Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

O viziune creștină integrală asupra gestionării binelui comun.

Puncte de reflecție pentru creștinii activi în "viața cetății" înainte de alegeri

Într-o societate fragmentată, post-modernă, după ce s-au prăbușit marile mituri, mai există un proiect comun la care merită să te mai angajezi? Au creștinii soluția magică pentru a ieși din crizele care brăzdează astăzi ființa și societatea umană? Care ar fi valorile de promovat, calea de urmat, ținta de atins, pentru a o lume demnă de om? Sunt doar câteva dintre întrebările care ne vin în minte, mai ales atunci când suntem chemați la urne să votăm. Pe cine și ce program?

Pr. dr. Lucian Farcaș, profesor de teologie morală la Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași, plecând de la recomandările făcute de Conferința Episcopilor din Franța pentru alegerile politice din 2012, propune o dezbatere pe această temă și în țara noastră. Suntem îndreptățiți să sperăm că "sămânța" învățăturii sociale a Bisericii va prinde rădăcini în inima creștinilor votanți și cu atât mai mult în inima creștinilor activi în viața publică!

*

Elemente de discernământ

Din contemplarea lui Cristos, Biserica dobândește o viziune coerentă privind persoana în toate dimensiunile sale, inseparabile unele de altele. Această viziune poate servi drept ghid și măsură la proiectele pe care trebuie să le aibă o societate.

Viața care se naște

Fiecare persoană este unică în ochii lui Dumnezeu. Angajarea aleasă de creștini nu este dictată înainte de toate de o anumită morală, ci de iubirea față de viață care nu poate fi redusă nici de boală și nici de bătrânețe. Se impune imperativul ca autoritățile publice să refuze instrumentalizarea embrionului. La fel, avortul nu poate fi prezentat în nici un caz ca o soluție pentru mamele aflate în dificultate. Creștinii trebuie să fie atenți față de ceea ce societatea pune la dispoziție cu mari eforturi pentru primirea vieții.

Familia

Creând ființa umană, "bărbat și femeie", Dumnezeu a rânduit o relație de complementaritate atât socială, cât și biologică, ce se regăsește în orice societate. Diferența sexuală dintre bărbat și femeie este fondatoare și structurantă pentru întreaga devenire umană. În plus, unirea dintre bărbat și femeie consacrată în căsătorie, este mijlocul cel mai simplu și cel mai eficace de a însoți reînnoirea generațiilor și de a primi copiii pentru a-i introduce în lume. Familia, fondată pe unirea durabilă dintre bărbat și femeie, trebuie să fie ajutată din punct de vedere economic și să fie apărată la nivel social, deoarece, prin copiii pe care îi aduce și pe care îi educă, sunt în joc viitorul și stabilitatea societății.

Educația

Educația este una dintre expresiile majore ale respectului față de persoană. O educație bună implică: libertatea și responsabilitatea părinților, transmiterea cunoștințelor esențiale la toți oamenii, atenția specială față de cei care întâmpină dificultăți școlare, respectul față de libertatea de conștiință, învățături respectuoase privind demnitatea și frumusețea vieții umane.

Tineretul

Integrarea tinerelor generații este un obiectiv inevitabil pentru întreaga societate. Diferiți factori fac dificilă această integrare. Ajutorul dat familiilor în responsabilitatea lor educativă, condițiile vieții de studiu, intrarea în viața profesională, posibilitatea de a întemeia o familie independentă etc., constituie tot atâtea domenii în care sprijinul instituțional și financiar al colectivității nu trebuie să fie perceput ca o favoare, ci ca o investiție necesară pentru coeziunea și pacea socială.

Suburbii și orașe

De câțiva ani, în ciuda unor eforturi repetate, unele cartiere și anumite orașe devin locuri ale violenței, ale traficurilor. Privit mai general, unii locuitori de-ai lor se regăsesc închiși, fără a ajunge și, uneori, fără să vrea să pună piciorul în societatea globală. O politică pur represivă nu va fi suficientă și nu va putea rezolva problemele de fond. Sunt necesare eforturile de îmbunătățire, mai ales de reînnoire a habitatului și a transporturilor. Trebuie luate inițiative pentru a-i ajuta pe locuitori să înțeleagă societatea în care se află și să se considere în aceasta ca o parte activă. Un anumit număr de asociații joacă un rol important, rol care trebuie susținut și încurajat.

Mediul natural

Pământul este un dar de iubire din partea Creatorului pentru ca omul să fie administratorul acestui bun dăruit. Invitându-l să stăpânească pământul, Dumnezeu nu l-a invitat să-l despoaie sau să-l distrugă. Din acest motiv, Biserica invită societatea să promoveze modurile de viață respectuoasă față de mediul natural și să integreze această preocupare în dezvoltarea economică și socială. Competențele tehnice pe care le poate dobândi societatea trebuie încurajate dacă ele sunt respectuoase față de "ecologia umană" (Benedict XVI).

Economie și dreptate

Munca rămâne o necesitate fundamentală pentru structurarea persoanei. Asta pentru că obiectivul oricărei politici economice trebuie să fie acela de a oferi tuturor celor care se prezintă, și în special tinerilor, o perspectivă de muncă și o veritabilă pregătire pentru ocuparea forței de muncă. O politică economică preocupată să mențină dependența față de stat ar fi contrară acestui imperativ. Autoritățile publice trebuie să creeze condițiile unei mai mari dreptăți în viața economică, veghind asupra echității salariilor, a prețurilor și a schimburilor. Echilibrul societății cere corectarea diferențelor disproporționate ale bogăției.

Dar societatea nu se limitează la schimburile economice. Gratuitatea care funcționează în viața asociativă și culturală este una dintre condițiile vitalității sale. Statul trebuie să încurajeze și să faciliteze cetățenii în a se angaja financiar și personal în asociații de tot felul, asociații care să consolideze structura socială.

Cooperare internațională și migrația

Binele comun implică pacea între persoane și între națiuni. El interzice folosirea forței între state, cu excepția situațiilor extreme în care orice altă soluție este imposibilă. El cheamă la o împărțire a bogățiilor și la dezvoltarea acțiunilor de cooperare. El trece prin instituțiile internaționale ale căror funcționare și acțiuni slujesc în mod eficace demnitatea persoanelor și a popoarelor. Biserica recunoaște fiecărui om dreptul de a emigra în vederea ameliorării situației sale, chiar dacă este regretabil faptul că nu toți pot supraviețui în țările lor. Dar într-o lume organizată, cum este a noastră, o reglementare a migrațiilor este necesară. Ea nu se poate reduce la o închidere protecționistă a frontierelor. Ea trebuie să permită primirea mai bună a celor care se prezintă, cu respect și seriozitate, și oferindu-le o adevărată posibilitate de integrare.

Handicap

Societățile noastre moderne se bucură de o reînnoire a modului de a privi persoanele handicapate. Ele știu să le permită să-și găsească locul lor în viața socială. Creștinii responsabili recunosc aici un ecou al atitudinii lui Cristos care-i întâlnește și-i întărește pe oamenii bolnavi sau atinși de un handicap (Marcu 1,40; Luca 5,17). Prin urmare, această grijă trebuie încurajată. Însă depistarea prenatală sistematică ce riscă să conducă la eliminarea persoanelor purtătoare de anumite handicapuri ridică probleme în privința fundamentului însuși al solidarității față de cei mai slabi pe care societatea trebuie să-i iubească.

Sfârșitul vieții

Fiecare persoană, indiferent care este vârsta ei, starea ei de oboseală, handicapul sau boala sa, nu pierde nimic din demnitatea sa. Pentru acest motiv, "eutanazia este o falsă soluție față de drama suferinței, este o soluție nedemnă de om" (Benedict XVI) pentru că ea, sub pretextul compasiunii, are în vedere abandonarea persoanelor chiar în momentul în care ele au și mai multă nevoie de ajutor și de însoțire. Faptul că generații importante ajung la vârstă înaintată trebuie să invite societatea la o mai mare solidaritate. Dezvoltarea îngrijirilor paliative, rodul unui progres etic și științific, trebuie urmărită pentru ca toți cei care au nevoie de ele să poată și să beneficieze de acestea.

Patrimoniu și cultură

O țară moștenește efortul cultural al generațiilor precedente. Cultura nu coincide cu producția culturală sau chiar cu recepționarea acestor produse. Ea îi permite fiecărei persoane să înscrie destinul propriu în comunitatea umană împreună cu cea a altora, în fața orizonturilor celei mai mari speranțe1 . Este de dorit ca puterile publice să creeze condițiile necesare pentru ca tinerele generații să profite de ceea ce ne leagă de trecut pentru a se proiecta în viitor.

Europa

Proiectul european poate fi compromis în mai multe feluri. La originea sa, el reprezintă un magnific efort pentru asumarea istoriei unui continent în termeni de iertare și de promisiune. În lumea globalizată în care trăim, există multe realități care nu pot fi tratate decât la această scară. Însă construcția europeană se adresează unor state capabile să-și propună și să apere un proiect clar, pentru a crea un spațiu de libertate și de creativitate.

Uniunea Europeană a devenit cadrul instituțional al multor activități umane și în țara noastră. Însă ea acționează prea des ca o instanță administrativă și chiar birocratică. Piața unică este un bun proiect în măsura în care este susținut printr-o viziune spirituală a omului. Creștinii doresc ca Europa, departe de a reduce omul la a nu fi decât un consumator mereu nesatisfăcut și preocupat de drepturile sale, să permită locuitorilor săi să acționeze în mod responsabil, cu resursele spirituale, morale, economice și politice care le aparțin lor, pentru binele întregii lumi.

Laicitate și viață în societate

"Ordinea dreaptă a societății și a statului ține de datoria esențială a politicii. Un stat care nu ar fi condus după dreptate s-ar reduce la o mare bandă de hoți, cum a spus odată sfântul Augustin: «Remota itaque iustitia quid sunt regna nisi magna latrocinia?» Deosebirea dintre ceea ce este al cezarului și ceea ce este al lui Dumnezeu (cf. Matei 22,21), adică deosebirea dintre stat și Biserică sau, cum spune Conciliul Vatican II, autonomia realităților pământești, ține de structura fundamentală a creștinismului. Statul nu poate să impună religia, ci trebuie să garanteze libertatea sa și pacea între adepții diferitelor religii; la rândul său, Biserica, fiind expresie socială a credinței creștine, are independența sa și, întemeindu-se pe credință, trăiește forma sa comunitară, pe care statul trebuie să o respecte. Cele două sfere sunt distincte, dar mereu într-o relație reciprocă"2 .

Exprimând ceea ce gândesc, creștinii nu merg împotriva înțelegerii și libertății judecății celor care nu împărtășesc credința lor. Ei doresc o aplicare corectă și deschisă a legilor și reglementărilor care definesc pactul laic în societate.

* * *

Pentru a merge mai departe

Problemele sociale, economice și etice sunt din ce în ce tot mai complexe. Experții au un cuvânt care ar putea ajuta la reflecția cetățenilor, dar nu o pot substitui.

Educația conștiinței, prin dialogul rezonabil al credinței, este prin urmare un imperativ pentru fiecare cetățean, dacă nu vrea să rămână la niște formule gata făcute. El este invitat de Biserică să descopere bogăția învățăturii ei, o învățătură jalonată de enciclicele papilor și reluată în Catehismul Bisericii Catolice, care-l are în vedere pe omul întreg.

"Multe comportamente cinice sau, pur și simplu, nereflectate au condus la pierderea simțului unui destin comun, începând de la afirmația după care nimeni nu are de dat cont decât lui însuși, uitând că drepturile nu au sens decât în legătură cu responsabilitățile [...], atâta vreme cât sensul existenței nu mai trece prin raportarea la celălalt, percepția însăși a interesului general este neclară. Propozițiile politice pe termen lung sunt devalorizate. Așteptările cetățenilor, prin urmare, sunt denaturate. Nu mai există o ierarhie a priorităților și fiecare reclamă intervenția Statului pentru problemele sale particulare"3 .

Dacă "Biserica nu poate și nici nu trebuie să ia în mână bătălia politică pentru a construi o societate cât mai dreaptă posibil [...], nu poate și nici nu trebuie să rămână deoparte în lupta pentru dreptate. Trebuie să intre în această luptă pe calea argumentării raționale și trebuie să trezească acele forțe spirituale, fără de care dreptatea, care implică și renunțări, nu se poate afirma și nici nu se poate dezvolta"4 .

Adevărata dezvoltare umană presupune "oameni corecți, lucrători economici și oameni politici care să trăiască puternic în conștiințele lor apelul binelui comun. Sunt necesare fie pregătirea profesională, fie coerența morală"5 .

"Criza mocnea de multă vreme. Mai întâi s-a manifestat în domeniul ecologic. Apoi crizele alimentare, financiare, economice, monetare și sociale s-au succedat rapid, dând la iveală o criză și mai profundă, o criză spirituală, o criză a sensului. Această criză a sensului profund al existenței a fost mascat de o încredere excesivă în economia liberală. Astăzi este clar că doar economia nu poate oferi răspunsurile adecvate la toate problemele societății"6 .

"Se dorea a crede că dificultățile financiare din 2008 n-au fost uitate și că evenimentele care le-au provocat nu și-au reluat cursul lor. Controalele reale ale fluxurilor financiare, la nivel național sau internațional, se luptă pentru a fi aplicate. Iluzia unei mari distribuiri a fondurilor publice continuă să mascheze defectele structurale ale țării și contribuie la prelungirea visului unei societăți de consum fără o raportare reală la mijloacele disponibile, nici în case și nici în societate. Apelul pe care-l lansăm în mod regulat pentru a promova noi forme de viață nu este un discurs moralizator. Este mai degrabă un avertisment pe care rațiunea umană trebuie să-l lanseze în fața exceselor sistemului nostru"7 .

Este necesară, fără îndoială, o redefinire a binelui comun. "Este datoria fiecăruia să înțeleagă faptul că dorințele sale personale nu pot fi unicul resort al acțiunii și judecății sale. Este foarte posibil ca, ținând cont de binele comun, să se ceară sacrificii de la fiecare"8 .

"Nici o țară nu se poate considera în măsură să facă față singură problemelor migratoare din timpul nostru. Cu toții suntem martori ai noianului de suferință, de necazuri și de aspirații care însoțește fluxurile migratoare [...], muncitorii străini, în pofida dificultăților legate de integrarea lor, aduc o contribuție semnificativă dezvoltării economice a țării gazdă prin munca lor, precum și țării de origine grație expedierilor financiare. Desigur, acești muncitori nu pot fi considerați ca o marfă sau o simplă forță de muncă [...]. Fiecare migrant este o persoană umană care, ca atare, are drepturi fundamentale inalienabile ce trebuie să fie respectate de toți și în orice situație"9 .

Pr. dr. Lucian Farcaș

Note
1 SPERANȚA: virtute teologală al cărei obiect principal este mântuirea, fericirea veșnică, participarea la slava lui Dumnezeu. Această virtute, care-l dispune pe creștin să-și pună încrederea în promisiunile lui Cristos, să nu se sprijine pe forțele sale proprii, ci pe ajutorul harului Duhului Sfânt, îl conduce de fapt la rezistență în fața răului și a încercărilor și păstrarea încrederii în viitor. Speranța se exprimă și se hrănește din rugăciune. Ea se deosebește de speranța în sine oferind, sub privirea credinței, o perspectivă a veșniciei.
2 Benedict XVI, Enc. Deus caritas est (2006), nr. 28/a.
3 Conferința Episcopilor din Franța, Consiliul Familiei și al Societății, Grandir dans la crise (A crește în criză), coedit. Bayard/Cerf/ Fleurus-Mame, col. Documents d'Église, martie 2011, pag. 18-19.
4 Benedict XVI, Enc. Deus caritas est (2006), nr. 28.
5 Benedict XVI, Enc. Caritas in veritate, (2009), nr. 71.
6 Conferința Episcopilor din Franța, Grandir dans la crise, (A crește în criză), p. 29.
7 Card. André Vingt-Trois, Discurs de deschidere, Adunarea plenară, Lourdes 2011.
8 Conferința Episcopilor din Franța, Grandir dans la crise, (A crește în criză), p. 47.
9 Benedict XVI, Enc. Caritas in veritate, 2009, nr. 62.


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat