Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cathedral Plaza a pierdut la CEDO. ARCB așteaptă dezasamblarea clădirii ilegale

Arhiepiscopia Romano-Catolică de București (ARCB) salută decizia CEDO din 10 aprilie 2012 prin care au fost respinse acțiunile dezvoltatorului Cathedral Plaza, Millennium Building Development SRL (MBD), împotriva satului român (redată mai jos).

"Acum, după ce și această încercare a Millenium Building Development a fost zădărnicită, așteptăm cu încredere o decizie a Justiției din România prin care să se dispună dezasamblarea acestei clădiri ilegale și periculoase din vecinătatea catedralei «Sfântul Iosif», justiția fiind eliberată de presiunea artificială pusă pe umerii ei și ai autorităților statului român de interesele beneficiarului", a declarat pr. Gabriel Popa, secretar al ARCB.

În ianuarie 2012, prin avocatul Ron Soffer, dezvoltatorul Cathedral Plaza a încercat să pună presiune asupra instanțelor din România, arătând că a formulat plângeri împotriva statului român la CEDO, invocând încălcarea dreptului de proprietate și a dreptului la un proces echitabil. Prin aceste proceduri, MBD "avertiza" statul român că dacă va desființa această construcție va plăti daune materiale importante.

Decizia CEDO din 10 aprilie 2012 are două părți. În prima parte, Curtea Europeană, asemenea instanțelor interne, a considerat că hotărârea Senatului României nr. 5/2007 nu a adus atingere dreptului la respectarea bunurilor MBD și, în consecință, Cathedral Plaza nu se află sub protecția articolului 6 al Convenției Drepturilor Omului. Reamintim că, prin hotărârea amintită mai sus, Senatul României a validat raportul Comisiei de anchetă prin care acesta cerea Guvernului sesizarea Parchetului pentru cercetarea infracțiunilor săvârșite la avizarea și autorizarea construcției Cathedral Plaza și exproprierea ei pentru protejarea catedralei "Sfântul Iosif".

În a doua parte, în care MBD contesta decizia Curții de Apel Suceava, CEDO a respins plângerea ca fiind tardivă. Reamintim că prin decizia irevocabilă nr. 1989 din 3 noiembrie 2010 a Curții de Apel Suceava autorizația de construire a Cathedral Plaza a fost declarată în mod irevocabil ilegală, pentru că dezvoltatorul nu a avut acordul notarial al ARCB, n-a făcut expertiza catedralei înainte de începerea lucrărilor, s-a adresat unei autorități necompetente ș.a.

Prin respingerea de către CEDO a plângerilor dezvoltatorului Cathedral Plaza nu mai există nicio posibilitate ca hotărârile judecătorești favorabile ARCB să fie schimbate și nici ca statul român să aibă vreo obligație față de beneficiarul clădirii ilegale Cathedral Plaza.

Informațiile au fost preluate din comunicatul de presă nr. 368 din 14 mai 2012, semnat de pr. Francisc Doboș, purtător de cuvânt al Arhiepiscopiei Romano-Catolice de București (tel. 0755/065069; e-mail: birouldepresa@arcb.ro).

*

Redăm textul integral al deciziei CEDO:

CURTEA EUROPEANĂ A DREPTURILOR OMULUI
SECȚIA A III-A

HOTĂRÂRE
Solicitarea nr. 10787/08
S.C. MILLENNIUM BUILDING DEVELOPEMENT S.R.L.
împotriva României

Curtea europeană a drepturilor omului (secția a III-a), reunită în sesiune pe 10 aprilie 2012 în instanța de deliberare compusă din: Iosep Casadavall, președinte, Alvina Gyulumyan, Egbert Myjer, Ineta Ziemele, Luis López Guerra, Mihai Poalelungi, Kristina Pardalos, judecători, și Santiago Quesada, grefier,

Ținând seama de solicitarea susmenționată introdusă pe 25 februarie 2008,

După ce a deliberat, hotărăște:

ÎN FAPT

Solicitanta, S.C. Millennium Building Developement S.R.L., este o societate cu răspundere limitată de drept românesc. Este reprezentată în fața Curții de Maestrul R. Soffer, avocat la Paris.

A. Circumstanțele speței

1. Datele cauzei, așa cum au fost expuse de solicitantă, se pot rezuma după cum urmează:

2. În ianuarie 1998, solicitanta a cumpărat mai multe terenuri situate în centrul Bucureștiului, în imediata vecinătate a sediului Arhiepiscopiei catolice și a catedralei Sfântul Iosif. Construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, catedrala este clasată monument istoric.

3. Printr-o scrisoare din 19 noiembrie 1999 adresată Ministerului Culturii și Cultelor, arhiepiscopul și-a dat acordul de principiu pentru construirea, de către solicitantă, a unui imobil de birouri.

4. Solicitanta a cerut o autorizație de construcție, care i-a fost acordată, pe 24 februarie 2006, de către primarul general al Bucureștiului. Prin aceasta, era autorizată să construiască un imobil de 75 de metri, compus din patru niveluri la subsol și 19 etaje. Amplasamentul se situa la aproximativ 10 metri de catedrală.

5.Temându-se de consecințele negative asupra solidității catedralei, Arhiepiscopia a revenit asupra acordului său și a întreprins mai multe demersuri pentru împiedicarea lucrărilor.

1. Intervenția pe lângă Senatul Parlamentului României

6. La cererea Arhiepiscopiei, Senatul a constituit o comisie de anchetă asupra circumstanțelor acordării autorizației de construcție.

7. Într-un raport din 6 noiembrie 2001, validat de Senat și publicat în Buletinul Oficial, comisia a constatat insuficienta protecție a monumentelor istorice și a exprimat îndoieli asupra legalității autorizației, cerând Guvernului să dispună stoparea lucrărilor și examinarea posibilității de expropriere a imobilului și a terenului. În sfârșit, comisia a cerut Guvernului și procuraturii să verifice legalitatea autorizației de construcție.

8. Guvernul a creat o comisie care a recomandat așteptarea sfârșitului procedurilor judiciare, pe motiv că o intervenție în timpul desfășurării litigiului ar încălca autoritatea puterii judecătorești.

9. Printr-o acțiune în contencios administrativ, solicitanta a cerut suspendarea și anularea hotărârii Senatului de a valida raportul de anchetă.

a) Cererea de suspendare

10. Prin sentința din 30 ianuarie 2007, Curtea de apel București a respins cererea, pe motiv că în lipsa unor măsuri concrete din partea Guvernului, raportul de anchetă nu produsese nicio consecință juridică asupra persoanei sau bunurilor solicitantei. La recursul introdus de solicitantă, sentința a fost confirmată prin hotărârea definitivă a Înaltei Curți de casație și justiție din 1 iunie 2007.

b) Cererea de anulare

11. Prin sentința din 23 ianuarie 2007, Curtea de apel București a respins cererea pe motiv că validarea raportului de anchetă nu este un act administrativ în sensul legii. Curtea de apel a reamintit că decizia litigioasă nu produsese nicio consecință juridică, concluzionând că era vorba de un act politic al puterii legislative emis în cadrul prerogativelor sale constituționale.

12. Recursul solicitantei a fost respins prin hotărârea Înaltei Curți de casație și justiție din 5 octombrie 2007, care a confirmat interpretarea Curții de apel cu privire la natura actului contestat.

2. Acțiunea în contencios administrativ pentru anularea autorizației de construcție

13. Printr-o acțiune în contencios administrativ, introdusă pe 14 iunie 2006, Arhiepiscopia a cerut stoparea provizorie a lucrărilor iar, pe fond, anularea autorizației de construcție, invocând mai multe nereguli în procedura de acordare a acesteia și riscul degradării catedralei.

a) Cererea de stopare a lucrărilor

14. Prin sentința din 10 iulie 2007, tribunalul județean Dolj a decis stoparea provizorie a lucrărilor până la examinarea cauzei pe fond, instanța considerând că prin continuarea lucrărilor exista riscul producerii unui prejudiciu iminent.

15. Solicitanta a introdus recurs, argumentând că instanța nu a respectat regulile procedurale, că interpretase și aplicase legea în mod eronat și că, în orice caz, nu avea competența de a dispune stoparea lucrărilor.

16. Prin hotărârea definitivă din 21 septembrie 2007, Curtea de apel din Craiova a respins recursul pe motiv că lucrările în curs puteau provoca degradări catedralei și imobilelor aflate în vecinătate. Curtea de apel și-a sprijinit decizia pe avizele mai multor experți precum și pe recomandările Comitetului Ministerial al Consiliului Europei referitor la protecția monumentelor istorice.

17. Mai multe societăți care rezervaseră birouri în noul imobil au reziliat contractele pe motivul întârzierii predării spațiilor contractate.

b) Cererea de anulare a autorizației de construcție

18. Pe fondul litigiului, prin sentința din 25 februarie 2009, tribunalul județean Dolj a anulat autorizația pe motiv că ar fi trebuit să fie eliberată nu de primar, ci de consiliul local. Tribunalul a remarcat și lipsa avizului conform al Ministerului Culturii și Cultelor precum și cea a unei expertize tehnice a impactului noii construcții asupra catedralei. Instanța a mai hotărât și că construirea imobilului aducea atingere zonei de protecție de care beneficia catedrala, în virtutea legii referitoare la monumentele istorice.

19. Solicitanta a înaintat recurs, care a fost admis prin hotărârea definitivă din 25 iunie 2009 de curtea de apel din Ploiești, care a respins cererea Arhiepiscopiei. Curtea de apel a considerat că la momentul desfășurării faptelor primarul avea competența de a elibera autorizația de construcție; că dosarul pe baza căruia fusese acordată autorizația era complet; și că în lipsa unei decizii a ministerului care să fixeze o zonă precisă de protecție, catedrala nu beneficia de protecție a vecinătății sale.

20. La 21 octombrie 2010, cea mai mare parte a lucrărilor a fost terminată și solicitanta a intrat în posesia imobilului.

21. Arhiepiscopia a introdus o cerere de revizuire, cale extraordinară de recurs, împotriva hotărârii din 25 iunie 2009, reiterând principalele critici referitoare la autorizația de construcție și invocând necunoașterea dispozițiilor de drept comunitar referitoare la protecția monumentelor istorice. Primarul Bucureștiului și solicitanta au considerat că cererea de revizuire era inacceptabilă din moment ce criticile Arhiepiscopiei făcuseră deja obiectul unei examinări la instanțele de fond. Cererea a fost înscrisă pe rolul Curții de apel din Suceava.

22. Considerând că legea asupra contenciosului administrativ permitea revizuirea hotărârilor definitive contrarii dreptului comunitar, Curtea de apel din Suceava, prin hotărârea definitivă din 3 noiembrie 2010, a acceptat cererea de revizuire.

23. Curtea a considerat că interpretarea și aplicarea dreptului intern de Curtea de apel din Ploiești erau contrare dreptului comunitar, care avea întâietate în cauză. Ulterior, reexaminând recursul solicitantei, Curtea l-a respins confirmând, pe fond, sentința din 25 februarie 2009, care anulase autorizația de construcție.

24. Solicitanta a introdus o contestație în anulare, cale extraordinară de recurs, cerând anularea hotărârii din 3 noiembrie 2010, invocând mai multe vicii în procedura de examinare a cererii de revizie și criticând interpretarea și aplicarea dreptului de către Curtea de apel.

25. Prin hotărârea definitivă din 11 iulie 2011, Curtea de apel din Suceava a respins contestația, apreciind că procedura de revizuire a fost respectată. Curtea de apel nu a examinat criticile formulate de solicitantă privitor la motivația hotărârii din 3 noiembrie 2010, considerând că era vorba de doleanțe ce vizau fondul cauzei și care nu puteau face obiectul unei noi examinări în cadrul contestației în anulare.

26. Pe 2 septembrie 2011, primarul Bucureștiului a emis o hotărâre prin care obliga reclamanta să înceapă, în termen de 10 zile, demersurile în vederea demolării imobilului.

DOLEANȚE

27. Într-o primă solicitare, trimisă Curții la 25 februarie 2008, solicitanta se plânge de respingerea cererilor sale de suspendare și anulare a hotărârii Senatului de a valida raportul comisiei de anchetă. Invocând articolul 6 al Convenției, ea susține că prin refuzul examinării acțiunii sale de fond, instanțele interne nu au fost independente și imparțiale și că au privat-o de dreptul de acces în fața unui tribunal. Din perspectiva articolului 1 al Protocolului nr. 1 al Convenției, ea susține că cererea comisiei de anchetă privind exproprierea imobilului a adus atingere dreptului la respectarea bunurilor sale, reputației și execuției contractelor sale comerciale.

28. Printr-o scrisoare din 17 februarie 2011, solicitanta a informat Curtea că, pe 3 noiembrie 2010, Curtea de apel din Suceava acceptase cererea de revizuire, precizând că "această hotărâre va face obiectul unei solicitări separate înaintea Curții, după examinarea contestației în anulare".

29. Într-o a doua solicitare, trimisă Curții pe 11 ianuarie 2012, solicitanta se plânge de anularea autorizației sale de construcție și de respingerea contestației în anulare depuse.

30. Invocând articolul 6 § 1 al Convenției, ea susține că decizia din 3 noiembrie a Curții de apel din Suceava a adus atingere principiului de securitate juridică. Mai consideră că cererea de revizuire a Arhiepiscopiei era în realitate un apel deghizat, care punea în discuție autoritatea cauzei judecate prin hotărârea definitivă din 25 iunie 2009 de Curtea de apel din Ploiești.

31. Din perspectiva articolului 1 al Protocolului nr. 1 al Convenției, solicitanta susține că revizuirea hotărârii din 25 iunie 2009 și anularea autorizației sale de construcție au adus atingere dreptului său de proprietate asupra imobilului aflat în litigiu, considerând că această atingere era ilegală și disproporționată.

32. Invocând articolul 14 al Convenției și 1 din Protocolul nr. 12, solicitanta consideră că anularea autorizației sale de construcție constituie un tratament discriminatoriu în raport cu alți beneficiari ai autorizației din aceeași zonă.

ÎN DREPT

33. Din perspectiva articolelor 6 § 1 al Convenției și 1 al Protocolului nr. 1, solicitanta se plânge de respingerea cererilor sale de suspendare și de anulare a deciziei de validare a raportului de anchetă.

34. Curtea amintește că, pentru ca articolul 6 § 1 să se poată aplica la rubrica sa "civilă", trebuie să existe o "contestație" asupra unui "drept" recunoscut în dreptul intern și rezultatul procedurii să fie determinant în mod direct pentru acel drept. O legătură prea firavă sau repercusiuni îndepărtate nu sunt suficiente pentru implementarea articolului 6 § 1 (Micallef vs. Malta [GC], nr. 17056/06, § 74, CEDH 2009).

35. În speță, Curtea ia notă că solicitanta a contestat în fața instanțelor interne raportul comisiei de anchetă a Senatului și hotărârea acestuia de a transmite raportul, însoțit de mai multe recomandări, Guvernului și procuraturii României. În același timp, constată că aceste autorități n-au luat nicio măsură față de solicitantă sau de bunurile sale, preferând să aștepte rezultatul procedurilor judiciare (vezi mai sus paragraful 8).

36. Prin urmare, Curtea consideră, asemenea instanțelor interne, că procedura vizând suspendarea și anularea hotărârii Senatului nu a fost determinantă pentru drepturile sau obligațiile cu caracter civil ale solicitantei și, în consecință, nu se află sub protecția articolului 6 al Convenției.

37. Referitor la doleanța rezultată din articolul 1 al Protocolului nr. 1, Curtea consideră, din aceleași motive, că nu a existat atingere asupra dreptului la respectarea bunurilor solicitantei prin validarea raportului comisiei de anchetă.

38. Prin urmare, această parte a solicitării este incompatibilă ratione materiae cu dispozițiile Convenției și trebuie respinsă, prin aplicarea articolului 35 § § 3 și 4 al Convenției.

39. Din perspectiva articolelor 6 § 1 al Convenției și 1 al Protocolului nr. 1, solicitanta se plânge de revizuirea hotărârii din 25 iunie 2009, care a avut drept consecință anularea autorizației sale de construcție. Se mai plânge și de respingerea contestației sale în anulare, invocând că a făcut obiectul unei discriminări în raport cu alți beneficiari ai unor autorizații de construcție.

40. Curtea amintește că în termenii articolului 35 § 1 al Convenției, ea nu poate fi sesizată decât după epuizarea căilor de recurs interne și într-un termen de șase luni de la data hotărârii interne definitive. Termenul de șase luni curge începând cu decizia definitivă în cadrul epuizării căilor de recurs interne și cursul său este întrerupt la data primei comunicări a solicitantului care-și expune, fie și sumar, natura violării invocate (Buscarini și alții vs. San-Marino [GC], nr. 24645/94, § 23, CEDH 1999-1).

41. În același timp, obligația decurgând din articolul 35 se limitează la folosirea normală a recursurilor în mod verosimil efective, suficiente și accesibile (Sejdovic vs. Italia [GC], nr. 56581/00, § 45, CEDH 2006-11). Ea nu impune recursul în revizuire sau recursuri extraordinare și nu permite amânarea punctului de plecare al termenului de șase luni pe motiv că aceste căi de recurs au fost folosite (Sapeïan vs. Armenia, nr. 35738/03, § 21, 13 ianuarie 2009).

42. În speță, Curtea observă că ultima hotărâre internă definitivă asupra temeiului acțiunii în contencios administrativ a Arhiepiscopiei a fost hotărârea din 3 noiembrie a Curții de apel din Suceava, care a acceptat cererea de revizuire și a anulat autorizația de construcție.

43. Curtea constată că plângerea solicitantei referitoare la această hotărâre nu a fost introdusă decât pe 11 ianuarie 2012, dată la care a trimis Curții cel de-al doilea formular de solicitare. Or, scrisoarea din 17 februarie 2011 nu poate întrerupe termenul de șase luni din moment ce nu conține nicio indicație asupra naturii violării invocate, solicitanta precizând ea însăși că "această hotărâre va face obiectul unei cereri separate (...) după examinarea contestației în anulare".

44. În ceea ce privește respingerea ulterioară, din 11 iulie 2011, a contestației în anulare, în lipsa reexaminării problemei de fond, Curtea amintește că Convenția nu garantează dreptul de a obține redeschiderea unei proceduri încheiate. Prin urmare, consideră că această hotărâre nu poate fi luată în calculul termenului de șase luni, căci este vorba de o cale procedurală extraordinară, care nu întrunește criteriile de "accesibilitate" și de "eficacitate" cerute (a se vedea, mutatis mutandis, Anghel vs. România, nr. 28183/03, §72, 4 octombrie 2007).

45. În consecință, reiese că această parte a solicitării este tardivă și trebuie să fie respinsă prin aplicarea articolului 35 § § 1 și 4 al Convenției.

Din aceste motive, cu majoritate de voturi, Curtea

Declară respingerea solicitării.

Josep Casadevall,
președinte

Santiago Quesada,
grefier


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat