Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cum să celebrăm?
1: Semne și simboluri, cuvinte și acțiuni (CBC 1145-1155)

Rubrica de teologie liturgică îngrijită de pr. Mauro Gagliardi

De Uwe Michael Lang*

Constituția conciliară Sacrosanctum Concilium definește liturgia sacră drept "exercitare a funcției (munus) sacerdotale a lui Isus Cristos", în care "sfințirea omului este semnificată prin intermediul semnelor sensibile și realizată în mod propriu pentru fiecare din ei" (nr. 7). În viața sacramentală a Bisericii, "comoara ascunsă în ogor", despre care vorbește Isus în parabola evanghelică (Mt 13,44), este făcută perceptibilă credincioșilor prin semnele sacre. În timp ce elementele esențiale ale sacramentelor - numite formă și materie în terminologia teologiei scolastice - sunt deosebite de o uimitoare umilință și simplitate, liturgia, ca acțiune sacră, le înconjoară cu rituri și ceremonii care ilustrează și ne face să înțelegem mai bine marea realitate a misterului. Astfel are loc o traducere în elemente sensibile, deci mai accesibile cunoașterii umane, așa încât comunitatea creștină, "sacris actionibus erudita - instruită de acțiunile sacre", așa cum spune o veche rugăciune din Sacramentarul Gregorian (cf. Missale Romanum 1962, rugăciunea zilei, sâmbătă după prima duminică a Pătimirii), să fie dispusă să primească harul divin.

În faptul că celebrarea sacramentală este "împletită din semne și din simboluri" se exprimă "pedagogia divină a mântuirii" (Catehismul Bisericii Catolice [CBC], nr. 1145), deja enunțată în mod elocvent de Conciliul din Trento. Recunoscând că "natura umană este de așa natură încât este atrasă, nu cu ușurință, spre meditarea lucrurilor divine fără constatări exterioare", Biserica "folosește lumânările, tămâierile, veșmintele și multe alte elemente transmise de învățătura și de tradiția apostolică, cu care să fie scoasă în evidență maiestatea unei Jertfe așa de mari [Sfânta Liturghie], și mințile credincioșilor să fie atrase de aceste semne vizibile ale religiei și ale pietății, la contemplarea celor mai înalte lucruri, care sunt ascunse în această Jertfă" (Conciliul din Trento, Sesiunea a XXII-a, 1562, Doctrina de ss. Missae Sacrificio, c. 5, DS 1746).

În această realitate se exprimă o exigență antropologică: "Ca ființă socială, omul are nevoie de semne și de simboluri pentru a comunica cu alții prin intermediul limbajului, al gesturilor, al acțiunilor. Același lucru se întâmplă în relația sa cu Dumnezeu" (CBC, nr. 1146). Simbolurile și semnele în celebrarea liturgică aparțin acelor aspecte materiale care nu se pot neglija. Omul, creatură compusă din suflet și trup, are nevoie să folosească lucrurile materiale și în cultul divin, pentru că este obligat să ajungă la realitățile spirituale prin semnele sensibile. Exprimarea internă a sufletului, dacă este genuină, caută în același timp o manifestare corporală externă și, viceversa, viața internă este susținută de acte externe, acte liturgice.

Multe din acest semne, cum ar fi gesturile de rugăciune (brațele întinse, brațele împreunate, îngenuncherea, mersul în procesiune etc.), aparțin moștenirii comune a omenirii, așa cum dau mărturie diferitele tradiții religioase. "Liturgia Bisericii presupune, integrează și sfințește elemente ale creației și ale culturii umane conferindu-le demnitatea de semne ale harului, ale noii creații în Isus Cristos" (CBC, nr. 1149).

De importanță centrală sunt semnele Alianței, "simbolurile marilor lucrări săvârșite de Dumnezeu pentru poporul său", între care se numără "impunerea mâinilor, jertfele și mai ales paștele. În aceste semne Biserica recunoaște o prefigurare a sacramentelor Noului Legământ" (CBC, nr. 1151). Însuși Isus se folosește de aceste semne în activitatea sa pământească și le dă o nouă semnificație, mai ales în instituirea Euharistiei. Domnul Isus a luat pâine, a frânt-o și le-a dat-o apostolilor săi, săvârșind astfel un gest care corespunde unui adevăr profund și îl exprimă în mod sensibil. Semnele sacramentale, care s-au dezvoltat în Biserică sub conducerea Duhului Sfânt, continuă această operă de sfințire și, în același timp, "prefigurează și anticipă gloria cerului" (CBC, nr. 1152).

Deoarece liturgia are un limbaj propriu care se exprimă și în semne și în simboluri, înțelegerea sa nu este niciodată numai intelectuală, ci îl implică pe om în mod total, inclusiv imaginația, memoria și într-un anumit fel toate cele cinci simțuri. Oricum, nu trebuie neglijată importanța cuvântului: Cuvânt al lui Dumnezeu proclamat în celebrarea sacramentală și cuvânt de credință care îi răspunde. Deja sfântul Augustin de Hipona a scos în evidență faptul că "motivul eficient" al sacramentului, adică ceea ce face dintr-un element material semnul unei realități spirituale și anexează la acest element darul harului divin, este cuvântul de binecuvântare rostit în numele lui Cristos de slujitorul Bisericii. Așa cum scrie marele învățător al Bisericii cu privire la botez: "Ia cuvântul, și atunci ce este apa dacă nu numai apă? Se alătură cuvântul la element și devine sacrament (accedit verbum ad elementum et fit sacramentum)" (In Iohannis evangelium tractatus, 80, 3).

În sfârșit, cuvintele și acțiunile liturgice sunt inseparabile și constituie sacramentele, prin care Duhul Sfânt realizează ""minunățiile" lui Dumnezeu vestite de Cuvânt; fac prezentă și comunică lucrarea Tatălui săvârșită de Fiul preaiubit" (CBC, nr. 1155).

* Părintele Uwe Michael Lang, C.O., este oficial al Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor și consultant al Oficiului Celebrărilor Liturgice ale Sfântului Părinte

(După Zenit, 4 aprilie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat