Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție pentru ziua de luni după sfintele Paști

Nu orice alergare și vorbire sunt bune

Evanghelia și prima lectură de astăzi ne vorbesc de spre: alergare și vorbire. Astfel: femeile care au venit la mormântul lui Isus, au alergat la apostoli și le-au vorbit despre Isus (cf. Mt 28,8); apostolii care au auzit vestirea femeilor și apoi l-au întâlnit înviat, au alergat în mijlocul oamenilor și au vorbit despre Isus (cf. Fap 2,14-32); Soldații au fost puși de pază la mormânt, când au l-au văzut Învierea lui Isus, au alergat în cetate și au vorbit despre înviere (cf. Mt 28,11); numai arhiereii și bătrânii, după ce au auzit despre Învierea lui Isus, au alergat și au vorbit și ei, dar pentru a cumpăra conștiința soldaților, ca și pe cea a lui Iuda (cf. Lc 22,5), au alergat să țină sfat, să dea bani soldaților, să le cumpere tăcerea și să lanseze o mare minciună, cum că Isus ar fi fost furat și că nu ar fi înviat, spre paguba sufletească a multor iudei și oameni (cf. Mt 28,13).

Din Liturgia Cuvântului de astăzi scoatem învățătura că nu orice alergare și vorbire a omului este bună.

Noi înșine știm și vedem că toți oamenii din lume, aleargă și vorbesc. Dar nu orice alergare și vorbire a oamenilor este de la Dumnezeu. Dar nu toți oamenii aleargă și nu vorbesc, ca femeile sfinte și ca apostolii, despre "lucrurile minunate ale lui Dumnezeu" (Fap 2,11). De aceea alergarea și vorbirea multor oameni nu au ca rezultat final pacea și fericirea cea adevărată, aduse de Isus Cristos. Iar din această cauză mulți oameni se obosesc și trăiesc în zadar.

La această alergare și vorbire bună, care au ca țintă, pacea și bucuria ce vin de la Dumnezeu, ne-au angajat la nașterea noastră, părinții și nașii noștri, care au vorbit în numele nostru lui Dumnezeu. Apoi la această alergare și vorbire bună, ne-am angajat noi înșine, văzând marea iubirea a lui Dumnezeu pentru noi (cf. In 3,16), făcând-o prin reînnoirea făgăduințelor de la Botez și primirea sacramentelor de inițiere. Astfel că la vremea copilăriei, multora dintre oameni le-a venit chiar ideea și dorința de a se face preoți sau măicuțe.

Dar crescând și venind în contact cu lumea înșelătoare și mai ales cu ocaziile de păcat, cu bunurile și plăcerile înșelătoare, induse de diavol, am uitat prea repede de ținta spre care am pornit și despre obiectivul alergării și vorbirii la care ne-am angajat.

Grecii antici au avut o campioană olimpică la alergări, pe Atalanta, care era vestită pentru iuțeala picioarelor sale și pentru victoriile sale răsunătoare de la toate întrecerile la care a participat. Așadar, fiind fecioară, a făgăduit să se căsătorească cu acela care o va întrece în alergare. Mulți nobili au încercat fără să reușească. Ea îi ajungea întotdeauna din urmă pe toți concurenții ei, după ce mai întâi le acorda un considerabil avans. Unul singur a izbutit să o întreacă și să o ia de soție, un infirm, un desfigurat și un rău, care apoi a chinuit-o toată viața, Milanion, zis și Ippomene, căruia Zeița Afrodita, un simbol al păcatului urât, i-a dăruit niște mere de aur din Grădina Hesperidelor. În timpul cursei, acesta a lăsat să-i cadă merele una câte una. Atalanta, neputându-și stăpâni pofta de aur, s-a oprit să culeagă merele de aur și, în felul acesta a pierdut din timp și teren și a fost învinsă de acest olog rău și desfigurat, lângă care a trebuit să-și ducă zilele. A pornit în cucerirea unei victorii și a fericirii, dar alergând după altceva, a pierdut totul.

Și noi am pornit pe calea cea bună a mântuirii și a vestirii lui Cristos, a vestirii lucrurilor minunate ale lui Dumnezeu, dar ologul, răul și desfiguratul iadului, satana, a venit și ne-a presară pe cale amăgirile lui, bunurile și plăcerile trecătoare, grijile și ocupațiile păguboase. Iar noi, uitând de cursa contra cronometru a fericirii cerului în care ne-am angajat, ne oprim pentru a le culege și pentru a ne împovăra și astfel pierdem cursa și odată cu ea fericirea veșnică. De aceea Sfântul Paul ne spune: "Nu știți voi că cei care aleargă pe stadion, toți aleargă, însă numai unul primește premiul? Alergați în așa fel ca să-l câștigați" (1Cor 9,24).

Viața omului este o alergare și o vorbire continuă. Alergăm în stânga și în dreapta, vorbim verzi și uscate zi de zi. Alergăm după ceva care credem noi că de aduce fericirea, dar alergând pe un drum greșit, găsim numai durere și necaz. Alergăm printre străini după o bucățică de pâine mai albă, dar o găsim amară. Alergăm după mai mult confort, dar găsim durere și boală. Alergăm după aprecierea altora, după un nume între oameni, după putere, dar găsim tocmai contrariul. Și toate acestea până într-o zi când totul se încheie pe acest pământ și abia atunci ne trezim și ne pare rău că am alergat într-o direcție greșită. Binele și fericirea sperată nu le-am găsit, iar regretul a rămas. Să nu uităm că Isus însuși a atenționat-o serios pe Marta, atunci când se preocupa prea mult de cele materiale și neglija cele veșnice. În schimb a lăudat-o pe Maria, care lăsând cele materiale, stătea și asculta cuvântul (cf. Lc 10,41-42).

Ne-am abătut de la calea propusă pentru că am văzut că și alții au făcut la fel. Am vorbit cele rele și nu cele bune și frumoase, pentru că am văzut că și alții au făcut la fel. Dar noi nu trebuie să privim și să-i urmăm pe cei răi, ci pe apostolii și aleșii Domnului, care, așa cum am văzut astăzi la sfintele lecturi, au alergat numai după Isus și împărăția cerurilor și au vorbit numai despre cum să rămână în Isus și să intre în împărăția cerurilor.

Un exemplu din Pateric: Un frate mai tânăr l-a întrebat pe unul mai bătrân ce trebuie să facă atunci când vede că un călugăr lasă mănăstirea și merge să-și caute fericirea în lume? Atunci bătrânul i-a răspuns că trebuie să ia aminte la câinii care vânează iepuri; precum acolo câinele vânător, văzând un iepure, aleargă fără oprire până ce îl prinde, la fel să facă și călugărul și creștinul bun cu țelul vieții. Cât despre ceilalți câini, care nu sunt vânători, care sunt imaginea călugărilor și creștinilor fără ideal, aceștia aleargă numai pentru că văd pe alții că aleargă, dar fără să știe după ce aleargă; iar când câinele vânător a dispărut din ochii lor, se opresc și se întorc la cuștile lor. Călugărul și creștinul bun, asemenea câinelui vânător, nu caută la cei care s-au oprit și s-au întors înapoi la cuștile lor, nici nu se sperie de prăpăstii și de mărăcini, ci aleargă până ce își atinge ținta, Isus și împărăția sa. Chiar dacă toți s-ar opri și s-ar întoarce înapoi, chiar dacă toate necazurile și crucile ar apăsa pe umerii săi, creștinul bun își continuă drumul spre țintă.

Și încă o învățătură din lecturile sfinte de astăzi: sărbătoarea iudaică de la Rusalii strângea la Ierusalim, an de an, o mulțime considerabilă de israeliți risipiți printre națiuni. Și această afluență de lume a fost pentru apostoli ocazia celei dintâi mari reuniuni de evanghelizare. Însă ce uimire pentru această mulțime! Fiecare îi auzea pe apostoli, în propria lui limbă, vorbind despre "lucrurile minunate ale lui Dumnezeu" Și cei care le vorbeau erau niște "galileeni" fără carte (cf. Fap 4.13).

Asemenea lor, nici pentru noi nu este necesar să facem parte dintr-o elită specială, nici să fi făcut studii deosebite, pentru a deveni lucrător în lume, lucrător în ogorul Domnului. Dragostea și supunerea față de Isus sunt suficiente pentru ca și noi să devenim apostoli. Altfel am alergat și am vorbit în zadar.

Cuvântul Domnului de astăzi ne întreabă după ce alergăm și despre ce vorbim în familii și în societatea oamenilor în care trăim și lucrăm, în viața de fiecare zi.

Oare ne-am gândit vreodată că alergarea și preocuparea noastră necontrolată după lucrurile și plăcerile acestei lumi, că alergarea noastră prin locuri dubioase și de păcat, iar apoi vorbirea noastră indecentă, sau numai pur pământească, sau numai zadarnică (cf. Mt 12,36), constituie:

1. o abandonarea scandaloasă a căii mântuirii pe care ne-au angajat părinții, nașii și preoții la Botezul nostru și pe care apoi ne-am angajat personal prin primirea celorlalte taine?

2. o mărturie mincinoasă în fața celor dragi și în fața lumii în care trăim, căci că prin ele prezentăm lumii o imagine falsă despre Cristos și despre speranțele creștine?; pentru că devenim o piatră de poticnire și o pricină de cădere pentru cei în mijlocul cărora trăim?; pentru că ne arătăm la fel de răi, sau chiar mult mai răi decât arhiereii și bătrânii poporului, despre care vorbește evanghelia de astăzi?

Să învățăm și să punem bine în practică toate aceste învățături ale lecturilor de astăzi, spre folosul nostru și al întregii comunități umane în mijlocul căreia trăim. Cristos a înviat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat