Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXI-a de peste an - B

Să-l alegem totdeauna voința lui Dumnezeu și s-o împlinim, ca să ajungem în cer.

Sfântul Iacint (1183-1257), un polonez, a fost un preot călugăr dominican, care a fondat la Kiev o mare mănăstire în cinstea Preacuratei. Într-o zi, orașul a fost atacat de tătari. Sfântul, temându-se de profanarea bisericii de către păgâni, a încuiat-o și a dat să plece. În timp ce se îndrepta spre ușă, Isus din tabernacol l-a strigat și i-a spus: "Iacint, dar pe mine cui mă lași? N-am hrănit eu oare sufletul și viața ta? Atunci, Iacint a luat sfânta Euharistie și a ascuns-o sun haina lui și a dat să plece. Atunci Maria l-a strigat și ea: "Iacint, dar pe mine cui mă lași, nu sunt eu vistiernica tuturor harurilor divine? Crezi că n-o să ai nevoie de mine?" Atunci a luat în brațe și statuia Fecioarei Maria și a plecat împreună cu confrații pe drumul care ducea spre Cracovia. Cu Isus și Maria tovarăși de drum, Iacint și călugării săi au trecut chiar prin mijlocul dușmanilor, fără a fi văzuți și opriți. Ajungând la un râu și, negăsind nici o luntre, sfântul a binecuvântat apa, având într-o mână sfânta Euharistie și în cealaltă statuia Neprihănitei. Au intrat în apă, iar aceasta s-a făcut ca un pod de gheață și au trecut cu toții de partea cealaltă. Astfel au ajuns cu bine la Cracovia.

Sfântul Iacint și frații lui călugări au făcut o alegere bună, alegând, pentru drumul lor spre patrie, pe Isus Euharisticul și pe Maria. Dușmanii nu le-au făcut nici un rău, iar apele s-au făcut pod înaintea lor, și așa au ajuns cu bine în țara lor.

Lecturile de astăzi ne vorbesc despre niște oameni care au făcut alegeri bune în viața lor. Astfel, Iosua a făcut o alegere bună. El a refuzat zeii Egiptului și a ales pentru el și pentru casa lui să-i slujească numai lui Dumnezeu și astfel a reușit să intre în ?ara Canaanului. Psalmistul a făcut și el o alegere bună. El a renunțat la toate amăgirile lumii și a ales să se hrănească numai din bunătățile Domnului, bunătăți la care îi chemă și pe alții. Petru a făcut și el o alegere bună; a renunțat la mentalitatea greșită a mulțimii care l-a refuzat pe Isus și darurile lui și a ales să rămână cu Domnul Crucii, prin care a ajuns la înviere.

Biblia ne mai vorbește și de alți oameni care au făcut o alegere bună, de exemplu: Avram a ales munții săraci, dar păziți de Domnul. Lot a ales câmpia Sodomei, fără Domnul; la urmă Lot a pierdut tot, iar Avram a câștigat tot (cf. Gen 13,9). Moise a făcut o bună alegere, renunțând la comorile trecătoare ale Egiptului, pentru "belșugul de bucurie" în prezența Domnului; el a ales "desfătările veșnice la dreapta lui Dumnezeu" (cf. Ps 16,11), în loc de a se bucura de "plăcerea trecătoare a păcatului" (Evr 11,25). Motivația hotărârii sale a fost aceea că el îl vedea "pe cel nevăzut" (Evr 11,27). Rut a făcut și ea o alegere bună; a renunțat la "urâciunea Moabului" (cf. 1Rg 11,7) și a ales să intre în sânul poporului ales. Apostolul Paul a făcut și el o alegere bună; a renunțat la titlul de farizeu prigonitor al ucenicilor lui Cristos și l-a ales pe cel de apostol prigonit al Mântuitorului Isus.

Dar lecturile de astăzi ne spun că și noi, oamenii, suntem chemați să facem o alegere. Fiecare dintre noi, asemenea evreilor conduși de Iosue, are de ales, ori "viața și binele", ori "moartea și răul" (cf. Dt 30,15). Concret, creștinul și omul de astăzi trebuie să aleagă între Cristos și lume, între sfințenie și păcat, între părtășia cu copiii lui Dumnezeu și prietenia cu copiii diavolului. Fără Dumnezeu este neantul. Cu Dumnezeu este viața veșnică.

Dacă voim să găsim un exemplu perfect de alegere lui Dumnezeu și un exemplu de perfectă ascultare de Tatăl ceresc, ascultare până la moartea pe cruce (cf. Fil 2,8), atunci acest exemplu îl găsim în însuși Isus Cristos. El este cel care a spus: "Mâncarea mea este să fac voia celui care m-a trimis și să sfârșesc lucrarea lui" (In 4.34). "Nu caut voia mea, ci voia celui care m-a trimis" (In 5,30). "Am coborât din cer nu ca să fac voia mea, ci voia celui care m-a trimis" (In 6.38). "Și cel care m-a trimis este cu mine; Tatăl nu m-a lăsat singur, pentru că eu fac întotdeauna cele plăcute lui" (cf. In 8.29).

Exact așa au spus toți protagoniștii lecturilor de astăzi: Iosua, care a spus în fața întregului popor, "Eu și casa mea vrem să-i slujim Domnului!" (Ios 24,15); Petru: "Doamne, la cine am putea merge? Tu ai cuvintele vieții veșnice. Iar noi am crezut și am știut că tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu" (In 6,68-69); Psalmistul a spus: "Gustați și vedeți cât de bun este Domnul" (Ps 33,9); prima comunitate creștină, adunată și hrănită de Biblie și de Euharistie, a spus "să ne iubim unii pe alții așa cum Isus și-a iubit Biserica" (Ef 5,25) Exact așa au spus toți sfinții și exact așa trebuie să spunem și fiecare dintre noi, dacă dorim mântuirea.

Leonardo da Vinci (1452-1519), un artist italian, are un tablou intitulat: "Ultima sfântă Liturghie". Prin acest tablou, autorul a voit să arate "începutul sfârșitului lumii". Iată cum arată acest tablou: în spate se vede un preot care este aproape de sfârșitul sfintei Liturghii, iar îngerii cu trâmbițele pregătite, așteaptă să se termine ultima sfânta Liturghie, pentru a suna sfârșitul lumii și începutul judecății. Comentând acest tablou, Leonardo da Vinci, a zis: "Eu cred că, fără sfânta Liturghie, lumea ar fi distrusă din cauza nelegiuirilor sale".

Să prețuim în primul rând sfânta Liturghie, prin care Dumnezeu ne hrănește cu divinul său cuvânt și cu sfântul său trup și sânge. Să prețuim apoi sfânta Liturghie, căci prin ea Dumnezeu are răbdare cu noi, păcătoșii. Să prețuim iarăși sfânta Liturghie, căci prin ea Dumnezeu ne întărește, ne îmbogățește și ne mântuiește. Atunci când diavolul ne va ispiti să ne lipsim de sfânta Liturghie, care oprește mânia divină, să spunem și noi cu sfântul Petru: "La cine să mergem, Doamne, tu singur ai cuvintele vieții veșnice" (In 6,68).

Dacă nu-l vom vedea "pe cel nevăzut", în cuvântul Bibliei, în Liturghia zilnică, în Euharistie, în fiecare om, în fiecare răsărit de soare, în fiecare semn al timpului și în fiecare eveniment al vieții noastre, nu vom reuși să facem alegerea cea bună.

Iosua l-a văzut pe Domnul la lucru chiar în țara robiei. Moise l-a văzut pe Domnul la lucru chiar în arșița pustiului. Daniel l-a văzut pe Domnul la lucru chiar în țara idolatriei. Psalmistul l-a văzut pe Domnul la lucru chiar și atunci când era înconjurat de cei răi. Petru l-a văzut pe Domnul la lucru chiar în Isus cel părăsit de oameni. Rut l-a văzut pe Domnul la lucrul mântuirii chiar printre norii denși ai idolatriei. Paul l-a văzut pe Domnul la lucru chiar în păgânii care îi spuneau că o să-l asculte altă dată. Oare noi îl vedem pe Dumnezeu la lucru, atât în zilnicul răsărit de soare, cât și în crucea noastră zilnică?

Dacă vom respinge cuvântul Scripturii și pâinea lui euharistică, dacă vom fi surzi la vorbirea lui prin semnele timpului și prin întâmplările zilnice, la cine vom mai merge, în cine ne vom mai încrede, cu ce ne vom mai întări, cum vom mai ajunge la înviere și la veșnicia fericită?

Ne place să ne numim slujitorii Domnului, și într-adevăr este o mare onoare să fim slujitorii Domnului. Dar dacă suntem slujitorii Domnului, atunci trebuie să-i facem în toate voința Domnului și să împlinim misiunea mântuitoare a Domnului.

Nu trebuie să uităm că Domnul poate își poate împlini voința Sa și fără noi. Evreii l-au refuzat și au plecat astăzi de lângă Isus, spunând că Cuvântul prin care-i chema să se hranească mai întâi cu Pâinea Cuvântului și a Euharistiei, și apoi cu pâinea cea trupească, este greu și nu poate fi înțeles. Dar în locul celor care au plecat, Dumnezeu a ridicat alți ucenici care le-au luat locul. Și chiar când întreg poporul lui Israel l-au refuzat și respins pe Isus, la cruce, Dumnezeu a făcut să se ridice un nou popor ales, nou popor format din străini și păgâni.

Istoria ne vorbește despre "două odăițe de sus". Una este cea luminată, unde Isus a pregătit și luând Cina cu ucenicii săi și unde ne-a lăsat pe veci dragostea sa în Euharistie. Și alta este întunecată, unde Karl Marx (1818-1883) își scria cartea sa, Capitalul, o carte împotriva lui Dumnezeu și a celor sfinte, o carte care incită la vrajbă între generații și clase sociale, o carte în care ne-a lăsat toată ura și necredința sa.

Într-o zi de toamnă, un băiețel de 11 ani a plecat cu bunicul său la târg. Acolo a întâlnit tot felul de oameni: unii vindeau, alții cumpărau, alții se uitau doar, alții se amestecau printre cei cu bani pentru a fura, alții erau pur și simplu erau în trecere. Când au ieșit din hărmălaia aceea imensă, băiețelul l-a întrebat pe bunicul său: "Bunicule, cum de oamenii care erau în târg sunt atât de diferiți?" Bunicul i-a răspuns: "Dragul meu, toți trăim sub același cer, dar nu toți avem același orizont; toți trăim sub cerul lui Dumnezeu, dar nu toți îl cunoaștem și-l iubim pe Dumnezeu".

Egiptul pe care l-au părăsit evreii în drum spre Canaan este, în Biblie, o imagine a lumii. Creștinul, înainte de a-l primi pe Isus în inima sa, trebuie ca mai întâi să întoarcă spatele Egiptului, lumii. Iată ce ne spune în acest sens cuvântul lui Dumnezeu: mai întâi "încetați să faceți răul" și apoi "învățați-vă să faceți binele" (cf. Is 1,16-17); mai întâi "cel rău să-și părăsească calea sa" și apoi "să se întoarcă la Domnul" (Is 55,7); mai întâi să ne "întoarcem de la idoli la Dumnezeu" și apoi "să slujim unui Dumnezeu viu și adevărat" (1Tes 1,9).

Sfântul Ioan Milostivul (550-620), patriarh de Alexandria, povestește că pe vremea lui, în Alexandria, unde el era patriarh, trăiau doi oameni care aveau aceeași meserie. Unul avea familie numeroasă și câștiga foarte bine. Celălalt era singur și câștiga foarte puțin. Cel care câștiga foarte puțin s-a dus într-o zi la cel care câștiga foarte bine, pentru a afla secretul câștigului său. Omul care câștiga bine i-a zis omului care câștiga puțin ca în dimineața următoare să vină la el și-i va arăta cheia succesului său. Când acesta a sosit la omul care câștiga bine, l-a găsit pe acesta în rugăciune cu toată familia; apoi acesta împreună cu toată familia s-a dus la sfânta Liturghie, unde toți s-au împărtășit. După terminarea sfintei Liturghii, acesta a venit acasă, au întins masa și s-au așezat și ridicat de la masă cu rugăciune. A început apoi lucru, cântând și recitând versete din Biblie. La amiază s-a oprit pentru rugăciune și masă. Apoi a continuat lucru cu rugăciune și cânt religios. Seara și-a încheiat lucru cu o mulțumire lui Dumnezeu. După trei zile, omul care câștiga puțin, i-a zis celui care câștiga bine: Ai zis că îmi arăți secretul câștigului tău?! Păi, tocmai ceea ce ai văzut în aceste trei zile la mine, acesta este secretul meu. Eu am ales, pentru mine și pentru familia mea, să-l slujim și să-l cinstim pe Dumnezeu, așa cum ai văzut. Și de aici e tot câștigul meu. Celălalt era necredincios și nu putea înțelege acest fel de viață și muncă. Îndemnat de tovarășul său, să facă la fel, acesta în scurt timp, a început să câștige bine.

De la fereastra sa orientată spre piață învățătorul îl vede pe unul dintre elevii săi, pe un anume Daniel, care mergea în grabă, foarte ocupat. L-a chemat și l-a invitat să se apropie. "Daniel, ai văzut cerul în această dimineață?". "Nu, maestre". "Dar acum, îl vezi?". "Da, maestre, îl văd". "Dar în jur ce vezi" ? "Oameni, cai, cărucioare, negustori care se agită, țărani care se încălzesc, bărbați și femei care merg și vin, iată ceea ce văd". "Daniel, Daniel, l-a avertizat cu bunăvoință maestrul, peste cincizeci de ani, peste de două ori câte cincizeci de ani, va fi încă o stradă ca aceasta și o altă piață asemănătoare cu aceasta. Alte animale de tracțiune vor duce alți negustori pentru a cumpăra și vinde. Dar eu nu voi mai fi, tu nu vei mai fi. Atunci te întreb, Daniel, pentru ce alergi dacă nu ai nici măcar timpul de a privi cerul?".

Să nu uităm niciodată: Cei mântuiți au făcut alegeri bune. Cei osândiți au făcut alegeri rele.

Noi ce fel de alegeri facem?

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat