Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Duminica a III-a după Paști, anul B

De curând am celebrat cu aleasă bucurie evenimentul central și fundamental al credinței noastre, Învierea Domnului nostru Isus Cristos, despre care sfântul Paul ne spune că: "Dacă Cristos nu a înviat, zadarnică este predica noastră și zadarnică este credința voastră. Căci dacă morții nu învie, nici Cristos nu a înviat, iar dacă Cristos nu a înviat, credința voastră este zadarnică și noi suntem încă în păcatele noastre, iar cei care au adormit în Cristos au pierit" (1Cor 15,14-18).

Pastorul englez Raymond Linquist (n. 1927) ne spune și el: "Paștele este pentru credința noastră ceea ce apa este pentru ocean, ceea ce stânca este pentru munte și ceea ce sângele este pentru trup. Paștele este cel care a schimbat totul în bine pentru apostolii și ucenicii lui Isus din toate timpurile și locurile".

Doi ucenici mergeau triști pe drumul spre Emaus. După ce și-au pierdut speranța pământească într-un Mesia pentru Israel, se întorc acum la câmpurile și la treburile lor (cf. Mc 16,12). Misteriosul străin care li se alătură le va schimba complet modul gândirii. Remarcăm aici că Domnul Isus Se lasă reținut de cei care au nevoie de el: "A intrat în casă și a rămas cu ei" (cf. Lc 24,29).

Domnul Isus ar fi putut să se înalțe la cer chiar din momentul învierii sale. Dar el dorea să-i întâlnească din nou pe iubiții săi ucenici (cf. In 16,22); voia să le dea o dovadă nu numai a faptului că era viu, ci și că a rămas cu ei pentru totdeauna (cf. Mt 28,20), că a rămas același Isus pe care ei îl cunoscuseră, îl urmaseră și-l slujiseră. Isus a ținut să le arate lor, dar și nouă tuturor că, el nu este "un duh" (v.37), nici un "străin" (v.18), cum creau unii dintre ei, ci că este pentru inimile tuturor oamenilor, Isus al Evangheliilor, Fiul Omului, Mântuitorul cel tandru, pe care am învățat să-l cunoaștem și să-l iubim, așa cum ni-l prezintă sfântul Luca (cf. Lc 9,56).

În relatarea Învierii Domnului, sfântul Luca, folosește intenționat, pentru învățătura noastră, cuvinte ca: "trebuie", "trebuia", "nu trebuia?" (Lc 24,7.26.44.46). Prin aceste cuvinte el a voit să ne arate nouă cititorilor săi, că tot planul lui Dumnezeu de mântuire a lumii a fost făcut ca să cuprindă atât suferințele lui Cristos, cât și gloria învierii sale. De fapt aceasta este și esența profețiilor din Vechiul Testament cu privire la Cristos:

1. Că el trebuie să sufere (cf. Ps 22:1-21; Is 53,1-9).

2. Că trebuie să învie din morți a treia zi (cf. Ps 16,10; Iona 1,17; Os 6,2).

3. Că în numele lui trebuie să se predice pocăința și iertarea păcatelor, către toate popoarele, începând din Ierusalim (cf. Mih 4,2).

Isus le-a deschis mintea ucenicilor săi ca să înțeleagă Scripturile. De fapt, întreg capitolul 24 din Evanghelia după sfântul Luca este plin de "deschideri" : mormânt deschis (v. 12), casă deschisă (v. 29), ochii deschiși (v. 31), Scripturi deschise (v. 32), buze deschise (v. 35), minte deschisă (v. 45), ceruri deschise (v. 51). Luca folosește de atât de multe ori, numai într-un singur capitol, cuvântul "deschis", pentru a fi pentru noi un îndemn de a ne deschide inimii Mântuitorului Isus, care prin înviere a venit și a rămas mereu cu noi. Același îndemn ni l-a făcut și fericitul papă Ioan Paul al II-lea (n. 1920 - d. 2005), la predica inaugurală a pontificatului său: "Nu vă temeți! Deschideți porțile larg lui Cristos!".

Ucenicii care au fost martori ai învierii, trebuiau să vestească acum lumii acest slăvit mesaj de viață. Dar mai întâi trebuiau să aștepte făgăduința Tatălui, adică, venirea Duhului Sfânt la Rusalii, care să-i îmbrace cu putere de sus, pentru a depune mărturie despre Isus înviat.

Învierea lui Cristos este, așa cum spune Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea, "sămânța cea mai mică din istorie, dar sămânță care poartă în sine puterea nemărginită a lui Dumnezeu".

Prima lectură, înainte de pericopa propusă pentru astăzi ca meditație, ne spune că după Rusalii, Petru, în numele lui Isus, predică și săvârșește vindecarea unui olog "la poarta cea frumoasă" a Templului din Ierusalim. Până atunci, ologul era afară "la poartă", acum însă "a intrat" în prezența lui Dumnezeu pentru a-l lăuda (cf. Fap 3,8).

O, de ar da Domnul, ca și acei mulți ologi sufletește, care se opresc numai la poarta bisericilor noastre, să se lase vindecați de mesajul învierii lui Isus, și să intre în Casa Domnului, spre mântuire!

Aflând de vindecarea ologului, mulțimea curioasă a dat buzna la Petru și Ioan. Toți erau plini de uimire și de admirație față de ei. Petru însă le îndreaptă imediat atenția de la sine însuși și de la Ioan la puterea Numelui lui Isus prin care s-a făcut acea minune. Deci, după Învierea Domnului, însuși Petru s-a lăsat convertit și a devenit un om nou, pentru că: Petru nu se predică pe sine, ci pe Cristos. Petru refuză să fie onorat ca făcător de minuni, și indică spre Cristos. Petru vestește că Dumnezeu a acționat în Cristos, și nu el. Petru spune că Dumnezeu cheamă la pocăință, și nu el. Petru nu forțează, ci îl lasă pe Israel să aleagă. Așa cum în Vinerea Mare, Israel a fost lăsat de Dumnezeu să aleagă, de a fi cu sau fără Isus, la fel și acum Israel este lăsat de Petru să aleagă de a face sau nu pocăință (cf. Fap 3,13-19).

De remarcat, în pericopa de astăzi, modul în care Petru a înțeles din istoria Israelului și din învățătura lui Isus că în toate lucrurile și evenimentele vieții, chiar dacă oamenii cred că urmează propriile lor planuri, totuși Dumnezeu este cel care decide totul. Și de acest adevăr caută acum să-i convingă, atât pe cei din Ierusalim, cât și pe noi toți. De aceea el le spunea iudeilor în predica sa de astăzi, referitor la cum s-au purtat ei față de Isus: "Voi l-ați omorât pe Creatorul vieții, dar Dumnezeu l-a înviat din morți; "noi suntem martori ai acestui fapt" (cf Fap 3,15).

Să observăm schimbarea produsă la acest "dar Dumnezeu", și în decursul veacurilor :

- Adam și Eva, amăgiți de diavol, au păcătuit în grădină... "dar Dumnezeu" nu i-a părăsit;

- Abraham l-a pus pe altar pe Isaac pentru jertfă... "dar Dumnezeu" l-a cruțat;

- Moise a fost pus într-un coș pe ape... "dar Dumnezeu" a avut grijă de el;

- Frații îl pizmuiau pe Iosif, și l-au vândut sclav în Egipt... "dar Dumnezeu" a fost cu el;

- Evrei au fost duși în robia Egiptului... "dar Dumnezeu" i-a salvat prin mari minuni;

- Ezechia a fost asediat și înfometat de către Senaherib... "dar Dumnezeu" i-a dat biruință;

- Ilie a fost prigonit de infama Izabela și profeții lui Baal... "dar Dumnezeu" a trimis foc din cer;

- David a stat singur înaintea uriașului Goliat... "dar Dumnezeu" i-a dat putere;

- Paul a fost un prigonitor și un hulitor... "dar Dumnezeu" i-a arătat cât trebuie să sufere;

- Isus a fost pus pe cruce, a murit și l-au îngropat; iudeii s-au bucurat... "dar Dumnezeu" l-a înviat!

Datorită învierii lui Cristos, acest "dar Dumnezeu" este și pentru fiecare ucenic credincios, de oriunde ar fi el, și oricine ar fi el, un "colac de salvare", prin care să fie scos din toate situațiile grele prin care trece.

De exemplu putem spune fiecare dintre noi, cu aceeași eficacitate, ca toți eroii Bibliei:

- am rămas fără serviciu și costul vieții este scump... "dar Dumnezeu" mă ajută;

- mi-a murit cineva drag din familie... "dar Dumnezeu" mă susține;

- mi-am alterat sănătatea... "dar Dumnezeu" e ajutorul meu;

- m-au părăsit unii prieteni... "dar Dumnezeu" nu mă părăsește niciodată etc.

Referitor la acest "dar Dumnezeu", rostit de Sfântul Petru în predica sa, scriitorul Emil Cioran (n. 1911 - d. 1955) spunea: "Când te găsești pe culmile disperării, acest «dar Dumnezeu», este tot ceea ce-ți trebuie să auzi, ca să prinzi speranță".

În Talmud scrie: "Dacă un om ține o târâtoare necurată în mână, poate să se scalde și în apele din Siloe și în toate apele Creației, și în veci nu va deveni curat. Dar dacă leapădă târâtoarea din mână, îi va ajunge și o simplă baie în puțină apă".

Ei bine, cam asta a dorit și apostolul Ioan să le spună, în lectura a doua de astăzi, creștinilor săi proveniți dintre păgâni, dar și nouă creștinilor de astăzi, că pentru a deveni un ucenic autentic al lui Isus, trebuie mai întâi să ne convertim și să părăsim păcatul. Apoi adaugă, că dacă cineva totuși a păcătuit, îl avem mijlocitor la Tatăl, pe Isus Cristos cel drept. El este jertfa de ispășire pentru păcatele noastre, dar nu numai pentru ale noastre, ci și pentru ale lumii întregi" (cf. 1In 2,1-5).

Mi-a plăcut întotdeauna să reflectez asupra felului în care, în zorii Paștelui, teama ucenicilor s-a preschimbat în uimire, apoi în curaj. La această uimire, și apoi la curajul curat de a trăi și a ne mărturisi credința în învierea lui Isus, au voit să ne conducă și pe noi lecturile sfinte de astăzi.

Nu uit un răspuns pe care mi l-a dat odată un tânăr la o oră de cateheză, atunci când i-am întrebat pe cei prezenți: "Ce înțelegeți voi prin cuvântul convertire?". Atunci le vorbeam despre chemarea lui Isus la convertire și credință, chemare pe care Isus a făcut-o atât la intrarea în viața publică, cât și la ieșirea sa vizibilă din lume, chemarea lui la convertire și la credința în Evanghelie, pentru a putea intra mai apoi în Împărăția Cerurilor (cf. Mc 1,15; Lc 24,47). La această întrebare, un tânăr mi-a răspuns așa: "Auzim de multe ori de cuvântul «revoluții» în diferitele colțuri ale lumii. La o revoluție se răstoarnă un regim și se înlocuiește cu un altul. Dacă rămânem în aceeași tematică, convertirea este tot o revoluție, dar o revoluție «în mintea și în inima noastră». Prin această revoluție din mintea și inima sa, omul răstoarnă regimul lui diavolului din inima și sufletul său, și inaugurează apoi regimul lui Isus Cristos". Am zâmbit puțin, dar toți cei prezenți i-au dat dreptate.

Iată acum un exemplu concret de convertire: Tânărul Ioan, din creștin numai cu numele, a devenit creștin adevărat, și toți au putut observa asta. Colegii săi de muncă au fost primii care au început să-l sâcâie:

- Așa, Ioane, te-ai pocăit, te-ai convertit, de acum nu mai ai păcate și nici nu o să mai păcătuiești?

- Ba da, mai am încă păcate, a fost răspunsul lui Ioan.

- La ce îți mai folosește atunci pocăința și convertirea, dacă zici că mai ai păcate?

Și acum Ioan afirmă un lucru foarte important:

- Înainte de a mă converti și a face pocăință, eu eram acela care alergam după păcate, acum însă fug cât pot de tare de ele. Uneori, însă, păcatele mă mai ajunge din urmă.

Acesta este aspectul nou al omului pătruns de puterea învierii lui Isus. El nu mai păcătuiește voit, iar păcatul este numai ceva accidental în viața lui. Iertarea promisă de Dumnezeu nu încuviințează păcatul. Pocăința fără renunțarea la păcat și fără întoarcerea la Dumnezeu nu duce niciodată la ștergerea păcatelor. Numai o întoarcere sinceră de la păcat la Dumnezeu unită cu pocăința dau adevărata viață nouă a omului.

Cristos a înviat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat