Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Meditație la Preasfânta Treime

"Trei sunt care dau mărturia în cer: Tatăl, Cuvântul și Duhul Sfânt; și aceștia trei una sunt" (1In 5,7).

"Totul este săvârșit de Tatăl, prin Fiul, în Duhul Sfânt" (Sfântul Ciril din Alexandria).

Deasupra altarului unei biserici se află simbolizată Preasfânta Treime, printr-un triunghi echilateral, cu un ochi deschis în mijloc, ochi care te privește fix în orice loc al bisericii. Văzând acest triunghi echilateral, cu ochiul deschis în mijloc, două persoane au început să vorbească despre el. Una din persoane zise: "E ochiul lui Dumnezeu, veșnic deschis, care observă toate păcatele și care stă gata să te lovească în orice clipă". "Ba nu, spuse cealaltă persoană, eu cred că e ochiul lui Dumnezeu, mereu deschis, pentru a vedea necazurile și problemele noastre, pentru a ne veni într-ajutor cu promptitudine".

În prima lectură de astăzi, Dumnezeu cel întreit și unic i s-a descoperit lui Moise ca fiind Cel Preaînalt, Cel care vorbește în tunete și fulgere, dar și că este Cel mai iubitor și mai apropiat de oameni, Cel își însoțește mereu cu iubire poporul său (cf. Dt 4,32-34.39-40).

Așa credem și noi, că Dumnezeu cel întreit și unic, este Cel care ne veghează mereu cu o iubire, Cel care observă mereu necazurile prin care trecem, Cel care ne ajuta imediat, și Cel care ne însoțește cu grijă pe toate căile vieții noastre.

Noi credem că, așa cum ne învață și sfântul Irineu (130-202), "Dumnezeu Tatăl este Cel care ne iubește și lucrează mereu pentru noi, prin cele două mâini ale iubirii sale, Isus și Duhul Sfânt".

Noi credem că cele trei persoane divine: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, sunt cele trei izvoare divine care înviorează, dau viață și rodnicie Bisericii.

Astăzi avem sărbătoarea Preasfintei Treimi, dar să nu ne imaginăm că cineva ne-ar cere astăzi să pătrundem și să dezlegăm misterul cum cele trei persoane divine sunt egale în mărire, dar distincte între ele, cum sunt legate și unite între ele, și cum rămân ființa unică a lui Dumnezeu.

Sfântul Grigore din Nazianz (329-390) spunea: "A încerca să înțelegi nenașterea (Tatăl), nașterea (Fiul), sau purcederea (Duhul Sfânt) este o nebunie".

Nu odată ne-a fost dat să vedem temerari care, încercând să explice misterul Preasfintei Treimi, s-au găsit trudind în zadar, asemenea copilului din visul sfântului Augustin (354-430), care voia să mute apa mării, cu paharul lui mic, în gropița pe care o săpase pe plajă.

Sfânta carte ne spune că toate au timpul lor (cf. Qoh 3,1). Acum e timpul când suntem chemați să credem în iubirea Preasfintei Treimi și să împlinim faptele ce decurg din această credință. Iar dincolo, în viața veșnică, va fi timpul când îl vom vedea pe Dumnezeu față în față (cf. 1Cor 13,12) și îl vom vedea așa cum este, și mai mult decât atât, vom deveni și asemenea lui (cf. 1In 3,1-2).

Aici pe pământ, Dumnezeu cel întreit și unic ne-a descoperit din misterul său, numai cât să ne fie îndeajuns să credem iubirii sale și să ne deschidem spre mântuire. Dumnezeu ne-a revelat numai cât ne era necesar spre mântuire, prin cele două "cărți" ale sale: "Cartea naturii" și "Cartea Scripturii", lăsând ca restul să ni-l descopere în viața veșnică.

În "Cartea naturii", Dumnezeu cel întreit și unic ne-a revelat că el își are pusă "pecetea" în toată creația. Astfel în creație întâlnim:

- trei stări: solidă, lichidă și gazoasă;

- trei regnuri: mineral, vegetal și animal;

- trei moduri de viață și mișcare: pe uscat, în apă și în aer;

- trei elemente care compun trupul plantelor, animalelor și oamenilor;

- trei elemente compun și sufletul uman: rațiune, voință conștiință etc.

În "Cartea Scripturii", Dumnezeu ne-a vorbit voalat încă din Vechiul Testament despre misterul Preasfintei Treimi, atunci când Dumnezeu a vorbit despre sine la plural, la creația omului (cf. Gen 1,26), la Turnul Babel (cf. Gen 11, 7) și atunci când Dumnezeu căuta oameni credincioși pentru vestire (cf. Is 6,8), voalat pentru ca oamenii să nu înțeleagă cumva că sunt mai mulți dumnezei, ca la popoarele păgâne.

Iar în Noul Testament, Isus este cel care ne-a vorbit deschis despre misterul unui singur Dumnezeu în trei persoane distincte și egale în mărire. Isus ne-a revelat pentru prima dată că în Preasfânta Treime: Dumnezeu Tatăl este iubire, Dumnezeu Fiul este iubire și Dumnezeu Duhul Sfânt este iubire (cf. 1In 4,8.16). După Isus, și apostolii ne-au vorbit despre iubirea Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt (cf. Rom 8,14-17).

Nu numai prima creație, ci și noua creație realizată la plinirea timpurilor (cf. Gal 4,4) poartă în sine "pecetea" Preasfintei Treimi. Astfel, în numele Preasfintei Treimi "oamenii noi" sunt: botezați, iertați, răscumpărați, binecuvântați, întăriți și conduși înapoi în ceruri.

Deci, "Poarta" de intrare în iubirea Preasfintei Treimi este una singură, Isus Cristos (cf. In 10,9). Primindu-l pe Isus Cristos, creștinii își dau seama că Dumnezeu are un Fiu, egal cu sine, care ni l-a dăruit pe Duhul Sfânt. Primindu-l, el face din noi copii ai lui Dumnezeu Tatăl și moștenitorii săi. Prin moartea și învierea sa, el a inaugurat pentru noi o cale nouă și vie (cf. In 14,6) pentru a intra în sfânta sfintelor care este Preasfânta Treime (cf. Evr 10,19-20), și ne-a lăsat și mijloacele optime pentru a putea urma această "cale" și de a intra pe această "poartă" în Preasfânta Treime.

Primul și cel mai universal mijloc de a urma calea și a intra pe "poarta" Isus este Biserica.

Sfântul Augustin (354-430) ne spune: "Atunci când cineva vrea să traverseze un braț de mare, cel mai important lucru este, nu să stea pe țărm și să privească spre malul opus, ci să se urce în barca care-l duce spre celălalt mal". Deci, cel mai important lucru, nu este de a specula despre Preasfânta Treime, ci de a intra în credința Bisericii care conduce la Preasfânta Treime.

Iar în Biserică, mijlocul prin excelență care conduce la Preasfânta Treime, este Euharistia. Liturghia este o acțiune trinitară de la început până la sfârșit; începe în numele Tatălui, al Fiului și al Duhului Sfânt, și se termină cu binecuvântarea în numele Tatălui, și al a Fiului și al Sfântului Spirit. Ea este oferirea de sine pe care Isus, cap și trup mistic, o face Tatălui în Duhul Sfânt. Prin intermediul ei intrăm cu adevărat în inima Preasfintei Treimii.

Acest lucru l-a arătat și Îngerul Păcii, care a prefațat apariția Sfintei Fecioare Maria la Fatima, în anul 1917, atunci când a apărut ținând într-o mână un potir, iar în cealaltă o ostie consacrată, apoi în fața lor s-a aruncat la pământ preamărind Preasfânta Treime și chemând și pe cei prezenți să facă la fel.

Să nu uităm apoi de Semnul Sfintei Cruci și de Doxologia: "Slavă Tatălui și Fiului și Duhului Sfânt", prin care sfinții ca: Ioan Apostolul, Anton de Padova, Ieremia Valahul, Francisc Xaveriu, etc. au alungat diavoli, au îndepărtat calamități, au vindecat bolnavi și au convertit popoare.

După toate acestea, noi mai trebuie să-i pregătim Preasfintei Treimi și un loc în viața noastră; să-i păzim Legile și poruncile; s-o lăsăm să exprime prin noi; să-i imităm dragostea și unitatea; și să purtăm grijă nu numai de mântuirea noastră, ci și de mântuirea și trebuințele semenilor noștri.

Păzirea poruncilor divine este primul semn al deschiderii noastre către Preasfânta Treime. Sfântul apostol Ioan scrie: "Căci iubirea de Dumnezeu aceasta este: să păzim poruncile lui. Iar poruncile lui nu sunt grele" (1In 5, 3).

Unul dintre conducătorii Asiei Mici scria la începutul secolului II o scrisoare împăratului Traian, în care spunea: "Creștinii sunt oameni care în mod deliberat se obligă să evite faptele rele, aceștia niciodată nu acceptă să fure, nu rup legătura căsătoriei, niciodată nu permit nedreptatea, întotdeauna sunt atenți la cuvinte și nu-și însușesc vreun lucru străin". Să trăim și noi la fel!

Un alt semn al deschiderii noastre spre Sfânta Treime este și acela de a o lăsa să se exprime prin noi.

Pastorul Richard Wurmbrand (1909-2001) a petrecut 14 ani în închisorile comuniste. Într-o zi pe când vorbea cu câțiva deținuți, unul dintre ei i-a pus o întrebare: "Cum este Isus?" Iar pastorul într-un moment de mare curaj i-a replicat cu smerenie si simplitate: "Isus este ca mine". Iar omul acela, cunoscând bunătatea pastorului, i-a răspuns: "Dacă este ca dumneavoastră, îl iubesc". Iată o adevărată exprimare a iubirii Preasfintei Treimi, prin viața unui om.

Există în Rusia o icoană foarte frumoasă a Preasfintei Treimi, icoană realizată de Andrei Rubliov (1360-1430). Această icoană redă dogma unității și treimii lui Dumnezeu prin faptul că trei peroane distincte sunt și foarte asemănătoare între ele. Ele sunt aranjate în mod ideal într-un cerc pentru a scoate în evidență unitatea lor; iar cu mișcarea și dispunerea lor diferită proclamă și deosebirea lor.

Sfântul Serghie de Radonej (sec. XIV), pentru a cărui mănăstire din Rusia a fost cerută și pictată icoana, se remarcase în istoria rusă prin faptul că a readus unitatea între conducătorii Rusiei care erau în conflict între ei și pentru că a realizat unitatea dintre ei, a făcut posibilă eliberarea Rusiei de tătarii care o invadaseră. Motoul pe care Rubliov s-a străduit să îl interpreteze în icoana sa, a fost: "Contemplarea Preasfintei Treimi învinge discordia odioasă din această lume".

Contemplând astăzi misterul Preasfintei Treimi, să învingem și noi discordia dintre noi și să instaurăm unitatea și dragostea care sălășluiește în sânul Preasfintei Treimi.

Isus a poruncit astăzi Bisericii sale ca toți cei care cred să fie botezați în numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt. Dar ca oamenii să ajungă la sfântul Botez, Isus a spus astăzi că trebuie să fie aduși și instruiți de către noi: "Așadar, mergeți și convertiți popoarele, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățați-le să păzească toate câte vi le-am poruncit vouă și iată, eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacurilor" (Mt 28,19-20).

Pentru sfântul Ioan Crisostom (354-407), zice că orice creștin are datoria de a lucra nu numai la mântuirea sa, ci și a celor care nu-l cunosc pe Dumnezeu ori s-au îndepărtat de el, a celor care au nevoie de Dumnezeu, a celor pe care Isus îi numește: "cei mai mici" (cf. Mt 18, 10).

Sfânta Teodosia, fecioară din Cezareea (+ 307), îi cerceta pe creștinii din temnițe, îi mângâia cu învățăturile Evangheliei și mărturisind astfel pe Cristos a fost și ea închisă și martirizată.

În cartea sa Din tezaurul ortodoxei, 1991, pr. dr. Ștefan Slevoacă (1912-1998) relatează că, odată, un necredincios a întrebat pe un copil sărac care ieșea dintr-o biserică: "Ce ai învățat tu astăzi?" Băiatul a răspuns că a învățat că Dumnezeu este iubire. "Dacă e adevărat lucrul acesta, de ce n-a trimis Dumnezeu pe cineva care să-ți dăruiască o haină mai bună ?" După o clipă de gândire copilul a răspuns: " Cred că Dumnezeu a trimis pe cineva, dar acela a uitat".

Să nu uităm că oricărui creștin Dumnezeu i-a încredințat pe toți oamenii de mântuit și de îngrijit.

Câți slabi și micuți am adus noi la Dumnezeu? "Frații mei, dacă cineva dintre voi rătăcește departe de adevăr și un altul îl întoarce, să știe că cel care îl întoarce pe un păcătos de pe drumul rătăcit își va salva sufletul de la moarte și va acoperi o mulțime de păcate" (Iac 5,19-20).

Iată, aceasta este adevărata cunoaștere și cinstire a Preasfintei Treimi, care ne este cerută acum în această viață, pentru ca la sfârșit să intrăm în slava ei, așa cum a dorit Isus (cf. In 17,24).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat