Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfântul Iosif, model de convertire și de credință

Suntem în plin timp de Post Mare, timp conceput de Biserică ca un drum de convertire și de credință mântuitoare. Iar Biserica, pentru a ne ajuta pe acest drum, ne propune astăzi, 19 martie, ca model de convertire și de credință mântuitoare, dar și de ajutor pe cale, pe sfântul Iosif, tatăl purtător de grijă a lui Isus, soțul feciorelnic al Preacuratei Fecioare Maria și patronul Bisericii Universale.

Înainte de chemarea lui în lucrarea divină a mântuirii, sfântul Iosif, deși "bărbat drept", era asemenea multor evrei din timpul său și gândea asemenea lor cu măsuri pur omenești chiar și lucrurile referitoare la mântuirea mult așteptată și dorită, chiar și datele referitoare la Mesia și misiunea lui. Astfel, deși știa din Scripturi că Mesia trebuia să se nască dintr-o fecioară (cf. Is 7,15), totuși când a aflat că Fecioara Maria, logodnica sa, a zămislit de la Duhul Sfânt, a voit să o lase în ascuns (cf. Mt 1,19).

Un om al lui Dumnezeu spunea odată aceste cuvinte: "Foarte mulți oameni vor merge în pierzare, pentru că sunt prea buni, sunt prea bine crescuți, sunt prea drepți, sunt prea cumsecade, sunt prea onești, pentru a avea nevoie de un Mântuitor! Dar nu este bine dacă oamenii sunt cinstiți, drepți, onești, cumsecade și prietenoși? Desigur! Dar dacă posedă toate aceste calități fără Dumnezeu, dacă toate acestea sunt doar rezultatul caracterului lor cinstit, ei sunt morți din punct de vedere spiritual în ochii lui Dumnezeu și, în ciuda onestității lor, vor merge la pierzare. Calitățile mai sus-numite nu sunt rele în sine, din contră; dar să te bazezi pe aceste calități, fără a avea viață nouă din Dumnezeu și în slujba lui Dumnezeu, înseamnă independență și voință proprie. Un om drept nativ poate să facă lucruri bune, dar el se aseamănă unui coșar care aranjează rufe curate" (cf. A.V. Sămânța bună, 2011).

Lecturile de la Sfânta Liturghie, din sărbătoarea sfântului Iosif, ne vorbesc de două personaje ale Vechiului Testament: Avraam și David, care sunt niște imagini îndepărtate ale sfântului Iosif.

Aceste personaje biblice, Avraam și David, au fost niște oameni care s-au născut cu un caracter bun și de aceea ușor au devenit: bine crescuți, drepți, cumsecade, onești. Dar toate acestea nu le-ar fi folosit la nimic dacă n-ar fi ascultat de Dumnezeu, dacă nu s-ar fi pus în slujba lui, dacă nu ar fi renunțat la planurile și ideile lor, la autosuficiența și dreptatea lor.

Avraam, nativ drept, onest, cumsecade, credincios, bun, locuia în Caldeea, în Babilon. El voia să trăiască și să aibă urmași în Babilon. Dar Dumnezeu îi vorbește și spune NU planului său. Apoi îl cheamă să locuiască și să-și crească copii într-o altă țară și într-o altă credință, necunoscute lui. Și Avraam se supune. Din momentul în care Avraam a renunțat la planurile sale pentru planurile lui Dumnezeu, când a renunțat la voința sa pentru voința lui Dumnezeu, din momentul în care el s-a convertit, toate calitățile lui native, au căpătat valoare în ochii lui Dumnezeu și ai istoriei. Tot în acest moment, datorită credinței sale, i s-a iertat cu anticipație tot trecutul său păgân, și a fost justificat (cf. Gen 15,6; Rom 4,22), prin jertfa adevăratului său Fiu, Isus, pentru care Isaac a fost doar o imagine îndepărtată.

David, și el, nativ drept, onest, cumsecade, credincios, bun, voia să ridice un templu frumos în cinstea Domnului, prin care el voia să rămână în istorie. Dar Domnul îi spune NU, căci altul avea să-i zidească adevăratul Templu pe care și-l voia. Și David ascultă. Din acest moment în care a renunțat la ideile sale pentru ideile lui Dumnezeu, la planul său pentru planul lui Dumnezeu, din acest moment al convertirii sale, toate calitățile native ale lui David au căpătat valoare înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor. Ba mai mult, tot din acest moment de convertire, el a fost justificat prin credința lui (cf. Rom 4,6-8), adică toate greșelile vieții i-au fost șterse cu anticipație, de către adevăratul său urmaș, Isus, cel care avea să zidească adevăratul Templu voit de Dumnezeu, Templul omului cel nou (cf. 1Cor 6,19), pentru care Solomon a fost doar o imagine îndepărtată.

Și despre Sfântul Iosif, pe care îl sărbătorim astăzi, Scriptura ne spune că și el nativ, era "un om drept" , onest, cumsecade, credincios, bun. Un drept, dar care își făcea planuri cum să o lase pe logodnica sa Maria, atunci când a aflat că a zămislit de la Duhul Sfânt; un drept care nu voia să se implice în ceva ce ar putea să-i mânjească puritatea personală. Dar Dumnezeu îl chemă și-i vorbește în vis printr-un înger și-i spune STOP cu acest fel de a gândi. Apoi îi spune să nu aibă teamă, că lucrarea din sânul Mariei nu este una omenească, ci una dumnezeiască, de la Duhul Sfânt. Ba mai mult, Dumnezeu îi mai spune că și el trebuie să-și aducă aportul la această lucrare, prin luarea Mariei în căsătorie, prin introducerea lui Isus în familia regală a lui David, și prin impunerea numelui de Isus, de Mântuitor, copilului care se va naște (cf. Mt 1,20-21). Deși nu înțelegea prea bine toată această lucrare divină, sfântul Iosif a spus DA și s-a convertit și pe loc. Imediat a renunțat la toate planurile, scenariile și ideile sale preconcepute, inspirate de profeții cei falși și s-a încrezut numai în planul și lucrarea lui Dumnezeu și a participat la realizarea lui.

Numai în momentul când sfântul Iosif și-a dat seama, așa cum spunea Isus în Evanghelie, că este bolnav și că are nevoie de medic, că este păcătos și că are nevoie de Mântuitorul trimis de Dumnezeu (cf. Lc 5,32), numai atunci s-a convertit, numai atunci calitățile lui native de: dreptate, onestitate, bunătate, au căpătat valoare înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor, numai atunci Iosif a intrat pe calea mântuirii, numai atunci Iosif a intrat în galeria oamenilor credincioși pe care îi laudă Sfânta Scriptură, numai atunci, chiar înainte de jertfa crucii, Sfântul Iosif a primit iertarea păcatelor și mântuirea (cf. Rom 1,17).

Iată cât de importantă este convertirea omului pentru mântuire! Parafrazând pe sfântul Paul și pe Marin Preda, care spun că, dacă dragoste nu e, nimic nu e, putem spune și noi, fără teama de a greși, că dacă nu e convertire, nimic nu e (cf. 1Cor 13,1; cf. Cel mai iubit dintre pământeni).

Și dacă convertirea păcătoșilor este grea, convertirea "drepților" este și mai grea.

Evangheliile ne spun că mulți păcătoși publici, bărbați și femei, când și-au dat seama de starea lor de păcătoșenie, de imposibilitatea lor de a se mântui singuri prin faptele lor bune, s-au convertit la predica lui Isus și s-au făcut ucenicii lui Isus, Mântuitorul lumii.

Dar tot Evangheliile ne spun că puțini "drepți, onești, cumsecade, credincioși, buni", cum erau fariseii și cărturarii, s-au convertit, renunțând la ideile, planurile, dreptatea și la mântuirea prin faptele lor. Și chiar dacă unii mai umblau cu Isus sau cu apostolii, ei continuau să-și păstreze propriile idei și planuri referitoare la dreptate și mântuire. De aceea Isus ne spune tuturor: "Dacă dreptatea voastră nu o va întrece cu mult pe cea a cărturarilor și a fariseilor, nu veți intra în împărăția cerurilor" (Mt 5,20). Iar sfântul Iosif, este unul din puținii, "drepți, onești, cumsecade, credincioși, buni", care s-au convertit, care au renunțat la ideile lor greșite și s-a mântuit.

Spuneam că dacă convertirea păcătoșilor este grea, convertirea "păcătoșilor drepți" este și mai grea. Astăzi sunt foarte mulți oameni păcătoși, dar care se cred drepți și chiar fără păcate. Se cred drepți și fără păcate, dar ei au uitat de cinstirea Domnului în viața lor, au uitat de rugăciune, au uitat de sfințirea duminicii și sărbătorilor. Se cred drepți și chiar fără păcate, dar ei n-au citit niciodată Biblia, nu se hrănesc decât rar cu Isus, pâinea vieții, nu au învățat catehismul și nu țin poruncile. Se cred drepți și chiar fără păcate, dar ei trăiesc în dușmănie, în ceartă, în bătăii, în curvie, în hoție, în minciună, în beție, în căutarea numai cele trecătoare.

Tuturor acestor așa-ziși "drepți și fără păcate", dar cărora le lipsește tocmai adevărata dreptate, Cuvântul Domnului din sărbătoarea sfântului Iosif le spune că au nevoie urgentă de convertire, adică de ascultare totală de Dumnezeu și de implicare totală în misiunea încredințată.

Scriptura spune iar foarte clar: "Nu vă înșelați: nici desfrânații, nici idolatrii, nici adulterii, nici cei cu perversiuni sexuale, nici homosexualii, nici hoții, nici lacomii, nici bețivii, nici bârfitorii, nici hrăpăreții nu vor moșteni împărăția lui Dumnezeu" (1Cor 6,9-10). Dacă Dumnezeu nu i-a cruțat pe îngerii care au păcătuit, dacă Dumnezeu nu a cruțat lumea din vechime, dacă Dumnezeu nu a cruțat cetățile Sodoma și Gomora, Dumnezeu nu-i va cruța nici pe cei nelegiuiții de astăzi (cf. 2Pt 2,4-9).

Și iarăși Biblia ne spune că o salbă de argint, de purtat la gât, nu este întreagă chiar dacă-i lipsește și numai o singură piesă (cf. Lc 15,8-9), că Legea este sfidată, chiar dacă i se calcă și numai una singură dintre porunci (cf. Iac 2,10), că în cer nu va intra nimic întinat, chiar dacă e numai puțin (cf. Ap 21,27).

Deci, "aproape întreg în ale credinței, aproape bun în ale poruncilor, aproape curat în ale vieții", înseamnă un pierdut sigur. Să nu uităm pe cei din timpul potopului, căci chiar dacă au fost foarte aproape de corabia lui Noe, totuși s-au pierdut (cf Gen 7,16-23). Să nu uităm de fecioarele nechibzuite, cărora le-a lipsit numai puțin din ulei și au fost foarte aproape de ușa nunții Mirelui, au rămas totuși în întuneric (cf. Mt 25,1-13). Deci, zicala ironică: "un creștin aproape bun", înseamnă un creștin rău, înseamnă un creștin pierdut, dacă nu se convertește. De aceea și Isus ne îndeamnă: "Fiți desăvârșiți, după cum Tatăl vostru ceresc desăvârșit este" (Mt 5,48).

Ba mai mult, despre sfântul Iosif putem spune, fără teama de a greși, că el, prin convertirea lui, prin renunțarea la planurile sale și prin adeziunea lui totală la planul lui Dumnezeu, i-a întrecut în "dreptate" pe toți drepții dinaintea lui, pentru că el a acceptat Planul mântuitor al lui Dumnezeu, la care a fost chemat să-și aducă aportul, în liniște și tăcere, fără a pune întrebări și fără a cere lămuriri, exact așa cum cere Domnul în Scriptură: "În convertire și liniște vă veți mântui, în tăcere și speranță va fi tăria voastră" (Is 30,15).

Tăcerea și liniștea sunt atributele lui Dumnezeu, dar și a copiilor săi. Toate cele trei persoane divine și-au făcut, fac și vor face lucrările lor în tăcere și liniște. Astfel, în tăcere și liniște au realizat creația, în tăcere și liniște o guvernează. În tăcere și liniște, Duhul Sfânt a umbrit-o pe Fecioara Maria spre zămislire. Apoi, Isus a împlinit toate în tăcere și liniște, căci în tăcerea și liniștea unei nopți s-a născut, în tăcerea și liniștea casei din Nazaret și-a trăit primii 30 de ani ai vieții, în tăcere și liniște s-a rugat, în tăcere și liniște a dorit să facă unele minuni, în tăcere și liniște a suferit și murit pentru noi, în tăcere și liniște a înviat și s-a înălțat la ceruri, în tăcere și liniște domnește acum în ceruri.

Tăcerea și liniștea sunt atributele lui Dumnezeu, dar și ale copiilor săi. Sfântul Iosif din momentul convertirii sale, și-a dus viața în tăcere și liniște. În tăcere și liniște a luat-o pe Maria în căsătorie, în tăcere și liniște a mers la Betleem pentru a-l înscrie pe Isus în familia lui David, în tăcere și liniște a fugit cu Sfânta Familie în Egipt, în tăcere și liniște l-a slujit pe Isus, în tăcere și liniște a ascultat cuvintele lui Isus, în tăcere și liniște i-a slujit pe semeni prin meseria lui de lemnar, în tăcere și liniște a suferit și a murit, în tăcere și liniște își petrece acum cerul făcând bine pe pământ. Asta înseamnă să fii convertit și să trăiești din credință.

Noi cum ne-am convertit și cum credem? Cum ne purtăm crucea datoriilor noastre zilnice? Cum suferim și murim? Sfântul Iosif, asemenea lui Isus, a împlinit toate acestea în tăcerea și liniștea credinței. Să-i urmăm exemplul!

Dumnezeu, în psalmul responsorial de astăzi spune: "Fericit este slujitorul credincios... Lui îi dau pe veci iubirea mea" ( Ps 88,29).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat