Creștinii în Europa
Rădăcinile migratoare
Riscul de a pierde mici prezențe vii în mari orașe obosite
"Religiozitatea celor care migrează într-o societate secularizată" a fost tema întâlnirii anuale a responsabililor și lucrătorilor din pastorația migranților în marile orașe din Europa cu reprezentați veniți din Milano, Torino, Barcelona, Valencia, Freiburg, Basilea, Viena și Bruxelles. În timpul întâlnirii, care s-a ținut recent la Bruxelles, a reieșit faptul că în țările europene comunitățile de imigrați catolici poartă cu sine forme tradiționale sau noi de religiozitate populară care, uneori, capătă o dimensiune publică: procesiuni, sărbători comunitare în cinstea patronilor naționali, pelerinaje. Acest lucru este în contrast cu tendința, mai evidentă în marile orașe, spre o progresivă dispariție a religiei creștine din spațiul public și spre reducerea practicii religioase în ceea ce privește comunitățile locale.
Dublă dezrădăcinare. Cele două conferințe ale lui Philippe Weber și Arnaud Join-Lambert au permis să se ia în considerare rolul pe care aceste forme de religiozitate le au în menținerea și în creșterea credinței în emigrație și aportul pe care ele le pot aduce Bisericii locale. "Imigrații catolici care vin din alte continente sau se mută din țări din Europa de sud și de est spre zone unde procesul de secularizare este mai avansat experimentează, din punct de vedere religios, o dublă dezrădăcinare - au explicat Weber și Join-Lambert -. În primul rând ajung să trăiască credința lor într-un nou context eclezial, caracterizat de o limbă și de o mentalitate diferite". Al doilea "șoc cultural" pe care îl întâlnesc se referă la "evoluția care are loc în raportul dintre creștinism și societatea europeană. S-a terminat epoca identificării dintre societate și religia creștină care a caracterizat Europa timp de secole". În bună parte "se întrerupe linia de transmitere tradițională a credinței de la o generație la alta și care dădea naștere unui creștinism etnic primit ca moștenire și datorită căruia faptul de a fi european însemna a fi creștin. Religia devine o alegere liberă și nu lipsesc persoane care îmbrățișează cu reînnoită conștiință credința creștină". Însă, pe de altă parte, au subliniat Weber și Join-Lambert, "crește pluralismul religios sau non-apartenența la vreo religie. Cei care suferă mai mult din punct de vedere numeric și structural sunt tocmai Bisericile istorice de pe continent: cea catolică, cele protestante și ortodoxe care sunt chemate să redefinească raportul lor cu o societate globală pluralistă post-creștină și să regândească formele lor de prezență și de mărturie în teritoriu". Așadar, "migranții care vin și trăiesc deja în sine o criză de identitate chiar și religioasă, legată de experiența migratoare, se află în fața unor comunități creștine locale, care la rândul lor sunt într-un travaliu de transformare care nu este de neglijat".
O mare resursă. De aceea, credincioșii imigrați încearcă "să recupereze și forme de religiozitate populară care să-i facă să se simtă acasă departe de propria țară. Acest lucru îi ajută să dea continuitate experienței lor religioase chiar și în emigrație, contribuind la reconstruirea identității lor în noul context și la experiența de comunitate". Menținerea tradițiilor religioase "ar trebui să aibă ca obiectiv creșterea credinței în Isus Cristos și a vieții creștine a migranților în noul ambient în care trebuie să trăiască". Pentru aceasta, sunt necesare însoțirea și formarea din partea responsabililor pastorației. Dacă se întâmplă asta, "acest patrimoniu spiritual devine o mare resursă chiar pentru migranți, dar și pentru Biserica locală, care este îmbogățită de prezența creștinilor maturi și autentici, capabili să devină la rândul lor martori și vestitori ai Evangheliei". Pe de altă parte, așa cum au subliniat experții și responsabilii pastorației migratoare în timpul întâlnirii, și aceste comunități "oaze" sunt chemate mai devreme sau mai târziu să se confrunte cu procesele de transformare religioasă care au loc în societatea în care sunt inserate. Până la urmă "acest lucru se întâmplă în momentul în care se pune problema transmiterii credinței la copiii imigraților, care cresc cufundați în noul context și poartă cu sine diferite apartenențe culturale și chiar religioase: cele ale familiei de origine și cele ale societății secularizate în care trăiesc". "În acel moment - a afirmat Luisa Deponti de la Centrul de studii și cercetări pentru emigrație (CSERPE) din Basilea - a conserva sau a readapta la noul ambient tradițiile religioase familiare și etnice, deși rămâne important, nu mai este suficient. Așa cum apare iluzoriu a crede că tinerii 'se integrează' automat în parohiile locale". Pentru Deponti, "este necesară o reînnoită vestire a Evangheliei, o formare creștină care să permită atât tinerilor de origine străină cât și celor locali să-și înfigă rădăcinile lor în inima credinței, în misterul pascal al lui Cristos, care revelează în iubire, în dăruirea de sine, realizarea deplină a oricărei vieți umane".
(După agenția SIR, 3 aprilie 2012)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.