Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Rugăciunea, munca și jertfa lui Isus, model pentru rugăciunea, munca și jertfa noastră

Reflecție la duminica a VII-a după Paști, anul B

Fragmentul evanghelic de astăzi redă un fragment din rugăciunea sacerdotală a lui Isus, rugăciune prin care Mântuitorul se roagă Tatălui Ceresc, pentru ucenicii săi de atunci, dar și pentru cei din toate timpurile. Din această rugăciune a lui Isus către Tatăl Ceresc, în Duhul Sfânt, se vedea foarte clar și limpede iubirea sa fără margini pentru noi (cf. In 17, 11-24).

În această rugăciune Isus se roagă pentru noi ca să nu ne pierdem credința, așa cum și-a pierdut-o Iuda; apoi se roagă să nu renunțăm la trăirea și mărturisirea credinței din pricina prigoanelor de la cei răi, căci fără această mărturisire a credinței, nici El nu ne va putea mărturisi înaintea Tatălui său (cf. Mt 10,32-33); apoi se roagă pentru ca noi să nu uităm că prin credința în numele său noi nu mai aparținem lumii acestei care se va pierde, ci lumii viitoare care va dăinui veșnic; apoi se roagă ca jertfa sa să ne fie spre consacrare în adevărul cuvântului său, adică spre rămânerea în credința față de numele său, fără să ne mai întoarcem la păcatele și idolii de mai înainte (cf. 1Tes 1,9), și astfel jertfa lui să rămână în zadar pentru noi; iar finalul rugăciunii sale se roagă pentru ca noi să ajungem alături de el în slava Tatălui (cf. In 17,24)

Iar toate acestea nu sunt posibile fără ca noi să rămânem uniți cu el și între noi și fără să primim pe Duhul Sfânt. De aceea, sfântul Ioan ne spune în lectura a doua de astăzi: "Dacă Dumnezeu astfel ne-a iubit pe noi, și noi suntem datori să ne iubim unul pe altul" (1In 4,11).

Deci, pentru a rămâne în Dumnezeu cel întreit și unic, care este iubire, trebuie să răspundem cu iubirea noastră față de el și față de frații noștri. Și cum putem face acest lucru?

1. Imitând grija și rugăciunea Isus, pentru mântuirea noastră și apoi pentru frații noștri. Referitor la acest punct să ne punem fiecare câteva întrebări:

a. Când ne-a rugat ultima dată pentru credință noastră? Când ne-am rugat ultima dată pentru a nu ne pierde credința ca Iuda (cf. Fap 1,15-26)? Când ne-am rugat ultima dată pentru sporirea credinței noastre, așa cu s-au rugat apostolii: "Doamne, mărește-ne credința!" (Lc 17,5). Când ne-am rugat ultima dată pentru putere pentru a ne trăi și mărturisi credința, putere promisă de Isus ucenicilor săi (cf. Lc 24,49)? Când ne-a rugat ultima dată pentru ca să nu pierdem sufletul și pentru ca să ajungem în cer lângă Tatăl, lângă Isus, lângă Duhul Sfânt, lângă îngeri și sfinți, așa cum Isus s-a rugat astăzi (cf. In 17,24)?

b. Și încă ceva foarte important: Ne-a interesat vreodată soarta de aici și din veșnicie a fraților noștri? Când ne-am rugat ultima pentru ca fraților noștri să nu le lipsească cele necesare trupului și sufletului? Când ne-am rugat ultima dată pentru ca frații noștri să fie păziți de rău și rămână în credința și adevărul lui Isus, pentru ca frații noștri să aibă curajul și puterea de a-L mărturisi pe Isus, pentru ca frații noștri să nu se piardă și să ajungă în cer?

2. Rugăciunea pentru mântuirea noastră și a fraților noștri este doar o primă etapă a lucrării noastre creștine. Etapa a doua este să trecem la acțiune.

a. Să trecem de la rugăciune la împlinirea ei în fapte, adică: în timp ce ne rugăm, să și trăim efectiv unirea și iubirea cu frații noștri; în timp ce ne rugăm, să păstrăm și să vestim viața Cuvântul pe care Cristos ni l-a încredințat; în timp ce ne rugăm, să fim în lume fără să fim din lume, acționând în ea ca un ferment; în timp ce ne rugăm, să acceptăm și suferința pe care ura lumii o presupune; în timp ce ne rugăm, să și trăim ca înviați, arătând astfel învierea ca izvor de mântuire a lumii.

b. Făcând așa, este iarăși tot numai o primă etapă a misiunii noastre de creștin, căci etapa a doua a lucrării de creștin este preocuparea noastră pentru ca și frații noștri să ajungă la mântuire, iar apoi preocuparea noastră trebuie să fie ca ei să devină la rândul lor mărturisitori pentru alții; sfințindu-ne pe noi, trebuie să-i ajutăm și pe frații noștri să se sfințească, dar să determinăm ca și ei la rândul lor să lucreze pentru sfințirea altora; împlinind noi cele cerute de Isus, trebuie să-i ajutăm și pe frații noștri să le împlinească și ei, dar să-i determinăm și pe ei ca la rândul lor să-i ajute și pe alții să le împlinească; lucrând noi cu frică și cutremur la mântuirea noastră, trebuie să-i ajutăm și pe frații noștri să lucreze la fel pentru mântuirea lor, iar apoi să-i determinăm și pe ei ca la rândul lor să lucreze mântuirea altora. etc.

Încerc să redau toate cele spuse mai sus printr-o imagine plastică. Să ne imaginăm un șir lung de oameni care ajunge de la pământ la cer. În fața acestui lung șir de oameni merge Cristos, care cu o mână ține de mâna Tatălui și a Duhului Sfânt, iar cu cealaltă mână ține mâna celor din apropierea lui. Cei din apropiere țin cu o mână de mâna lui Cristos, iar cu cealaltă mână țin mâna fraților din urma lor. Și apoi fiecare om din acest șir de oameni care călătoresc spre cer face la fel, cu o mână ține mâna celui din față prin care este legat de Cristos, iar cu cealaltă mână ține mâna celui din urma lui, prin care este legat de toți ceilalți frați ai săi. Oricine ar încerca să lase mâna celui din față lui, ar pierde și legătura dragostei care îl leagă de Isus. Și oricine nu ar întinde mâna celui care merge după el, ar pierde legătura cu toți frații și astfel nu ar merge corect pe calea mântuirii. Deci, cine ar face una sau alta din aceste greșeli, s-ar exclude singur de pe calea mântuirii.

De aceea sfântul apostol Ioan ne spune că aceasta este porunca: "Cine îl iubește pe Dumnezeu, trebuie să-l iubească și pe aproapele său" (1In 4,21).

Iar sfântul Ioan Gură de Aur (347-407) spune și el: "Creștinul este omul căruia Dumnezeu i-a încredințat pe toți ceilalți oameni".

Dar ca să putem face aceste lucruri din convingere, trebuie ca mai întâi noi să ne aprindem de focul credinței, speranței și dragostei, care vine de la Isus; căci dacă mai întâi noi nu ardem de acest foc, nu vom putem aprinde pe nimeni. Isus spunea: "Foc am venit să aduc pe pământ și cât aș vrea ca el să se aprindă" (Lc 12,49). Avem nevoie de acest foc adus de Isus, care este un foc al inimii, al iubirii, și al Duhului Sfânt, care nu distruge nimic din ceea ce este bun în noi, dar distruge numai ceea ce este păcat, egoism, sclavie la diavol și patimi.

Mulți dintre noi am auzit de acel bătrânel, care stătea ore în șir în fața Tabernacolului, ca o baterie solară la soare, spunând că se încălzește și se încarcă sufletește de la Isus Euharisticul; sau de acel tânăr care, fiind la servici, în pauza de masă se retrăgea de ochii colegilor și citea din Biblie, spunând că el de acolo scoate energia necesară pentru a face față datoriilor sale.

Iată un exemplu din Biblie și unul din viața Bisericii, care ne arată că sufletele aprinse de focul dragostei lui Isus, reușesc apoi la rândul lor să aprindă și pe alții de acest foc.

Apostolii din prima lectură de astăzi (cf. Fap 1,15-26), aprinși sufletește de întâlnirea și părtășia cu Isus Înviat, au devenit interesați și preocupați de soarta Bisericii, și de aceea după ce au restabilit colegiul apostolic, au reușit să reaprindă de focul iubirii și al misiunii în ucenicii răciți sufletește de vânzarea lui Iuda, dar și de lașitatea lor de dinainte de Patima și Moartea Domnului.

Sfânta Bartolomea Capitanio (1807-1833), pe când era elevă la Școala Primară, a avut ca învățătoare pe sora Francisca, o ființă care ardea de focul lui Isus. Această soră se ruga mereu și era preocupată de a sădi și de a crește credința în sufletele elevelor sale. De aceea chiar și jocurile pe care le propunea elevelor sale, toate erau spre sădirea și creșterea credinței în suflete. Se spune că într-o zi a venit în clasă cu o mână plină de paie de grâu și le-a invitat pe elevele sale să tragă fiecare câte un pai de grâu din mâna sa; iar fetița care va trage paiul cel mai lung, va trebui să pornească chiar de atunci spre aprofundarea și trăirea credinței. Jocul s-a repetat și în alte zile, până ce toate fetițele se puteau lăuda că au tras paiul cel mai lung. Dar prima care a tras paiul cel mai lung al credinței, chiar de la primul joc, a fost Bartolomea, care chiar din acel moment și-a început desăvârșirea și în final a ajuns sfântă, slujind cu drag pe Isus și lucrând cu sârg la mântuirea sufletelor.

Dar partea sublimă a acestei Evanghelii de astăzi, abia acum urmează. Isus ne spune astăzi: "Pentru ei eu mă jertfesc pe mine însumi, ca ei să fie consacrați în adevăr" (In 17,19) Deci, pentru a fi un cu adevărat un creștin, alt Cristos în lume, după ce l-ai primit în viața ta pe Isus și i-ai urmat învățătura, după ce l-ai trăit personal și apoi l-ai mărturisit și fraților tăi și ai făcut din ei alți mărturisitori, trebuie să pășești acum și pe calea jertfei de tine însuți.

De aceea sfântul apostolul Ioan, ne spune: "Noi am cunoscut dragostea lui prin acea că el și-a dat viața pentru noi; deci și noi trebuie să ne dăm viața pentru frați" (1In 3,16).

Fericita Laura Carmen Vicu?a (1891-1904) s-a născut la Santiago, în Chile; tatăl se numea Giuseppe Domenico, iar mama Mercede Pino. Vicu?a era o familie aristocratică în Chile, dar din cauza revoluției, fură nevoiți să plece ca refugiați. Se stabiliră la Temuco, într-o casă săracă, unde tatăl muri pe neașteptate, iar mama se văzu nevoită să plece cu cele două fiice în Argentina, unde se stabilește la Junín de los Andes. Aici, Mercede îl cunoaște pe Manuel Mora și acceptă să locuiască împreună și să muncească la ferma lui. Manuel Mora, după ce a ademenit-o pe mamă la păcat, voia acum s-o ademenească și pe Laura. Fiind refuzat de fiecare dată de Laura, acesta o bate crunt, iar apoi o dă afară din casă. Laura dormea acum sub cerul liber. Din cauza bătăii și apoi a frigului se îmbolnăvește de moarte. La prima întâlnire cu mama sa, Laura îi zice: "Mamă, moartea mea este aproape, chiar eu i-am cerut-o lui Isus. I-am oferit viața mea lui Isus pentru tine, ca să te întorci la El". Apoi i-a cerut deschis să se convertească și să părăsească viața de păcat cu Mora. Iar mama îi jură că va face ceea ce fiica ei i-a cerut. Laura moare ca jertfă pentru convertirea mamei ei, la 22 ianuarie 1904, înainte de a împlini 13 ani. La 3 septembrie 1988, fericitul papă Ioan Paul al II-lea o declară fericită.

Închei aceste gânduri cu îndemnul lui Isus rostit după enunțarea Parabolei Samariteanului Milostiv: "Mergi și fă și tu la fel!" (cf. Lc 10, 37).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat