Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Duminica Tomei și a Divinei Îndurări

Salutul, Cristos a înviat, salut pe care ni-l adresăm unul altuia în tot Timpul Pascal, nu este un salut inventat de oameni, dar este salutul cu care însuși Cristos ne-a salutat în ziua învierii sale: "Am înviat și sunt mereu cu tine!" (cf. Ant. intrare din ziua învierii, Ps 138,18); este salutul pe care ni l-au adus îngerii cerului la mormântul gol al lui Isus; este salutul femeilor sfinte către apostoli și către lumea întreagă; este salutul rostit de soldații puși de pază la mormânt către mai marii lor; este salutul rostit de apostoli în predicile lor către evrei și păgâni; este salutul rostit de către toți creștinii cei buni din toate timpurile și locurile; este un salutul care a făcut și face mereu minuni.

Evanghelia de astăzi se deschide cu aceste cuvinte: "Era după moartea lui Isus, în seara primei zile a săptămânii. De frica iudeilor, ucenicii încuiaseră ușile casei în care se aflau. Isus a venit, a stat în mijlocul lor și le-a zis: "Pacea să fie cu voi!" (In 20,19)

Mi-amintesc de o poezie a lui Dimitrie Bolintineanu (1819-1872), Muma lui Ștefan cel Mare, în care autorul ne spune așa: "Ștefan se întoarce și din cornu-i sună / Oastea lui zdrobită de prin văi adună. / Lupta iar începe... / Dușmanii zdrobiți / Cad ca niște spice, / De securi loviți". Parafrazând această frumoasă poezie, putem spune astăzi că Isus înviat se întoarce și sună adunarea, sună regruparea, sună ridicarea și reabilitarea tuturor ucenicilor prăbușiți sufletește după patima, moartea și îngroparea sa. El voiește ca toți cei care sunt ai lui, să devină o mulțime de credincioși ce au o singură inimă și un singur suflet, în jurul Lui. (cf Fap 4,32) Iar adevărul acestui fapt se vede clar din zilele Învierii și până în zilele noastre.

Pentru că Isus dorește ridicarea și reabilitarea fiecărui căzut și prăbușit în păcat, în duminica aceasta, numită și a ridicării lui Toma, Biserica celebrează și Divina Îndurare a lui Dumnezeu, care dorește, ca prin puterea lui Isus înviat, să ridice și să înalțe orice suflet prăbușit.

Dacă multor ucenici fericiți, de atunci și din toate timpurile, le-au fost suficiente argumentele Scripturii și ale prezicerilor lui Isus, pentru a crede în învierea lui, și cu toate că pe aceștia Isus i-a numit fericiți (cf In 20,29), altora aceste argumente nu le ajung pentru a crede învierea, și au așteptat și altele.

Dacă multor ucenici, de atunci și din toate timpurile, le-a fost suficient pentru a crede, argumentul mormântului gol și al ștergarului împăturit frumos și așezat în ordine, de "fiul lemnarului" (cf. Mt 13,55) pe mormântul său, deși pentru concepția timpului era ceva suficient, multora însă le-a ajuns nici acest argument forte și au voit și altele.

Și să mă explic în legătură cu ștergarul împăturit frumos și pus undeva deoparte. Pe vremea Mântuitorului Isus, când un "tâmplar" își termina o lucrare, era obiceiul ca mai întâi să se spele pe mâini și să se șteargă cu un ștergar din pânză, și apoi să-l împăturească frumos și să-l așeze deasupra obiectului făcut. Acel ștergar împăturit frumos era marca lucrului său. Oricine inspecta acel lucru făcut de tâmplar, știa că este lucrul lui și că este terminat. În duminica Paștelui, mulți ucenici, între care și Ioan, venind la mormântul gol și văzând ștergarul care fusese pe capul lui Isus, făcut sul și împăturit frumos și pus undeva deoparte, au crezut în învierea lui Isus, care, conform obiceiului timpului, demonstra clar că "tâmplarul" Isus, a înviat și și-a terminat cu bine lucrarea sa, care a fost mântuirea lumii. (cf. In 20,6-8)

Prima persoană căreia nu i-au fost suficiente nici argumentele Scripturii și nici ale prezicerilor lui Isus dinainte de moarte, nici argumentele mormântului gol și a ștergarului de pe capul lui împăturit și pus undeva deoparte, și care a avut nevoie de un argument suplimentar, arătarea lui Isus Înviat, care să-i spună personal: "Am înviat și sunt mereu cu tine!", a fost Maria Magdalena, care era poate cea prăbușită sufletește dintre toți ucenicii Lui. Special pentru ea, Isus apare în ziua învierii și îi vorbește. Iar apoi astfel ridicată, o trimite misionară la ceilalți apostoli și în lumea întreagă. (cf. In 20,17) Biografii ei spun că ar fi ajuns misionară până în Franța de astăzi, pe care împreună cu alți ucenici a cucerit-o pentru Cristos. De aceea, Franța este numită astăzi: "Prima fiică a Bisericii."

Evanghelia de astăzi ne vorbește despre Toma geamănul, un alt prăbușit sufletește, căruia nici lui nu i-a fost suficient nici unul dintre argumentele învierii: nici ale Scripturii, nici ale prezicerilor lui Isus, nici cele ale mormântului gol, nici cele ale ștergarului împăturit frumos și pus undeva deoparte, nici cele ale salutului de "Cristos a înviat!", nici ale cuvintelor lămuritoare ale martorilor. El a voit ceva mai mult, a voit ca Isus înviat să-i apară personal numai lui, să-l vadă cu ochii lui, și să-i pipăie rănile cu mâinile sale.

În Odiseea grecului Homer (850 î.C.), se povestește că, atunci când eroul Ulise se întorcea victorios acasă, la familie, din războiul troian, s-a deghizat, astfel că nimeni din familia sa nu l-a recunoscut. Numai doica lui din copilăriei, a reușit să-i observe cicatricea pe care Ulise o avea de mic copil. Atunci, ea l-a recunoscut și a strigat: " E Ulise!" Apoi toată casa s-a umplut de bucuria întoarcerii lui.

Astăzi, apostolul Toma este chemat de Isus, ca să-i vadă și să-i atinge cicatricele rănilor sale, așa cum dorise (cf. In 20,25). Confruntându-se cu adevărul, Toma va proclama pentru toate generațiile care vor urma că, Isus a înviat, și că a devenit pentru orice om de bună credință: "Domnul meu și Dumnezeul meu!" (In 20,28) Cu această ridicare și întărire primită de la Isus, Toma merge misionar în toată lumea și apoi moare martir în India.

Un alt suflet prăbușit ridicat de Isus după Înviere, este și apostolul Petru, cel care poate fi numit pe drept cuvânt frate de faptă cu Iuda. Căci asemenea lui Iuda, a mințit, s-a jurat, s-a lepădat și s-a compromis total. Nici lui nu i-au fost suficiente nici unul din argumentele de mai sus. Și atunci când i se părea că totul este pierdut pentru el, tocmai atunci i se arată Isus înviat și-i oferă ceea ce noi numim: a doua șansă, sau o nouă șansă.

Când Mântuitorul pronunță cuvintele: "Mă întâlnesc cu voi în Galileea, spuneți ucenicilor și lui Petru" (Mc 16,7); când pe malul Lacului Galileei, Isus l-a întâlnit și i-a acordat încă o șansă, prin acel: "Paște mielușeii mei!" (In 21,15); tocmai atunci greșeala i-a fost iertată și uitată. Din acel moment viața lui Petru reîncepe cu un nou avânt, avânt care nu se va mai stinge niciodată. Petru a purtat bucuria învierii și a celei de-a doua șanse până la Roma, unde a fost ucis. De ce a făcut asta? Din recunoștință, că nu găsești în fiecare zi pe Cineva să-ți acorde o a doua șansă, și cu atât mai puțin pe unul care să-ți acorde zilnic câte o nouă șansă.

Apoi, să nu-l uităm pe Iacov, care a devenit mai târziu unul din cârmuitorii bisericii din Ierusalim. El era "unul din frații Domnului" despre care Biblia ne se spune că "nici frații Lui nu credeau în El" (In 7,5). În primul capitol al Faptelor Apostolilor Luca încheie lista ucenicilor adunați în odaia de sus cu cuvintele: "Împreună cu frații Lui". (cf. Fap 1,14) Este evident, că Iacov, credea acuma și el. Cum s-a produs schimbarea? Ce l-a convins? Poate că răspunsul se găsește în întâia epistolă a lui Paul către Corinteni: "În urmă, (Isus, după ce a înviat) s-a arătat lui Iacov" (1Cor 15,7).

Tot după înviere Isus i se arată unui alt prăbușit sufletește, Saul, dar prăbușirea acestuia a fost din ură față de numele lui. Pe acesta, pentru a-l putea ridica, Isus înviat îl trântește mai întâi la pământ și îl orbește, pentru ca mai apoi să-l poată ridica la credința sănătoasă, să facă din el un vas ales pentru misiune apostolică (cf. Fap 9,15) și un suflet deschis pentru suferință împreună cu El (cf. Fap 9,16).

Duminica viitoare vom vedea pe alți doi ucenici, cei care și-au strâns lucrurile și au pornit spre casa lor din Emaus. Nici lor nu le-au fost suficiente, nici argumentele Scripturii, nici mormântul gol, nici ștergarul frumos împăturit, nici salutul de Cristos a înviat, nici argumentele martorilor, nici nimic altceva. Ei, ca și mulți alții, voiau ceva mai mult. Și vom vedea duminica viitoare cum Isus merge după ei și împreună cu ei pe drumul de la Emaus, pentru ca să-i ridice, să-i întărească și să-i transforme în misionari curajoși. Și reușește. (cf. Lc 24,36-49)

Dacă învierea și arătările lui Isus înviat, au schimbat durerea Mariei Magdalena în bucurie, îndoiala lui Toma în mărturisire tare, frica lui Petru în curaj, îndoiala lui Iacob în credință, înverșunarea lui Paul în dăruire totală,... atunci învierea și arătările lui Isus, sunt și pentru schimbarea și ridicarea noastră, în credință și bucurie, cei prăbușiți și neputincioși de astăzi.

Sunt pentru unul fiecare dintre noi și ca un îndemn părintesc din partea lui Isus: "Nu fi necredincios, dar credincios." (In 20,27)

Iar pentru a ne ajuta, pentru a ne scoate din prăbușirile necredinței și ale necazurile noastre, chiar din ziua învierii sale, Isus a schimbat pentru noi și pentru a noastră mântuire, sabatul cu duminică, jertfele de la templu cu jertfa Liturghiei și a făcut ca din Iudaism să se nască Biserica creștină.

Încă din ziua învierii sale, Isus a făcut din ziua de duminică, ziua în care el va suna adunarea prăbușiților din toate generațiile care vor urma. Din prima zi a învierii sale, Isus va suna adunarea noastră în bisericile noastre, la întâlnirea noastră specială cu El, prin celebrarea sfintei Liturghii și prin primirea sfintei Împărtășanii, pentru a ne vorbi, pentru a ne arăta rănile sale glorioase, pentru a ne îmbrățișa, pentru a ne ierta, pentru a ne hrăni sufletește, pentru a ne ridica, pentru a ne acorda, iar și iar, o nouă șansă, pentru a ne conduce la învierea fericită.

Mulțumim, Doamne, pentru divina ta iubire și îndurare față de noi! Cristos a înviat!

Pr. Ioan Lungu
 


lecturi: 29.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat