Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Joia Mare

Astăzi pentru noi, creștinii, este Joia Mare, pentru că mari și sfinte sunt misterele pe care le celebrăm și la care suntem chemați să participăm.

Astăzi, Isus, înainte de a muri, a învia și a se înălța pentru noi la dreapta Tatălui, iubindu-ne până la sfârșit (cf. In 13,1), după ce ne-a slujit în toate modurile, de la spălarea picioarelor (cf. In 13,5) și până la moartea mântuitoare de pe cruce, a voit să rămână cu noi până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20), întemeind două din cele șapte sacramente ale Bisericii: sfânta Preoție și sfânta Euharistie.

Prin întemeierea sacramentului Preoției, Isus își prelungește prezența sa fizică în mijlocul nostru, până la sfârșitul lumii. Iar prin întemeierea sfintei Euharistii, Isus își continuă acțiunile sale mântuitoare în mijlocul nostru, spre vindecare și sfințire, tot până la sfârșitul lumii.

Astfel la Cina cea de Taină, a întemeiat mai întâi sacramentul Preoției, pentru ca prin slujitorii săi să rămână în mijlocul nostru, până când va reveni în slavă. În momentul Cinei de Taină, Isus a transmis apostolilor și urmașilor lor, puterea de a celebra sfintele tainele. Iar ei au înțeles că vor lucra și acționa, spre binele poporului lui Dumnezeu, numai "In persona Christi" și "in nomine Christi". De aceea preotul este numit: "Alter Christus" - un alt Cristos.

De aceea sfântul Augustin (354-430) spune: "Când un preot botează, Cristos este cel care botează" (cf. Sfântul Augustin de Hippona, Comentariu la Evanghelia după sfântul Ioan, 6, 1, 7; PL 35, 1428.). Continuând, am putea spune: "Când un preot dezleagă păcate, Cristos este cel care dezleagă păcate; când un preot celebrează Euharistia, Isus este acela care celebrează Euharistia; când un preot binecuvântează, Cristos este cel care binecuvântează" etc.

Biblia ne spune: "Orice mare preot este un om luat dintre oameni, este un om chemat de Dumnezeu ca și Aron, și pus printre oameni în relațiile cu Dumnezeu, ca să ofere daruri și sacrificii pentru păcate" (cf. Evr 5,1-2).

Așadar, preoții sunt oameni care nu și-au luat singuri demnitatea, puterea și harul pe care le au, ci le-au primit de la Isus, care i-a chemat și i-a rânduit pentru a continua lucrarea sa în lume: "Nu voi m-ați ales pe mine, ci eu v-am ales pe voi și v-am constituit ca să mergeți și să aduceți roade, iar roadele voastre să rămână, pentru ca orice îl veți ruga pe Tatăl în numele meu să vă dea" (In 15,16). De aceea Isus zice: "Cine vă primește pe voi, pe mine mă primește, iar cine mă primește pe mine, îl primește pe acela care m-a trimis" (cf. Mt 10,40). Și iarăși: "Cine vă ascultă pe voi pe mine mă ascultă. Cine vă disprețuiește pe voi pe mine mă disprețuiește, iar cine mă disprețuiește pe mine îl disprețuiește pe cel care m-a trimis" (cf. Lc 10,16).

De aceea Ioan Maria Vianney (1786-1859) spunea: "Dacă m-aș întâlni cu un preot și un înger, l-aș saluta mai întâi pe preot și apoi l-aș saluta pe înger. Căci îngerul e prietenul lui Dumnezeu; dar preotul este cel care-i ține locul... De aceea atunci când vezi un preot, ar trebui să spui: «Iată-l pe acela care m-a făcut copil al lui Dumnezeu și mi-a deschis Cerul prin Sfântul Botez; cel care m-a curățat după ce am păcătuit; cel care-mi hrănește sufletul»... Iar atunci când vezi turnul unei biserici, ar trebui să spui: «În locul acela este Trupul și Sângele Domnului nostru, fiindcă acolo este un preot care celebrează sfânta Liturghie»".

Sfânta Tereza de Avila (1515-1582) săruta pământul pe unde trecea un preot. Sfânta Tereza a Pruncului Isus (1873-1897) nu vorbea niciodată de rău preoții, ci se ruga zilnic pentru ei, astfel: "O Isuse, primește-i pe preoți în adăpostul inimii tale ca nimeni să nu le mai poată face nici cel mai mic rău! Păstrează nepătate mâinile lor, buzele și inimile lor. Fă-i să crească în dragoste și în fidelitate față de tine! Dă-le puterea de a schimba inimile în mai bine. Binecuvântează faptele lor, apoi dă-le coroana vieții veșnice! Amin".

Să urmăm exemplul sfinților în relația noastră cu preoții lui Isus!

Dacă prin întemeierea sfintei Preoții, Isus și-a continuat prezența sa fizică între noi, prin întemeierea sfintei Euharistii, el și-a continuat și lucrarea sa divină între noi, lucrare care a culminat cu Patima și Moartea pe cruce pentru noi, și a cărei putere mântuitoare o celebrăm și o primim prin participarea la Liturghie și Împărtășanie.

Iată ce ne spune sfântul Augustin despre întemeierea sfintei Euharistii: "Dumnezeu, care este atotștiutor și înțelepciunea fără de margini, n-a putut găsi ceva mai bun pentru noi decât Euharistia; Dumnezeu, care este atotputernic, n-a putut face ceva mai bun pentru noi decât Euharistia; Dumnezeu, care este bunătatea nesfârșită, n-a putut găsi pentru noi un bine mai mare decât Euharistia".

E impresionantă imaginea pe care ne-o prezintă sfântul Toma de Aquino (1225-1274) și pe care Leonardo da Vinci (1452-1519) avea să o picteze pe pânză, prin care ne este descrisă jertfa lui Cristos care se continuă în Euharistie: de cuibul în care se aflau puii unui pelican, se apropie un șarpe. Acesta își înfige colții în trupurile lor și le suge sângele. Întoarsă la cuib mama își găsește puii aproape morți. Își dă seama de gravitatea situației și imediat își sfâșie pieptul cu ciocul. Puișorii sug din sângele ei, revin la viață, și se salvează, dar mama moare jertfindu-se pentru ei.

Ori de câte ori participăm la Liturghie și Împărtășanie, trăim si noi această realitate. Diavolul ne-a otrăvit cu veninul morții veșnice, dar Isus murind ne-a dăruit "antidotul vieții veșnice", așa cum frumos ne-a spus, sfântul Ignațiu din Antiohia (30-117).

Iată pentru ce sfântul Ioan ne spune în Evanghelia de astăzi: "Înainte de sărbătoarea Paștelui, știind Isus că îi venise ceasul să treacă din lumea aceasta la Tatăl, iubindu-i pe ai săi care erau în lume, i-a iubit până la sfârșit" (In 13,1).

Prima lectură ne arată cum evreii în fiecare an de Paști, făceau un ospăț la care mâncau un miel pe care îl sacrificau; apoi mâncau o pâine azimă cu striații și puțin arsă în foc (cf. Ex 12,15). Prin acest ospăț cu miel fript și azimă coaptă, ei celebrau iubirea și de jertfa lui Dumnezeu care îi salvase din sclavia Egiptului.

Și noi, creștinii, nu numai odată pe an, la Paște, ci în fiecare zi suntem chemați să luăm parte la ospățul euharistic, în care Cristos, Mielul nostru de Paște, este jertfit, și unde ne hrănim și noi cu Euharistia, o pâine azimă coaptă și cu striații, pentru a nu uita de marea lui iubire și de durerile lui. Isus care ne-a salvat din sclavia păcatului, a satanei și a morții veșnice pentru a nu uita că numai Trupul și Sângele lui, ne va scăpa de moarte și osândă, în ziua judecății (cf. Ex 12,13).

Apoi, pentru poporul israelit aflat în călătorie prin pustiu spre Țara Făgăduită, Moise a obținut de la Dumnezeu o pâine miraculoasă, mana coborâtă din cer. Hrănit cu această pâine, poporul a putut ajunge la capătul călătoriei sale, Țara Canaanului (cf. Ex 16, 31-35). Asta ne amintește că, numai hrănită cu Euharistia, Biserica va putea ajunge la ținta călătoriei sale pământești, Paradisul.

Pentru că evreii celebrau Paștele numai odată pe an și pentru că atunci o făceau fără a respecta prescrierile (cf. Ex 12,11-12), ei ajungeau foarte ușor să uite de marea iubire a lui Dumnezeu care i-a salvat din sclavia și moartea Egiptului, și cu mare ușurință se întorceau spre idoli.

Și astăzi mulți creștini vin tot mai rar la Liturghie și Împărtășanie, unii chiar numai odată pe an, iar alții chiar și mai rar; însă și atunci când vin, nu fac o pregătire bună, deși Dumnezeu ne cere asta în mod expres tuturor: "Fiecare să se cerceteze bine înainte de a primi Euharistia" (cf. 1Cor 11,28). De aceea ei uită prea lesne de dragostea lui Isus care a murit pentru mântuirea lor; de aceea uită prea ușor că Euharistia este izvorul și culmea tuturor harurilor, pâinea celor tari și calea bucuriei adevărate; de aceea aleargă prea ușor după tot felul de idoli.

Diavolul are grijă ca noi, creștinii, să uităm, să neglijăm și să mai găsim timp pentru toate acestea; are grijă să ne împiedice să ajungem la acest minunat izvor de haruri; are grijă să ne umple viața cu lucruri de nimic, ca astfel să nu ne mai găsi timp pentru mântuirea sufletului nostru; are grijă să ne țină cât mai departe, chiar și după ce Isus a plătit prețul răscumpărării noastre, chiar după ce Isus ne-a adus antidotul nemuririi.

De aceea, chiar Isus ne spune: "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu rămâne în mine și eu în el. Cel care mă mănâncă pe mine va trăi prin mine" (In 6,57). De aceea Biserica ne spune că Euharistia este: "Izvorul și culmea tuturor harurilor!" (cf. PO 5).

Sfântul Toma de Aquino spune: "Prin împărtășirea cu trupul și sângele lui Cristos, se aprinde în noi dragostea de Dumnezeu și de aproapele, care ne sunt cerute (cf. In 13,15), se sting patimile, răsar virtuțile, iar sufletul e copleșit cu toate harurile mântuitoare... ".

Sfântul Ioan Maria Vianney spune și el în acest sens: "Toate faptele bune ale lumii nu echivalează cu jertfa unei Liturghii, pentru că ele sunt lucrarea oamenilor, iar Liturghia este lucrarea lui Dumnezeu".

Părintele Alois Chiavarino, în cartea Cea mai mare comoară, ne spune că, prin participarea la sfânta Liturghie și la sfânta Împărtășanie, înălțăm lui Dumnezeu cea mai perfectă rugăciune de adorație, de laudă, de mulțumire, de iertare, de cerere... și primim orice har trebuincios mântuirii.

Iar sfântul Ioan Gură de Aur spune: "Sfânta Euharistie ne aprinde de un foc care îl arde pe diavol".

În timp ce diavolul caută să ne oprească și să ne împiedice a ajunge la Liturghie și Împărtășanie, Isus ne cheamă și ne amintește, nouă celor care căutam și așteptăm mântuirea lui, că trebuie să mâncăm și să bem trupul și sângele său (cf. 1Cor 11,23-26), că trebuie să fim acei fericiți care răspund chemării de a veni la ospățul Mielului (cf. Ap 19,9), că suntem datori ca prin aceste taine să vestim lumii moartea și învierea sa, până când va veni în slavă (cf. 1Cor 11,26).

Tare mult au iubit creștinii buni sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie!

Astfel:

- primii creștini "erau stăruitori în învățătura apostolilor și în comuniunea fraternă, la frângerea pâinii și la rugăciune" (Fap 2,42), cu toate că erau prigoniți de evrei;

- creștini din primele veacuri erau uciși pentru că participau la Liturghie și Împărtășanie, așa cum este exemplul creștinilor din Ailuta, Africa, care au fost uciși de împăratul Dioclețian (284-305), suținând că ei nu pot trăi fără Liturghie și Împărtășanie (cf. Boronius, Anale I, C);

- pr. Alois Chiavarino, în cartea sa Pentru ce trebuie să ne împărtășim des, spune că bunii creștinii din țările de misiuni, făceau drumuri lungi și periculoase, peste munți și văi, peste ținuturi și râuri vijelioase, numai ca să ajungă la Liturghie și Împărtășanie, fără de care nu puteau trăi";

Și tot pr. Alois Chiavarino, în aceeași carte, ne povestește că la începutul reformei protestante, un nobil englez, catolic, pentru fiecare Liturghie și Împărtășanie la care participa trebuia să plătească o amendă de 400 de galbeni. A dat toate comorile sale pământești, pentru că găsise una cu mult mai de preț (cf. Mt 13,44-46).

Din fericire pentru noi cei de astăzi, nimeni nu ne mai amendează, nimeni nu ne mai prigonește, nimeni nu ne mai ucide, nimeni nu mai trebuie să treacă prin primejdii de moarte pentru a ajunge la Liturghie și Împărtășanie. De aceea, să nu ne mai lăsăm amăgiți de diavol și lume, de bunurile și plăcerile trecătoare, și să venim cât mai des cu putință la Liturghie și Împărtășanie, izvorul și culmea tuturor harurilor trebuincioase mântuirii, și focul care îl arde pe diavol.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 62.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat