Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Două din modurile de a iubi ale lui Dumnezeu

Reflecție la Duminica a IV-a din Postul Mare "B"

Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul născut, pentru ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică" (In 3, 16). Acesta este mesajul pe care Biserica vrea să ni-l transmită astăzi, atât prin Evanghelia propusă, cât și prin celelalte lecturi biblice.

Dumnezeu ne-a iubit pe dezinteresat, căci El ne-a iubit mai întâi (cf. 1In 4,19), ne-a iubit pe când noi eram fără putere și păcătoși, ne-a iubit pe când noi îi eram dușmani, ne-a iubit pe când noi îl prigoneam și-L ucideam (cf. Rom 5,6.8.10). Și ca semn al acestei mari iubiri, Dumnezeu L-a dat la moarte pentru răscumpărarea noastră pe Isus (In 3,16), pe care L-a făcut păcat în locul nostru (cf. 2Cor 5,21) și asupra căruia a făcut să cadă nelegiuirile noastre (cf. Is 53,4-6).

Pentru această dragoste mare a lui Dumnezeu față de noi oamenii păcătoși, exprimată atât de frumos în evanghelie și în toate celelalte lecturi, duminica acesta se numește: "Duminica Laetare", adică Duminica Bucuriei, în care noi suntem chemați să tresăltăm de fericire pentru o dragoste atât de mare și nemeritată.

Dumnezeu, în dragostea Sa, caută mereu numai binele copiilor săi. Dar modalitățile prin care își exprima această dragoste, diferă de la caz la caz: când vărguța, când gingășia harului. Dumnezeu ca un perfect educator al omului și al poporului, folosește când una când alta din aceste forme de dragoste, cu unicul scop de a-l face pe om să răspundă la dragostea Lui, să se convertească, și apoi să împărtășească și altora această iubire.

În fața unui popor cu inima rebelă și închis la calea Sa, în fața unui popor care săvârșea răul, care ura lumina și care nu venea la lumină ca să nu i se vadă faptele (cf. In 3,20), Dumnezeu, a folosit vărguța, prin care El căutat să-L aducă la reflecție, pocăință și convertire.

Astfel, în prima lectură (cf. 2Cor 36,14-23), Dumnezeu, văzând atitudinea arogantă și împietrită a evreilor din timpul profetului Ieremia, permite cucerirea Ierusalimului de către Nabucodonosor, moartea multor dintre locuitorii Ierusalimului, jefuirea orașului, sclavia și exilul în Babilon. Dumnezeu a acționat în acest fel, ca o sforțare a iubirii Sale, care urmărea să-i aducă locuitorii Ierusalimului la o convertire reală.

În Psalmul 137, evreii ne povestesc singuri viața lor grea din Babilon: "Pe malurile râurilor Babilonului, ședeam jos și plângeam, când ne aduceam aminte de Sion." După ce odată fuseseră folosiți ca robi în Egipt, acum erau folosiți ca robi în Babilon. După ce odată făcuseră cărămizi pentru piramidele și palatele lui Faraon, acum săpau șanțuri pentru apă și canale de irigație pentru Nabucodonosor.

La o analiză superficială, am putea spune că evreii erau robi pentru că babilonienii, un popor mai puternic decât ei, au invadat țara și cetatea lor, i-au luat ca robi, i-au tratat ca pe niște animale și i-au pus la munca de robie. Dar adevăratul motiv pentru care ei erau robi, era pentru că ei au păcătuit... și din dragoste Dumnezeu i-a adus aici, ca să-și vină în fire și să se convertească.

Ce contrast era între Ierusalim si Babilon! Ierusalimul se afla așezat munți și plin de viață. Babilonul, se afla jos pe o câmpie uscată. Suferința lor în Babilon, ca și în Egipt, a avut efectul scontat. Odată cu dorul de Sion și Templu, le-a apărut și sentimentul vinovăție. Au cerut iertare plângând și s-au rugat fierbinte. Iar Dumnezeu după ce a văzut rugăciunea și pocăința lor, timp de 70 de ani, le-a pregătit salvarea prin regele Cirus. Acesta este modul de lucru al lui Dumnezeu.

Dar mai există și o altă formă a dragostei divine, care este gingășia harului, care este darul gratuit de mântuire pentru cel care primește lucrarea lui Dumnezeu, în Cristos Isus. În acest mod de iubire, Dumnezeu, prin Isus, a ales să sufere în locul nostru. Despre acest mod de iubire prin har, ne vorbește lectura a doua de astăzi (cf. Ef 2,4-10).

Pe o bisericuță din Germania se află un miel din piatră, care are o istorie interesantă. Pe când se construia acoperișul acelei bisericuțe, unul din constructori a alunecat de pe acoperiș și a căzut pe pământ. Prietenii lui au coborât cât au putut de repede, așteptându-se să-l găsească mort, dar el era teafăr. Ce se întâmplase? În timp ce el cădea, jos era un miel care păștea, iar omul nostru a căzut pe miel, zdrobindu-l. Omul a fost atât de recunoscător încât s-a hotărât să sculpteze un miel din piatră ca amintire a faptului că îi datora viața acestui miel.

Creștini fiind, noi știm că un Miel a trebuit să moară pentru ca noi să fim mântuiți! Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, ca a lăsat ca toată greutatea păcatul nostru, să cadă asupra Fiului său Isus, Mielul nepătat.

Sfântul Paul ne spune că, pentru toți cei care cred, crucea e puterea și înțelepciunea lui Dumnezeu. (cf. 1Cor 1, 24)

Un om care a trebuit să își îngroape tânăra soție pe care o iubea mult, a spus: "Aș fi înnebunit și aș fi murit de durere lângă mormântul ei, dacă nu ar fi fost Cristos și mângâierea sa". Și a continuat: "Priviți spre Isus în durerile voastre și el vă va da «pacea care covârșește orice minte» (Fil 4, 7). El singur are cuvintele vieții eterne. Priviți spre el în mijlocul confuziei prin care treceți pentru a găsi calea, în mijlocul slăbiciunii pentru a găsi tăria, în mijlocul păcatului pentru a găsi iertarea".

Evanghelia de astăzi ne spune că, așa cum Moise a înălțat șarpele în pustiu pentru mântuirea evreilor care au greșit, tot astfel Dumnezeu l-a înălțat pe Isus pe cruce pentru mântuirea lumii întregi. Și aici s-a arătat cel mai clar și explicit, dragostea lui Dumnezeu pentru noi păcătoșii.

Și așa cum evreii din pustiu care au păcătuit, trebuiau să vină și să privească șarpele de aramă înălțat, pentru a se vindeca, tot astfel și oamenii de astăzi care au păcătuit, trebuie să privească pe Isus răstignit și mort pe Cruce, pentru a se vindeca, pentru a se mântui.

În timpul Celui de-al Doilea Război Mondial, o creștină a primit de la soțul ei prizonier o carte poștală, de pe care o frază fusese tăiată cu creionul de cenzură, pentru a o face cu neputință de citit. Dorind să știe ce ascundea linia neagră, ea șterse încetișor și îndelung cu radiera. Puțin câte puțin apăru scrierea inițială: "Priviți în sus! De acolo ne vine ajutorul".

Ajutorul credincioșilor nu este în mijloace omenești, oricât de puternice ar fi ele. "Ajutorul nostru vine de la Domnul, care a făcut cerurile și pământul" (Ps 121,2). Ajutorul nostru vine de la Isus răstignit, pe care astăzi Liturgia Cuvântului, ne învață să-l privim, să-l iubim și să-l rugăm pentru a căpăta înțelepciune și putere.

Când privim în paginile Evangheliei și vedem oameni care s-au convertit, oameni care au părăsit păcatul și Satana, pentru a-l primi pe Dumnezeu cel întreit și unic cu toate harurile sale, observăm că toți au început să-l iubească pe Dumnezeu și pe semeni, toți au început să se pună în slujba lui Dumnezeu și a semenilor. Deci asta trebuie să facem și noi acum, ca să autentificăm convertirea noastră, cerută atât de insistent de Dumnezeu în timpul Postului Mare.

Și încă un amănunt foarte important legat de lecturile sfinte de astăzi, este acela că Dumnezeu folosește vărguța dragostei, numai atunci când omul refuză convertirea în fața gingășiei și gratuității dragostei sale, care se vede în modul cel mai clar la cruce.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat