă.

Ucenicii au o revelație fulgerătoare, prin care înțeleg că de acum înainte, chiar dacă nu-L vor mai putea percepe fizic alături de ei, El va rămâne prezent spiritual în sufletele lor. Isus nu mai este cu ei, pentru că acum este în ei. De-acum înainte misterul prezenței Sale a pătruns în sufletele lor, prin credință.

«Domnul Isus (...), după ce a fost recunoscut, nu se mai lasă văzut se îndepărtează trupește de aceia care deja îl știau alături de ei prin credință» (cf. Sf. Augustin, Discursuri 235).

Isus nu a plecat, nu s-a ascuns, ci a rămas prezent, dar sub o altă formă, perceptibilă doar cu ochii credinței larg deschiși. «Absența Domnului nu e absență. Trebuie să crezi și Cel pe care nu-L vezi, este cu tine» (Sf. Augustin, Discursuri 235).

Isus nu dorește ca ei să se atașeze în mod sensibil, fizic de El.

De îndată ce «ochii credinței» s-au deschis, ei trebuie să urmeze drumul credinței chiar în absența Lui fizică. «Acum ucenicii nu mai văd chipul Său de frate pentru că El a devenit chipul lor, transformându-i pe ei în fii ai Tatălui» (cf. Silvano Fausti). Astfel au redobândit identitatea lor de ucenici.

Ei conștientizează abia acum inimile lor aprinse de iubirea Celui care le vorbea pe cale. Rememorează acum trecutul și îl recitesc într-o nouă lumină, în lumina credinței în Cel înviat.

După ce și-au reamintit cuvintele Scripturii, au primit o nouă speranță, iar acum celebrarea Misterului prezenței, vederea Celui înviat, a trezit în sufletele lor certitudinea credinței. Pentru ei Isus nu mai este doar Cel mort, ci este Cel mort și înviat, Cel care a biruit moartea.

Astfel, ucenicii au acum o nouă revelație, la lumina acestui adevăr. Dacă Maestrul e viu înseamnă că ei sunt încă ucenicii Lui. Prezența euharistică a reînviat credința și speranța moartă din sufletele lor și le-a reamintit identitatea lor: au fost și au rămas ucenicii lui Isus.

(***Aplicație spirituală)

Momentul revelației prezenței lui Isus se petrece la frângerea pâinii. Iată și pentru noi, cei care de-atâtea ori în pelerinajul nostru pământesc nu-L recunoaștem pe Cel care ne stă alături, cât este de important să participăm activ la întreaga Sf. Liturghie și să ne cuminecăm cu vrednicie, pentru întărirea identității noastre creștine.

Să ne întrebăm cum participăm la Sf. Liturghie?

Prin ce rugăciuni sau devoțiuni încercăm să ne întărim identitatea creștină? Suntem cu adevărat «oameni euharistici» (Fer. Ioan Paul al II-lea), adică persoane care pun în centrul vieții de credință Jertfa de mulțumire, Taina euharistiei?

3. Trăirea prezenței care transformă în martori ai speranței învierii și reînnoiește misiunea

«Și în acea oră înviind s-au întors la Ierusalim și i-au găsit adunați pe cei unsprezece» (cf. Lc 24,33).

Cu inimile aprinse de Cuvântul Scripturii, cu sufletele pline de prezența vie a Celui Înviat, ucenicii își redescoperă identitatea, iar în suflete lor renaște legătura iubirii (In 13,35) și a carității fraterne, care îi leagă de comunitatea pe care o părăsiseră.

Urmează acum a treia revelație. După ce mai întâi Isus le-a reamintit cuvintele Scripturilor, iar apoi a celebrat Misterul prezenței Sale, ei au înțeles în primul rând că Isus pe care îl credeau mort a înviat și apoi, au redescoperit care este identitatea lor. De îndată ce au priceput că sunt încă ucenicii lui Isus Cel înviat, ei s-au întrebat care este misiunea lor și, ca urmare, unde ar trebui să fie și ce au de făcut.

Ei înțeleg că locul lor nu este acolo, la Emaus, ci este alături de ceilalți, în comunitatea apostolică din Ierusalim. Credința în Cel înviat deschide un nou orizont al speranței în sufletele lor: sunt și ei martori ai Învierii Domnului.

Deci aceasta este noua lor misiune: trebuie să se întoarcă imediat și să vestească și celorlalți bucuria ce acum înflăcărează inimile lor.

Isus nu le-a cerut ucenicilor să se întoarcă la Ierusalim și să vestească învierea Sa, ci a sădit în sufletele lor o nouă speranță ce se bazează pe credința în evenimentul Învierii. Această nouă lumină a credinței ce a regenerat identitatea lor acum, le reorientează drumul vieții spre comunitatea din Ierusalim.

Ucenicii nu stau pe gânduri, ci «înviind» plini de speranță se întorc «în acea oră» la Ierusalim. Drumul rapid, în fugă, al întoarcerii spre Ierusalim reprezintă simbolic și drumul convertirii lor sufletești.

Ajunși în comunitate, ei primesc mărturia celorlalți și le istorisesc drumul pe care l-au parcurs cu Isus, cum El i-a condus pe cale și cum l-au recunoscut la «frângerea pâinii». Mărturisesc cu toții într-o inimă și-un glas, în comuniunea bucuriei credinței și a speranței reînnoite: «Domnul a înviat cu adevărat!» (cf. Lc 24, 34).

Cei doi ucenici reintră în comuniune cu ceilalți și mărturisesc și ei învierea lui Cristos așa cum au trăit-o adică la Emmaus la «frângerea pâinii», când L-au recunoscut pe Cel Înviat.

După ce ascultarea cuvântului lui Isus a aprins sufletele și a reactivat memoria lor, celebrarea cuvântului a deschis ochii credinței și ei au recunoscut prezența Lui. Recunoscând pe Domnul înviat, mintea lor se deschide, apoi la o serie de alte revelații: înțeleg identitatea lor de ucenici ai lui Isus, înțeleg unde este locul lor și ca urmare înțeleg și ce au de făcut deci care este acum misiunea lor.

(***Aplicație spirituală)

Nucleul de forță al întregului fragment este Cina din Emmaus și în mod concret acel moment revelator de «la frângerea pâinii». Acesta este și pentru noi, momentul care poate să deschidă ochii credinței și să reînvie speranța vieții noastre spirituale chiar și astăzi, aici și acum, în Biserică: Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie. Astfel, putem reînnoi identitatea noastră spirituală și ne putem reaminti cine suntem la lumina Misterului Învierii lui Cristos, noi ce care nu doar asistăm la Masa euharistică, la «frângerea pâinii», ci suntem participanți activi la acest mare Mister.

Apoi, să ne întrebăm care este locul nostru în Biserică și în societatea de astăzi? Unde ar dori Isus să fim? Ca urmare, ce avem de făcut la nivel concret pentru a ne reorienta drumul vieții de credință așa cum este el rânduit în Planul înțelepciunii divine.

Să-l rugăm pe Domnul Înviat cu adevărat să ne însoțească pe fiecare dintre noi pe acest drum de întoarcere la "Ierusalimul ceresc" și să-i spunem ca și ucenicii în drum spre Emmaus: "Rămâi cu noi Doamne că timpul este spre seară și luminează-ne prin Cuvântul și Prezența Ta la fiecare drum de întoarcere la «Ierusalimul ceresc»! Amin".

Adevărata misiune a creștinului, nu se poate opri la propria persoană, ci trebuie să se extindă și asupra comunității. Existențele noastre sunt în profundă comuniune. Nimeni nu trăiește, nu păcătuiește și nu se mântuiește singur, explică pontiful roman Benedict al XVI-lea, există o interacțiune în rău ca și în bine, de aceea speranța noastră trebuie să constituie motiv și izvor de speranță pentru ceilalți (cf. Spe salvi, n.48). In viața practică, credința creștină ne învață și trezește în noi capacitatea de a suferi pentru celălalt, pentru adevăr, dreptate și iubire (cf. Spe salvi, n.39).

Încheiere

Onorat auditoriu,

Am meditat asupra drumului pe care ucenicii l-au parcurs de la Ierusalim spre Emmaus și-apoi din nou la Ierusalim. Este un drum pe care ei îl parcurg de două ori în aceeași zi, dar cu atitudini spirituale total diferite. Drumul de la Ierusalim la Emmaus este drumul tristeții și al deznădejdii, o fugă de Ierusalimul realității răstignirii, un drum parcurs agale cu imaginea crucii și a morții în suflet. Pe când, drumul de la Emmaus la Ierusalim este, dimpotrivă, un drum al bucuriei, al speranței reînnoite, care dă aripi, o reîntoarcere la comunitate, cu suflete aprinse de iubire, un drum parcurs în grabă cu prezența Celui înviat în suflete și mesajul învierii speranței pe buze.

Acest drum reprezintă simbolic calea convertirii de la moartea păcatului la viața de har, drumul spiritual pe care și noi suntem chemați să-l parcurgem ori de câte ori în pelerinajul nostru pământesc suntem întristați, deznădăjduiți sau ni se pare că nu vedem decât patima, crucea și moartea Sa.

Este și drumul pe care zilnic ne conduce sfânta Liturghie: de la ascultarea Cuvântului, pentru reactivarea memoriei (ce trebuie să știm?), prin celebrarea Misterului Cuvântului, pentru reînnoirea identității creștine (cine suntem?), la trăirea Cuvântului, pentru împlinirea misiunii creștine față de aproapele (ce trebuie să facem?).

Este drumul catehetic pe care Isus a dorit să-l facă acum împreună cu noi. Astfel, cu sufletele aprinse, cu credința reînnoită în speranța învierii și cu dorința de a fi de folos comunității din care facem parte, nu ne mai rămâne decât să răspundem la ultima întrebare pe care ucenicii și-au pus-o: ce trebuie să facem? Iar răspunsul trebuie să-l ofere fiecare dintre noi, însă nu doar la nivel teoretic, ci la nivel practic, prin propria viață!

Să ne deschidem sufletele, ne invită papa Benedict al XVI-lea, și astfel lumea se va deschide, pentru a permite intrarea lui Dumnezeu în istoria umană. Ne întrebăm cum? Eliberând mai întâi viața noastră de rău, de dezordine și de mediocritate, astfel lumea va deveni mai bună cu o persoană, (noi-înșine). În același timp devenim izvor de speranță pentru noi și pentru ceilalți (cf. Spe salvi, n.35).

Să reînviem cât mai des prezența lui Cristos în memoria sufletelor noastre, prin citirea, ascultarea și meditarea Cuvântului, pentru a ne aduce aminte că suntem creștini botezați, iar prin participarea activă la celebrarea liturgică a Cuvântului, împărtășirea euharistică și mărturisire (spovadă) să reînnoim identitatea noastră creștină și apoi să ducem și altora speranța reînnoirii sufletești. Astfel vom deveni martori ai reînvierii speranței în lume și vom putem invita și pe ceilalți creștini să urmeze această cale a învierii speranței, împreună cu Isus.

"Nu este oare încă astăzi posibil pentru voi copii, tineri și adulți să faceți din viața noastră o mărturie de comuniune cu Domnul, care transformă într-o capodoperă autentică de sfințenie? Nu este aceasta într-adevăr scopul asociației voastre? Aceasta va fi cu adevărat posibil dacă Acțiunea Catolică continuă să rămână fidelă rădăcinilor sale profunde de credință, hrănite de o adeziune totală la cuvântul lui Dumnezeu,de o dragoste necondiționată față de Biserică,de o atenție vigilentă la viața civilă și de un angajament permanent de formare. Dragi prieteni, răspundeți generos apelului la sfințenie în modul cel mai armonios cu condiția voastră de laici!" (Benedict al XVI-lea)

«Iar Dumnezeul speranței să vă umple pe voi de toată bucuria și pacea în credință, ca să prisosească speranța voastră, prin puterea Spiritului Sfânt» (Rom 15,13).

Cristos în mijlocul nostru! Este și va fi!

+ Florentin, episcop de Cluj-Gherla
 


lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat