Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la Înălțarea Domnului

Înălțarea lui Isus este spre folosul nostru

Am să încep această considerație despre Înălțarea Domnului, pe care am sărbătorit-o la 17 mai 2012, pornind de la un text scurt al lui Constantin Brâncuși (1876-1957), prin care artistul își exprimă dorul vieții lui: "Copil fiind, am visat totdeauna că aș fi vroit să zbor printre arbori, spre ceruri. De 45 de ani port nostalgia visului acestuia și continuu să creez păsări măiestre. Eu nu doresc să reprezint o pasăre, ci să exprim însușirea în sine, spiritul ei: zborul, elanul"... "Spre imensitatea văzduhului, aceasta este pasărea mea"... "N-am căutat, de-a lungul întregii mele vieți, decât să redau esența zborului. Zborul - Ce fericire!" (cf. You Tube, Constantin Brâncuși, Bucuria de a fi).

"Zborul" și "Dorul" după cer trebuie să fie și esența vieții noastre din timpul călătoriei pământești. Rădăcina cuvântului "dor" vine de la "durere". Iar dacă avem acest dor și această durere după cer, astăzi nu trebuie să uităm că ele ne sunt alinate și împlinite de Isus, prin înălțarea sa la cer, înălțare prin care el ne-a deschis cerul închis de păcatul lui Adam, înălțare prin care el a purtat deja în cer omenitatea noastră.

După învierea sa din morți, Isus a spus: "Mă urc la Tatăl meu și Tatăl vostru, la Dumnezeul meu și Dumnezeul vostru" (In 20,17). Iar înainte de Patimă, când Isus le-a spus apostolilor că trebuie să se întoarcă la Tatăl, aceștia s-au întristat. Dar Isus le-a spus: "Dacă m-ați iubi, v-ați bucura că mă duc la Tatăl pentru că Tatăl este mai mare decât mine" (In 14,28).

Oare de ce trebuie să ne bucurăm că Isus s-a înălțat astăzi la ceruri?

Trebuie să ne bucurăm de Înălțarea Domnului, pentru că, prin Înălțare, jertfa lui mântuitoare pentru noi a fost acceptată de Tatăl, spre folosul nostru. Trebuie să ne bucurăm astăzi pentru că prin înălțarea sa la dreapta Tatălui, Isus este confirmat, spre folosul nostru, ca Mare Preot al lucrurilor veșnice și mijlocitor puternic pentru noi (cf. Evr 5,1s.). Trebuie să ne bucurăm pentru că, prin înălțarea sa la cer, Isus este încununat cu slava pe care a avut-o înainte de Întrupare și astfel a primit reparație după umilirile Calvarului, dându-ne asigurări sigure despre dreptatea divină (cf. In 17,5). Trebuie să ne bucurăm pentru că Isus a primit toată puterea în cer și pe pământ, pentru a ne fi bucurie în timp și în veșnicie (cf. Mt 20,28) Trebuie să ne bucurăm că Isus fiind făcut Domn veșnic, tot genunchiul se va plec în fața lui (cf. Fil 2,9-10 și toți dușmanii lui și ai noștri vor fi așezați sub picioarele sale (cf. Evr 1,13).

Deci trebuie să ne bucurăm de Înălțarea Domnului, pentru că toată gloria primită astăzi de Isus, el o va folosi în întregime numai pentru binele și folosul nostru.

Biserica, prin rugăciunea "Prefața I" din sărbătoarea Înălțării Domnului, ne spune: "Domnul Isus, Regele măririi, biruitor asupra păcatului și a morții, în uimirea îngerilor se înalță astăzi la ceruri, Mijlocitor între Dumnezeu și oameni, Judecător al lumii și Stăpân a toată puterea. Înălțându-se, el nu se îndepărtează de noi, ci ne dă încrederea că și noi, făcând parte din trupul său, îl vom urma acolo unde a mers înaintea noastră, el, capul și începutul". Iar prin rugăciunea "Prefața II" ne spune că Isus "s-a înălțat astăzi la ceruri spre a ne face părtași de dumnezeirea sa".

Textele biblice referitoare la Înălțarea Domnului completează lista de binefaceri ale Înălțării Domnului pentru noi. Astfel citim că prin Înălțarea sa: Isus a dus robie robia noastră și a purtat în ceruri omenitatea noastră (cf. Ef 4,8). Așezat la dreapta Tatălui, ne atrage mai ușor la sine (cf. In 1,32), ne unește mai bine cu el, cu Tatăl și cu Duhul Sfânt (cf. In 12,12). Împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt lucrează mai eficient la desăvârșirea mântuirii noastre (cf. In 5,17), și pregătește pentru fiecare câte un lăcaș în Casa Tatălui său veșnic (cf. In 14,2-3). Apoi împreună cu Tatăl ni-l trimite pe Duhul Sfânt care să rămână mereu cu noi până la revenirea sa, care să ne ajute și să ne apere (cf. In 14,16), care să ne învețe toate lucrurile mântuitoare și să ne aducă aminte de tot ceea ce ne-a învățat el (cf. In 14,26), care să ne facă martori până la marginile pământului (cf. Fap 1,8); care să ne dea puterea de a vorbi în fața tuturor oamenilor despre mântuirea înfăptuită de el (cf. 1Cor 12,3), și care la sfârșit să ne învie din morți și să ne înalțe la cer (cf. Rom 8,11).

Dacă omenitatea noastră a fost deja înălțată cu Isus la ceruri, dacă Isus ca un uriaș magnet ne atrage pe toți la sine, dacă înălțarea noastră împreună cu Isus a început deja cu sfânta Fecioară Maria și va continua până la revenirea sa pe nori, atunci, după exemplul lui Fecioarei, noi trebuie să căutăm și să năzuim spre cele de sus, acolo unde viața noastră este ascunsă cu Cristos în Dumnezeu (cf. Col 3,1-4).

Iar faptul că Isus s-a înălțat la cer, tocmai din Galileea, locul de unde și-a început activitatea misionară și primele suferințe, arată clar că numai cu trudă și suferință, împlinite cu dragoste, speranță și credință, vom putea beneficia de gloria înălțării.

Am început considerația de Înălțarea Domnului, cu un frumos text din Constantin Brâncuși, unde artistul ne spunea că tot gândul, cuvântul și opera sa artistică au fost marcate de zborul și dorul după cer. Și într-adevăr, toată viața și operele lui Constantin Brâncuși, au fost caracterizate de "dorul" și "zborul" după cer. Astfel el era în "pasărea măiastră" care tinde mereu spre cer. El era acela care dorea să treacă Poarta Cerului, pentru a primi îmbrățișare și sărutul Creatorului, din "Poarta sărutului". El era cel care năzuiește spre înălțimi, din "Coloana Infinitului". Componentele Coloanei infinitului, prin care el a redat evenimentele vieții, deși le-a conceput ca un șir lung de dureri și înfrângeri, simbolizate aici printr-un șir lung de sicrie așezate unele peste altele, pe ultimul sicriu însă l-a lăsat deschis, pentru a arăta că tocmai ele întăresc speranța învierii și înălțării cu Isus. "Masa Tăcerii", reprezintă Cina de Taină. Iar linia Mesei Tăcerii, prin curbura închisă a cercului, el sugerează că numai Isus este acela care adună, unește și apropie. Numai dacă vom participa la Cina de Taină a lui Isus, ne vom putea aduna, apropia și uni cu Dumnezeu în paradis. Sublim!

Prin înălțarea sa la cer, acoperit de un nor, Cristos a început un nou mod de viață alături de Tatăl Ceresc și de Duhul Sfânt, un nou mod de viață invizibil ochilor trupești, dar un nou mod de viață real și mai aproape de noi ca oricând (Mt 28,20).

Un nor îl acoperă și astăzi pe Isus de ochii, urechile și simțurile noastre trupești. Dar el este la fel de real și de prezent în mijlocul nostru, ca și atunci când străbătea drumurile noastre. Astfel el este cel acoperit de nor, care ne vorbește în paginile Sfintei Scripturi. El este cel acoperit de norul pâinii care ni se dăruiește ca hrană și medicament de nemurire în sfânta Împărtășanie. El este cel acoperit de norul slujitorului sacru care împarte binecuvântările și administrează sacramentele. El este cel acoperit de norul mulțimii credincioșilor care animă adunarea creștină. El este cel acoperit de norul fraților pe care îl întâlnim zilnic. El este cel acoperit de norul fraților noștri, flămânzi, însetați, străini, goi, întemnițați, care ne chemă în ajutor în durerilor lor sufletești și trupești.

Dacă noi îl vom recunoaște și îl vom primi prin Cuvânt și Euharistie; dacă noi îl vom recunoaște în persoana slujitorului sacru și vom primi cu credință prin el cuvântul, tainele și binecuvântările; dacă noi îl vom recunoaște în adunarea credincioșilor aflați în rugăciune și ne vom alătura ei; dacă noi îl vom recunoaște și îl vom auzi în strigătul după ajutor al fraților noștri încercați de suferințe fizice și sufletești; dacă noi în tot ce gândim, vorbim și lucrăm avem în vedere Cerul; dacă noi atunci când vedem ridicându-se câte un nor pe cer ne vom gândi la revenirea sa și o vom aștepta cu dor... Abia atunci vom putea spune că năzuim, că ne avântăm, că ne înălțăm spre cer; abia vom putea spune că vom urma Preacuratei Fecioare Maria care a fost deja ridicată cu trupul și sufletul la cer.

Cristos s-a înălțat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat