Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul

Sfântul Ioan Botezătorul ne amintește astăzi că fiecare creștin este un profet al lui Isus.

Se spune despre un învățător că, atunci când intra în sala de clasă, își scotea mai întâi pălăria și saluta cu respect pe toți copiii. Observându-l cineva l-a întrebat de ce face acest lucru? El a răspuns: "Salut cu respect pe toți copiii, pentru că în ei se pot ascunde oameni mari: scriitori, savanți, mari conducători de stat și guverne, și nu în ultimul rând sfinți".

Din același motiv, noi salutăm și sărbătorim nașterea lui Ioan Botezătorul, pentru că "acest copil" ajuns mare profet al Domnului, mare reparator de drumuri duhovnicești, mare sfânt și mare fericit în cer.

Sfântul Augustin (354-430), făcând referință la ceea ce se întâmplă în natură, spune: "Ioan s-a născut pe 24 iunie când zilele încep să se micșoreze, iar Cristos s-a născut pe 25 decembrie când zilele încep să crească. Ioan se micșorează chiar de la nașterea sa, pentru ca Isus să crească chiar de la nașterea sa" (S. Augustin, Sermo 287,1-4). Deci, chiar în data sărbătorii Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul este ascuns înțelesul vieții și activității sale.

Dacă analizăm bine lecturile sărbătorii de astăzi, vedem că Dumnezeu l-a dăruit părinților săi pe Ioan Botezătorul, pentru ca el să fie: profetul și înainte mergătorul lui Isus; cel care avea să pregătească calea înaintea lui Isus (cf. Lc 1,76); cel care avea să vorbească oamenilor despre Isus; cel care avea să-l arate oamenilor pe Isus ca Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii (cf. In 1,29); cel care se dă la o parte din calea lui Isus către oameni; cel care avea să se micșoreze pentru ca Isus să crească (cf. In 3,30); cel care să se jertfească pentru mântuirea adusă de Isus.

Biserica ne chemă astăzi să preamărim Preasfânta Treime, pe de o parte, pentru dăruirea lui Ioan Botezătorul părinților săi care l-au cerut, care l-au aștepta și care n-au încetat să spere că îl vor primi, în ciuda vârstei lor înaintate; apoi pentru chemarea de profet dată acestui copil; și nu în ultimul rând, pentru lucrarea minunată realizată în viața lui copil. Dar Biserica ne mai cheamă astăzi ca să și mai observăm corespunderea la har și răspunsul minunat dat de Ioan Botezătorul.

Mai exact Biserica ne cheamă astăzi în jurul altarului, pentru a aminti în primul rând părinților, că trebuie să ceară, să aștepte și să spere trimiterea copiilor în familiile lor; apoi pentru a ne aminti unuia fiecăruia dintre noi că, am fost dăruiți de Dumnezeu părinților și semenilor noștri, că am venit pe lume cu aceeași chemare și misiune cu a lui Ioan Botezătorul, adică aceea de a fi și noi profeții și înainte mergătorii ai lui Isus să în lumea de astăzi; aceea de a pregăti calea lui Isus spre oameni și a oamenilor spre Isus; aceea de a vorbi oamenilor despre Isus; aceea de a-l arăta oamenilor pe Isus ca Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii; aceea de a nu umbri chipul lui Isus către oameni; aceea de a ne micșora pentru ca Isus strălucească mai bine; și aceea de a ne jertfi pentru mântuirea adusă de Isus.

Știm din Sfânta Scriptură că Dumnezeu a rânduit ca Isus să aibă mai multe rânduri de înainte mergători. Astfel: înainte de nașterea sa, i-a rânduit pe profeții și drepții Vechiului Testament; înainte de arătarea sa în public l-a rânduit pe Ioan Botezătorul; înainte de călătoriile sale misionare, i-a rânduit pe cei 72 de ucenici; iar înainte de venirea sa de-a doua, Dumnezeu ne-a rânduit pe unul fiecare dintre noi cei botezați.

Înainte de venirea lui Isus în lume, darul profeției îl primeau doar unii "aleși" din popor, fapt pentru care profeția era râvnită și dorită de foarte mulți. Dar Dumnezeu a venit în întâmpinarea acestei dorințe a oamenilor și a anunțat mai dinainte prin profetul Ioel: "În zilele de pe urmă, va revărsa Duhul său peste orice om. Și vor profetiza fiii și fiicele, tinerii și bătrânii. Va pune Duhul său chiar peste servitori și servitoare, și toți vor profetiza" (cf. Ioel 2,28; Fap 2,17-18).

Și într-adevăr, acum "în zilele de pe urmă", acum "la plinirea timpurilor" (Gal 4,4), când Isus s-a născut, a învățat, a pătimit, a murit, s-a îngropat, a înviat din morți și s-a înălțat la dreapta Tatălui, l-a trimis pe Duhul Sfânt, asupra celor care cred în el, Duhul profeției și al mărturiei creștine.

Și așa cum odinioară Dumnezeu i-a spus lui Ioan Botezătorul, la fel și astăzi Dumnezeu spune astăzi și fiecărui botezat:

- "Și pe tine te-am chemat de la nașterea ta, din sânul mamei tale ți-am spus pe nume. Am făcut din gura ta o sabie ascuțită, și te-am ocrotit la umbra mâinii mele. A făcut din tine o săgeată preferată și te-am pus în tolba mea. Tu ești servitorul meu, în tine mă voi preamări" (cf. Is 49,1-3)

- "Și tu vei fi mare înaintea Domnului căci te-am consacrat și te-am umplut cu Duhul Sfânt, pentru ca și prin tine să readuc pe Israel la o relație corectă cu mine" (Lc 1,15).

- "Și tu vei fi profet al Celui Preaînalt, căci și tu vei merge înaintea Domnului ca să-i pregătești căile sale" (Lc 1,76).

- "Și tu ești servitorul meu, căci și tu vei ridica semințiile lui Iacob și vei întoarce pe Israel. Voi face și din tine lumina popoarelor, căci și tu vei duce mântuirea mea până la marginile pământului" (Is 49,6).

Sfântul Augustin spune: "Numărul sfinților se înmulțește din numărul păcătoșilor. De aceea un creștin care nu face noi creștini, nu este creștin". De aceea, adevăratul credincios are o singură misiune pe pământ, aceea de a înălța mântuirea lui Dumnezeu și pe Dumnezeul mântuirii.

Un cunoscut vestitor al Evangheliei din Anglia, Richard J. Hill (1872-1954), pe când predica odată într-un oraș, a văzut o nobilă doamnă strecurându-se din curiozitate printre ascultători săi. Numaidecât Richard J. Hill strigă, spre spaima acelei nobile doamne:

"Iată și pe Lady Erskine! S-o punem la licitație! Lume, ce dai pentru ea?"

"Toată măreția vieții acesteia!"

"Altceva nimic? E prea puțin, căci ce i-ar folosi omului de ar câștiga lumea întreagă, dar dacă apoi își va pierde sufletul? (cf. Mt 16,26)".

"Satan, tu ce dai pentru ea?"

"Eu îi dau voie să păcătuiască după dorință!"

"Și ce ceri pentru asta?"

"Sufletul ei!"

"Prețul este prea mare, nu poți să o ai!"

"Doamne Isuse, tu ce dai pentru ea?"

"Eu mi-am dat deja sângele și viața pentru ca ea să intre în fericirea veșnică!"

"Și ce trebuie să-ți dea în schimb?"

"Să-mi dea păcatele ei!"

"A ta este, Doamne Isuse, acum și în veci!"

"Lady Erskine, sunteți mulțumită cu aceasta?"

"Da", a răspuns aceasta, și din acea clipă a venit la credință, și a început să trăiască o viață nouă.

Venirea lui Cristos este asemănată cu răsăritul soarelui. Veacuri de-a rândul, lumea zăcuse în întuneric (cf. Mal 4,2). Acum nu trebuie decât să primim această lumină.

Viața trăită fără Dumnezeu și fără slujirea lui Dumnezeu este o viață trăită în întuneric și în zadar. Așa au trăit mulți oameni înainte de Cristos, așa trăiesc, din păcate, și mulți oameni de astăzi.

O persoană credincioasă astfel povestește schimbarea care s-a făcut în ea, atunci când s-a întors la Dumnezeu: "De când m-am întors la Dumnezeu, mi s-a părut că până atunci am trăit degeaba și în întuneric, căci înainte am avut adesea clipe în care aș fi dorit mai bine să mor". Acestei persoane îi răsărise cu adevărat lumina din înălțime (cf. Lc 1,78).

Ioan Botezătorul, în viața lui pământească, a ajuns la o așa asemănare cu Isus: în gânduri, cuvinte și fapte, că oamenii l-au confundat cu Mesia, că oamenii se întrebau dacă nu cumva este el Mesia. Și numai smerenia lui, i-a întors pe oameni de la el, spre Cristos.

Oare atunci când oamenii ne văd cum lucrăm, sau, ne aud cum vorbim, ne confundă cu Isus, ca pe Ioan Botezătorul? Să nu credem că acest lucru este imposibil, pentru că și pe sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859) oamenii îl confundau cu Isus, spunând: "L-am văzut pe Dumnezeu într-un om!"

Ioan Botezătorul, pentru ca Isus să fie remarcat de oameni, a lucrat toată viața lui în așa fel ca figura și activitatea lui, să nu împiedice cu nimic lumina lui Cristos spre oameni.

Și astăzi se găsesc mulți oameni care să țină conferințe și să vorbească despre Cristos, dar, prin discursurile și vorbirile lor, se scot în evidență mai mult pe ei înșiși, decât pe Isus. Ioan Botezătorul n-a făcut așa ceva. Iar acest lucru este posibil.

Sfântul Augustin (354-430), în multe din scrierile sale, a mai făcut și afirmații greșite. Când autoritatea Bisericii i-a comunicat acest lucru, sfântul Augustin a spus: "Nu eu, ci Cristos trebuie pus în lumină!" Și imediat a scris o nouă carte, numită Retracții, în care el și-a recunoscut și asumat toate greșelile, pentru ca nu el să iasă în evidență, ci Cristos să fie lăudat prin toate scrierile sale.

Făclia pentru a da lumină și căldură, trebui să se consume pe sine. La convertirea sfântului Paul, Dumnezeu a spus: "Îi voi arăta eu cât va trebui să sufere pentru numele meu" (cf. Fap 9,15-16).

Ioan Botezătorul a avut și el multe necazuri din cauză că a fost profet al Domnului: neascultare din partea oamenilor la care a fost trimis, batjocură de la autorităților religioasă, închisoare de la autoritățile civile... dar și o bucurie deplină în veșnicie.

În timpul marii prigoane din Spania, din anul 1597, trăia la curtea imperială un tânăr, care avea o rudă creștină pe care o iubea foarte mult. Când începu prigoana, îi scrisese acesteia să fugă din calea prigoanei, dar s-a înșelat, pentru că femeia se bucură de apropiata suferință și moarte. De aceea împreună cu fiica ei, s-au îmbrăcat cu cele mai frumoase haine și s-au pregătit pentru martiriu. La fel sfântul Ioan Botezătorul, el nu a fugit când soldații lui Irod Agripa au venit ca să-l aresteze și nu numai că nu a fugit, dar credem că s-a și bucurat de ocazia de a suferi ceva pentru Isus, asemenea cu ucenicii bătuți pentru același motiv (cf. Fap 5,41).

Alexandra Flores, o culegătoare de istorioare creștine, ne spune:

"Dumnezeu mi-a dat să țin în mâini două cutii, una aurie și una neagră. Apoi mi-a spus: pune toate durerile în cutia cea neagră și toate bucuriile în cea aurie. I-am ascultat cuvintele, și în ambele cutii mi-am păstrat bucuriile și necazurile. In timp, cutia aurie a devenit din ce în ce mai grea, iar cutia cea neagră era la fel de ușoară ca mai înainte. Din curiozitate am deschis cutia cea neagră ca să văd de ce era la fel de ușoară, cu toate cu pusesem într-însa multe necazuri. Și am descoperit că pe fundul ei era o gaură prin care căzuseră toate necazurile mele.

I-am arăt lui Dumnezeu gaura și l-am întrebat, unde oare s-au dus durerile mele. Atunci Dumnezeu mi-a răspuns că necazurile mele sunt la el. Atunci l-am întrebat pe Domnul că, de ce mi-a mai dat o cutie aurie și una neagră spartă? Și atunci Dumnezeu mi-a răspuns: Cutia aurie ți-am dat-o pentru a-ți număra mai bine bucuriile, iar cutia cea neagră și spartă, ți-am dat-o pentru ca să-ți uiți mai ușor necazurile".

Dumnezeu a spart cutia cu necazuri a sfântului Ioan Botezătorul, dar o sparge și pe a fiecărui ucenic al său, dar i-o umple pe cea cu binecuvântări. Deci să nu ne fie teamă să ne deschidem inima lui Isus care ne-a ales și ne-a chemat în slujba de profeți, ca pe sfântul Ioan Botezătorul.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 56.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat