Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Când Dumnezeu merge în iad

Teologia Triduum-ului Pascal după H.U. von Balthasar

De Robert Cheaib

- Este posibil să credem că moartea a ținut în ghearele sale Viața? Se poate vorbi despre Dumnezeu în absența lui Dumnezeu? - Este legitim să vorbim despre asta dacă mergem dincolo de ideea despre un dumnezeu care stă departe de tot ceea ce tulbură impasibilitatea sa, pentru a ne deschide la Dumnezeul revelației creștine, Dumnezeul lui eros manichon, al iubirii nebune despre care vorbește Nicholas Cabasilas, care se golește pe sine însuși în Cristos și exprimă solidaritatea sa cu aceia care trăiesc în depărtare de Dumnezeu.

Într-o lucrare din 1969, apărută pentru prima dată în autoritara dogmatică catolică "Mysterium Salutis", Hans Urs von Balthasar - "omul cel mai cult din secolul al XX-lea", așa cum l-a definit Henri de Lubac - tratează problemele spinoase legate de triduum-ul pascal care nu se rezumă, vorbind în termeni foarte preciși, numai în moartea și învierea lui Cristos, dar care include acea "tăcere" incomodă din sâmbăta sfântă. Deși au trecut câteva decenii, cartea este una clasică ce menține o mare actualitate și constituie un însoțitor optim de meditație și reflecție pentru săptămâna sfântă. De aceea, este lăudabilă inițiativa Editurii Queriniana care oferă o nouă ediție a ei pentru a însoți pașii noștri spre bucuria pascală.

Dacă o porțiune importantă din teologia lui Balthasar "este - așa cum el însuși mărturisește - o traducere a ceea ce este prezent în mod mai imediat, mai puțin «tehnic», în opera impunătoare a lui Adrienne von Speyr", Teologia celor trei zile este în mod esențial o transcriere teologică a ceea ce este învățat direct din experiențele mistice ale lui von Speyr. Conform lui Giuseppe Ruggieri, Teologia celor trei zile reprezintă "centrul producției balthasariene, opera în care sunt cuprinse motivele cele mai originale și pregnante în același timp ale teologului elvețian".

Lucrarea balthasariană, presărată de o împletire prețioasă de exegeză, teologie patristică, medievală și modernă, este o angajare fericită menită să înrădăcineze evenimentele centrale ale cristologiei în inima Treimii. Nodul central al reflecției din carte este acela de a vedea în moartea lui Cristos nu numai experiența morții (vinerea sfântă), ci pe aceea a experienței efective a morții, ca stare de solidaritate cu morții din sheol (sâmbăta sfântă).

Balthasar deschide reflecția sa constatând intenționalitatea precisă și constantă care însoțește misterul întrupării: întruparea lui Cristos este rânduită spre pătimirea sa. Deja kenoza care face posibilă întruparea este în ea însăși o "pătimire". În kenoză, Dumnezeu se arată așa de divin liber încât să se poate lega cu ascultarea servitorului. Întruparea exprimă umilința iubirii lui Dumnezeu care îl mântuiește pe om asumând natura sa, trăind viața sa și murind moartea sa. Mărturiile neotestamentare referitoare la această intenționalitate sunt abundente. Avem o urmă persistentă în gândirea lui Paul care nu vrea să știe altceva decât crucea lui Cristos (cf. 1Cor 1,12) și care nu se laudă decât în cruce (cf. Gal 6,14). Apostolul rezumă misiunea sa ca vestire a reconcilierii lui Dumnezeu cu lumea în crucea lui Cristos (2Cor 5,18). La rândul lor, evangheliile mărturisesc determinarea lui Isus de "a bea potirul" și de "a primi botezul [al doilea]" (cf. Mc 10,38).

Reflectând asupra kenozei întrupării, Balthasar argumentează că exteriorizarea lui Dumnezeu în întrupare are "posibilitatea sa ontologică în exteriorizarea veșnică a lui Dumnezeu, în dăruirea sa tripersonală". Kenoza este în inima Treimii și își are fundamentul în "altruismul" ipostazelor trinitare. Această "kenoză fundamentală" este prezentă deja în creație "pentru că Dumnezeu încă din veșnicie asumă responsabilitatea reușitei sale (ținând cont și de libertatea omului)". În acest sens, Balthasar împărtășește afirmația teologului ortodox Sergej Bulgakov care afirmă: "Crucea lui Cristos este înscrisă în creația lumii încă de la începuturile sale".

Deci crucea este "manifestarea unui mister al vieții divine însăși". Această reflecție balthasariană face să dispară vechea concepție a imutabilității lui Dumnezeu și a apatheia divine pure și reci. El invită să luăm în considerare în mod serios consecințele teologice ale faptului că în Fiul, Dumnezeu intră realmente în suferință și chiar atunci este și rămâne realmente Dumnezeu.

Teologul din Basilea ne însoțește într-un gest contemplativ - care nu este lipsit deloc de valoare teologică - și care se își sprijină capul pe inima lui Cristos în timp ce străbate evenimentele și gesturile din misterul pascal. Vinerea sfântă este marcată de conceptul fundamental de "încredințare" (tradere - paradidonai), unde Fiul este încredințat - în pasivul divin - din iubire și pentru mântuirea lumii, și Fiul se încredințează liber rămânând cu adevărat acela care acționează și care realizează paradosis, până la ultima încredințare a omului-Isus: "Tată, în mâinile tale încredințez duhul meu". Apare astfel că "încredințările" trădătorului Iuda, a iudeilor, a romanilor, a lui Pilat, a lui Irod... sunt "terțe" față de încredințarea pe care Tatăl și Fiul o efectuează.

Reflecția despre sâmbăta sfântă este aceea mai distinctivă din contribuția balthasariană. Teologul - împotriva oricărui semi-docetism - se oprește asupra realității morții lui Cristos. Moartea comportă că el, ca și noi fiii lui Adam, "nu folosește (așa cum des ne este dat să citim în cărțile de teologie timpul «scurt» al stării sale de moarte în orice gen de «activitate» în lumea de dincolo. [...] Așa cum în viață a fost solidar cu cei vii, tot așa a fost solidar în mormânt cu cei morți". Balthasar ia în serios moartea lui Cristos, acea moarte la care face aluzie prin cuvinte incontestabile Apocalipsul: "Am fost mort (nekros) și iată că sunt viu în vecii vecilor. Eu am cheile morții și ale locuinței morților" (Ap 1,18). Cu moartea sa, Cristos a făcut parte în mod serios din acei refa'im, cei "fără forță"; el a luat asupra sa experiența lui poena damni a fiilor lui Adam păcătoși, luându-le locul. Solidaritatea sa nu s-a limitat să fie de acord să moară, ci să trăiască realitatea mortului. Balthasar împinge reflecția până la consecințele extreme: dat fiind faptul că compasiunea lui Cristos față de cei păcătoși a fost infinit mai mare decât pătimirea sa fizică (Bonaventura), suferința sa "era ca aceea a osândiților... el a ajuns la pedeapsa iadului" (Niccolò Cusano). Reflecția lui Balthasar devine subtilă și traduce cu curajul său salturile misticii lui von Speyr, dar o putem rezuma cu un text din sfântul Grigore cel Mare care spune: "Cristos a coborât până în ultimele profunzimi ale mării, atunci când a coborât în iadul cel mai profund, pentru a elibera din el sufletele aleșilor săi. Înainte de răscumpărare adâncimea mării nu era o cale, ci o închisoare... dar Dumnezeu a făcut din acest abis o cale...".

Numai ajungând la adâncimea acestui abis; numai în această solidaritate în moarte, Cristos, "al doilea Adam" devine "duh dătător de viață" (1Cor 15,45). Figura sa desfigurată este deja revelare anticipată a gloriei și a domniei Tatălui. În kenoza până la moartea pe cruce, Cristos reia triumfător drumul spre Tatăl purtând din abisuri pe orice om, pentru că de acum nu există un abis în care un om să poată cădea fără să-l găsească deja pe Cristos care a coborât - ascultător - înainte de el pentru a-l lua.

(După Zenit, 4 aprilie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat