Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Sfinții Ioachim și Ana

Tot binele din familii depinde de relația membrilor ei cu Dumnezeu

Biserica celebrează astăzi pe una dintre cele mai binecuvântate familii pe care le-a avut omenirea, familia sfinților soți Ioachim și Ana, familie prin care Dumnezeu a dat omenirii pe cea mai binecuvântată femeie de pe pământ, pe preacurata Fecioară Maria, și pe așteptatul popoarelor, pe Mântuitorul nostru Isus Cristos.

Pentru că suntem încă în Anul Familiei și al Căsătoriei, aș vrea ca, pornind de la viața sfinților Ioachim și Ana, să reflectăm asupra unor gânduri despre familie.

Noi știm că de la început, Dumnezeu a rânduit ca, în căsătorie, bărbatul și femeia să devină un singur trup, atâta timp cât vor trăi (cf. Gen 2,21-24). Dar, pentru ca soții să devină un singur trup într-o unitate pe viață, Dumnezeu trebuie să fie pus pe primul loc în viața lor. Adică să facă mereu voia sa, să ceară mereu ajutorul său și binecuvântările sale. Toate acestea sunt esențiale pentru ca cei doi soți să devină un singur trup și un cămin armonios.

Pe când Titanicul se scufunda, la 14 aprilie 1912, marinarii, care aveau misiunea de a-i salva pe pasageri, au dat poruncă să urce în bărcile de salvare numai femeile și copiii. O doamnă în vârstă, ținându-se de mână cu soțul ei, încerca să urce într-o barcă. Paznicul a strigat: "Doamnă, nu poți urca decât singură!". Ea a răspuns: "Din tinerețe, am mers numai împreună și, dacă nu ne lăsați să urcăm în barcă împreună, nu intru nici eu". Ordinul a fost categoric: "Nu urcați împreună!" Și n-au urcat. Când au venit vasele salvatoare, i-au găsit pe cei doi bătrâni soți morți, plutind pe valuri, dar ținându-se de mână. Jertfa iubirii până la moarte este o adevărată minune!

O astfel de fidelitate față de Dumnezeu și unul față de altul au trăit sfinții Ioachim și Ana. O astfel de fidelitate față de Dumnezeu și față unul de altul dorește Dumnezeu de la soții creștini.

Revista spaniolă pentru femei creștine, "Leadership", a publicat mai demult un scurt articol trimis de Chateren Pazton, o femeie care și-a dedicat viața salvării familiilor naufragiate. Pentru a ilustra importanța de a-l lăsa pe Dumnezeu să domine relațiile de căsătorie, ea a scris următoarele cuvinte: "O cosiță pare că conțină numai două șuvițe de păr. Dar este imposibil să creezi o împletitură de păr din numai două șuvițe. Dacă două șuvițe ar fi puse împreună s-ar desface imediat. Aici este misterul: ceea ce pare format numai din doi, are nevoie de un al treilea. A treia șuviță, deși nu iese în evidentă, ține împletitura împreună". Apoi Cathren Patzon conclude: "Într-o căsătorie creștină, prezența lui Dumnezeu este ca o a treia șuviță din împletitura părului, ea ține soțul și soția împreună". De aceea și cartea Qohelet spune: "Sfoara pusă în trei nu se rupe degrabă" (Qoh 4,12).

Radu Capan, într-o cateheză despre familie, citează un proverb spaniol, care spune: "Acolo unde Dumnezeu nu mai are biserică, își face diavolul capelă". Iar evanghelistul Matei ne spune că atunci când se întâmplă ca diavolul să găsească o casă goală, "merge și aduce cu el alte șapte duhuri mai rele decât el și, intrând, locuiesc acolo" (Mt 12,45).

Sfântul Beda Venerabilul (672-735), un călugăr benedictin al Mănăstirii "Sf. Petru și Sf. Paul" din Anglia, cărturar cu vederi multilaterale, a fost unul dintre cei mai învățați oameni din Europa acelei epoci. Într-o zi venind la el pentru sfat, niște călugări care se luptau cu ispitele diavolului, el le-a spus că pentru a scăpa de ele și de diavol, să facă la fel ca el. El le-a zis: "Când ispita bate la ușa inimii mele, eu îi răspund întotdeauna: «Ai ajuns prea târziu, satană, locul acesta este deja ocupat de Mântuitorul meu!», și cu aceasta el pleacă". Iar poetul teolog Traian Dorz (1914-1989), care a făcut închisoare pentru credință, spunea și el: "Atunci când diavolul bate la ușa inimii tale pentru a intra în ea, lasă-l pe Cristos să-i răspundă".

În Evanghelia după sfântul Matei, Isus spune: "După roade se cunoaște pomul, și după fapte omul" (Mt 7,19-20). După cum se poartă copiii, putem cunoaște cum sunt părinții. Iar sfântul Paul spune și el: "Iar dacă este pârga (de făină) este sfântă, și frământătura este sfântă; și dacă rădăcina este sfântă, și ramurile sunt sfinte" (Rom 11,16).

Sfântul Francisc de Sales (1567-1622) spunea: "Nu cunosc altă perfecțiune decât aceea de a-l iubi pe Dumnezeu din toată inima; iar a-l iubi pe Dumnezeu din toată inima înseamnă a fi supus la voința sa". Iar un călugăr sfânt spunea: "Omul este pe calea sfințeniei atunci când simte că are nevoie de Dumnezeu, așa cum simte nevoia de aer".

Pentru sfințenia vieții lor, pentru fidelitatea lor față de Dumnezeu și unul față de altul, pentru credința lor, pentru trăirea lor, pentru mărturia lor și pentru răbdarea lor în suferințe, ei sunt asemănați astăzi de Biserică, conform lecturilor, cu David, cu Isaia, și cu apostolii Domnului. De aceea popoarele vorbesc despre înțelepciunea lor, iar adunarea le aduce laudă (cf. Sir 44,15).

Dr. Annie Zac Poonen, în cartea sa Femeie, de ce plângi, la capitolul III redă următoarea conversație dintre Dumnezeu și o mamă: "Îți voi împrumuta un copil de-al meu pentru un timp" a spus Dumnezeu, "Pentru a-l iubi cât trăiește și pentru a mi-l da înapoi când moare. Poate fi pentru un an sau doi, sau cinci, sau patru, sau trei; Dar te rog să ai grijă de el până când îl chem acasă. El își va aduce farmecul să te îmbucure; șederea lui va fi scurtă, Întotdeauna vei avea amintirea lui ca o mângâiere în suferință. Nu pot promite că va rămânea, în timp ce toți se întorc în pământ. Dar există lecții pe pământ pe care vreau ca el să le învețe. M-am uitat peste întreg pământul să caut învățători buni; și dintre toți, de pe pământ, eu te-am ales pe tine. Poți să-i dai, te rog, toată iubirea ta și să nu-ți consideri truda în zadar, nici să mă urăști când voi veni să-l iau acasă iar". Și iată ce au răspuns părinții: "Dumnezeule drag, facă-se voia ta. Pentru toată bucuria pe care acest copil o va aduce, ne vom asuma chiar riscul întristării, îl vom înconjura cu blândețe, îl vom iubi cât vom putea. Și pentru fericirea pe care o va aduce, vom fi mulțumitori; dar dacă-l vei chema acasă, mult mai curând decât gândim noi, vom primi cu curaj necazul amar și vom încerca să înțelegem".

Cam așa s-a adresat Dumnezeu și lui Ioachim și Ana atunci când le-a dăruit-o pe Maria, iar apoi, după puțin timp, numai după trei ani de bucurii, le-a cerut-o înapoi, le-a cerut-o la Templu. Iar ei s-au supus știind că Maria a venit de la Dumnezeu și aparține lui Dumnezeu. Așa se adresează Dumnezeu și tuturor părinților cărora le face "darul de copii". Oare răspunsul familiilor de astăzi este unul de credință și recunoștință atunci când Dumnezeu fie le trimite un copil, fie le cere un copil pentru templu sau pentru cer?

Și acum iată și ceva cu privire la educația copiilor în credință.

Ornitologii, cei care se ocupă cu studiul păsărilor, spun că numai bărbătușii de privighetoare cântă. Și ne mai spun că, dacă puii bărbătuși de privighetoare nu învață să cânte în primele trei săptămâni de viață, nu vor mai învăța niciodată și sunt pierduți ca indivizi, căci, neștiind să cânte, fetele privighetori nu le vor face perechi cu ei și astfel vor rămânea fără familie, fără urmași și fără triluri de mângâiere. De aceea, tatăl de privighetoare, în primele trei săptămâni de la nașterea puișorilor, cântă fără încetare, pentru ca puii să învețe trilurile vieții de privighetoare. Un specialist, voind să probeze această teză, a luat dintr-un cuib de privighetoare trei dintre cei șase puișori bărbătuși și, în primele trei săptămâni de viață, i-a ținut departe de părinți, și mai ales de cântecul tatălui. Când, după trei săptămâni, au fost puși iarăși împreună, frații lor rămași cu părinții cântau suav și sublim, iar frații lor care au stat departe de părinți primele trei săptămâni din viață hârâiau ca niște fierăstraie stricate. Din această cauză nu au putut forma o familie, nu s-au putut împerechea, nu au putut avea puișori, iar fără familie și puișori au murit curând.

Copiii care în primii ani de viață n-au învățat de la părinții lor naturali cele ale credinței și ale muncii, riscă să rămână nerealizați pentru toată viața, adică fără cunoaștere de Dumnezeu și fără drag de muncă, fără familii și fără urmași, fără speranță și bucurii, și astfel ajung să moară de timpuriu.

Un tânărul francez, pe nume Naguerre, a fost condamnat la 15 ani de muncă silnică. După condamnare i s-a dat și lui cuvântul și a spus în sala tribunalului: "Nu-l condamn pe judecător. A dat o sentință dreaptă și, după mine, chiar prea mică față de gravitatea faptelor mele. Nu-i condamn pe jandarmi, care m-au urmărit, mi-au pus cătușele, m-au păzit, n-au avut încredere în mine. Și-au făcut datoria. Dar, a spus Naguerre, acolo, în spatele sălii, acolo este un bărbat. El stă cu fața acoperită de palmele proprii. Acel bărbat spune că este tatăl meu. Eu nu-l pot ierta niciodată, pentru că m-a crescut fără Dumnezeu, fără religie, fără conștiință".

De aceea, pastorul american, de origine irlandeză, Bob Gass, născut în anul 1952, unul care s-a ocupat mult cu educația copiilor și tinerilor, spunea așa într-un articol al său, citez: "Până la cinci ani, copilul învață 75% din tot ceea ce va ști în viață. Iar până la 18 ani mintea lui este ca un tipar. De aceea, fiecare părinte să se străduiască pentru a fi un bun model pentru fiecare copil al său și pentru fiecare copil care îi iese în cale".

Abia acum înțelegem cât de deplasată este mentalitatea acelor părinți care consideră viața de credință a copiilor drept o pierdere de timp sau, chiar mai rău, ca de exemplu: un tată din orașul Roman, județul Neamț, văzându-și fetița zilnic la biserică și sacramente, s-a dus și s-a plâns preotului paroh, cum că fetița lui "s-a stricat la cap".

Pentru sfinții Ioachim și Ana, educația copilei lor în spiritul credinței și al muncii a fost pe primul loc. Ei și-au dat interesul ca fiica lor, Maria, să învețe din fragedă pruncie tot ceea ce privește viața de credință și tot ceea ce privește viața de zi cu zi. În acest sens, după ce timp de trei ani i-au pus bazele vieții de rugăciune și muncă, de înțelepciune divină și umană, au încredințat-o apoi mai marilor Templului spre desăvârșire. Astfel că, la vârsta de 17 ani, Maria știa să vorbească atât cu oamenii, cât și cu îngerii, știa să lucreze pentru Dumnezeu și pentru semeni (cf. Lc 1,26-56).

Închei făcând propunerea ca în ziua de astăzi, când îi cinstim pe sfinții Ioachim și Ana, părinții preacuratei Fecioare Maria și bunicii lui Isus, să aducem un omagiu și să înălțăm o rugă pentru părinții și bunicii noștri, vii sau răposați. Iar apoi să-i cerem lui Dumnezeu să dea și astăzi Bisericii sale bunici și părinți sfinți, ca Ioachim și Ana, ca Loida și Eunice, bunica și mama lui Timotei (cf. 2Tim 1,5), pentru ca și astăzi familiile creștine să aibă parte de copii și nepoți sfinți.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat