Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Omilia papei la veghea pascală (2012)

Iubiți frați și surori,

Paștele este sărbătoarea noii creații. Isus a înviat și nu mai moare. A deschis poarta spre o viață nouă care nu mai știe nici de boală, nici de moarte. L-a asumat pe om în Dumnezeu însuși. "Carnea și sângele nu pot moșteni împărăția lui Dumnezeu", a spus Paul în Prima Scrisoare către Corinteni (15,50). Scriitorul ecleziastic Tertulian, în secolul al III-lea, cu referință la învierea lui Cristos și la învierea noastră avea curajul să scrie: "Aveți încredere, carne și sânge, grație lui Cristos ați obținut un loc în cer și în împărăția lui Dumnezeu" (CCL II 994). S-a deschis o nouă dimensiune pentru om. Creația a devenit mai mare și mai vastă. Paștele este ziua unei noi creații, dar tocmai pentru aceasta Biserica începe în această zi liturgia cu vechea creație, pentru ca să învățăm să o înțelegem bine pe cea nouă. De aceea, la începutul Liturgiei Cuvântului în Veghea pascală este relatarea creației lumii. În raport cu aceasta, două lucruri sunt deosebit de importante în contextul liturgiei din această zi. În primul rând, creația este prezentată ca o totalitate din care face parte fenomenul timpului. Cele șapte zile sunt o imagine a unei totalități care se dezvoltă în timp. Sunt orânduite în vederea zilei a șaptea, ziua libertății tuturor creaturilor pentru Dumnezeu și a unora pentru celelalte. Deci creația este orientată spre comuniunea dintre Dumnezeu și creatură; ea există pentru ca să fie un spațiu de răspuns la marea glorie a lui Dumnezeu, o întâlnire de iubire și de libertate. În al doilea rând, din relatarea creației Biserica, în Veghea pascală, ascultă mai ales prima frază: "Dumnezeu a spus: "Să fie lumină!"" (Gen 1,3). Relatarea creației, în mod simbolic, începe cu crearea luminii. Soarele și luna sunt create numai în ziua a patra. Relatarea creației le numește izvoare de lumină pe care Dumnezeu le-a pus pe firmamentul cerului. Cu asta le ia lor în mod conștient caracterul divin pe care marile religii le atribuiseră lor. Nu, nu sunt deloc dumnezei. Sunt corpuri luminoase, create de unicul Dumnezeu. Însă sunt precedate de lumină, prin care gloria lui Dumnezeu se reflectă în natura ființei care este creată.

Ce vrea să spună cu asta relatarea creației? Lumina face posibilă viața. Face posibilă întâlnirea. Face posibilă comunicarea. Face posibilă cunoașterea, accesul la realitate, la adevăr. Și făcând posibilă cunoașterea, face posibilă libertatea și progresul. Răul se ascunde. De aceea lumina este și expresie a binelui care este luminozitate și creează luminozitate. Este ziua în care putem acționa. Faptul că Dumnezeu a creat lumina înseamnă că Dumnezeu a creat lumea ca spațiu de cunoaștere și de adevăr, spațiu de întâlnire și de libertate, spațiu al binelui și al iubirii. Materia primă a lumii este bună, ființa însăți este bună. Și răul nu provine de la ființa care este creată de Dumnezeu, ci există în virtutea negării. Este acel "nu".

La Paști, în dimineața primei zile a săptămânii, Dumnezeu a spus din nou: "Să fie lumină!". Mai înainte veniseră noaptea de pe Muntele Măslinilor, eclipsa solară a pătimirii și morții lui Isus, noaptea mormântului. Dar acum este din nou prima zi - creația reîncepe complet nouă. "Să fie lumină!", spune Dumnezeu, "și a fost lumină". Isus învie din mormânt. Viața este mai puternică decât moartea. Binele este mai puternic decât răul. Iubirea este mai puternică decât ura. Adevărul este mai puternic decât minciuna. Întunericul din zilele trecute este risipit în momentul în care Isus învie din mormânt și devine, El însuși, lumină curată a lui Dumnezeu. Însă acest lucru nu se referă numai la El și nu se referă numai la întunericul din acele zile. Cu învierea lui Isus, însăși lumina este creată din nou. El ne atrage pe toți în urma sa în noua viață a învierii și învinge orice formă de întuneric. El este noua zi a lui Dumnezeu, care este valabilă pentru noi toți.

Dar cum se poate întâmpla asta? Cum pot ajunge la noi toate acestea așa încât să nu rămână numai cuvânt, ci să devină o realitate în care suntem implicați? Prin Sacramentul botezului și mărturisirea credinței, Domnul a construit o punte spre noi, pe care vine la noi noua zi. La Botez, Domnul îi spune celui care-l primește: Fiat lux - să fie lumină. Noua zi, ziua vieții indestructibile vine și la noi. Cristos te ia de mână. De acum înainte vei fi susținut de El și astfel vei intra în lumină, în viața adevărată. Pentru aceasta, Biserica antică a numit Botezul "photismos" - iluminare.

De ce? Întunericul într-adevăr amenințător pentru om este faptul că el, cu adevărat, este capabil să vadă și să investigheze lucrurile tangibile, materiale, dar nu vede încotro merge lumea și de unde vine. Încotro merge însăși viața noastră. Ce este binele și ce este răul. Întunericul despre Dumnezeu și întunericul despre valori sunt adevărata amenințare pentru existența noastră și pentru lume în general. Dacă Dumnezeu și valorile, diferența dintre bine și rău rămân în întuneric, atunci toate celelalte iluminări, care ne dau o putere așa de incredibilă, nu sunt numai progrese, ci în același timp sunt și amenințări care ne pun în pericol pe noi și lumea. Astăzi putem ilumina orașele noastre în mod așa de strălucitor încât stelele cerului nu mai sunt vizibile. Oare nu este aceasta o imagine a problemei faptul că suntem iluminați? În lucrurile materiale știm și putem în mod incredibil atât de mult, dar ceea ce merge dincolo de asta, Dumnezeu și binele, nu mai reușim să găsim. Pentru aceasta este credința care ne arată lumina lui Dumnezeu, adevărata iluminare, ea este o erupție a luminii lui Dumnezeu în lumea noastră, o deschidere a ochilor noștri pentru lumina adevărată.

Dragi prieteni, aș vrea să adaug, în sfârșit, încă un gând despre lumină și despre iluminare. În Veghea pascală, noaptea noii creații, Biserica prezintă misterul luminii cu un simbol cu totul deosebit și foarte umil: cu lumânarea pascală. Aceasta este o lumină care trăiește în virtutea sacrificiului. Lumânarea iluminează consumându-se pe ea însăși. Dă lumină dăruindu-se pe ea însăși. Astfel reprezintă în mod minunat misterul pascal al lui Cristos care se dăruiește pe sine însuși și astfel dăruiește marea lumină. Ca al doilea lucru putem reflecta asupra faptului că lumina lumânării este foc. Focul este forță care plăsmuiește lumea, putere care transformă. Și focul dăruiește căldură. Și aici devine din nou vizibil misterul lui Cristos. Cristos, lumina, este foc, este flacără care arde răul transformând astfel lumea și pe noi înșine. "Cine este aproape de mine este aproape de foc", sună cu cuvânt al lui Isus transmis nouă de Origene. Și acest foc este în același timp căldură, nu o lumină rece, ci o lumină în care vin în întâmpinarea noastră căldura și bunătatea lui Dumnezeu.

Marele imn Exsultet, pe care diaconul îl cântă la începutul liturgiei pascale, ne arată în mod foarte delicat încă un alt aspect. Readuce aminte că acest produs, ceara, este datorată în primul rând muncii albinelor. Astfel intră în joc întreaga creație. În ceară, creația devine purtătoare de lumină. Dar, conform gândirii Părinților, există și o aluzie implicită la Biserică. Cooperarea comunității vii a credincioșilor în Biserică este aproape ca munca albinelor. Construiește comunitatea luminii. Astfel putem vedea în ceară și o referință la noi înșine și la comuniunea noastră în comunitatea Bisericii, care există pentru ca lumina lui Cristos să poată ilumina lumea.

Să-l rugăm pe Domnul în acest ceas să ne facă să experimentăm bucuria luminii sale și să-L rugăm pentru ca noi înșine să devenim purtători ai luminii sale, pentru ca prin Biserică strălucirea feței lui Cristos să intre în lume (cf. LG 1). Amin.

Benedict al XVI-lea

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat