Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În colocviu cu arhiepiscopul de Dublin despre Congresul Euharistic Internațional

Clopotul cheamă la adunare Biserica în Irlanda

De Mario Ponzi

Nu eveniment izolat ci moment de har, mai ales pentru un catolicism care încearcă să se reînnoiască după un timp dificil și, în atâtea aspecte, dramatic. Așa vrea Biserica din Irlanda să trăiască celebrarea celui de-al cincizecilea Congres Euharistic Internațional, convocat la Dublin în 10-17 iunie cu tema "Euharistia: comuniune cu Cristos și între noi". "Comunitatea noastră - spune arhiepiscopul de Dublin, Diarmuid Martin, în interviul acordat ziarului nostru - este rănită, îndurerară datorită suferințelor pe care și astăzi le suportă minorii victime ale abuzurilor îndurate, datorită suferințelor rudelor lor. Dar este și o Biserică ce a pornit cu hotărâre pe drumul celei mai profunde reînnoiri, pe liniile trasate de Benedict al XVI-lea în scrisoarea sa adresată episcopilor din țară. Și congresul euharistic pe care îl pregătim constituie un element fundamental al acestui drum al nostru. Așadar îl trăim ca pe un eveniment destinat să se prelungească pentru noi în timp, tocmai pentru că întâlnirea noastră în jurul Euharistiei cu toții împreună pentru a redescoperi sensul comuniunii noastre cu Isus și între noi constituie nucleul central al reînnoirii Bisericii care este în Irlanda".

• După optzeci de ani Irlanda găzduiește din nou un Congres Euharistic Internațional. Cel din 1932 a avut loc într-o perioadă de profunde dezbinări, datorate în mare parte rezultatelor unui război care despicase țara în două. Dezbinări care, deși trecuseră zece ani, încă persistau. Găsiți analogii între cele două evenimente?

Cu siguranță și Congresul Euharistic Internațional celebrat în 1932 a fost un mare eveniment. S-a desfășurat în formele tradiționale proprii timpului, cu mari procesiuni pe străzile orașului, cu o mare participare de mulțime. Ceea ce urmează să celebrăm nu va fi așa, în sensul că se va privi mult mai mult la substanță, mai degrabă la conținut decât la formă. Însă eu nu cred că acestea sunt analogiile. Efectiv acel prim congres a venit într-un moment foarte dificil pentru țară. Arhiepiscopul de atunci de Dublin se străduise foarte mult pentru a înlătura războiul civil care a răscolit țara între 1920-1922. Era conștient de dezastrele pe care avea să le comporte și nu numai pe planul material. Nu a reușit în intenția sa. Preocupat datorită rămânerii dezbinărilor la zece ani de la încheierea conflictului, s-a gândit că organizarea și participarea la un eveniment cum este congresul euharistic ar fi fost o ocazie de profitat pentru a reuni împreună cele două suflete ale Irlandei aflate în conflict între ele și a le conduce din nou la reconciliere. Bine, eu cred că apropiatul congres euharistic va avea aceleași efecte. Îi va vedea pe catolicii irlandezi lăsând deoparte contraste și dezbinări cauzate de o perioadă pe care eu o consider dintre cele mai dureroase din istoria Bisericii noastre, pentru a colabora împreună la realizarea unui eveniment pe care îl consider fundamental tocmai pentru a redescoperi necesitatea de a fi împreună pe drumul de reconstrucție.

• Ce reacții a provocat vestea celebrării congresului la Dublin chiar după un moment așa de dificil?

Inițial a fost primită cu mult scepticism. Mulți au crezut că voiam să ducem din nou Biserica înapoi în timp pentru a nu privi la prezent. Însă cu trecerea zilelor, dar mai ales grație învățăturii episcopilor și preoților despre semnificația adevărată a acestei convocări noi în jurul Euharistiei, interesul crește și chiar mass-media naționale rezervă atenție la ceea ce acum este definit un "mare eveniment". Aș spune că cinismul care primise vestea încet-încet face loc percepției importanței acestui eveniment, nu numai pentru Biserică ci pentru toată țara.

• Dumneavoastră ați amintit de drumul de reînnoire întreprins de Biserică în Irlanda. Vreți să ne indicați ce drum a fost ales și în ce mod poate să contribuie Congresul?

Desigur, drumul întreprins urmează pașii inspirați de Benedict al XVI-lea prin scrisoarea adresată Episcopilor din țară la 19 martie 2010. Ideea care ne călăuzește este aceea de a chema la adunare toate forțele vii ale Bisericii în jurul Euharistiei pentru a redescoperi sensul comuniunii noastre. Așadar, congresul este ocazia justă pentru a face explicită convocarea și pentru a verifica răspunsul credincioșilor. Pentru acest motiv, ca să dau un exemplu, am voit ca pentru a conștientiza ideea convocării pentru congres să fie un clopot mic, chiar acela binecuvântat de Papa în timpul audienței generale din miercurea trecută. Provine dintr-o mică biserică părăginită. Ne-a fost dăruit pentru ca să nu se piardă. Și ne-am gândit să-l trimitem în pelerinaj în toată țara tocmai pentru a chema la adunare pe credincioși în jurul unui eveniment fundamental pentru viața nouă a comunității noastre. Nu numai atât: l-am plimbat și printre anglicani și celelalte comunități creștine. Clopotul este simbolul prin excelență al convocării pentru rugăciune. Iată, intenționăm să chemăm la adunare pe credincioși ca să se roage. Rugăciunea este viaticul necesar pentru reînnoirea pastorală și spirituală mai ales după dificultățile provocate de scandalurile care au avut loc.

• Pentru o societate tot mai atrasă de curente seculariste credeți că este suficientă invitația la rugăciune pentru a recupera imaginea și credibilitatea așa de compromise?

Fără îndoială, Irlanda, ca de altfel multe alte țări, este străbătută de un curent secularist puternic, și în unele cazuri chiar anticlerical. De altfel, este o cultură care se schimbă, făcând abstracție de evenimente, și este implicată și Biserica în această schimbare. Așadar, nu este nici o îndoială că trebuie să tindem spre reînnoire, mai ales spre cea spirituală și prin urmare pastorală. Și rugăciunea ne dă forța necesară pentru a face asta. Este evident însă că nu ne putem limita la asta, trebuie tradusă rugăciunea și pastorația însăși în fapte concrete. Așa cum am spus, ne mișcăm, ca Biserică, după indicațiile care au reieșit din vizita apostolică și conținute în raportul final, care va fi publicat în scurt timp, și după sugestiile oferite episcopatului de Papa însuși cu scrisoarea sa.

• De exemplu?

Prima angajare se referă la formarea viitorilor preoți. Așadar seminarul. Există norme noi pentru admiterea candidaților, mai rigide și care conferă mai multe puteri rectorilor. Este vorba mai ales de norme care au în vizor nu numai o selecție calitativă riguroasă a aspiranților la preoție, ci și calitatea învățământului care este dat, așadar calitatea profesorului. Și cu privire la asta există o rețea densă de control. În ceea ce privește fiecare dieceză, tuturor episcopilor le-a fost adresată invitația de a revizui și de a întări normele pentru ocrotirea copiilor în toate activitățile Bisericii. A fost instituită o comisie națională care controlează la orice nivel ca normele să fie respectate. Face asta prin verificări periodice, programate și structurate în fiecare dieceză. Apoi a fost instituită obligația verificării calităților morale ale oricărei persoane destinate unei munci pastorale cu copiii. Verificarea se realizează și printr-o colaborare specifică cu organele de poliție. Însă ceea ce doresc să subliniez este că e vorba nu de fiecare proces sau de fiecare măsură: totul face parte dintr-un unic proiect de reînnoire pastorală, care se referă la toate domeniile de activitate a Bisericii și nu este legat numai de situații contingente, cum sunt întocmai scandalurile care ne-au tulburat. În acest sens trăim și Congresul euharistic ca parte integrantă a acestui proces. Centrat pe Euharistie, el atrage atenția în mod perfect asupra punctului central al reînnoirii aflate în desfășurare, întocmai Euharistia.

• În tot acest proces ce loc ocupă minorii victime ale abuzurilor și familiile lor?

Constituie o rană cu greu vindecabilă în inima unei Biserici îndurerate datorită suferințelor pe care trebuie să le suporte și astăzi atâtea persoane. Există o mare angajare din partea noastră pentru a le reda lor seninătatea, pentru a obține iertarea necesară ca să se reconstruiască o legătură încălcată. În fiecare dieceză a fost constituit un centru de asistență dedicat lor; în fiecare parohie există centre de primire, de ascultare, de sprijinire. Celor care se adresează acestor centre le este asigurată apropierea și asistența imediată, de orice tip.

• Ne puteți da un exemplu?

Cererea cea mai frecventă este aceea a unui ajutor pentru a depăși trauma îndurată. În circa douăzeci de zile este pus la dispoziție un psiholog în mod gratuit. Altminteri se reușește să se ajungă la un serviciu de acest tip în nu mai puțin de un an. Apoi începe munca de însoțire și împărtășire a întregului drum care se va voi sau va trebui să se facă împreună.

• Până astăzi câți s-au adresat Bisericii pentru a fi asistați în acest sens?

Este greu de dat cifre, mai ales pentru că în mijloc se află ocrotirea anonimatului. Însă eu cred că, cel puțin după informațiile care au ajuns la mine, că e vorba de mai multe sute de persoane.

• Și în toate acestea, cum s-a schimbat, dacă s-a schimbat, raportul cu autoritățile?

După un prim moment de înțepenire, lucrurile se îmbunătățesc lent dar progresiv. În practică este ca și cum ar fi început un raport nou care trebuie să ajungă la împlinirea sa. Desigur există considerație față de marea angajare pe care Biserica o desfășoară.

• În definitiv, ce se așteaptă Biserica din Irlanda de la apropiata întâlnire euharistică?

O chemare puternică la coresponsabilitatea tuturor pentru a merge înainte spre o reînnoire centrată pe Euharistie. Că acest lucru este posibil îl demonstrează tocmai răspunsul care înainte de toți a venit de la Bisericile locale din alte națiuni. Participarea anunțată de episcopii din toate țările este extraordinară, în unele cazuri excepțională. Este un mesaj clar. Cum vor răspunde credincioșii, se va vedea. Însă tocmai grație pelerinajului clopotului nostru putem spune că avem încredere. Congresul, care se va desfășura în șapte zile centrate pe întâlniri, al căror moment central va fi oricum liturghia zilnică. Se va încheia cu celebrarea comună pe stadionul din Dublin prezidată de Legatul pontifical.

• Care este programul?

Prima zi va fi dedicată botezului, un sacrament care îi unește pe toți creștinii. Am invitat, pentru a sublinia acest aspect, pe arhiepiscopul anglican de Dublin; va fi și un mitropolit din Biserica ortodoxă rusă, unul din Biserica ortodoxă greacă, șeful comunității focolarinilor, priorul de la Taizé. Ziua a doua vom trata tema căsătoriei și a familiei; ziua a treia, preoția și slujirea în ministerul comuniunii; ziua a patra va fi dedicată reconcilierii, temă foarte importantă pentru Biserica din Irlanda; ziua a cincea o vom dedica suferinței și vindecării; în sfârșit, sâmbăta va fi dedicată Mariei. Așadar va fi o panoramă completă a acelei misiuni sacerdotale pe care Papa a cerut-o tuturor episcopilor pentru a ne face să creștem, mai ales noi episcopii și preoții. Nu trebuie uuitat că aici sunt mulți preoți - și apoi sunt majoritatea - care au lucrat bine, au ajutat atâția tineri să găsească spațiul lor, viitorul lor. Pe de altă parte asta s-a întâmplat și nu trebuia deloc să se întâmple. Victimele sunt cele care poartă o rană profundă, care nu se vindecă în puține zile. Ei sunt prima, adevărata, marea preocupare și lor le dedicăm astăzi toată atenția noastră. În sfârșit aș vrea să subliniez faptul că congresul nu este și nu va rămâne un fapt izolat. Face parte din acest amplu proiect de reînnoire deja demarat. Participarea internațională este însemnată, chiar și la nivel foarte înalt. Și acest lucru este un fapt care nu trebuie neglijat. Ne dorim să reușească să miște poporul irlandez. Noi ne punem ca un mare târg de idei pentru reînnoirea Bisericii la care toți sunt invitați să participe. A construi o Biserică mare cred că înseamnă și a oferi o contribuție importantă pentru construirea unei societăți mari.

(După L'Osservatore romano, 16 martie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat