Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Joia Verde 2012

Sângele legământului de pe Sinai, o veche prefigurare a Sângelui lui Isus de pe Golgota

Agenda liturgică de astăzi ne spune așa: "Lecturile ne atrag atenția asupra misterului pe care îl cuprinde sângele lui Cristos. În Evanghelie, Cristos, prezentând ucenicilor paharul cu vin, le spune: "Acesta este sângele meu, al noului și veșnicului legământ", evocând astfel jertfa Alianței încheiate de către Dumnezeu și poporul său pe muntele Sinai. Dar în același timp proclamă jertfa pe care avea s-o aducă pe cruce. Considerând măreția acestei jertfe, noi o vom celebra cu o credință mai vie prin memorialul pe care l-a orânduit însuși Cristos și care nu este decât sfânta Liturghie. Aici noi ne unim cu Cristos în a-i aduce Tatălui jertfa plăcută și răspundem la legământul de iubire pe care Dumnezeu îl încheie cu noi".

Despre pelican se spune că își hrănește puișorii cu trupul și sângele său. Își împunge pieptul cu ciocul, rupe propria sa carne, apoi lasă să picure sânge, pentru a-și hrăni puișorii lui. Dacă pelicanul ar avea grai, el ar zice: "Eu îmi hrănesc puii cu carne și sânge". Iar puișorii, la rândul lor, ar putea zice: "Noi trăim cu sânge și carne". Asta face Isus cu noi de la Joia Mare încoace.

Nu știu dacă dumneavoastră ați privit vreodată "ostia" pe care o primiți la Sfânta Împărtășanie? Este asemănătoare cu pâinea pe care o mănâncă evreii la masa lor de Paști. Această pâine este nedospită, este străpunsă de șiruri de mici găuri care formează dungi și este ușor arsă.

Poate că în acest moment, v-ați pus întrebarea de ce este așa? Răspunsul este următorul:

Pâinea pe care o primim atunci când ne împărtășim este Trupul Domnului nostru Isus Cristos, care a purtat păcatele și bolile noastre la cruce, și "care a murit ca să ispășească păcatele săvârșite împotriva vechii alianțe; astfel ca cei chemați să poată primi moștenirea veșnică deja promisă" (Evr 9,15).

Pâinea este nedospită, pentru aluatul este semnul păcatului, iar Isus a fost nevinovat (cf. In 8,46).

"Iată pâinea îngerească, hrană-n valea pământească,/ pentru vrednicii creștini, nu de aruncat la câini./ În figuri el ni s-arată: Isaac cel jertfit de tată, /mielul cel nevinovat, mană ce-n pustiu s-a dat/ (cf. Secnența de Joia Verde, strofa 11).

Asemeni pâinii ebraice găurite, fruntea Lui Isus a fost străpunsă de coroana de spini; la fel i-au fost străpunse mâinile, picioarele și coasta de către sulița ostașului. Isaia a spus că "El a fost străpuns pentru păcatele noastre" (Is 53,5).

Asemeni pâinii ebraice ce are dungi pe ea, spatele lui Isus a fost plin de dungile bicelor care i-au sfâșiat carnea până la os și L-au însângerat, astfel ca noi să putem spune azi: "prin rănile Lui suntem tămăduiți" (Is 53,5).

Dar ce e cu urmele de arsură? Toată puterea focului mâniei Lui Dumnezeu a căzut asupra Lui Isus, arzând păcatele noaste în Trupul său, și în același timp înălțând către cer o mireasmă plăcut mirositoare (cf. 2Cor 5,21). Astfel păcatele și nelegiuirile noastre, au fost făcute cenușă și Tatăl nu-Și mai amintește de ele (cf. Evr 9,11-15).

De acum înainte, când ne vom împărtăși, vom ști că ce și pe Cine îl primim. Vom ști că îl vom primi pe Isus care a fost străpuns pentru păcatele noastre și rănit spre vindecarea noastră. Vom ști că Isus a suferit judecata de foc a Lui Dumnezeu, pentru ca noi să nu mai fim judecați pentru păcatele noastre (Is 53,6). Vom ști că El a purtat de asemenea bolile, durerile, și neputințele noastre, pentru ca noi să putem umbla în sănătate divină toate zilele vieții noastre (cf. Is 53,4-5).

Atunci când vom discerne aceste adevăruri despre Trupul Lui Cristos, vom lua Sfânta Împărtășanie mai conștient, și nu vom fi slabi și bolnavi, și nu vom muri înainte de vreme, dar vom fi puternici, sănătoși și vom avea viață lungă (cf.1Cor 11,27-30).

Ceea ce a facut Isus pentru noi in Joia Mare, depășește cu mult puterea noastră de înțelegere.

De aceea sfântul Leonard de Porto Maurizio (1667-1751), meditând la cuvintele lui Isus: "Luați și mâncați, acesta este Trupul Meu... Luați și beți, acesta este Sângele Meu (cf. Mc 14,22-24), a exclamat: "Ce vrei să faci, Isuse? Oprește-te, te rog, ce vrei să faci? Vrei sa te dăruiești lumii și oamenilor! Dar ce-au făcut oamenii și lumea pentru Tine? Când ai venit pe pământ, lumea te-a adăpostit cum nu se poate mai rău, într-un grajd, între două animale. Un Irod a căutat să te omoare pe când erai încă în fașă, iar un alt Irod te-a luat de nebun. Unii au încercat să te arunce într-o prăpastie (cf. Lc 4,29), iar alții au voit să te omoare cu pietre (cf. In 10,31). Când le-ai dat pâine pe săturate în pustiu, în loc de mulțumire, ei s-au năpustit asupra ta ca să te sfâșie ca niște câini, și acum vrei sa le dai Trupul Tău, Pâinea Îngerilor?"

"Doamne, adu-ți aminte ceea ce ai spus femeii cananeence:" Nu este bine să scoți pâinea din gura copiilor și s-o dai câinilor" (Mt 7,1-6). Cum te lași să intri în gura lui Iuda, în inima căruia tocmai clocotește trădarea? Cum vrei să te lași mâncat de atâția și atâția oameni cufundați până peste cap în mocirla celor mai oribile păcate? Cum te lași în voia unui preot, ca să te coboare din cer pe pământ, printr-un simplu gest și câteva cuvinte? Cum te lași expus pe altarele atâtor biserici, unde oamenii se poartă cu tine cu indiferență și fără respect, și unde te lasă aproape mereu singur? Cum de te lași purtat în procesiune când mulți nu te mai însoțesc? Cum te lași purtat prin case casele noastre, când nici chiar cei bolnavi nu te mai așteaptă? O, Isuse, Fiul lui Dumnezeu și al Mariei, cruță-te, gândește-te la tine, gândește-te la cinstea care ți se cuvine, și nu te expune la atâtea batjocuri și umilințe!"

Dar Isus îi răspunde: "Cine poate să pună margini iubirii mele, care este fără margini? Eu mă ofer lumii ca arvună de mântuire pentru ca să fundamentez mai bine pacea dintre Dumnezeu și om. Știu că voi sta în biserici cu tabernacole neîngrijite și nedemne. Știu că puțini ma vor vizita și că puțini mă vor însoți în procesiuni. Știu că atunci când voi coborî din cer la Prefacere și atunci când voi fi expus pe altar pentru adorație, mulți își vor permite înaintea mea tot felul de necuviințe. Știu că mulți eretici și păgâni mă vor ocărî, iar mulți creștini mă vor primi necuviincios. Știu toate".

Dar în același timp, îi răspunse Isus:

"Știu ca va exista o Ecaterina din Siena (1347-1380), o Magdalena de Pazzi (1566-1607), și multe suflete alese asemenea lor, care primindu-mă în sufletul lor, vor leșina de emoție, bucurie și fericire".

Referitor la Ecaterina de Siena, fac o paranteză: Se povestește despre Ecaterina de Siena (1347-1380) că într-o zi trebuia să facă o călătorie lungă cu un grup de pelerini. S-au sculat în toiul nopții și au plecat. În timp ce călătoreau, tovarășii săi de călătorie o supravegheau cu atenție, pentru că Ecaterina era deja renumită și stimată ca o mare sfântă. Iar ea, spre marea lor surprindere, se lamenta mereu spunând: Ah, mi-e foame! Ceilalți erau uimiți de aceste lamentări. Apoi grupul a ajuns la o biserică, toți au intrat și au luat parte la sfânta Liturghie. La sfârșit, în grădina bisericii, s-a întins și o masă. Toți au mâncat, mai puțin Ecaterina. "Ecaterina, nu spuneai pe drum că ți-e foame, hai la masă?" Iar ea a răspuns: "Da, îmi era foame, dar acum am mâncat deja". Atunci au înțeles care era foamea ei: foamea ei era după Euharistie.

Așa cum Ecaterina de Siena n-a putut călători spre locuri sfinte fără Euharistie; așa cum poporul ales n-a putut călători spre Țara Canaanului fără mana cerească; așa cum Ilie n-a putut călători la Muntele Domnului, fără pâinea din Cer; tot astfel nici noi nu vom putea călători spre Paradis, fără Pâinea Euharistică.

"Știu că va exista o Roza de Lima (1586- 1617), și mulți asemenea ei, care primindu-mă în Sfânta Împărtășanie, vor crede ca au primit soarele și se vor topi ca ceara înaintea mea".

"Știu că va exista o Colomba de Rietti 1467-1501), și mulți bărbați și femei asemenea ei, care nu vor avea altă hrană pentru viața lor trupească și sufletească, decât Sfânta Împărtășanie".

"Știu că va exista un Toma de Aquino (1225-1274), un Bonaventura (1218-1274), și mulți asemenea lor care se vor întrece în a mă cânta și cinsti în Sacramentul Euharistiei".

"Știu că va exista un Alfons de Ligouri (1696-1787), și mulți asemenea lui, care nu se vor sătura niciodată de Trupul și Sângele meu, și cărora li se va mări pieptul atunci când mă vor primi".

"Știu că va exista un Ioan de Capistran (1386-1456), și mulți alții asemenea, care vor veni dimineața devreme, și care mă vor adora pe lângă ușa încuiată și prin gaura cheii".

Într-un cuvânt, știu că vor fi multe suflete curate și alese, care mă vor iubi și mă vor primi cu o devoțiune aleasă. De aceea îmi mențin hotărârea luată ca să prefac pâinea și vinul în Trupul și Sângele meu, la Sfânta Liturghie, pentru a deveni hrană pentru cei care mă primesc, viatic celor care călătoresc, și garanție de înviere și viață veșnică celor care mă iubesc, și pentru ca toți să cunoască faptul că bucuria și plăcerea mea este să locuiesc în mijlocul oamenilor" (Prov 8,31).

În cursul dimineții din Joia Mare și Sfântă, Isus și-a trimis ucenicii în cetate, și le-a spus că un om care va purta un ulcior cu apă, le va arăta o sală mare la etaj, așternută gata, ca acolo să pregătească Cina (cf Mc 14,15).

"Sala mare de la etaj" ne amintește de Cenacol (cf. Mc 14,15); ne amintește și de sala mare a nunții fiului de împărat, unde este loc pentru toți oamenii (cf. Lc 14,15-22) ne amintește de spațiul larg al naturii, unde Isus a săturat pe cei 5000 (cf. In 6,10), dar sala mare de la etaj ne amintește în primul rând de Paradisul Ceresc, unde vom sta la Ospățul veșnic cu Isus (cf. Lc 13,29).

Văzând cum Mântuitorul Isus s-a îngrijit El însuși de pregătirea sălii pentru Cină, putem spune că tot Mântuitorul însuși s-a îngrijit și de pregătirea noastră pentru mântuire. Cineva spunea așa: "Nu eu am luptat ca să ajung la mântuire, ci Domnul a luptat ca să biruiască necredința mea. /Nu eu am alergat ca să ajung la El, ci El a umblat după mine și m-a adus la El./ Nu eu am lucrat ca să am pace cu Dumnezeu, ci El a lucrat cu mine ca să-mi dea pacea Sa" (cf. 2Tim 1,9).

Mențiunea "pregătirii mesei" ne mai spune și că noi toți trebuie să pregătim odaia dinăuntru a inimii noastre. Isus vrea ca în odaia de sus a sufletul nostru, să găsească în primul rând iubire frățească. Și așa cum din iubire, Isus, ne spală zilnic picioarele în Baia Spovezii, tot așa și noi trebuie să ne spălăm unii altora picioarele, adică să ne iertăm și să ne slujim unii pe alții. "V-am dat un exemplu ca și voi să faceți ceea ce v-am făcut eu vouă" (In 13,15).

Închei această reflecție cu un gând luat de la sfântul Ciril din Ierusalim (315-386), referitor la roadele Euharistiei în inimile credincioșilor: "Atunci când te umflă otrava mândriei, ia acest sacrament, fiindcă această Pâine umilă te va face umilit. Dacă te stăpânește zgârcenia, hrănește-te cu Pâinea cerească și ea te va face darnic și mărinimos! Dacă bate spre tine vântul dăunător al invidiei, ia Pâinea îngerilor care îți va împărtăși adevărata iubire! Dacă te-ai dedat la necumpătare în mâncare și băutură, mănâncă trupul și bea sângele lui Cristos, și acest trup, care a îndurat atâtea renunțări, cu siguranță te va ține în cumpătare. Dacă te paște lenea și te face rece ca gheața, încât nu mai ai gust nici pentru rugăciune și nici de vreo altă faptă bună, întărește-te cu trupul lui Cristos și te vei umple de pietate și zel! Dacă, în sfârșit, te ispitește necurăția, mai cu seamă atunci să iei la tine aceasta, cea mai mare Taină, iar trupul preacurat al lui Cristos te va face fără prihană și curat". Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat