Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

A face renunțări și a accepta schimbările pe care le propune Biserica

Colocviu cu cardinalul Georges Cottier, martor direct al Conciliului al II-lea din Vatican

de José Antonio Varela Vidal

Într-un mic apartament în Cetatea Vaticanului trăiește unul dintre teologii cei mai longevivi ai Bisericii contemporane. Nu numai datorită numărului de ani în care a slujit-o sau datorită operelor publicate, ci și pentru că a fost martor al multor evenimente, curente teologice, orientări și acte istorice ale diferiților pontifi la cumpăna secolelor XX și XXI, cum ar fi publicarea noului Catehism sau cererea de iertare a Fericitului Ioan Paul al II-lea.

Ne referim la cardinalul elvețian Georges Cottier O.P., în vârstă de 90 de ani, profesor universitar mai multe decenii, fost secretar al Comisiei Teologice Internaționale și teolog pontifical, încă foarte apropiat de gândirea actualului papă. Agenția Zenit l-a întâlnit, inaugurând astfel o serie de interviuri, în vederea iminentei aniversări a deschiderii Conciliului al II-lea din Vatican. Oferim cititorilor noștri prima din cele trei părți ale dialogului nostru cu vestitul teolog dominican.

• Ajuns la 90 de ani, care considerați că a fost cel mai important moment din viața dumneavoastră?

Card. Cottier: Cred că în fața lui Dumnezeu, cele mai importante lucruri au fost botezul meu și educația mea creștină, deoarece provin dintr-o familie care m-a educat creștinește. Apoi a fost vocația mea la ordinul dominican, care a fost cel mai mare cadou din viața mea. Cu acea ocazie, darul cel mai important a fost cunoașterea gândirii sfântului Toma de Aquino.

• Și fiind cardinal?

Card. Cottier: Numirea mea de cardinal a fost o curtoazie a lui Ioan Paul al II-lea, care m-a ales cu ocazia ultimului său consistoriu, în 2003. El a murit în 2005 și cred că m-a creat cardinal din bunătate.

• Ce înseamnă pentru dumneavoastră faptul de a fi fost un teolog pontifical?

Card. Cottier: Înainte de toate a fost o surpriză: îmi amintesc că predam încă la Frieburg și eram deja la pensie la Geneva. În acea vreme aveam 68 de ani și credeam că viața mea avea să se încheie acolo. Apoi, într-o zi am primit un mesaj al nunțiului, care îmi prezenta numirea din partea lui Ioan Paul al II-lea: eu nu știam nimic despre asta, știam doar că era un loc rezervat ordinului dominican. Deci am venit la Roma, după câteva luni: a trebuit să învăț aici despre ce era vorba și... am învățat (râde).

• În acest moment cu ce vă ocupați? Scrieți?

Card. Cottier: Da, scriu un pic. Ar trebui să fac ceva despre teologia istoriei, apoi vom vedea.

• Anul acesta se împlinesc 50 de ani de la începutul Conciliului al II-lea din Vatican. După părerea dumneavoastră, care ați trăit trecutul și prezentul Bisericii, ce credeți că a fost asimilat mai bine din Conciliu?

Card. Cottier: Ei, aș spune că au fost făcute multe lucruri. Primul lucru care trebuie spus este că schimbarea a fost foarte puternică și este perceptibilă nu numai în domeniul liturgic, ci, de exemplu, și în structura Conferințelor Episcopale și în funcționarea unora dintre ele, în dicasteriile ecleziale care nu existau, în unirea creștinilor, în dialogul cu cei care nu cred. Și referința la dreptate și la pace, care înainte de Conciliu nu exista, precum și preocuparea pentru dialogul cu lumea, ideea însăși de nouă evanghelizare s-a născut odată cu Conciliul. Și Sinodul Episcopilor și însăși Doctrina ultimilor Papi au ca prim program aplicarea Conciliului. Putem spune că Conciliul întâmpină rezistențe, dar nu găsește o biserică națională care să spună nu, pretutindeni este acceptat.

• Există sectoare ale Bisericii care opun rezistență. În ce sens?

Card. Cottier: Așadar, eu cred că ar trebui făcut un act de credință în Biserică. Marea criză care s-a arătat după Conciliu a implicat mulți catolici care nu au văzut Biserica drept un mister de credință, Trupul lui Cristos, Poporul lui Dumnezeu, Mireasa lui Cristos, ci ca un fapt sociologic. Toate acestea se întâmplă pentru că unii greșesc în idei. Atunci trebuie înainte de toate să avem o privire de credință asupra Bisericii și un studiu serios al Conciliului, pentru că nu au fost suficient studiate documentele pentru a le accept. Spun asta pentru că în generația mea, mai mult decât în cele care au urmat, există persoane care au nostalgie de ceea ce au trăit. Și totuși, cu privire la asta trebuie să fim capabili să facem renunțări...

• Într-un interviu, dumneavoastră ați declarat că ați rămas foarte uimit de tema libertății religioase. Dumneavoastră credeți că această temă a pregătit Biserica pentru aceste timpuri în care ea însăși suferă de lipsa libertății religioase?

Card. Cottier: Desigur. Mă întreb dacă n-ar exista acest instrument, dacă ar fi fost posibilă o reprezentanță a Bisericii și a marilor organizații internaționale, cum ar fi ONU sau organismele specializate în drepturile omului. Și în fața tuturor statelor din lume este un document foarte puternic, pentru că este legat și de drepturile omului și Biserica poate să-l trăiască prin respectarea minorităților.

Istoria este istorie și merge înainte. Biserica a citit mereu în istorie ceea ce Conciliul numește "semnele timpurilor". Nu se mai vorbește despre lumea creștină și tot restul afară: aici se vorbește despre o schimbare enormă care, dacă vrem, ne duce la primele secole ale Bisericii, permițându-i să exercite vocația care îi este proprie, adică vocația misionară. Noua evanghelizare înseamnă și asta.

• Vorbind despre noua evanghelizare, dumneavoastră cum vedeți recentul apel al Papei, ce aspect vi se pare cel mai relevant?

Card. Cottier: Noua evanghelizare înseamnă, înainte de toate, două lucruri: în primul rând tradiția misionară pe care Biserica a avut-o mereu; totuși, acum trăim într-o lume nou, cu două fenomene noi: globalizarea, care înainte nu exista; criza Occidentului. Acolo este fondul noii evanghelizări: nu trebuie să se spună lucruri noi. Găsim o creștinătate occidentală, în special în Europa, mai mult decât în America, unde oamenii cred că ei cunosc creștinismul, dar, în realitate, s-au dezlipit de el. De ce se întâmplă asta? Probabil pentru că am continuat să administrăm sacramentele prin structurile tradiționale, dar n-am continuat să predicăm suficient Evanghelia. Când creștinismul devine un fapt social, oamenii se lasă purtați de tradiții, de obiceiuri și conținutul tinde să se golească. Și astfel avem generații, chiar în familiile creștine, și un tineret care nu mai știe nimic despre creștinism, până acolo încât, pe bună dreptate, s-a vorbit despre analfabetism.

• După părerea dumneavoastră, catolicii știu cum să-l predice și să-l proclame pe Isus?

Card. Cottier: Ei, depinde, ca să spunem adevărul nu știu dacă știm să facem asta. Totul depinde de harul lui Dumnezeu. Suntem dominicani și cred că există un mare efort care trebuie făcut. Trebuie să-l predicăm pe Isus, dar să ducem înainte și educația creștină, cateheza, pentru că predica, dintr-o dată, te trezește: fac acest lucru în mod destul de puternic și cu multă emotivitate sectele evanghelice, dar nu știu dacă asta durează toată viața. Eu aș spune că nu trebuie separată niciodată tema vestirii de cea a catehezei, pentru că răul este ignoranța, deci nu este suficient a trăi o convertire neprevăzută. Asta înseamnă a trăi credința.

(După Zenit, 10 iulie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat