Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Umilința și îndrăzneala

Benedict al XVI-lea: la șapte ani de la alegerea la pontificat (19 aprilie 2005)

De Marco Doldi

Care este natura și misiunea teologiei? Joseph Ratzinger prezenta acest lucru prin descrierea unui basorelief antic, care se află în vechea catedrală a orașului Troia din Puglia. Sculptorul a reprezentat ca ornament al pupitrului o scenă înfricoșătoare, care are ca protagoniști trei animale. În partea de jos este un sărman miel, asaltat de un leu feroce, care se află în centrul scenei. Se pot vedea oasele și se vede, ici și colo, și carnea mielului sfâșiată în bucăți și devorată de fiară. Deși trist, mielul încă trăiește și îndreaptă o privire blândă, dar demnă, spre cel care observă scena. Explica teologul Ratzinger: "Este clar că mielul este Biserica, sau mai bine zis, credința Bisericii și în Biserică". Tabloul apare pesimist: "Adevărata Biserică, Biserica credinței, pare deja pe jumătate devorată de leu". Și totuși nu poate să fie învinsă. În basorelief este reprezentat un al treilea animal, un mic câine alb, care se năpustește cu putere asupra leului. Cât privește forțele el apare în mod disproporționat inferior leului și, totuși, se năpustește asupra fiarei folosindu-se de dinți și de gheare. Dacă semnificația mielului este suficient de clară, leul reprezintă probabil erezia, care smulge carnea de pe Biserică, o sfâșie și o devorează. Micul câine alb este simbol al fidelității și al grijii bunului păstor (cf. In 10,11). Este învățătura sacră, teologia care salvează credința de asalturile necredinței, ereziei, erorilor.

Acestei interpretări Joseph Ratzinger îi adaugă alta absolut originală. Câinele curajos și leul feroce indică cele două posibilități ale teologiei, cele două căi opuse pe care ea poate să meargă. Leul "simbolizează tentația istorică a teologiei de a se face stăpână a credinței", prin folosirea greșită a rațiunii, de exemplu punând științele umane ca interpretare și verificare a transcendenței. Câinele curajos este calea opusă: indică "o teologie care știe că este în slujba credinței și care acceptă să se facă ridicolă, nelăsând să-i ia locul rațiunea pură, intemperantă și despotică". Teologia lui Joseph Ratzinger aparține acestei a doua căi; el a scris cu intenția de a sluji și a păzi credința celui care îl ascultă. Nu impune gândirea sa, ci o supune judecății interlocutorului, încrezându-se în forța de adevăr a expresiilor oferite de el. Așa a făcut și ca Papă propunând primul volum din cartea "Isus din Nazaret". Acolo, deși cerând cititorului său acea anticipare de simpatie fără de care nu există înțelegere, îl lasă liber să-l contrazică. Transpare din cuvintele sale umilința intensă a studiosului, pasionat de adevăr și nu preocupat să găsească în studiu confirmări pentru pozițiile sale. În acest sens el este profund liber de linii de gândire dominante, de mode intelectuale, de tradiționalisme sau modernisme. Probabil, nu este un autor "sistematic" în sensul clasic al termenului, pentru că el scrie în funcție de necesitatea momentului. Le revine altora misiunea de a aduna și a sistematiza multiplele sale scrieri. Ocazionalitatea scrierii nu cedează în fața nici unei superficialități, pentru că el încadrează mereu problema în dezbaterea teologică, folosindu-se de numeroase studii, și aprofundează tema în mod original.

Una din cele mai semnificative cărți din secolul al XX-lea teologic a fost "Introducere la creștinism", publicată de Joseph Ratzinger în anul 1968. Aici autorul schița situația de dificultate care s-a creat lent în jurul cunoașterii umane: ce anume este adevărul? În ce anume se poate crede? Gândirea antică învățase că adevărul este entitatea, adică ființa însăși este adevărată deci cognoscibilă, deoarece a făcut-o însuși Dumnezeu; Giambattista Vico (1688-1744) introduce o noutate: este cognoscibil ca adevărat numai ceea ce noi am făcut. Se pun bazele pentru mentalitatea științifică, care obligă spiritul uman să reflecteze numai asupra faptului împlinit. Dar nu se termină aici, în secolul al XIX-lea, grație marilor descoperiri științifice, se înțelege că nu există limite pentru ceea ce se poate face! Se ajunge la supremația lui "de făcut" asupra lui "deja făcut".

Toate acestea au repercusiuni asupra credinței, care trăiește o logică diferită și are conținuturi spirituale. "Credința - explica tânărul Ratzinger - nu este preorânduită pentru domeniul a ceea ce este făcut și a ceea ce poate fi făcut, ci pentru domeniul deciziilor fundamentale, de care omul trebuie să-și asume responsabilitatea în mod precis și specificat". Așadar, ce este credința? "Este forma, care nu poate fi redusă la știință și incomensurabilă față de parametrii săi, asumată de poziția omului în ansamblul realității; este interpretarea fără de care întregul om ar rămâne atârnat în aer; este atitudinea care precede calculul și acțiunea omului, fără de care el în definitiv n-ar putea nici să calculeze nici să acționeze. De fapt, omul nu trăiește numai cu pâinea a ceea ce poate fi făcut, ci trăiește în schimb ca om, și, tocmai în configurația cea mai tipică a omenității sale, trăiește din cuvânt, din iubire, din simț al realității".

Teologia, acel mic câine alb curajos, îl salvează astăzi pe om ca să nu fie absorbit de acel "a face"; nu-l discreditează, ci îl așează în dimensiunea corectă, aceea a lui Dumnezeu.

(După agenția SIR, 18 aprilie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat