Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Anul Familiei: Fericit este omul ce are părinți credincioși

Reflecție la sărbătoarea sfântului martir Gheorghe

Citind viața sfântului martir Gheorghe, am întâlnit expresia: "Viața acestui sfânt este ascunsă în legendă". Mi-a plăcut expresia, dar îmi permit să fac un mic comentariu: "Numai părinții credincioși fac din copiii lor, oameni de legendă". Dacă avem astăzi fericirea de a celebra un "sfânt de legendă", cum este sfântul martir Gheorghe, asta de datorează, după harul divin al lui Dumnezeu care a lucrat în viața lui, educației profund creștine pe care a primit-o el de la credincioșii săi părinți, Geronziu și Policronia.

Pastorul american, de origine irlandeză, Bob Gass, născut în 1952, unul care s-a ocupat mult cu educația copiilor și tinerilor, spunea într-un articol al său, citez: "Până la 5 ani, copilul învață 75% din tot ceea ce va ști în viață. Iar până la 18 ani mintea lui este ca un tipar. De aceea, fiecare părinte trebuie să se străduiască pentru a fi un bun model pentru fiecare copil al său, dar și pentru fiecare copil care îi iese în cale".

Sfântul mare mucenic Gheorghe (275-303) s-a născut la Beirut, capitala Libanului de astăzi, dintr-o familie profund creștină. Mama sa Policronia era o creștină bună din Palestina, iar tatăl său Geronzio, tot un creștin bun, era un oficial al armatei romane, în Lydda,?ara Sfântă, dar născut în Cappadocia, o regiune din vestul Turciei de astăzi. Amândoi părinții fiind creștini buni, l-au crescut și educat cu multă grijă pe copilul lor Gheorghe, încă din fragedă pruncie, în religia creștină.

Deși a rămas orfan de tată încă de 14 ani, iar mai târziu și de mamă, educația și exemplele bune primite de ei din fragedă pruncie, i-au fost suficiente pentru a face din el un erou al Bisericii de la început.

Părinților, sunteți voi oare o binecuvântare pentru copiii voștri, asemenea părinților sfântului Gheorghe ? Nașteți, creșteți, educați și dați voi Bisericii, în copii dvs., niște eroi ai credinței?

Ajungând la vârsta majoratului, Gheorghe se hotărăște să urmeze cariera militară a tatălui său. De aceea, înainte de a pleca de acasă, cunoscând cuvântul lui Isus care spune: "Vindeți ce aveți și dați milostenie. Faceți-vă rost de pungi, care nu se învechesc, și veți dobândi o comoară nesecată în ceruri, unde nu se apropie hoțul, și unde nu roade molia" (Lc 12,33), tânărul Gheorghe vinde tot ceea ce are, împarte săracilor și apoi merge la Nicomedia, azi orașul Izmir din Turcia, oraș imperial, oraș reședință a împăratului Diocletian (244-311), unde este primit cu alese onoruri în garda imperială și făcut tribun, adică comandant peste 1000 de ostași, în amintirea bunelor servicii ale tatălui său, Geronzio.

Dar tânărul tribun Gheorghe, înainte de a fi un ostaș al împăratului Dioclețian, el era un ostaș al Regelui Regilor, un ostaș al armatei lui Cristos. De aceea el a avut grijă ca prin tot ceea ce spune și a înfăptuiește, să aducă cât mai suflete la credința în Cristos. Și nu pierdea nici o ocazie de a face această lucrare nobilă.

În Evanghelia după Ioan, ni se spune că unul dintre aspectele de bază ale vieții creștine este productivitatea. Vechiul Israel a fost o viță neroditoare, în ciuda tuturor îngrijirilor divinului Viticultor (cf. Ps 80,8-9; Is 5.2). Prin contrast, Isus se prezintă pe sine ca fiind vița cea adevărată, care aduce rod prin mlădițele sale, care sunt ucenicii săi (cf. In 15,1-11).

În esență, conform evangheliei, rodul îmbelșugat așteptat de Dumnezeu de la noi, creștinii, este dragostea noastră față de el și dragostea frățească față de toți oamenii de mântuit: "Aceasta este porunca mea, să vă iubiți unii pe alții" (In 15,12). În Evanghelia după Ioan, Isus ne repetă de trei ori de trei ori această poruncă, ca să n-o uităm niciodată (cf. In 13,34; In 15,12.17).

Vorbind despre sfântul Gheorghe, papa Gelaziu (492-496), cel care l-a canonizat în sec. V, spunea: "Sfântul Gheorghe este unul al cărui nume este în mod drept cinstit de oameni, însă eroicele sale fapte sunt cunoscute numai de Dumnezeu". Aceste cuvinte ne arată că sfântul Gheorghe a trăit la superlativ credința sa în Isus și dragostea față de semeni.

Viața sfântului Gheorghe ar putea fi descrisă ca o viață cu mult rod, ca o viață duhovnicească din belșug (cf. In 15,11), căci el a fost o mlădiță vie ce a rămas mereu unită cu vița, Cristos. El a putut spune mereu cu psalmistul: "Domnul este partea mea de moștenire și cupa mea cu sorți" (Ps 16,5).

Suprema formă de dragoste față de Isus și față de semeni este dedicarea vieții pentru a purta Evanghelia și mântuirea lui Cristos tuturor oamenilor care au nevoie de ea. De fapt, Isus, înainte de a se înălța la cer, a lăsat poruncă tuturor ucenicilor săi să vestească lumii întregi evanghelia sa, mântuirea sa: "Mergeți în toată lumea și propovăduiți evanghelia la orice făptură. Cine va crede și se va boteza, va fi mântuit; dar cine nu va crede, va fi osândit" (cf. Mc 16,15-16).

Se spune că, odată fiind în călătorie, Gheorghe, călare pe un cal alb, a ajuns într-un ținut unde oamenii se închinau unei vietăți marine, probabil un crocodil de dimensiuni mai mari, pe care localnicii îl credeau zeu și îi ofereau în fiecare zi câte o oiță din turmele lor. După ce și-au terminat de dat oile, un oracol păgân le-a spus că de acum înainte trebuie să-i ofere zeului lor, în fiecare zi, câte o ființă umană; iar prima ființă umană indicată de acest oracol, ca jertfă pentru zeul lor marin, a fost chiar fiica regelui acelui ținut. Iconografia creștină îl prezintă pe Gheorghe scoțând tânăra prințesă vie și nevătămată din gura monstrului ucis. Gheorghe a ucis monstrul marin, cu ușurința cu care odinioară Daniel a ucis vietatea marină din Babilon.

Ca și Isus (cf. 1In 3,8), Gheorghe, în acest caz, a luptat cu diavolul simbolizat prin acest monstru marin și a salvat sfânta Biserică, simbolizată prin acea prințesă. Călărește pe un cal alb, care simbolizează harul lui Dumnezeu cel poartă mereu în această luptă. Și noi suntem chemați să luptăm zi de zi, "îmbrăcați cu armura lui Dumnezeu" (Ef 6,11.14-17) și învingem balaurii demonici din viața noastră și din a altora, balauri indicați de Isus că ar locui chiar în inimile noastre: "Căci din inimă ies gândurile rele, uciderile, preacurviile, curviile, furtișagurile, mărturiile mincinoase, hulele. Iată lucrurile care spurcă pe om" (Mt 15,19-20).

Și așa cum la omorârea balaurului de către Daniel, regele Babilonului și mulți alți păgâni au venit la credință (cf. Dan Bel și Balaurul 25-28), tot astfel la omorârea zeului marin și în urma predicii ținute de către tânărul Gheorghe, regele acelui ținut și mulți alți păgâni au venit la credința în Isus. Sufletele câștigate pentru Cristos și pentru Evanghelie erau toată bucuria tânărului tribun, Gheorghe. Oare care este bucuria noastră cea mai mare?

Așa cum spuneam mai înainte, Gheorghe, înainte de a fi un ostaș al împăratului, a fost un ostaș credincios al lui Cristos. De aceea, atunci când, în anul 302, Diocletian a declanșat persecuția împotriva creștinilor, după practica celorlalți împărați păgâni, și a emis un decret prin care orice soldat creștin trebuia să fie arestat și obligat să aducă sacrificii zeilor păgâni, Gheorghe a fost primul care a protestat și s-a opus pe față împăratului Dioclețian, deși știa urmările.

Se pare totuși că Dioclețian îl simpatiza pe Gheorghe, datorită bunelor servicii ale tatălui său, Geronziu, și i-a oferit clemență, cu condiția ca tânărul și viteazul tribun Gheorghe să renunțe la credința în Cristos și să aducă jertfă zeilor romani. Ba mai mult, Diocletian i-ar fi oferit lui Gheorghe pământuri și sclavi pentru a renunța la Cristos, dar el a refuzat categoric. Când ai o comoară nesecată în ceruri, și când Isus este singurul tău bine, nu te mai interesează trecătoarele comori pământești. El deja lăsase în urmă aceste comori trecătoare.

În anul 303, Dioclețian a început deja să-și pună în aplicare decretul de prigoană împotriva creștinilor, emis cu un an în urmă, prin care creștinii erau obligați să aleagă între Cristos și idoli, între viață și moarte. La această alegere a fost pus și tânărul tribun creștin, Gheorghe. Și așa cum era deviza creștinilor din primele veacuri, "mai degrabă moartea decât idolii", Gheorghe, alături de alți tineri ostași creștini, a ales cu bucurie moartea pentru Cristos și pentru Evanghelie.

Dus în templul lui Appolo, de către oamenii lui Dioclețian, pentru ca acolo să aducă jertfă zeilor, Gheorghe, în numele lui Cristos, l-a somat pe demonul ce locuia în zeul de piatră, să mărturisească adevărul că el nu este Dumnezeu și că Dumnezeul cel adevărat este cel mărturisit de creștini. După această mărturisire, zeul s-a prăbușit la pământ, sfărmându-se în multe bucăți. Cu această ocazie o mulțime mare de păgâni s-au făcut creștini. Gheorghe nu pierdea nici o ocazie despre a vorbi și de a lucra spre slava lui Dumnezeu și spre mântuirea sufletelor.

Dacă Isus cel drept, Fiul lui Dumnezeu cel Viu, pentru a-i mântui pe oameni și pentru a intra în slava sa, a trebuit să sufere și să moară pe cruce (cf. Lc 24,26), atunci și creștinii, pentru a se mântui și pentru a intra în cer, trebuie să sufere și să moară și ei, căci Scriptura spune: "Prin multe suferințe trebuie să intrăm în împărăția lui Dumnezeu" (Fap 14, 22). Iar a suferi împreună cu Isus este o mare onoare: "Vouă vi s-a dăruit pentru Cristos, nu numai să credeți în el, ci să și pătimiți pentru el" (Fil 1,29).

Thomas de Kempis (1379-1471), autorul Imitațiunii lui Cristos, spunea: "Dacă tu nu vrei să suferi nici un necaz, cum vrei atunci să fii prietenul lui Isus cel Răstignit?"

Sfântul Paul, în cea de-a doua lectură a sărbătorii de astăzi, ne spune că noi purtăm lumina și puterea cea mare a învierii lui Cristos, în vasele de lut ale trupurilor noastre (cf. 2Cor 4,7-15).

Metafora lui Paul cu vasele de lut ne duce cu gândul la un eveniment din vremea lui Ghedeon.

În capitolul 7 din Judecători, citim că Ghedeon a luat cu el numai 300 de luptători pentru a elibera țara de invadatorii madianiți. Fiecare bărbat avea o trâmbiță, o torță și un ulcior de lut. Ei au pus torțele în ulcioare, astfel că lumina nu se vedea de la distanță. Când au ajuns în mijlocul madianiților, ei au spart ulcioarele și abia atunci a strălucit lumina biruitoare (cf. Jud 7,20-21).

De aceea, Dumnezeu, pentru a-și arăta lumina și puterea învierii sale, prin Gheorghe, a voit ca trupul de lut al Gheorghe să fie spart de călăii lui Dioclețian. Dus în templul lui Appolo, dus la locul de tortură, călăii i-au spart vasul trupului său, prin bice, vergi, piepteni de fier, cărbuni aprinși și groapă cu var.

Și pentru că fundamentul vieții creștine i-a fost bine pus de către credincioșii săi părinți, Gheorghe, în toate aceste cazne, și în toată această spargere a trupului său, n-a simțit decât o bucurie de nedescris. Mulți păgâni, văzând cum sfântul Gheorghe a suportat feluritele și lungile chinuri, cu tărie și cu bucurie sufletească, au venit la credința în Isus.

Acum înțelegem mai ușor de ce Dumnezeu ne sparge și nouă vasele de lut al trupurilor noastre, prin diferite suferințe, și de ce Paul spunea: "Când sunt slab, atunci sunt tare" (cf. 2Cor 12,9-10).

Se spune că acolo în închisoare, călăii i-ar fi cerut lui Gheorghe, în batjocură, ca să învie un deținut mort care se afla îngropat acolo. După o scurtă rugăciune a lui Gheorghe, mortul s-a ridicat și a stat în picioare, spre marea uimire a păgânilor. Era împlinirea promisiunii lui Isus pentru cei care vor crede în el, că și ei vor face lucrările pe care le-a făcut el (cf. In 14,12). Cu această ocazie, însăși împărăteasa Alexandra și numeroși alți păgâni s-au făcut creștini, ceea ce le-a atras imediat condamnarea la moarte.

În final, sfântul Gheorghe, asemenea fraților macabei, din prima lectură (cf. 2Mac 7,1-14), și-a oferit cu generozitate viața, plecându-și capul sub sabia călăului, cu ferma credință că Isus îi va învia și-i va da un trup de glorie la a doua sa venire.

Toate aceste amănunte din viața sfântului Gheorghe, care a fost bine crescut și educat creștinește de către evlavioșii săi părinți, ne arată mare lui iubire față de Dumnezeu cel întreit și unic, dar și mare lui iubire față de oameni, pe care i-a iubit mult și a căutat să-i aducă la credința mântuitoare, așa cum ne-a spus Isus și în evanghelia de astăzi (cf. In 15,9-17) De aceea, Biserica ni l-a propus astăzi pe sfântul Gheorghe, nu numai spre meditare și edificare, ci și spre imitare.

Cercetătorul american George Gill (n. 1918) spunea: "Când se naște un om, cineva trebuie să suporte un dureros travaliu. Motivul pentru care astăzi sunt așa de puțini cei născuți din nou, este faptul că tot mai puțini creștinii sunt dispuși să intre într-un astfel de travaliu spre salvarea lor".

Părinții sfântului Gheorghe și toți părinții buni creștini au făcut și fac continuu acest travaliu și această trudă. Dacă n-ar fi fost acest travaliu și această trudă duhovnicească al părinților, noi nu l-am fi avut astăzi pe sfântul Gheorghe și nici pe ceilalți sfinții.

Tu, frate creștin, care în această lume ai aceeași misiune de la Isus, ca Paul, ca Gheorghe și ca toți ucenicii lui Isus; tu care citești acum aceste rânduri, în sărbătoarea Sfântului Gheorghe, ce faci tu pentru ca lumea în mijlocul căreia trăiești să vină la lumina credinței, să se apropie mai mult de Dumnezeu, să se nască din nou și să se mântuiască? Accepți tu spargerea trupului tău spre ivirea luminii și puterii lui Dumnezeu? Te oferi tu voluntar în muncă și trudă duhovnicească, spre nașterea din nou a semenilor tăi? Lupți tu cu armele dreptății lui Dumnezeu?

Să nu uităm, frați creștini, că a nu misiona înseamnă a demisiona din armata lui Isus și din fericirea cerului. Să nu uităm că, dacă nu ne oferim voluntar pentru a munci și a trudi la nașterea din nou a fraților noștri, nu o realizăm nici pe a noastră. De aceea, în așa fel să ne trăim viața pământească, ca la sfârșit să merităm, asemenea sfântului Gheorghe, locurile ce ne-au fost pregătite în cer de către Isus (cf. In 14,2-3)

La mulți ani tuturor care poartă numele binecuvântat al sfântului Gheorghe!

Cristos a înviat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat