Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a V-a după Paști, anul B

Scriitorul francez Teodor H. Barrau (1794-1865) ne povestește că în ținutul Roussilon, din Franța, era o căsuță singuratică înconjurată numai de lămâi. Acolo trăia buna Clementina. Iubirea ei caldă și virtuțile ei frumoase erau fericirea soțului ei și a copiilor lor. Într-o zi soțul plecase de acasă. Cei doi copii ai lor, Anton și Antoneta, se jucau împreună în jurul casei. Deodată, Clementina îl auzi pe băiat scoțând un țipăt de spaimă. Îngrozită, se repezi afară din casă și se cutremură când văzu pe Anton aducând-o în brațe pe micuța Antoneta, ce tremura toată.

- Mamă, spuse Anton, privește cum curge sânge din mâna Antonetei! A mușcat-o o viperă!

- Ah, copila mea! Fiica mea! A mușcat-o o viperă! Ajutor! Ajutor, strigă Clementina!

Tocmai atunci trecea pe acolo un om grăbit, căruia Clementina i-a cerut ajutor. Acesta îi spuse că singurul ajutor în acest caz ar fi ca ea să se găsească un câine care să sugă otrava din mâna rănită a copilei. Apoi și-a continuat drumul. Atunci Clementina și-a zis: "Să sugă un câine otrava din rana copilei mele? Nu! Un câine n-ar face-o, dar o mamă o va face sigur!". Și pe dată prinse brațul mușcat al copilei, își lipi buzele de rană și supse multă vreme cu o dragoste de nedescris.

Exact asta a făcut Isus pentru unul fiecare dintre noi. Pe noi toți ne mușcase șarpele infernal, ne strecurase veninul mortal, iar noi trebuia să murim, dar Isus a venit și a luat veninul nostru asupra sa și a murit pentru ca noi să nu mai trăim pentru noi înșine, ci pentru el (cf. 2Cor 5,15), pentru ca noi să nu mai trăim o viață în păcat, ci o viață nouă, o viață de unire cu Dumnezeu și cu aproapele, o viață plină de fapte bune spre slava lui Dumnezeu (cf In 15,8).

Deci Isus, care a murit și a înviat pentru noi, păcătoșii, are un singur plan: să îi țină uniți în iubire și pentru totdeauna pe toți oamenii; uniți în iubire, precum mlădițele unei singure vițe, ramurilor unui singur pom, ca frații unei singure familii.

Isus nu vrea ca oamenii să fie uniți cu el prin constrângere, ca și cum ar fi lipiți cu un adeziv, ca și cum ar fi legați cu o sfoară sau ca și cum ar fi bătuți în cuie. El vrea să formăm "un singur trup" prin iubire. El ne-a iubit mai întâi (cf. 1In 4,19). "Dumnezeu și-a arătat dragostea față de noi prin faptul că, pe când noi eram încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi" (Rom 5,8).

Normal ar fi din partea noastră ca la dragostea lui Isus să răspundem cu dragostea noastră, primind în noi lucrarea a de pe cruce și aducând roade pentru slava lui Dumnezeu.

De asemenea, normal ar fi din partea noastră ca în noi să existe aceleași sentimente, aceleași idealuri, aceleași gânduri care au existat și în Isus.

Sfintei Brigita (1303-1373), Isus i-a descoperit într-o viziune, toată mulțimea rănilor pe care le-a primit în timpul biciuirii și răstignirii. Erau mii și mii.

Comentând acest fapt, îndrăznesc să spun că în fiecare din aceste răni ale lui Isus de la biciuire și răstignire, am fost altoiți unul fiecare dintre noi prin botezul nostru, pentru a primi de la el seva de viață, pentru a crește în iubire și pentru a aduce roade bogate de fapte bune, spre slava lui Dumnezeu Tatăl.

În fața casei parohiale din Mircești, creștea un butuc de viță-de-vie sălbatică. Un prieten de-al meu din Săbăoani mi-a cerut permisiunea să-l taie cam de la mijloc și să altoiască pe el mlădițe de soi bun. Altoiul s-a prins și mlădițelor le-au dat frunzele. Numai că într-o zi am văzut că mlădițele altoite s-au ofilit. Ce se întâmplase? Niște copii, văzând vița "pansată" în mai multe locuri, așa cum se face la un altoi, din curiozitate au tras de ele și le-au desprins de pe viță.

Am relatat acest fapt pentru a arăta că pe noi, oamenii altoiți pe Cristos, prin botez, diavolul ne poate trage jos de pe viță, chiar prin prietenii și apropiații noștri. N-am auzit noi oare spunându-se deseori că un copil l-a tras pe alt copil la rău, că un tânăr a tras pe alt tânăr la rău, că un adult l-a tras pe alt adult la rău? Așadar părinții și supraveghetorii copiilor și tinerilor trebuie să apere altoiul lor de la botez; acestora nu trebuie să le fie indiferentă compania de joacă a copiilor și în ce anturaj umblă tinerii încredințați grijii lor, căci multe anturaje îi pot rupe de Cristos, făcând din ei niște mlădițe uscate pentru iad.

Prin omul altoit în rănile lui Isus la botez, curge seva de viață a lui Isus, curge seva iubirii nemărginite, seva de viață a Cuvântului său, seva de viață a Poruncilor sale; prin el curge seva de viața a Trupului și Sângelui său din Euharistie. Hrănindu-se cu această sevă, normal ar fi ca omul să crească în Isus și să aducă roade spre slava lui Dumnezeu.

Isus ne spune că pe mlădița care aduce rod, Tatăl său o curăță, ca să dea rod și mai mult (cf. In 15,2), așa cum a făcut cu sfântul Paul în prima lectură (cf. Fap 9,26-31) și așa cum a făcut și face cu toți cei care caută mântuirea.

Mlădițele viței curățate devin mai libere, devin mai vii, mai rodnice și mai puțin împrăștiate. Cuvântul "curățat", pentru a aduce multe roade de bunătate, vrea să ne mai spună că noi creștinii trebuie să fim pregătiți și pentru jertfă, că trebuie să ne lipsim de multe lucruri inutile, că trebuie să ne concentrăm numai asupra faptelor bune.

Suntem în luna mai, luna florilor, iar unul din refrenele unui cântec de mai, sună așa: "Venim, o, Preacurată, cu inimi iubitoare, să-ți punem fiecare o floare la altar". Să știm că sufletele pe care reușim să le aducem la altar, la altarul lui Isus și al Preacuratei, sunt cele mai frumoase flori, cele mai plăcute și cele mai parfumate flori și principalele roade așteptate de Tatăl ceresc de la noi.

Barnaba a fost un om care s-a preocupat de a aduce suflete la Cristos. Între alții, el i-a adus la Cristos pe Paul și pe Marcu. Cine poate spune ce belșug de suflete au adus aceștia spre slava lui Dumnezeu, prin predicile și scrierile lor (cf. Fap 9,27; 15,37)? Și Andrei l-a adus la Cristos pe fratele său Petru, pentru ca acesta să aducă belșug de suflete spre slava lui Dumnezeu, prin predicile și scrierile sale (cf. In 1,41-42).

Deși aceasta este datoria normală a oricărui botezat, de a aduce roade, de a aduce suflete la Dumnezeu, de multe ori nu se întâmplă așa. Căci, în loc de struguri dulci, creștinul produce auguridă, produce faptele omului vechi; iar în loc de a aduce "flori" (suflete) la altar, el le îndepărtează. Însă aceștia să nu uite că cei care nu-și îndeplinesc misiunea vor fi îndepărtați și ei într-o zi.

Între multele metafore ale Vechiului Testament, Israel fusese asemănat și cu o viță-de-vie (Ps 80,8-16; Is 5,1-7; 27,2,3; Ier 2,21; 12,10). O viță care a fost adusă din Egiptul idolatriei și sădit într-un loc prielnic. "Tu ai adus o vie din Egipt, ai izgonit neamuri și ai sădit-o. Ai făcut loc înaintea ei și ea a dat rădăcini și a umplut țara" (Ps 80,8-9). Dar chiar și în pământ bun, Israel a produs struguri sălbatici: "Te sădisem ca o vie minunată și de cel mai bun soi: cum te-ai schimbat și te-ai prefăcut într-o coardă de viță sălbatică?" (Ier 2, 21).

Deoarece Israel se dovedise necredincios, pentru că nu s-a îndepărtat de idoli și a rodit tot struguri sălbatici, el a fost îndepărtat și în locul lui a fost ales Isus, care avea să fie Noua Viță a Tatălui, prin ale cărui mlădițe, ucenicii săi, vor aduce roade spre slava lui Dumnezeu.

Dumnezeu respinge și astăzi, și o va face mereu, aruncând în foc orice mlădiță altoită în rănile lui Isus care nu aduce roade de dragoste și de dreptate spre slava sa.

Părintele Anthony Coniaris, un teolog din zilele noastre, grec de origine, dar care lucrează ca misionar în Statele Unite, ne spune într-o anecdotă că o femeie, ca mulți creștini de astăzi, a încercat să slujească și lui Dumnezeu și Satanei. Se spune că într-o sâmbătă seara, un bărbat se ducea la un bal mascat deghizat în diavol, îmbrăcat într-un costum roșu, cu masca mulată pe față, având cu coarne, iar mână purtând o furcă. Arăta precum un diavol. Pe când se grăbea să ajungă la locul unde se ținea balul mascat, l-a prins ploaia drum, așa că a căutat adăpost într-o biserică unde serviciul religios tocmai se sfârșea. Dând buzna în clădire, i-a cam șocat pe cei prezenți, care l-au luat drept un diavol adevărat. Iluzia le-a fost mărită de lumina unui fulger și de bubuitul unui tunet. Oamenii au intrat în panică și s-au năpustit spre ieșire. Intrusul, care în momentul fulgerului și tunetului, a crezut și el că biserica a fost trăsnită și a luat foc, s-a luat și el după cei care goneau spre ieșire. Au reușit să iasă cu toții, mai puțin o bătrânică. Înfricoșată, ea și-a întins mâinile către el cerându-i să o cruțe: "O, diavole, te rog să nu-mi faci nimic rău. Sunt enoriașă a acestei biserici de 30 de ani, dar să știi că eu în tot acest timp am fost numai de partea ta!" (cf. Vitamine duhovnicești, vol. 1, pag 324).

Noi, după atâția ani de când am fost altoiți pe Cristos și introduși în comunitatea Bisericii, oare cui slujim, de partea cui suntem și ce fel de roade aducem? Îndemnul lui Isus de astăzi este acesta: "Rămâneți în mine și atunci și eu voi rămâne în voi. Cine rămâne în mine, aduce roade multe!" (In 15,4-5).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat