Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Anul Familiei: sfântul Iosif și familia lui, au lucrat mereu pentru Domnul și spre slava sa

Reflecție la sărbătoarea sfântului Iosif, tâmplarul din Nazaret

În orașul Santa Fè, New Mexico din SUA, un mister atrage de peste 130 de ani mai mult de 250.000 de vizitatori pe an. Atracția o constituie Capela Loretto. Aceasta capela este deosebită prin "miracolul scării'. Capela a fost construită în secolul al XIX-lea. Când a fost terminată, călugării au constatat că nu există o scară pentru a ajunge la loja corului. Atunci ei s-au rugat timp de 9 zile la sfântul Iosif, știind că acesta a fost dulgher, peentru a-i ajuta să rezolve această problemă. În ultima zi a novenei, la ușa mănăstirii lor a bătut un străin, care le-a spus că este dulgher și că el le va construi scara. Acesta a construit scara cu 33 de trepte de unul singur și dintr-un lemn care nu există în zonă. Dulgherul nu a folosit pentru îmbinarea elementelor scării, nici cuie și nici clei. Nimeni până în ziua de astăzi, nu a înțeles cine a fost dulgherul; nimeni nu a înțeles cum și de unde a adus dulgherul lemnul pentru scară; nimeni nu a înțeles cum a reușit să îmbine scara fără cuie și clei; nimeni nu a înțeles cum stă scara fără a avea un suport central; nimeni nu a înțeles de ce la sfârșitul lucrării dulgherul a dispărut fără a aștepta plata și nimeni nu a înțeles de ce a lăsat pe scara terminată ștergarul de care s-a șters în timpul lucrului. Cu toții însă cred astăzi că dulgherul a fost însuși sfântul Iosif.

Dintre toate misterele care învăluie construcția acestei scări, eu l-aș comenta puțin numai pe cel al ștergarului lăsat pe scara terminată.

Pe timpul lui Isus era un obicei la iudei, atunci când un dulgher al timpului își termina o lucrare pe cineva o încredințase lui, după ce se spăla pe mâini și pe față, lua un ștergar din pânză cu care se ștergea bine, apoi împăturea frumos ștergarul și-l așeza pe lucrarea sa, ca marcă personală, și ca semn că și-a încheiat lucrarea.

Până aici pare că nu ar fi nimic deosebit în această poveste și în acest amănunt al ștergarului lăsat de dulgher pe lucrarea terminată. Dar faptul că Dumnezeu "la împlinirea timpului" (Gal 4,4), a hotărât ca Fiul său, Isus, să se nască în lume ca "Fiul dulgherului", oferă înțeles gestului dulgherului de a așeza pe lucrarea terminată, ștergarul împăturit.

Știm cu toții că, Dumnezeu Tatăl i-a încredințat "dulgherului Isus" o lucrare, lucrarea mântuirii noastre. Ei bine, când la înviere, Tâmplarul Isus și-a terminat lucrarea încredințată lui de Tatăl, el și-a împăturit ștergarul care îi acoperise fața, și l-a așezat pe lucrarea sa terminată. Iar acest semn, acest gest, acest limbaj, a fost pentru cunoscători, de exemplu așa cum a fost pentru Ioan (cf. In 20,7-8) un ajutor în a crede mai ușor că, Isus Dulgherul, și-a terminat cu bine lucrarea mântuirii oamenilor încredințată lui de Tatăl, iar acum înviat din morți, s-a înălțat la Tatăl pentru a-și primi plata cuvenită.

Prima lectură de astăzi ne spune că noi suntem copiii lui Dumnezeu, a acelui Dumnezeu care a făcut foarte bine toate lucrările sale (cf. Gen 1,26-2,3).

Evanghelia ne vorbește de Isus, "Fiul al tâmplarului", care a făcut bine toate lucrările sale (cf. Mt 13,54-58).

Paul ne spune astăzi în Lectura a II-a că, noi asemenea lui Isus și sfinților, trebuie să ne facem munca noastră de fiecare zi "ca pentru Dumnezeu" (Col 3,23) și "spre slava lui Dumnezeu" (1Cor 10,31).

Iar din exemplul de la început, dar și din experiența noastră, știm că sfântul Iosif lucrează și acum, din cer, tot "pentru Domnul și slava lui", dar și spre binele oamenilor.

Întreaga Sfântă Familie și-a împlinit bine lucrarea, fiind mereu cu gândul la Dumnezeu care le-a încredințat lucrarea sa, și mereu aflată în rugăciune înaintea lui, căci fără el nimeni nu poate face nimic (cf. In 15,5). De aceea Sfânta Familie a fost o familie fericită și este o familie model pentru toate celelalte familii de pe pământ. De aceea tot Sfânta Familie de la Nazaret este aceea care ne-a lăsat și "cheia" modului în care ne putem împlini bine lucrarea vieții noastre, ca pentru Domnul și spre slava lui, dar și spre folosul fraților noștri, prin acel: "Ora et labora!": roagă-te și lucrează!

Să privim la evreii din Evanghelia de astăzi, pentru că nu au acționat bine, nici cu profețiile, nici cu învățăturile și nici cu darurile Dumnezeu, au ajuns să-l respingă pe Isus și implicit mântuirea lui. La fel se va întâmpla și cu noi, dacă nu vom relaționa bine cu Evanghelia și cu darurile primite de la Dumnezeu; în caz contrar vom sfârși și noi prin a-l respinge pe Isus și mântuirea lui.

Pentru faptul că Iosif și Maria și-au făcut bine lucrarea încredințată de Dumnezeu față de Isus (cf. Lc 2,41-48), pentru că Isus și-a făcut bine lucrarea încredințată de Tatăl Ceresc (cf. In 17,4), dar și lucrarea încredințată lui de către Iosif și Maria, putem deduce de aici câteva învățături foarte importante referitoare la viața de familie, la datoriile părinților și a copiilor:

1. Dacă părinții nu-și fac bine și la timp datoria educației copiilor lor, această neglijență a lor n-o vor putea îndrepta apoi nici sute de profesori, nici sute de preoți, nici sute de polițiști.

Ornitologii, cei care se ocupă cu studiul păsărilor, ne spun că, puișorii de privighetoare, dacă în primele săptămâni de viață sunt lipsiți de grija părinților, nu mai învață niciodată să cânte. Și neștiind să cânte, rămân fără parteneri, iar rămânând fără parteneri rămân fără sprijin de viață; rămânând fără sprijin ei mor foarte curând. Cu educația copiilor în familii este exact la fel. Educația bună pierdută în anii copilăriei, distruge și ucide copilul, sufletește și trupește.

2. Dacă copiii nu-și dau interesul ca de mici să deprindă viața de credință, dragostea față de învățătura și muncă, ei vor crește și vor îmbătrâni fără credință, fără înțelepciune, fără drag de muncă, fără realizări și vor deveni o grea povoară pentru părinți, pentru familie, pentru Biserică și pentru societate.

Apoi, cei care în copilărie, de dragul distracției, nu și-au făcut bine datoria de a învăța, când vor ajunge mari, vor trebui să muncească mai mult, mult mai greu și cu plată mai puțină, decât cei care în copilărie au învățat și s-au deprins cu munca fizică.

Tot aici trebuie menționat că elevii și studenții leneși în timpul studiilor lor, care tot din cauza plăcerii lor pentru distracții, studiază superficial numai în sesiune și numai pentru o notă de trecere, care doar chinuit și din mila profesorilor vor termina o școală, în momentul în care când vor fi angajați vor fi o pacoste pentru angajatori; ca profesori, vor fi o pacoste pentru elevi și părinți; ca medici, vor fi pacoste și un adevărat pericol pentru bolnavi. Iar lista poate continua...

Cineva remarca odată că: "majoritatea celor care populează astăzi pușcăriile și ospiciile, sunt dintre acei oameni care în copilărie, de dragul distracțiilor, nu și-au făcut bine treaba de a asculta, de a studia și de a deprinde cu dragul de muncă".

3. Modul în care fiecare dintre noi își împlinește munca zilnică, dovedește și credința noastră.

Se spune că un cizmar necredincios făcea mai tot timpul lucruri de mântuială. Dar într-o zi a cunoscut credința. Din acel moment, atunci când venea cineva la el, cu ceva de făcut sau de reparat, și-l întreba cum o să iasă lucrarea, el răspundea vesel: bună, ca pentru Domnul și spre slava lui! O, de ne-am converti și noi și ne-am face fiecare lucrările noastre, ca pentru Domnul și spre slava lui!

O bătrânică se plângea odată: am angajat pe cineva să-mi prășească ogorul, dar a prășit numai capetele care se vedeau și astfel am pierdut și banii și recolta. Altă dată am angajat pe cineva să-mi facă o sobă. A voit s-o termine repede și să i-a banii. Am pierdut și banii și materialul pentru sobă. Acești oameni nu mai au nici o credință și nici o teamă de Dumnezeu.

Lucrul bine făcut slujește și slăvește pe Dumnezeu, iar lucrul făcut rău îl ofensează și îl mâhnește. Lucru bine făcut înalță spre Dumnezeu atât pe cel care îl înfăptuiește, cât și pe cei din jurul lui. Iar lucrul rău făcut, dăunează atât celui care îl înfăptuiește cât și celor din jurul lui.

Nu auzim noi deseori vorbindu-se cum, exemplul cutărui sfânt a întors pe cineva la credință, iar exemplul cutărui om stricat a dus la căderea unuia din credință? Oare exemplul vieții noastre ce efect are pentru cei din jur?

Să ne împlinim munca împletită cu rugăciunea în așa fel ca, după exemplul sfântului Iosif și a întregii Sfintei Familii, să-i aducem lui Dumnezeu slavă și închinare, iar pentru frații noștri să constituie niște ferestre spre lumina credinței, niște poduri spre unirea cu Dumnezeu și cu oamenii, precum unor scări spre cer și ca niște porți deschise spre Paradis.

"Binecuvântează, Doamne, munca mâinilor noastre, ca să se arate lucrarea ta în slujitorii tăi!" (Ps 89,16).

Amin!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 32.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat