Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Prima predică de Postul Mare 2012 (9 martie)

Sfântul Atanasiu și credința în divinitatea lui Cristos

Ca pregătire pentru Anul Credinței stabilit de Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea (12 octombrie 2012 - 24 noiembrie 2013), cele patru predici de Postul Mare își propun să ia elan și să redea prospețime credinței noastre printr-un reînnoit contact cu "giganții credinței" din trecut. de aici titlul luat din Scrisoarea către Evrei, dat întregului ciclu: "Amintiți-vă de conducătorii voștri. Imitați-le credința" (Evr 13,7).

Vom intra de fiecare dată la școala unui din cei patru mari învățători ai Bisericii orientale - Atanasiu, Vasile, Grigore Nazianzenul și Grigore de Nissa - pentru a vedea ce ne spune astăzi fiecare dintre ei cu privire la dogma pentru care a fost campionul, adică, respectiv, divinitatea lui Cristos, Duhul Sfânt, Sfânta Treime, cunoașterea lui Dumnezeu. În alt moment, dacă va vrea Dumnezeu, vom face același lucru pentru marii învățători ai Bisericii occidentale: Augustin, Ambroziu și Leon cel Mare.

Ceea ce am vrea să învățăm de la Părinți nu este atât cum să vestim lumii credința, adică evanghelizarea, și nici cum să apărăm credința împotriva erorilor, adică ortodoxia; este mai degrabă aprofundarea propriei credințe, a redescoperi, în urma lor, bogăția, frumusețea și fericirea de a crede, a trece, cum spune Paul, "din credință în credință" (Rom 1,17), de la o credință crezută la o credință trăită. Tocmai un mărit "volum" de credință în cadrul Bisericii va constitui apoi forța cea mai mare în vestirea ei lumii și apărarea cea mai bună a ortodoxiei sale.

Părintele de Lubac a afirmat că nu a existat niciodată în istorie o reînnoire a Bisericii care să nu fi fost și o întoarcere la Părinți. Nu face excepție Conciliul al II-lea din Vatican a cărui a 50-a aniversare urmează să o amintim. El este întrețesut cu citate din Părinți; mulți dintre protagoniștii săi erau patrologi. După Scriptură, Părinții constituie al doilea "strat" de teren pe care se sprijină și din care scoate limfă teologia, liturgia, exegeza biblică și întreaga spiritualitate a Bisericii.

În anumite catedrale gotice din Evul Mediu se văd statui curioase: personaje cu o statură impunătoare care susțin, așezați pe umeri, oameni mici-mici. Este reprezentarea pe piatră a unei convingeri pe care teologii timpului o formulau cu aceste cuvinte: "Noi suntem ca niște pitici care sunt așezați pe umerii giganților, în așa fel încât putem vedea mai mult lucruri și mai departe decât ei, nu datorită acuității privirii noastre sau cu înălțimea trupului, ci pentru că suntem purtați mai sus și suntem ridicați la înălțime uriașă"1. Giganții erau desigur Părinții Bisericii. Așa se întâmplă și pentru noi astăzi.

1. Atanasiu, campionul divinității lui Cristos

Începem trecerea noastră în revistă cu sfântul Atanasiu, episcop de Alexandria, născut în 295 și mort în 373. Puțini Părinți au lăsat un semn așa de profund în istoria Bisericii asemenea lui. Este amintit pentru multe lucruri: pentru influența pe care a avut-o în răspândirea monahismului, grație operei sale "Viața lui Anton", pentru că a fost primul care a revendicat libertatea Bisericii "chiar și într-un stat creștin"2, pentru prietenia sa cu episcopii occidentali, favorizată de contactele avute în timpul exilului care marchează o întărire a legăturilor dintre Alexandria și Roma...

Dar nu de toate aceste vrem să ne ocupăm. Kierkegaard, în Jurnalul său, are un gând curios: "Terminologia dogmatică a Bisericii primare este ca un castel fermecat, unde se odihnesc într-un somn profund principii și principesele cele mai grațioase. E suficient numai să-i trezești, pentru ca să sară în picioare în toată gloria lor"3. Dogma pe care Atanasiu ne ajută să o "trezim" și să o facem să strălucească în toată gloria sa este cea a divinității lui Cristos; pentru ea a îndurat de șapte ori exilul.

Episcopul de Alexandria este foarte convins că nu este descoperitorul acestui adevăr. Dimpotrivă, toată opera sa va consta în a arăta că aceasta a fost mereu credința Bisericii; că nou nu este adevărul, ci erezia contrară. Meritul său, în acest domeniu, a fost eventual acela de a înlătura obstacolele care au împiedicat până atunci o recunoaștere deplină și fără reticențe a divinității lui Cristos în contextul cultural grec.

Unul din obstacole, probabil principalul, era obișnuința greacă de a defini esența divină cu termenul agenetos, nenăscut. Cum să proclami că Cuvântul este Dumnezeu adevărat din moment ce el este Fiu, adică născut de Tatăl? Era ușor pentru Arius să stabilească echivalența: născut = făcut, adică să treacă de la agenetos la genetos, și să concludă cu fraza celebră care a făcut să explodeze cazul: "A existat un timp în care nu exista!" (în greacă, și mai lapidar: on ote ouk en: exista atunci când nu exista). Asta echivala cu a face din Cristos o creatură, chiar dacă nu "precum celelalte creaturi". Atanasiu a apărat cu sabia scoasă acel genitus non factus de la Niceea, "născut, iar nu făcut". El rezolvă controversa cu simpla observație: "Termenul agenetos a fost inventat de grecii care nu-l cunoșteau pe Fiul"4.

Un alt obstacol cultural în calea recunoașteri depline a divinității lui Cristos, mai puțin simțit în acel moment, dar nu mai puțin activ, era învățătura despre o divinitate intermediară, deuteros theos, legată de creația lumii materiale. De la Platon încoace, ea devenise o realitate comună pentru multe sisteme religioase și filozofice din antichitate. Tentația de a-l asimila pe Fiul, "prin care au fost create toate lucrurile" cu această entitate intermediară a rămas lingușitoare în speculația creștină, dar nu în viața Bisericii. Rezulta o schemă tripartită a ființei: în vârful a toate, Tatăl nenăscut; după el, Fiul (și mai târziu și Duhul Sfânt) și în sfârșit creaturile.

Definiția lui homoousios, a lui "genitus non factus", înlătură pentru totdeauna principalul obstacol al elenismului în calea recunoaștere divinității depline a lui Cristos și realizează purificarea creștină a universului metafizic al grecilor. Cu această definiție, o singură linie de demarcație este trasată pe verticala ființei și această linie nu desparte pe Fiul de Tatăl, ci pe Fiul de creaturi. Voind să cuprindem într-o frază semnificația perenă a definiției de la Niceea, am putea să o formulăm astfel: în orice epocă și cultură, Cristos trebuie să fie proclamat "Dumnezeu", nu într-o oarecare accepțiune derivată sau secundară, ci în accepțiunea cea mai puternică pe care cuvântul "Dumnezeu" o are în această cultură.

Atanasiu a făcut din menținerea acestei cuceriri scopul vieții sale. Atunci când toți, împărați, episcopi și teologi, oscilau între un refuz și o tentativă de acomodare, el a rămas de neînlăturat. Au existat momente în care viitoarea credință comună a Bisericii trăia în inima unui singur om: a lui Atanasiu. Din atitudinea față de el se decidea de ce parte se afla fiecare.

2. Argumentul soteriologic

Dar mai important decât a insista asupra credinței lui Atanasiu în divinitatea deplină a lui Cristos, care este lucru cunoscut și pașnic, este să știm ce îl motivează în bătălie, de unde îi vine o certitudine așa de absolută. Nu din speculație, ci din viață; mai precis, din reflecția asupra experienței mântuirii în Cristos Isus pe care o are Biserica.

Atanasiu mută interesul teologiei de la cosmos la om, de la cosmologie la soteriologie. Legându-se cu tradiția ecleziastică antecedentă lui Origene, în special cu Irineu, Atanasiu valorizează rezultatele elaborate în lunga bătălie împotriva gnosticismului, care dusese la concentrarea asupra istoriei mântuirii și a răscumpărării umane. Cristos nu se mai situează, ca în epoca apologeților, între Dumnezeu și cosmos, ci mai degrabă între Dumnezeu și om. Că Isus Cristos este Mediator nu înseamnă că El se află între Dumnezeu și om (mediere ontologică, adesea înțeleasă în sens subordonaționist), ci că îl unește pe Dumnezeu și pe om. În El Dumnezeu se face om și omul se face dumnezeu, adică este divinizat5 .

Pe acest fond ideal se situează aplicația argumentului soteriologic pe care o face Atanasiu în vederea demonstrării divinității lui Cristos. Argumentul soteriologic nu se naște cu controversa ariană; el este prezent în toate marile controverse cristologice antice, de la cea antignostică la cea antimonotelistă. În formularea sa clasică el sună așa: "Quod non est assumptum non est sanatum"6 ("Ceea ce nu este asumat nu este mântuit"). El este adaptat în funcție de cazuri, în așa fel încât să răspundă la eroarea momentului, care poate să fie negarea trupului uman al lui Cristos (gnosticism) sau a sufletului său uman (apolinarism) sau a voinței sale libere (monotelism).

În modul în care îl folosește Atanasiu el poate fi formulat astfel: "Ceea ce nu este asumat de Dumnezeu nu este mântuit", unde forța este în întregime în acea scurtă adăugire "de Dumnezeu". Mântuirea cere ca omul să nu fie asumat de un intermediar oarecare, ci de Dumnezeu însuși: "Dacă Fiul este o creatură - scrie Atanasiu - omul ar rămâne muritor, nefiind unit cu Dumnezeu", de asemenea: "Omul n-ar fi divinizat dacă Cuvântul care a devenit trup nu ar fi de aceeași natură a Tatălui"7 . Atanasiu a formulat cu multe secole înainte de Heidegger și luând-o cu mult altă seriozitate ideea că "numai un Dumnezeu ne poate mântui", nur noch ein Gott kann uns retten8 .

Implicațiile soteriologice pe care le scoate Atanasiu din homoousios de la Niceea sunt multiple și foarte profunde. A-l defini pe Fiul "consubstanțial" cu Tatăl însemna a-l situa la un atare nivel prin care absolut nimic nu putea să rămână în afara razei sale de acțiune. Însemna și a înrădăcina semnificația lui Cristos în însuși fundamentul în care era înrădăcinată ființa lui Cristos, adică în Tatăl. Isus Cristos, se ajunge să se spună, nu constituie, în istorie și în univers, o a doua prezență adăugată față de cea a lui Dumnezeu; dimpotrivă, el este prezența și relevanța însăși a Tatălui. Scrie Atanasiu:

"Bun cum este, Tatăl, cu Cuvântul său care este și Dumnezeu, conduce și susține lumea întreagă, pentru ca creația, luminată de călăuzirea sa, de providența sa și de ordinea sa, să poată persista în ființă... Atotputernicul și preasfântul Cuvânt al Tatălui, pătrunzând toate lucrurile și ajungând peste tot cu forța sa, dă lumină oricărei realități toate le conține și le îmbrățișează în el însuși. Nu există nici o ființă care să se sustragă de la stăpânirea sa. Toate lucrurile de la el primesc în întregime viața și de el sunt menținute în ea: fiecare creatură în individualitatea sa și universul creat în totalitatea sa"9 .

Totuși trebuie făcută o precizare importantă. Divinitatea lui Cristos nu este un "postulat" practic, așa cum este, pentru Kant, însăși existența lui Dumnezeu10 . Nu este un postulat, ci explicația unei "realități". Ar fi un postulat, deci o deducție umană teologică, dacă s-ar porni de la o anumită idee de mântuire și s-ar deduce divinitatea lui Cristos ca singura capabilă să realizeze această mântuire; este în schimb explicația unei realități dacă se pornește, așa cum face Atanasiu, de la o experiență de mântuire și se demonstrează că ea nu ar putea să existe dacă Cristos n-ar fi Dumnezeu. Nu pe mântuire se întemeiază divinitatea lui Cristos, ci pe divinitatea lui Cristos se întemeiază mântuirea.

3. Corde creditur!

Dar este timpul să venim la noi și să încercăm să vedem ce putem învăța astăzi de la bătălia epică susținută în timpul său de Atanasiu. Divinitatea lui Cristos astăzi este adevăratul "articulus stantis et cadentis Ecclesiae", adevărul cu care Biserica stă sau cade. Dacă în alte timpuri, când divinitatea lui Cristos era în mod pașnic admisă de toți creștinii, se putea crede că acest "articol" ar fi "justificarea gratuită pentru credință", acum nu mai este așa. Putem spune că problema vitală pentru omul de astăzi este să stabilească în ce mod este justificat păcătosul, când nici măcar nu se mai crede că avem nevoie de o justificare, sau suntem convinși că o găsim în noi înșine? "Eu însumi astăzi mă acuz - îl face Sartre să strige de pe scenă pe unul din personajele sale - și numai eu pot și să-mi dau dezlegare, eu omul. Dacă Dumnezeu există omul este nimic"11 .

Divinitatea lui Cristos este piatra unghiulară care susține cele două mistere principale ale credinței creștine: Sfânta Treime și întruparea. Ele sunt ca două porți care se deschid și se închid împreună. Dacă este aruncată acea piatră, tot edificiul credinței creștine se prăbușește peste sine însuși: dacă Fiul nu este Dumnezeu, din cine este formată Sfânta Treime? Deja denunțase asta, cu claritate, sfântul Atanasiu, scriind împotriva arianilor:

"Dacă Cuvântul nu există împreună cu Tatăl din toată veșnicia, atunci nu există o Treime veșnică, ci mai întâi a fost unitatea și apoi, cu trecerea timpului, prin adăugire, a început să existe Treimea"12 .

(O ideea - aceasta a treimii care se formează "prin adăugire" - care este propusă din nou, în anii nu prea îndepărtați, de unii teologi care au aplicat Treimii schema dialectică a devenirii a lui Hegel!). Cu mult înainte de Atanasiu, sfântul Ioan stabilise această legătură între cele două mistere: "Oricine îl neagă pe Fiul, nu-l are nici pe Tatăl; cine-l mărturisește pe Fiul, îl are și pe Tatăl" (1In 2,23). Cele două lucruri stau sau cad împreună, dar dacă ele cad împreună atunci ar trebui să spunem în mod mâhnit cu Paul că noi creștinii "suntem cei mai de plâns dintre toți oamenii" (1Cor 15,19).

Trebuie să ne lăsăm cuprinși în plină față de acea întrebare așa de respectuoasă, dar așa de directă a lui Isus: "Dar voi cine spuneți că sunt eu?" și de aceea și mai personală: "Crezi tu?" Crezi cu adevărat? Crezi cu toată inima? Sfântul Paul spune: "cu inima se crede pentru a obține justificarea, iar cu gura se dă mărturie pentru a obține mântuirea" (Rom 10,10). În trecut, mărturisirea dreptei credințe, adică al doilea moment al acestui proces, a căpătat uneori atâta importanță încât a lăsat în umbră acel prim moment care este cel mai important și care se desfășoară în profunzimile tainice ale inimii. "Din rădăcinile inimii se înalță credința", exclamă sfântul Augustin13 .

Probabil trebuie să demolăm în noi credincioșii și în noi oamenii Bisericii falsa convingere că noi credem deja, că suntem în ordine în ceea ce privește credința. Trebuie să provocăm îndoiala - se înțelege, nu cu privire la Isus, ci cu privire la noi - pentru a putea apoi porni în căutarea unei credințe mai autentice. Cine știe dacă nu este un bine, pentru un pic de timp, să nu voim să demonstrăm nimic nimănui, ci să interiorizăm credința, să redescoperim rădăcinile sale în inimă!

Isus l-a întrebat pe Petru de trei ori: "Mă iubești?". Știa că prima și a doua oară răspunsul a ieșit prea în grabă, pentru a fi cel adevărat. În sfârșit, a treia oară Petru a înțeles. Și întrebarea despre credință trebuie să fie pusă astfel; de trei ori, cu insistență, până când și noi ne dăm seama și intrăm în adevăr: "Crezi tu? Crezi tu? Crezi cu adevărat?". Probabil că la sfârșit ne va veni să răspundem: "Nu, Doamne, eu nu cred cu adevărat cu toată inima și cu tot sufletul. Mărește creința mea!".

Însă Atanasiu ne amintește și un alt adevăr important: că credința în divinitatea lui Cristos nu este posibilă dacă nu avem și experiența mântuirii realizate de Cristos. Fără aceasta, divinitatea lui Cristos devine cu ușurință o idee, o teză, și se știe că unei idei i se poate opune o altă idee și unei teze o altă teză. Numai unei vieți - spuneau Părinții deșertului - nu există nimic care să i se poată opune.

Experiența mântuirii o avem citind cuvântul lui Dumnezeu (și luându-l drept ceea ce este, cuvânt al lui Dumnezeu!), administrând și primind sacramentele, mai ales Euharistia, loc privilegiat al prezenței Celui Înviat, exercitând carismele, menținând un contact cu viața comunității de credință, rugându-ne. Evagriu, în secolul al IV-lea, a formulat celebra ecuație: "Dacă ești teolog, te vei ruga cu adevărat și dacă te rogi cu adevărat vei fi teolog"14 .

Atanasiu a împiedicat ca cercetarea teologică să rămână prizonieră a speculației filozofice a diferitelor "școli" și să devină în schimb aprofundare a realității revelate în linia Tradiției. Un eminent istoric protestant i-a recunoscut lui Atanasiu un merit singular în acest domeniu: "Grație lui - a scris el - credința în Cristos a rămas credință riguroasă în Dumnezeu și, conform naturii sale, în mod clar distinctă de toate celelalte forme - păgâne, filozofice, idealiste - de credință... Cu el, Biserica a redevenit instituție de mântuire, adică, în sensul riguros al termenului, "Biserică", al cărei conținut propriu și determinant este constituit de predicarea lui Cristos"15 .

Toate acestea ne interpelează astăzi în mod deosebit, după ce teologia s-a definit ca o "știință" și este profesată în ambiente academice, mult mai dezlegate de viața comunității de credință decât era, în timpul lui Atanasiu, școala teologică, numită Didaskaleion, înflorită în Alexandria prin opera lui Clement și a lui Origene. Știința cere de la studios ca "să domine" materia sa și ca să fie "neutru" în fața obiectului propriei științe; dar cum "să domini" pe unul pe care cu puțin mai înainte l-ai adorat ca Dumnezeul tău? Cum să rămâi neutru în fața obiectului, când acest obiect este Cristos? A fost unul din motivele care m-au determinat, la un anumit punct al vieții mele, să părăsesc învățământul academic pentru a mă dedica tot timpul slujirii cuvântului. Îmi amintesc gândul care apărea în mine, după ce am participat la congrese sau dezbateri teologice și biblice, mai ales în străinătate: "Pentru că lumea universitară a întors spatele lui Isus Cristos, eu voi întoarce spatele lumii universitare".

Soluția la această problemă nu este desigur aceea de a aboli studiile academice de teologie. Situația italiană ne face să vedem efectele negative produse de lipsa facultății de teologie în universitățile statale. Cultura catolică și religioasă în general este respinsă într-un ghetou; în librăriile laice nu se găsește o carte religioasă, afară de cauză în care este despre vreo temă ezoterică sau la modă. Dialogul dintre teologie și știința umană, științifică și filozofică, este desfășurată "la distanță", și nu este același lucru. Vorbind în ambiente universitare, eu spun adesea să nu urmeze exemplul meu (care rămâne o alegere personală), ci să valorizeze la maxim privilegiul de care se bucură, căutând eventual să alăture studiului și învățământului și vreo activitate pastorală compatibilă cu el.

Dacă nu se poate și nu trebuie să se scoată teologia din ambientele academice, există însă un lucru pe care teologii din academii pot să-l facă și este să rămână destul de umili încât să recunoască limita lor. Exprimarea lor nu este singura, nici cea mai înaltă exprimare a credinței. Părintele Henri de Lubac a scris: "Slujirea predicării nu este vulgarizarea unei învățături doctrinale în formă mai abstractă, care ar fi anterioară și superioară ei. Dimpotrivă, este însăși învățătura doctrinală, în forma sa cea mai înaltă. Acest lucru era adevărat despre prima predică creștină, aceea a apostolilor, și este adevărat la fel despre predica acelora care au urmat după ei în Biserică: Părinții, Învățătorii și Păstorii noștri în ora prezentă"16 . H. U. von Balthasar, la rândul său, vorbește despre "misiunea predicării în Biserică, față de care este subordonată însăși misiunea teologică"17 .

4. "Curaj, exist eu!"

Să ne întoarcem, pentru a încheia, la divinitatea lui Cristos. Ea luminează, dă strălucire întregii vieți creștine.

Fără credința în divinitatea lui Cristos:

Dumnezeu este departe,

Cristos rămâne în timpul său,

Evanghelia este una din multele cărți religioase ale umanității,

Biserica, o simplă instituție,

evanghelizarea, o propagandă,

liturgia, reevocare a unui trecut care nu mai există,

morala creștină, o povară nicidecum ușoară și un jug nicidecum plăcut.

Dar cu credința în divinitatea lui Cristos:

Dumnezeu este Emanuel, Dumnezeu cu noi,

Cristos este Cel înviat care trăiește în Duhul Sfânt,

Evanghelia, cuvânt definitiv al lui Dumnezeu adresat întregii omeniri,

Biserica, sacrament universal de mântuire,

evanghelizarea, împărtășire a unui dar,

liturgia, întâlnire bucuroasă cu Cel Înviat,

viața prezentă, început al veșniciei.

De fapt, este scris: "Cine crede în Fiul are viața veșnică" (In 3,36). Credința în divinitatea lui Cristos ne este mai ales indispensabilă în acest moment pentru a menține vie speranța cu privire la viitorul Bisericii și al lumii. Împotriva gnosticilor care negau adevărata omenitate a lui Cristos, Tertulian a ridicat, în timpul său, strigătul: "Parce unicae spei totius orbis" 18, nu-i luați lumii unica sa speranță! Noi trebuie să spunem asta astăzi celor care refuză să creadă în divinitatea lui Cristos.

Apostolilor, după ce a potolit furtuna, Isus le-a adresat un cuvânt pe care îl repetă astăzi succesorilor lor: "Curaj! Eu sunt, nu vă temeți!" (Mc 6,50).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Bernard de Chartres, în Ioan de Salisbury, Metalogicon, III, 4 (Corpus Chr. Cont. Med., 98, pag. 116).
2 Atanasiu, Historia Arianorum, 52,3: "Ce are de-a face împăratul cu Biserica?".
3 S. Kierkegaard, Diario, II A 110 (Trad. ital. de C. Fabro, Brescia 1962, nr. 196).
4 Atanasiu, De decretis Nicenae synodi, 31.
5 Cf. Atanasiu, De incarnatione 54, cf. Irineu, Adv. haer. V, praef.
6 Grigore Nazianzenul, Scrisoare către Cledoniu (PG 37, 181).
7 Atanasiu, Contra Arianos II 69 și I 70.
8 Antwort. Martin Heidegger im Gespräch, Pfullingen 1988.
9 Atanasiu, Contra gentes 41-42.
10 I. Kant, Critica rațiunii practice, cap. III, VI.
11 J.-P. Sartre, Diavolul și bunul Dumnezeu, X, 4, Gallimard, Paris 1951, pag. 267șu.
12 Atanasiu, Contra Arianos I, 17-18 (PG 26, 48).
13 Augustin, Comentariu la Evanghelia lui Ioan, 26,2 (PL 35,1607).
14 Evagriu, De oratione 61 (PG 79, 1165).
15 H. von Campenhausen, I Padri greci, Brescia 1967, pag. 103-104.
16 H. de Lubac, Exég?se médi?vale, I, 2, Paris 1959, pag. 670.
17 H.U. von Balthasar, La preghiera contemplativa, citat tot acolo de Henri de Lubac.
18 Tertulian, De carne Christi, 5, 3 (CC 2, pag. 881).


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat