Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la sărbătoarea Coborârea Duhului Sfânt

Duhul Sfânt pregătește și împodobește Mireasa pentru nunta Mielului

Isus Cristos, Domnul și Mântuitorul nostru, după ce a împlinit opera mântuirii noastre la cruce, înainte de înălțarea sa la ceruri, le-a spus ucenicilor săi: "Este în folosul vostru ca să mă duc; căci dacă nu mă duc, Apărătorul nu va veni la voi, iar dacă mă duc vi-l voi trimite" (cf. In 16,7)

Iar în evanghelia de astăzi, Isus, pe Duhul Sfânt, pe care a început să ni-l trimită de la Tatăl ceresc începând cu primele Rusalii, și pe care ni-l va trimite mereu până la a doua sa venire, îl numește cu plăcutul nume "Paraclitos" (cf. In 15,26) Iată doar câteva dintre înțelesurile și lucrările Duhului Sfânt sub acest nume:

1. mângâietor pentru toate necazurile și durerile vieții noastre (cf. Fap 9,31)

2. avocat cu dovezi bune pentru apărarea tuturor cauzelor noastre (cf. Rom 8,26)

3. medic cu medicament potrivit pentru bolile noastre și pentru învierea noastră. (cf. Rom 8,11)

4. sfătuitor bun ce ne ține uniți cu Dumnezeu pe toate căile vieții noastre (cf. Iuda 1,20).

5. învățător devotat, care dă pe față greșeala lumii cu privire la păcat, la dreptate și la judecată (cf. In 16,8) care ne aduce aminte de toate cele pe care ni le-a învățat Isus (cf In 14,26) și care dă mărturie despre Isus în fața noastră pentru ca și noi să-l mărturisim (cf. In 15,27).

6. prieten care nu ne părăsește niciodată și care ne însoțește pe calea vieții "până la sfârșitul

veacurilor" (cf. In 14,16)

7. preparator care îngrijește și împodobește Mireasa, Biserica, pentru nunta cu Isus (Ap 22,17).

Fiecare din aceste înțelesuri, și încă multe altele, ale numelui "Paraclitos", nume pe care însuși Isus i le-a dat Duhului Sfânt, ar putea constitui o tema minunată de meditație. Dar dintre toate aceste înțelesuri și lucrări ale Duhului Sfânt, cel plin de daruri trimis la noi (cf. In 16,14-15), aș vrea să mă opresc doar la acela de preparator al nostru în vederea nunții noastre veșnice cu Isus, din paradis.

Noi știm că Duhul Sfânt a putut face mirese plăcute lui Isus din: vameșii Matei și Zaheu, din păcătoasele de la fântâna lui Iacob și din cea venită în casa lui Simon Farizeul, din prigonitorul Saul și din păgânul Corneliu, din lumeștii Apostoli și Ucenici, din brutalul Longinius și din tâlharul Dismas. Oare Duhul Sfânt nu va putea face și din noi păcătoșii mirese vrednice de Isus, dacă ne încredințăm lui? Eu spun ca da.

Două imagini din Biblie, una din cartea Genezei și alta din cartea Esterei, ne vor ajuta să înțelegem cum ne pregătește Duhul Sfânt pentru nuntă, dar și cum trebuie să răspundem și noi la această divină lucrare.

I. Eleazar (o imagine îndepărtată a Duhului Sfânt), bătrânul îngrijitor al casei lui Avraam, este trimis de acesta pentru a aduce din Mesopotania, o soție vrednică pentru fiul său, Isaac (cf. Gen 24,1ss), căci socotea o impietate să-i ia o nevastă fiului său din fetele idolatre ale canaiților.

Și este interesant de observat că atunci când Eleazar ajunge în Mesopotania, Dumnezeu i-o scoate imediat în față pe Rebeca, viitoarea soție a lui Isaac. Dumnezeu i-a ales-o pe Rebeca și i-a scos-o înainte, și nu Eleazar a ales-o.

Despre noi, Biblia spune: "Nu noi l-am ales pe Domnul, ci Domnul ne-a ales pe noi" (In 15,16) și ne-a ales pe fiecare încă înainte de întemeierea lumii (cf. Ef 1,4).

Când Eleazar a întâlnit-o pe Rebeca, primul lucru pe care l-a făcut a fost acela de a-i vorbi foarte frumos despre Isaac și despre Avraam, apoi ca semn al dragostei, bogăției și generozității lor, îi oferă mai întâi ei și apoi și familiei sale nenumărate daruri din partea lor, daruri care costau din: obiecte din aur, brățări, cercei, inele, coliere de perle și îmbrăcăminte scumpă (Gen 24,53).

Iar după ce Eleazar a făcut prezentarea generală de început referitoare la Avraam și Isaac, după ce le-a oferit semnele dragostei, bogăției și generozității lor, i l-a prezentat Rebecăi pe Isaac ca fiind așa de frumos, așa de bun, și așa de bogat, că nici o fată din lume nu l-ar refuza de mire și nici o familie din lume nu l-ar refuza de ginere. Apoi o întreabă direct pe Rebeca dacă vrea să meargă și să fie nevasta stăpânului său? Rebeca, după ce a ascultat frumoasa prezentare despre Isaac și Avraam, după ce a primit așa de frumoase și multe daruri, nu a putut să refuze oferta și a spus un fericit "da", prin care a intrat în familia lui binecuvântată a lui Avraam.

Duhul Sfânt este pentru fiecare dintre noi noul "Eleazar", pe care Tatăl și Fiul, după ce l-a încărcat de daruri și de haruri, l-au trimis la noi, cei aleși înainte de întemeierea lumii (cf. Ef 1,4), pentru "a ne peți și pentru a ne pregăti" pentru nunta veșnică. La fel ca bătrânul Eleazar, Duhul Sfânt coborând asupra noastră, ne amintește și ne vorbește despre Mirele Isus și despre Tatăl ceresc; apoi ne arată cât e de iubitor, bun, bogat și generos este Fiul Tatălui Ceresc, Mirele nostru, pentru ca nimeni de pe pământ să nu-l poată refuza ca mire (cf. In 16,13-15).

Și așa cum Rebeca pregătită și împodobită de Eleazar, a spus un prompt și categoric "da" pentru Isaac, fiul lui Avraam, tot astfel și noi pregătiți și împodobiți sufletește de Duhul Sfânt, trebuie să spunem tot un prompt și categoric "da" lui Isus, Fiul Tatălui Ceresc, care ne cere să-i fim mirese. Dacă Rebeca prin "da-ul" ei a intrat în familia binecuvântată a lui Avraam, noi prin "da-ul" nostru vom intra în familia binecuvântată a Tatălui Ceresc.

De peste două mii de ani, Duhul Sfânt și Mireasa pregătită și împodobită de el strigă după venirea Mirelui Cristos: "Duhul și mireasa zic: «Vino». Și cel ce aude să zică: «Vino»" (Ap 22,17)!

Oare noi care am fost pecetluiți cu Duhul Sfânt, care am fost copleșiți cu darurile sale și puși pe calea virtuților încă de la Botez și Confirmațiune, am luat noi în serios, ca Rebeca, cele șoptite nouă de Duhul Sfânt, prin Sfânta Scriptură și prin pregătirea creștină de fiecare, prin sfânta Liturghie și lecturile ziditoare? Am luat în serios darurile oferite? Ne-am conformat viața cu chemarea pe care Duhul Sfânt ne-a făcut-o? Strigăm noi împreună cu Duhul Sfânt și cu întreaga Biserică după venirea Mirelui Cristos? Dacă nu ne lăsăm pregătiți de Duhul Sfânt și dacă nu ne străduim în mod serios și zilnic, pentru a fi mirese înțelepte ale lui Isus, ca Rebeca, vom avea veșnic soarta nefericită a "fecioarelor nechibzuite" (cf. Mt 25,12), a "omului fără haina de nuntă" (Mt 22,12-14), și a celor care n-au lucrat nimic din iubire, ca răspuns la iubire (cf. Mt 25,45-46).

Deci, toate darurile pe care le-am primit și le primim încă în această viață, de orice fel ar fi ele, toate ni le aduce Duhul Sfânt de la Tatăl și de la Fiul, și toate au menirea să ne facă să-i iubim și să ne pregătim pentru întâlnirea cu ei, din sala nunții veșnice.

Prin următorul exemplu biblic pe care l-am ales, vreau să exemplific că nu este suficient a răspunde un simplu și formal "da" la chemarea la nuntă, nu este suficient să știm și să cunoaștem din auzite despre darurile pe care Duhul Sfânt ni le aduce de la Tatăl și de la Fiul, dar mai trebuie să ni le însușim și să lucrăm cu ele.

II. Hegai (o altă imagine a Duhului Sfânt), responsabilul casei lui Ahașveroș (cf. Est 2,9ss), a acelui Ahașveroș care domnea de la India până în Etiopia și peste o sută douăzeci și șapte de ținuturi (cf. Est 1,1), a primit însărcinarea de a găsi și pregăti o soție-împărăteasă pentru acest mare împărat (cf. Est 2,3).

Însă în această alegere trebuia să țină cont de preferințele împăratului. Iată preferințele și cerințele împăratului Ahașveros, de la cea care voia să-i fie mireasă regină. El voia ca aceasta să aibă viața curată care-i plăcea lui, purtarea aleasă care-i place lui, să poarte hainele și bijuteriile care-i plăceau lui, să folosească uleiurile și parfumurile care-i plăceau lui și să împlinească mereu numai voința lui. Iar pe regina Vasti care n-a împlinit aceste preferințe și cerințe ale sale, împăratul a repudiat-o (cf. Est 1,10-12).

Iar în acest sens, Hegai, simbol al Duhului Sfânt trimis pe pământ ca să pregătească Mireasa, a chemat și adunat din toate ținuturile împărăției, pe toate fetele, frumoase și fecioare, în capitala Susa (așa cum ne-a chemat și pe noi de la marginile pământului în Biserica sa), iar printre ele se afla și Estera. Acestor tinere fecioare, Hegai le-a făcut o pregătire lungă și îngrijită. Astfel că șase luni le-a uns cu ulei de mirt și șase luni cu miresme, așa cum știa el ca-i place regelui său. Exact așa cum ne pregătește și pe noi Duhul Sfânt toată viața, pentru a fi plăcuți Mirelui Isus, căci în Biblie numărul 6 este și simbolul vieții pământești nedesăvârșite.

Singura dintre toate aceste tinere fecioare, Estera, a acceptat întocmai sfaturile și îndrumările lui Hegai, cu privire la tot ceea ce iubea și prefera împăratul, începând de la hrană, de la stil de viață, de la cuvinte rostite și de la îndeletnicirile zilnice până la hainele, bijuteriile, uleiurile, parfumurile plăcute Regelui, oferite prin Hegai. Și iată ce spune Biblia în acest sens: "Și când i-a venit vremea Esterei să intre la împăratul, nu a luat cu ea decât ceea ce a orânduit Hegai. Și așa ea a căpătat trecere înaintea împăratului și a fost făcut regină" (cf. Est 2, 15-18).

Celelalte domnișoare, care s-au îmbrăcat numai după placul lor, care au mâncat numai după placul lor, care s-au împodobit numai după placul lor, care au folosit uleiurile și parfumurile după placul lor, toate au fost refuzate de regele Asuer.

Așa va face Isus și cu oameni din pământ pe care-i va chema la ospățul său nupțial. Îi va accepta și îi va alege de mireasă numai pe aceia care au primit jertfa de la cruce, împreună cu darurile ei, și apoi au urmat întocmai în viața lor învățăturile primite de la Duhul Sfânt, învățături privind modul de viață, modul de gândire, modul de vorbire, modul de a se îmbrăca și aranja, modul de a lucra, modul de a sluji, modul de a suferi și modul de a muri.

Isus nu acceptă nimic la Mireasa sa din ceea ce este lumesc și străin de preferințele sale. Cine crede că poate sluji după plac, și nu după Duhul Sfânt, lui Dumnezeu, se înșeală amar (cf. Mt 6,24).

Nici preoții din Vechiul Testament nu erau acceptați să urce la altar (aici urcatul la altar fiind simbolul urcării omului la cer), cu îmbrăcăminte din lână animală, care să miroase a transpirație umană, a efort uman și a putere lumească. Ei trebuiau să poarte numai haine de in, căci inul este o imagine a puterii harului divin (cf. Lev 16,4; Ez 44,18).

Deci și la noi, cei chemați pentru a urca la cer și pentru a deveni Mireasă pentru nunta cu Isus, trebuie să avem totul de sus și de la Duhul Sfânt: și gândul, și vorba, și fapta, și hrana, și îmbrăcămintea, și podoabele, și cântarea, și rugăciunea, și mărturia, și viața, și moartea, și toate. Nu ne este permis să avem nimic din ceea ce e pământesc și care să nu ne vină de sus și de la Duhul Sfânt.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat