Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu luat prefectului Congregației pentru Doctrina Credinței, arhiepiscopul Gerhard Ludwig Müller

Factorul decisiv

Trebuie să facem să strălucească ceea ce ne-a fost încredințat depășind ciocnirile ideologice în Biserică

De Astrid Haas

"Credința este caracterizată de deschiderea maximă. Este o relație personală cu Dumnezeu, care poartă în sine toate comorile înțelepciunii. Pentru aceasta, rațiunea noastră finită este mereu în mișcare spre Dumnezeul infinit. Putem să învățăm mereu ceva nou și să înțelegem cu profunzime tot mai mare bogăția Revelației. Nu vom putea s-o epuizăm niciodată". Asta afirmă noul prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, arhiepiscopul Gerhard Ludwig Müller, într-un colocviu lung cu cel care scrie și cu directorul ziarului nostru. În timpul întâlnirii în anticul palat al Sfântului Oficiu, monseniorul Müller a vorbit și despre venirea sa în dicasterul Curiei romane, despre decizia sa de a deveni preot, despre timpul petrecut ca profesor de teologie și ca episcop, despre repetatele sale vizite în America Latină. Și a explicat că a învățat să-l cunoască și să-l aprecieze pe Joseph Ratzinger din Introducere la creștinism care deja în 1968 a fost un best-seller.

Povestiți-ne primele impresii în funcția, abia asumată, de prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, într-un loc pe care-l cunoșteați deja bine ca membru mulți ani al diferitelor organisme din Curia Romană.

Timp de cinci ani, ca membru al Congregației pentru Doctrina Credinței, am putut să particip la reuniunile cardinalilor și episcopilor, admirând modul de a lucra conștiincios și colegial. Deci misiunile acestui dicaster nu-mi sunt necunoscute. Mulți ani am făcut parte și din Comisia Teologică Internațională și am putut să colaborez și cu alte dicastere. Însă, în ansamblu, multe lucruri sunt pentru mine noi și neobișnuite. Va fi nevoie de un pic de timp înainte de a reuși să mă orientez în structura complexă a Curiei. Desigur, pentru mine este nou mai ales rolul de prefect. Ca membru, am aprofundat documentele pregătite de Congregație și am participat la consultări. Acum, în schimb, trebuie desfășurată și condusă munca de fiecare zi cu aceia care lucrează în dicaster, pregătind și realizând în manieră corectă deciziile. Sunt recunoscător Sfântului Părinte pentru că mi-a dat încredere și mi-a încredințat această misiune. Probleme care se prospectează sunt foarte mari dacă privim la Biserica universală, cu multele provocări pe care trebuie să le înfrunte și în fața unei anumite descurajări care se răspândește în unele locuri, dar pe care trebuie să le depășim. Avem și problema de grupuri - de dreapta sau de stânga, cum se obișnuiește să se spună - care ocupă mult din timpul nostru și din atenția noastră. Aici se naște cu ușurință pericolul de a pierde un pic din vedere misiunea noastră principală, care este aceea de a vesti Evanghelia și de a expune în mod concret doctrina Bisericii. Suntem convinși că nu există alternativă la revelația lui Dumnezeu în Isus Cristos. Revelația răspunde la marile întrebări ale oamenilor din timpul nostru. Care este sensul vieții mele? Cum pot înfrunta suferința? Există o speranță care merge dincolo de moarte, dat fiind faptul că viața e scurtă și dificilă? Suntem convinși în mod fundamental că viziunea seculară și imanentistă nu este suficientă. Nu putem găsi singuri un răspuns convingător. Pentru aceasta, Revelația este o alinare, de vreme ce nu trebuie să căutăm cu orice preț răspunsuri. Capacitățile noastre sunt însă așa de mari încât fac ființa umană capax infiniti. În Cristos, Dumnezeu cel infinit ni s-a manifestat. Cristos este răspunsul la întrebările noastre cele mai profunde. Pentru aceasta vrem să înfruntăm viitorul cu bucurie și cu forță.

S-a scris mult despre noul prefect. În schimb, vreți să ne povestiți chiar dumneavoastră ceva despre dumneavoastră, despre familia, despre studiile dumneavoastră, despre experiența de studios și profesor de teologie, de episcop?

Tatăl meu a fost timp de aproape patruzeci de ani un simplu muncitor la fabrica Opel din Rüsselsheim. Noi locuiam aproape, la Mainz-Finthen, o localitate mică întemeiată de romani și se găsesc și astăzi rămășițele unui apeduct construit de ei. Din acest punct de vedere, amprenta noastră fundamentală este romană. La Mainz suntem încă foarte conștienți de această moștenire și suntem orgolioși de ea. A avea un orizont roman în inima Germaniei a lăsat un semn. Și atunci când suntem catolici, cele două realități se leagă în mod automat. Mama mea era casnică. Sunt recunoscător părinților mei pentru că ne-au educat în manieră normală din punct de vedere uman, fără a exagera într-o direcție sau alta. Astfel, am crescut în credința catolică și în practicarea ei, în echilibrul just între libertate și obligații, cu principii clare. Și astăzi sunt pe deplin de acord cu părinții mei. Apoi au urmat studiile teologice grație cărora mi-am însușit o dimensiune mai profundă a credinței. Pentru alegerea mea de a deveni preot a fost important că am continuat să întâlnesc preoți care duceau o viață spirituală exemplară, cu o exigență intelectuală. Din acest punct de vedere, pentru mine n-au existat niciodată contradicții între faptul de a fi preot și studiu. Mereu am fost convins că credința catolică corespunde celor mai înalte exigențe intelectuale și că nu trebuie să ne ascundem. Biserica se poate mândri cu multe figuri mari în istoria culturii. Pentru aceasta putem răspunde cu siguranță la marile provocări ale științelor naturale, ale istoriei, ale sociologiei și ale politicii. Credința este caracterizată de deschiderea maximă. Este o relație personală cu Dumnezeu, care poartă în sine toate comorile înțelepciunii. Pentru aceasta, rațiunea noastră finită este mereu în mișcare spre Dumnezeul infinit. Putem să învățăm mereu ceva nou și să înțelegem cu profunzime tot mai mare bogăția Revelației. Nu vom putea s-o epuizăm niciodată. Ca episcop am continuat să subliniez seminariștilor că identitatea vocației la preoție are nevoie de întâlnirea cu preoți autentici. Credința începe cu întâlnirile personale, pornind de la părinți, de la preoți, de la prieteni, în parohie, în dieceză, în acea mare familie care este Biserica universală. Nu trebuie să se teamă niciodată de confruntarea intelectuală; nu avem o credință oarbă, dar credința nu poate fi redusă în mod raționalist. Le doresc tuturor să aibă o experiență asemănătoare cu a mea: aceea de a se identifica în manieră simplă și fără probleme cu credința catolică și de a o practica. Este foarte frumos.

Papa Benedict v-a încredințat îngrijirea "Gesammelte Schriften". V-a lăsat și apartamentul său roman, unde cardinalul Ratzinger a trăit până la conclavul din 2005 și unde mai sunt încă multe cărți ale sale. Cum l-ați cunoscut pe Joseph Ratzinger?

Ca tânăr student am citit cartea sa Introducere la creștinism. A fost publicată în 1968 și practic am absorbit-o ca niște bureți. De fapt, în acei ani era incertitudine în seminarii. În carte, mărturisirea de credință a Bisericii este expusă în mod convingător, analizată cu ajutorul rațiunii și explicată cu măiestrie. Este vorba de o temă importantă care caracterizează întreaga operă teologică a lui Joseph Ratzinger: fides et ratio, credința și rațiunea. Apoi am cunoscut și am învățat să-l apreciez pe Ratzinger și personal. În activitatea mea ca profesor și ca episcop a fost pentru mine un sprijin și un punct de referință clar. L-aș defini un prieten patern, fiind mai bătrân decât mine cu o generație. Și consider că motivul venirii mele la Roma nu este desigur acela de a-l împovăra cu diferite probleme. Misiunea mea este să-l scutesc de o parte a muncii și nu să-i prezint probleme care pot să fie rezolvate deja la nivelul nostru. Sfântul Părinte are misiunea importantă de a vesti Evanghelia și de a-i întări pe frații și surorile în credință. Ne revine nouă să tratăm toate problemele respective mai puțin plăcute, pentru ca să nu fie împovărat cu prea multe lucruri, deși este desigur informat mereu despre faptele esențiale.

Cu puțin înainte de încheierea Conciliului, Paul al VI-lea a transformat Sfântul Oficiu în Congregația pentru Doctrina Credinței. Ce credeți despre această schimbare și despre rolul dicasterului astăzi?

Biserica este înainte de toate o comunitate de credință, deci credința revelată este binele cel mai important, pe care trebuie să-l transmitem, să-l vestim, să-l păstrăm. Isus i-a încredințat lui Petru și succesorilor săi magisteriul universal, și pe acesta trebuie să-l slujească dicasterul. Deci Congregația pentru Doctrina Credinței are responsabilitatea de ceea ce se referă la întreaga Biserică în profunzime: credința care ne conduce la mântuire și la comuniunea cu Dumnezeu și între noi. Cred că aspectul cel mai important al transformării dicasterului nu s-a referit la raportul cu celelalte instituții ale Sfântului Scaun, ci orientarea principală a muncii sale. Papa Paul al VI-lea voia ca să fie pus pe primul plan aspectul pozitiv: Congregația trebuie înainte de toate să promoveze și să facă comprehensibilă credința, și acesta este factorul decisiv. Apoi, la aceasta se adaugă faptul că credința trebuie să fie apărată împotriva erorilor și deformărilor. Chiar în timpul prezent avem nevoie de speranță și de semnale pentru a porni din nou. Dacă privim la lume, mai ales la țările noastre europene, care desigur sunt cele pe care le cunosc mai bine, vedem mulți politicieni și economiști care fac lucruri extraordinare; însă nu sunt primii la care să privim atunci când e vorba de a transmite speranță și încredere. Aici văd eu una dintre principalele misiuni ale Congregației și ale Bisericii în general: trebuie să redescoperim și să facem să strălucească din nou credința ca putere pozitivă, ca forță a speranței și ca potențial pentru a depăși conflicte și tensiuni și să continuăm să ne întâlnim în mărturisirea comună a Dumnezeului unul și întreit.

Este cunoscută preocuparea Papei față de vestirea credinței. Aceasta s-a exprimat și în instituirea Consiliului Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări și în convocarea unui "an al credinței". Care sunt proiectele dicasterului dumneavoastră?

Credința se realizează în Sfânta Liturghie, în viața creștină, în familii. În realitate nu putem face altceva decât să dăm un sprijin. Există deja mulți martori valabili pentru copii, tineri și adulți, în afară de studiile teologice și de documentele Magisteriului. Apropiatul Sinod al episcopilor trebuie să dea participanților și întregii Biserici nou elan în transmiterea credinței. Consider misiune personală a mea să-i încurajez pe episcopi și pe teologi în acest sens. Trebuie să ne întărim unii pe alții. Domnul însuși i-a spus lui Petru: întărește pe frații tăi și pe surorile tale. Acest lucru este valabil îndeosebi pentru Papa, dar nu numai. Chiar pentru cei care vestesc este important să fie pe terenul credinței, să se adape din izvoarele sale, din Sfânta Scriptură, din Părinții Bisericii, din documentele conciliilor și ale Pontifilor, din marii teologi și din scriitorii spirituali. Unde acest lucru nu se întâmplă, totul rămâne arid și gol. În schimb, când credința este acceptată cu bucurie și determinare, se naște viața. Scriptura ne propune câteva imagini frumoase: lumina în sfeșnic, sarea care dă gust la toate, Evanghelia ca o plămadă în lume. Ca episcop al unei dieceze, ca preot care se îngrijește de suflete, se privesc persoanele în față. Sunt văzute concret în situația lor de viață. Nu li se poate vesti Evanghelia dacă nu sunt iubite și dacă nu se vede că fiecare dintre ele este un mister, imagine și asemănare a lui Dumnezeu. Trebuie continuat să ne repetăm că Cristos a murit pe cruce pentru noi toți. Suntem conștienți că vocația noastră este aceea de a fi prieteni ai lui Dumnezeu și de a descoperi în felul acesta la ce speranță suntem destinați în realitate. Acest lucru face să dispară îndoielile din inimă. Și ateii sau dușmanii Bisericii poate că ar trebui să se întrebe cu spirit de autocritică dacă ei înșiși au mijloace de mântuire de oferit oamenilor de astăzi.

Dumneavoastră aveți multe contacte cu America Latină: cum s-a născut acest raport?

Am fost foarte des în America Latină, în Peru, dar și în alte țări. În 1988 am fost invitat să particip la un seminar cu Gustavo Gutiérrez. Am mers cu oarecare rezervă ca teolog german, și pentru că eu cunoșteam bine cele două declarații ale Congregației pentru Doctrina Credinței despre teologia eliberării publicate în 1984 și în 1986. Însă am putut constata că trebuie făcută distincție între o teologie a eliberării greșită și una corectă. Consideră că orice teologie bună are de-a face cu libertatea și gloria fiilor lui Dumnezeu. Cu siguranță, însă, o amestecare a doctrinei unei auto-răscumpărări marxiste cu mântuirea dăruită de Dumnezeu trebuie respinsă. Pe de altă parte trebuie să ne întrebăm cu sinceritate: cum putem vorbi despre iubirea și despre milostivirea lui Dumnezeu în fața suferinței atâtor persoane care nu au hrană, apă și asistență sanitară, care nu știu cum să ofere un viitor copiilor lor, deci unde cu adevărat lipsește demnitatea umană, unde drepturile umane sunt ignorate de către cei puternici? În ultimă analiză, acest lucru este posibil numai dacă suntem dispuși și să stăm cu persoanele, să le acceptăm ca frați și surori, fără paternalism de sus. Dacă ne considerăm pe noi înșine ca familie a lui Dumnezeu, atunci putem contribui să facem în așa fel încât aceste situații nedemne de om să fie schimbate și îmbunătățite. În Europa, după al doilea război mondial și după dictaturi, am construit o nouă societate democratică, grație și doctrinei sociale catolice. Creștini fiind trebuie să subliniem că valorile de dreptate, solidaritate și demnitate a persoanei au fost introduse în Constituțiile noastre de creștinism. Eu însumi vin de la Mainz. Acolo, la începutul secolului al XIX-lea, a fost un mare episcop, baronul Wilhelm Emmanuel von Ketteler, care se află în începutul doctrinei și enciclicelor sociale. Un copil catolic din Mainz are pasiunea socială în sânge, și eu sunt mândru de asta. Desigur acesta a fost orizontul din care am ajuns în țările din America Latină. Timp de cincisprezece ani, am petrecut două sau trei luni pe an acolo, trăind în condiții foarte simple. La început, pentru un cetățean din Europa centrală acest lucru implică un efort mare. Însă când se învață să se cunoască oamenii personal și se vede cum trăiesc, atunci se poate accepta. Am mers și în Africa de Sud cu Domspatzen ai noștri, vestitul cor pe care fratele Papei l-a dirijat timp de treizeci de ani. Am putut ține conferințe în diferite seminarii și universități, nu numai în America Latină, ci și în Europa și în America de Nord. Și acest lucru l-am putut experimenta: ești acasă pretutindeni; unde există un altar, Cristos este prezent; oriunde ești, faci parte din marea familie a lui Dumnezeu.

Ce credeți despre discuțiile cu lefebvriștii și cu surorile din Statele Unite?

Pentru viitorul Bisericii este important să se depășească ciocnirile ideologice, din orice parte ar proveni. Există o unică revelație a lui Dumnezeu în Isus Cristos care a fost încredințată întregii Biserici. Pentru aceasta nu există tratative cu privire la Cuvântul lui Dumnezeu și nu se poate în același timp să se creadă și să nu se creadă. Nu se pot pronunța celei trei voturi călugărești și apoi să nu fie luate în serios. Nu pot să fac referință la tradiția Bisericii și apoi s-o accept numai în unele părți ale sale. Drumul Bisericii duce înainte și toți sunt invitați să nu se închidă într-un mod de a gândi autoreferențial, ci să accepte viața deplină și credința deplină a Bisericii. Pentru Biserica catolică este complet evident că bărbatul și femeia au aceeași valoare: asta o spune deja relatarea creației și o confirmă ordinea mântuirii. Ființa umană nu are nevoie să se emancipeze, adică să se creeze sau să se inventeze de la sine. Este deja emancipată și eliberată prin harul lui Dumnezeu. Multe declarații referitoare la admiterea femeilor la sacramentul Preoției ignoră un aspect important al slujirii sacerdotale. A fi preot nu înseamnă a-și crea o poziție. Nu se poate considera slujirea sacerdotală un fel de poziție de putere pământească și să se creadă că emanciparea există numai atunci când toți pot s-o ocupe. Credința catolică știe că nu noi dictăm condițiile pentru admiterea la slujirea sacerdotală și că în spatele faptului de a fi preot există mereu voința și chemarea lui Cristos. Invit să se renunțe la polemici și la ideologie și să se scufunde în doctrina Bisericii. În America tocmai, călugării și călugărițele au realizat lucruri extraordinare pentru Biserică, pentru educația și formarea tinerilor. Cristos are nevoie de tineri care să continue acest drum și care să se identifice cu propria alegere fundamentală. Conciliul al II-lea din Vatican a afirmat lucruri minunate pentru reînnoirea vieții călugărești, precum și despre chemarea comună la sfințenie. Este important mai degrabă să se întărească încrederea reciprocă decât să se lucreze unii împotriva altora.

În afară de Merry del Val, între anii 1914-1930, dicasterul a fost condus mereu de italieni. După 1968 au fost numiți prefecți Šeper, Ratzinger, Levada și acum dumneavoastră. Ce manifestă această nouă tendință?

Înainte nu exista posibilitatea de călătorii frecvente, motiv pentru care persoanele din Curie proveneau din împrejurimile Romei sau din Italia. Astăzi, mijloacele tehnice moderne ne ajută să trăim în mod mai concret catolicitatea Bisericii. Însă deoarece primatul Papei este legat de Biserica din Roma, este clar că în Curie sunt încă mulți italieni. Oricum, internaționalizarea are de-a face cu catolicitatea Bisericii. Deja în timpurile Imperiului, la Roma erau mulți creștini și chiar Papi originari din alte locuri, de exemplu din Orient. Astăzi, ca atunci, în Biserică suntem membri ai unei singure familii și trebuie, ca să spunem așa, să fim motorul progresului autentic al omenirii. De fapt, nici o altă organizație nu are această dimensiune internațională, care cuprinde omenirea și se angajează așa de mult pentru unitatea persoanelor și a popoarelor. Oriunde celebrăm Euharistia, împărtășim cea mai intimă parte a convingerii noastre și avem aceeași comuniune de viață cu Cristos, chiar dacă sunt diferite cultura și limba. Simțim imediat că suntem una, că suntem mădulare ale unui singur trup și că împreună construim templul lui Dumnezeu. Este într-un fel continuarea experienței de la Rusalii: provenim din toate țările și putem aduce laudă lui Dumnezeu toți împreună, putem asculta în limba noastră unicul Cuvânt al lui Dumnezeu. Duhul Sfânt ne vorbește în limba iubirii, care ne unește pe toți în Dumnezeu, Tatăl nostru.

(După L'Osservatore romano, 26 iulie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat