Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a X-a de peste an - B

Cristos este "Dumnezeul puternic" care l-a învins și jefuit pe diavol.

Două dintre lecturile de la sfânta Liturghie de astăzi ne vorbesc despre Dumnezeu și slujitorii săi care ne iubesc și ne vor binele, dar și despre diavol și slujitorii săi care ne urăsc și ne voiesc răul.

Sfântul Augustin (354-430) are o carte numită: De civitate Dei, "Cetatea lui Dumnezeu", carte în care el aseamănă cerul cu Ierusalimul, iar pământul cu Babilonul. Amândouă aceste cetăți, cerul și pământul, Ierusalimul și Babilonul, aparțin marelui rege, Dumnezeu.

Odată, un vizitator, intrând în Babilon, după ce la străbătut în lung și în lat, l-a întrebat pe un localnic: Cui aparține cetatea aceasta? Regelui care stăpânește și la Ierusalim! Regele e iubit de cetățeni? Nu, nimeni nu-l iubește, nimeni nu-l ascultă și nimeni nu-i plătește dările! Se poartă rău cu supușii? Nu, e foarte iubitor, blând și iubitor! Dar de cine ascultă lumea în această cetate? De dușmanul regelui! Dar acesta cum se poartă cu supușii? E crud, viclean și mincinos.

După ce călătorul a vizitat Babilonul, s-a dus să viziteze și Ierusalimul. După ce l-a vizitat, l-a întrebat și aici pe un localnic: Cui aparține cetatea aceasta? Marelui Rege! Aici regele este iubit? Da, foarte mult. Toți îl socotesc de părinte, îi împlinesc poruncile și îi dau dările. Am auzit că regele are un dușman care locuiește în Babilon. Cum e privit aici acel dușman? Foarte rău. Dar de ce? Mereu caută să schimbe legile regelui și să-i ridice pe oameni împotriva lui. Dar regele cum se poartă cu vrăjmașul său și cu cei care l-au părăsit? Bine, dar va veni o zi când îi va nimici pe toți și-i va arunca în iazul de foc și pucioasă (cf. Ap 20,10).

Cele două cetăți reprezintă cele două categorii de oameni care locuiesc pe acest pământ, cei buni și credincioși lui Dumnezeu, și cei răi și nesupuși lui Dumnezeu. Dumnezeu cel întreit și unic este Regele cel bun, iar satana este regele cel rău. Oamenii credincioși sunt copiii împărăției cerurilor, iar oamenii cei răi sunt fiii pierzării.

Isus este "vizitatorul divin" care a venit pe pământ ca să le arate oamenilor dragostea lui Dumnezeu și răutatea diavolului. Isus este și "puternicul" care a venit pe pământ să înfrângă pe diavol și să-i salveze pe toți oamenii care-l vor urma și vor crede în el și în jertfa sa de la cruce.

Apostolii și ucenicii sunt oamenii de pe pământ care au crezut în dragostea lui Dumnezeu pentru ei, dragoste arătată în Cristos și jertfa sa, și apoi s-au alăturat lui în opera de salvare a câtor mai mulți oameni de pe pământ.

De la vechiul Adam și până la Noul Adam-Cristos, Scriptura, ne vorbește despre faptele rele ale diavolului față de oameni și față de fericirea lor. Astfel:

- a condus revolta îngerilor din cer (cf. Ap 12,7-8);

- i-a ispitit pe Adam și Eva (cf. Gen 3,1-7);

- l-a incitat pe David să păcătuiască (cf. 1Cr 21,1-2);

- a provocat nenorocirile lui Iov (cf. Iov 1,6-19; Iov 2,1-10);

- l-a ispitit și pe Isus (cf. Mt 4,1-11);

- s-a implicat în moartea lui Isus (cf. Lc 22,3; In 14,30-31);

- se opune împărăției lui Dumnezeu (cf. Mt 12,25-26; Mt 25,41);

- ține sub control lumea păcătoasă (cf. 1In 5,19; Ap 12,9);

- produce suferințe oamenilor (cf. Iov 2,7; Lc 13,6; Fap 10,38; 2Cor 12,7);

- ispitește pe credincioși să păcătuiască (cf. 1Cr 21,1; Mt 16,23; Fap 5,3; 1Tes 3,5);

- încearcă să-i oprească pe oameni de la închinarea lui Dumnezeu (cf. Mt 13,19; 1Pt 5,8-9);

- dorește ca lumea să i se închine (cf. Mt 4,9);

- împiedică răspândirea Evangheliei (cf. Mt 13,19; 2Cor 4,3-4; 1Tes 2,18);

- se preface în înger de lumină pentru a amăgi pe oameni (cf. 2Cor 11,14);

- a făcut planuri pentru pierzarea noastră (cf. 2Cor 2,11; Ef 6,11);

- persecută biserica (cf. Ap 2,10; Ap 12,13-17);

- folosește puterea morții (cf. Evr 2,14-15).

Dar relele și obrăzniciile satanei față de Isus și față de ucenicii săi din toate timpurile nu se opresc numai la cele enumerate mai sus. Mai sunt încă multe altele. De exemplu: Satana și aliații săi îi numesc pe Isus și ucenicii, niște "înșelători" (cf. Mt 27,62; 2Cor 6,8) și "stricători de datini strămoșești" (cf. Mt 15,2); niște "lacomi în mâncare și băutură" și niște prieteni "cu vameșii și păcătoșii publici" (cf. Lc 7,34); niște "nebuni și posedați de diavol" (cf. In 10,20; Mc 3,21-22). Diavolul și aliații săi merg până la hulă împotriva Duhului Sfânt, spunând că Isus lucrează minunile sale cu puterea lui Belzebub și nu cu puterea lui Dumnezeu (cf. Mc 3,22). Iar acest păcat, spune Isus, că nu se iartă (cf. Mc 3,29)... Și interesant, mai sunt încă mulți oameni orbiți care îl mai urmează încă.

După cum reiese din paginile Sfintelor Scripturi:

Dumnezeu Tatăl are putere deplină asupra diavolului (cf. Iov 1,6-12; Iov 2,1-6; Lc 22,31-32)

Isus Cristos a venit pentru a-l distruge (cf. 1In 3,8); l-a biruit în ispitele sale (cf. Mt 4,1-11); l-a scos afară din oameni (cf. Lc 10,18; Lc 11,20); l-a dezarmat prin Crucea sa (cf. In 12,31-33; Col 2,15; Ap 12,11); l-a legat și i-a luat prada (cf. Mc 3,27);îl va învinge total pe el și pe aliații săi (cf. Ap 20,11.14)

Isus a spus în evanghelia de astăzi: "Nimeni nu poate intra în casa unui om puternic și nu-l poate jefui, dacă nu l-a legat mai întâi" (Mc 3,27). Ei bine, Isus este "acel om "mai puternic" care l-a legat pe satana și l-a jefuit"; Isus este "acel om mai puternic" care a nimicit moartea (cf. 2Tim 1,10); Isus este "acel om mai puternic" care a învins și lumea (cf. In 16,33).

Deși satana știe că este un învins, de asemenea și aliații lui știu bine că sunt niște învinși pentru vecie de Isus, care a împlinit voința Tatălui până la moartea pe cruce (cf. Fil 2,8), ei totuși încearcă să strice cât mai mult și să piardă pe cât mai mulți dintre oamenii creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu (cf. Gen 1,26) și mântuiți prin "sângele lui Cristos (cf. Fap 20,28; Ap 5,9), pentru că știu că timpul lor este scurt (cf. Ap 12,12).

Și iarăși foarte curios, oamenii mai aleargă la niște învinși, la niște săraci lipiți pământului și la niște condamnați pentru veșnicie, în loc să se grăbească să caute mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui" (Mt 6,33).

Si noi suntem chemați să-l învingem pe diavol, pentru că Isus se roagă pentru noi (cf. Lc 22,31-32) pentru că Isus ne-a dat putere ca să-i rezistăm (cf. 1Cor 7,5; Iac 4,7); pentru că Isus ne-a dat credință ca să-i stingem săgețile (cf. Ef 6,16); pentru că Isus ne-a dat puterea rugăciunii (cf. Mt 6,13); pentru că Isus ne-a dat o "lucrare" care nu-i permite diavolului să se apropie de noi (cf. 1Tim 5,13-15); pentru că Isus ne-a dat o mare putere asupra lui (cf. 1In 2,13; Ap 2,10-11; Ap 12,10-11)

Era după un prânz bogat. François-Marie Arouet de Voltaire (1694-1778) înveselise toată curtea regelui Friederich al II-lea (1740-1786), cu tot felul de glume proaste despre religie. La un moment dat, se ridică de la masă și spune: "Iată, sunt gata să-mi vând locul din rai pentru un pungă de aur!" Un ofițer bătrân, cu părul alb, care până atunci nu scosese nici o vorbă, nu mai putu să tacă, și i-a replicat: "Domnule, în cuprinsul țării Majestății Sale regele Prusiei este oprit de-a pune în vânzare ceva pe care nu-l stăpânești cu adevărat. Dovediți-mi că aveți un loc în rai și vi-l cumpăr imediat".

Tot așa ne amăgește și pe noi satana și aliații lor, cu ceea ce nu au și nu au avut niciodată în proprietate.

Diavolul și aliații săi promit și dau uneori, lucruri de aici, plăceri de aici, cinste de aici. Însă nu pot da fericire, pentru că nu o au.

În mod admirabil scriitorul nostru Ion Creangă (1821-1889) a descris în povestirea sa: Ivan Turbincă, despre cum diavolul, în dorința lui de a-i pierde pe oameni, îi amăgește pe oameni, așa cum pescarul amăgește peștii cu nada, cu lucruri pierzătoare de suflet: plăceri, distracții, onoruri, dar lucruri care nu numai că nu satură niciodată, dar și golesc sufletul de pace, liniște și bucurie.

Când Sfântul Antonin de Florența (1389-1459) avea 35 de ani, a voit să se retragă din lume, pentru a se dedica pe de-a întregul, trup și suflet, slujirii lui Dumnezeu și mântuirii sufletului său și al altora. Atunci diavolul a încercat să-i zădărnicească hotărârea, aruncându-i pe cale un disc de argint, cu care sfântul să facă pomană, dar să și se întoarcă din drumul ales. Sfântul a înțeles pe loc șiretenia diavolului și însemnându-se cu sfânta cruce, a zis: "Pleacă de la mine, Satană!" Imediat a apărut o flacără și o urmă de fum, ia discul de argint a dispărut.

Diavolul ne amăgește cu lucrurile pieritoare ale acestui pământ, iar apoi tot el ne acuză cu ele în fața lui Dumnezeu.

Se spune că un croitor, amăgit de diavol cu lăcomia, nu dădea niciodată înapoi oamenilor resturile de material care rămâneau. Ajungând pe patul de moarte și gata de a părăsi această lume, l-a văzut pe diavol, care făcându-și un steag din bucățile de material la care el s-a lăcomit, se plimba înaintea lui și amenința că va arăta steagul la Judecata lui Dumnezeu. Atunci omul s-a rugat lui Dumnezeu ca să-i mai lase viața numai cât ar avea nevoie să repare răul făcut, asemenea lui Zaheu (cf. Lc 19,8). Iar Dumnezeu i-a mai dat viață încă mulți ani după reparație, spre mai marea durere a diavolului. Și de câte ori de atunci era ispitit să înșele iar, își zicea singur: "Adu-ți aminte de steag!" Și astfel câștiga lupta cu diavolul.

Isus și ucenicii săi nu ne promit și nu ne dau lucruri de aici. Ei ne promit lucruri care nu se strică, lucruri care nu le putem pierde și lucruri care ne fac fericiți pe veci. "Adunați-vă comori în cer, unde nici molia, nici rugina nu le strică, unde hoții nu le sapă și nu le fură" (Mt 6,21).

Sfântului apostol și evanghelist Ioan, Dumnezeu i-a arătat odată cerul. Era ca o cetate cu străzi de aur curat, cu ziduri de pietre prețioase, cu palate de smaralde, cu lumină din Dumnezeu, cu ospăț veșnic la care se servește mana ascunsă și vinul nou (cf. Ap 2,17; 21,9-27).

Sfântul Paul răpit în al treilea cer spune: "Lucruri pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit si la inima omului nu s-au suit, așa sunt lucrurile pe care le-a pregătit Dumnezeu pentru cei ce-l iubesc" (1Cor 2,9).

În cer nimeni nu va purta coroană, dacă pe pământ nu a purtat cruce, așa ne spune sfântul Paul în cea de-a doua lectură de astăzi: "Căci suferințele noastre de acum sunt ușoare în comparație cu gloria neasemuit de mare și veșnică pe care ele ne-o pregătesc" (2Cor 4,17).

Se spune că un căpitan de vapor reușea să aducă mereu heringi proaspeți în port, pe când alții nu puteau lăuda cu acest lucru. Secretul lui era că în bazinul cu heringi dădea drumul la o pisică de mare, care mențineau herigii mereu activi și proaspeți. Și Domnul ne trimite pisica lui de mare, suferința, pentru a ne ține toată viața activi și plăcuți lui.

Deși trăim pe pământ, unde diavolul și îngerii lui au fost aruncați după răzvrătire (cf. Ap 12,9), deși aliații lui de pe pământ par a domni pentru puțină vreme (cf. Ap 12,12), totuși noi să fim înțelepți și să ne împotrivim oricărui rău și să ne apropiem de Dumnezeu, care se va apropia de noi (cf. Iac 4,7-8).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat