Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Predica din Vinerea Sfântă 2012 a pr. Raniero Cantalamessa, OFMCap.

"Am fost mort și iată că sunt viu în vecii vecilor" (Ap 1,18)

Unii Părinți ai Bisericii au cuprins într-o imagine întregul mister al răscumpărării. Imaginează-ți, spun ei, că s-a desfășurat, pe stadion, o luptă epică. Un foarte bun luptător l-a înfruntat pe crudul tiran care ținea sclavă cetatea și, cu imensă trudă și suferință, l-a învins. Tu erai în tribune, nu ai luptat, nici nu te-ai trudit nici nu ai fost rănit. Dar dacă îl admiri pe luptătorul curajos, dacă te bucuri împreună cu el pentru victoria sa, dacă împletești coroane, provoci și miști pentru el adunarea, dacă de înclini cu bucurie în fața triumfătorului, îi săruți capul și îi strângi mâna dreaptă; așadar, dacă atât de mult te bucuri pentru el, încât consideri victoria sa ca victorie a ta, eu îți spun că tu vei avea parte cu siguranță la răsplata învingătorului.

Dar este și mai mult: presupune că învingătorul nu are nici o nevoie pentru sine de premiul pe care l-a cucerit, dar dorești, mai mult decât orice lucru, să-l vezi onorat pe cel care l-a realizat și consideri ca premiu al luptei sale încoronarea prietenului, în acest caz acel om oare nu va obține coroana, chiar dacă nici nu a trudit nici nu a fost rănit? Cu siguranță că o va obține!1.

În felul acesta, spun acești Părinți, se întâmplă între Cristos și noi. "El, pe cruce, l-a învins pe vechiul adversar". "Săbiile noastre - exclamă sfântul Ioan Gură de Aur - nu sunt însângerate, nu am fost în arenă, nu am fost răniți, bătălia nici măcar n-am văzut-o, și iată că obținem victoria. Lupta a fost a lui, coroana a fost a noastră. Și pentru că și noi am învins, să intonăm imnuri de laudă Domnului"2.

Nu s-ar putea explica într-un mod mai bun sensul liturgiei pe care o celebrăm.

* * *

Dar ceea ce facem este, ea însăși, o imagine, reprezentarea unei realități din trecut, sau este realitatea însăși? Ambele lucruri! "Noi - spunea sfântul Augustin poporului - știm și credem cu credință creștină că Cristos a murit o singură dată pentru noi [...]. Știți în mod perfect că toate acestea au avut loc o singură dată și totuși solemnitatea le reînnoiește periodic [...]. Adevărul istoric și solemnitatea liturgică nu sunt în contrast între ele, ca și cum a doua este înșelătoare și numai primul corespunde adevărului. De fapt, despre acesta istoria afirmă că a avut loc, în realitate, o singură dată, solemnitatea reînnoiește adesea celebrarea sa în inimile credincioșilor"3.

Liturgia "reînnoiește" evenimentul: câte discuții, de cinci secole încoace, despre sensul acestui cuvânt, în special atunci când este aplicat jertfei crucii și Liturghiei! Paul al VI-lea a folosit un verb care ar putea netezi drumul spre o înțelegere ecumenică în privința acestei teme: verbul "a reprezenta", înțeles în sensul puternic de a re-prezenta, adică de a face prezent și activ din nou ceea ce s-a întâmplat4.

Există o diferență substanțială între reprezentarea morții lui Cristos și aceea, de exemplu, a morții lui Iulius Cezar în tragedia omonimă a lui Shakespeare. Nimeni nu asistă pe viu la aniversarea propriei morți; Cristos da, pentru că a înviat. Numai el poate să spună, așa cum face în Apocalips: "Am fost mort și iată că sunt viu în vecii vecilor" (Ap 1,18). Trebuie să fim atenți în această zi, vizitând așa-numitele "morminte" sau participând la procesiunile lui Cristos mort, să nu merităm reproșul pe care Cel Înviat l-a adresat femeilor evlavioase în dimineața Paștelui: "De ce-l căutați pe Cel Viu printre cei morți?" (Lc 24,5).

Este o afirmație îndrăzneață, dar adevărat aceea a anumitor autori ortodocși: "Anamneza, adică memorialul liturgic, face evenimentul mai adevărat decât atunci când a avut loc din punct de vedere istoric pentru prima dată". Cu alte cuvinte, mai adevărat și real pentru noi care-l retrăim "după Duh", decât a fost pentru cei care-l trăiau "după trup", înainte ca Duhul Sfânt să-i reveleze Bisericii semnificația deplină.

Noi nu celebrăm numai un aniversar, ci un mister. Tot sfântul Augustin explică diferența dintre cele două lucruri. La celebrarea "în mod de aniversar", nu se cere altceva - spune el - decât "să indicăm cu o solemnitate religioasă ziua din an în care cade amintirea evenimentului însuși"; la celebrarea în mod de mister ("in sacramento"), "nu numai că se comemorează un eveniment, ci se face asta și în așa fel încât să se înțeleagă semnificația sa și să fie primit cu sfințenie"5.

Asta schimbă totul. Nu e vorba numai de a asista la o reprezentație, ci de "a-i primi" semnificația, de a trece de la spectatori la actori. De aceea ne revine nouă să alegem ce parte vrem să reprezentăm în dramă, cine vrem să fim: dacă Petru, dacă Iuda, dacă Pilat, dacă mulțimea, dacă Simon din Cirene, dacă Ioan, dacă Maria... Nimeni nu poate să rămână neutru; a nu lua poziție înseamnă a lua o poziție foarte precisă: aceea a lui Pilat care se spală pe mâini sau a mulțimii care de departe "stătea și privea" (Lc 23,35).

Dacă întorcându-ne acasă, în această seară, cineva ne întreabă: "De unde vii?", "Unde ai fost?", să răspundem, cel puțin în inima noastră: "Pe Calvar!".

* * *

Dar toate acestea nu se întâmplă în mod automat, numai pentru că am participat la această liturgie. E vorba, spunea Augustin, de "a primi" semnificația misterului. Acest lucru are loc cu credința. Nu există muzică, acolo unde nu există o ureche care o ascultă, oricât de tare ar cânta orchestra; nu există har, acolo unde nu există o credință care să-l primească.

Într-o omilie pascală din secolul al IV-lea, episcopul rostea aceste cuvinte extraordinar de moderne și, s-ar spune, existențiale: "Pentru orice om, principiul vieții este acela, pornind de la care Cristos a fost jertfit pentru el. Dar Cristos este jertfit pentru el în momentul în care el recunoaște harul și devine conștient de viața adusă lui de acea jertfire"6.

Asta s-a întâmplat sacramental la botez, dar trebuie să se întâmple conștient mereu din nou în viață. Trebuie, înainte de a muri, să avem curajul de a face un act de curaj, aproape o lovitură de mână: să ne însușim victoria lui Cristos. Însușire necuvenită! Din păcate un lucru obișnuit în societatea în care trăim, dar cu Isus ea nu numai că nu este interzisă, ci este foarte recomandată. "Necuvenită" aici înseamnă că nu ne este datorată, că nu am meritat-o noi, ci ne este dată gratuit, prin credință.

Dar să mergem la sigur; să ascultăm un învățător al Bisericii. "Eu - scrie sfântul Bernard - ceea ce nu pot să obțin de la mine însumi, îmi însușesc (literal, uzurp!) cu încredere din coasta străpunsă a Domnului, pentru că este plin de milostivire. De aceea meritul meu este milostivirea lui Dumnezeu. Desigur nu sunt sărac în merite atât timp cât el va fi bogat în milostivire. Că dacă milostivirile Domnului sunt multe (Ps 119,156), și eu voi abunda în merite. Și ce se întâmplă cu dreptatea mea? O, Doamne, îmi voi aminti numai de dreptatea ta. De fapt, ea este și a mea, pentru că tu ești pentru mine dreptate din partea lui Dumnezeu" (cf. 1Cor 1,30)7.

Oare acest mod de a concepe sfințenia l-a făcut pe sfântul Bernard mai puțin zelos în fapte bune, mai puțin angajat în dobândirea virtuților? Oare neglija să-și mortifice trupul și să-l reducă în sclavie (cf. 1Cor 9,27), cel care, înainte de toți și mai mult decât toți, făcuse din această însușire a dreptății lui Cristos scopul vieții sale și al predicii sale (cf. Fil 3,7-9)?

La Roma, ca din păcate în orice oraș mare, există atâția oameni fără casă. Există un nume pentru ei în toate limbile: homeless, clochards, barboni: persoane umane care nu au decât câteva zdrențe pe care le poartă și câteva obiecte pe care le poartă în pungi de plastic. Să ne imaginăm că într-o zi se răspândește această voce: pe Via Condotti (cu toți știu ce reprezintă la Roma Via Condotti!) există proprietara unui boutique de lux care, dintr-un motiv necunoscut, din interes sau din generozitate, îi invită pe toți cerșetorii din Gara Termini să vină în magazinul său; îi invită să-și dea jos zdrențele mizerabile, să-și facă un duș și apoi să aleagă haina pe care o doresc dintre cele expuse și să o ia cu ei, așa, gratuit.

Toți spun în inima lor: "Asta e o glumă, nu se întâmplă niciodată!". Foarte adevărat, dar ceea ce nu se întâmplă niciodată printre oameni între ei este ceea ce se poate întâmpla în fiecare zi între oameni și Dumnezeu, pentru că, în fața Lui, acei cerșetori suntem noi! Este ceea ce se întâmplă la o spovadă bună: dai jos zdrențele tale murdare, păcatele, primești baia milostivirii și te ridici fiind "îmbrăcat cu hainele mântuirii, învelit cu mantia dreptății" (Is 61,10).

Vameșul din parabolă a urcat la templu ca să se roage; a spus pur și simplu, dar din adâncul inimii: "Dumnezeule, îndură-te de mine păcătosul!" și "a coborât la casa lui îndreptățit" (Lc 18,14), reconciliat, făcut nou, nevinovat. Același lucru, dacă avem credința sa și căința sa, se va putea spune despre noi întorcându-ne acasă după această liturgie.

* * *

Între personajele de la pătimire cu care ne putem identifica îmi dau seama că am neglijat să-l nominalizez pe unul care mai mult decât toți așteaptă ca să i se urmeze exemplul: tâlharul cel bun.

Tâlharul cel bun face o mărturisire completă a păcatelor; îi spune colegului său care-l insultă pe Isus: "Nu te temi de Dumnezeu, tu care suferi aceeași condamnare? Noi pe drept am primit ceea ce meritam pentru faptele noastre; dar el n-a făcut nici un rău" (Lc 23,40șu). Tâlharul cel bun se arată aici ca un teolog excelent. De fapt, numai Dumnezeu, dacă suferă, suferă absolut ca nevinovat; orice altă ființă care suferă trebuie să spună: "Eu sufăr pe drept", pentru că, deși nu este responsabil de acțiunea care îi este imputată, nu este niciodată complet fără vină. Numai durerea copiilor nevinovați se aseamănă cu aceea a lui Dumnezeu și pentru aceasta ea este așa de misterioasă și așa de sacră.

Câte delicte atroce rămase, în ultimele timpuri, fără vinovat, câte cazuri nerezolvate! Tâlharul cel bun lansează un apel către responsabili: faceți ca mine, ieșiți la iveală, mărturisiți păcatul vostru; veți experimenta și voi bucuria pe care am simțit-o eu atunci când am auzit cuvântul lui Isus: "Astăzi vei fi cu mine în paradis!" (Lc 23,43). Câte fapte rele mărturisite pot să confirme că așa a fost și pentru ei: că au trecut de la iad la paradis în ziua în care au avut curajul să se căiască și să mărturisească păcatul lor. Am cunoscut și eu câțiva. Paradisul promis este pacea conștiinței, posibilitatea de a se privi în oglindă sau a-i privi pe proprii copii fără să trebuiască să se disprețuiască.

Nu purtați cu voi în mormânt secretul vostru; vă veți procura o condamnare cu mult mai înfricoșătoare decât cea umană. Poporul nostru nu este nemilos cu acela care a greșit dar recunoaște răul făcut, cu sinceritate, nu numai pentru vreun calcul. Dimpotrivă! Este gata să se înduioșeze și să însoțească pe cel căit pe drumul său de răscumpărare (care în orice caz devine mai scurt). "Dumnezeu iartă multe lucruri pentru o faptă bună", spune Lucia celui Nenumit în "Logodnicii". Și mai mult, trebuie să spunem, el iartă multe lucruri pentru un act de căință. A promis în mod solemn: "De-ar fi păcatele voastre ca purpura, se vor face albe ca zăpada, și de-ar fi roșii cum este carminul, se vor face albe ca lâna" (Is 1,18).

Să reluăm acum să facem ceea ce, am auzit la început, este misiunea noastră în această zi: cu glasuri de bucurie să preamărim victoria crucii, să intonăm imnuri de laudă Domnului. "O Redemptor, sume carmen temet concinentium"8: Și tu, Răscumpărătorul nostru, primește cântarea pe care o înălțăm către tine.

Note
1 Nicola Cabasilas, Vita in Christo, I, 9 (PG 150, 517).
2 S. Ioan Gură de Aur, De coemeterio et de cruce (PG 49, 596).
3 Augustin, Sermo 220 (PL 38, 1089).
4 Cf. Paul al VI-lea, Mysterium fidei (AAS 57, 1965, pag. 753 ș.u.).
5 Augustin, Epistola 55, 1, 2 (CSEL 34, 1, pag. 170).
6 Omilie pascală din anul 387 (SCh 36, pag. 59 ș.u.).
7 S. Bernard de Clairvaux, Predici despre Cântarea Cântărilor, 61, 4-5 (PL 183, 1072).
8 Imn din Duminica Floriilor și de la Liturghia Crismei din Joia Sfântă.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat