Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Creând femeia, Dumnezeu a binecuvântat lumea

Geniul feminin explicat de o tânără soră

De Antonio Gaspari

Pentru a readuce pe un plan de adevăr, dreptate și frumusețe dimensiunea feminină. Pentru a ieși din retorica ipocrită și ideologică referitoare la sărbătoarea femeii, agenția Zenit ar vrea să favorizeze discuția despre binele mult care este în proiectul lui Dumnezeu atunci când a creat femeia.

În fața știrilor teribile și dramatice în care femeia este victimă a violențelor și samavolniciilor, există o lume enormă de bine în care femeile sunt protagoniste.

În această privință, agenția Zenit a intervievat-o pe sora Maria Caterina Gatti din Institutul Slujitoarelor Inimii Neprihănite a Mariei.

La 8 martie se celebrează sărbătoarea femeii. În această sărbătoare puțini subliniază marile virtuți feminine preamărite atât de viața călugărească și consacrată cât și de rolul atâtor mame și soții care trăiesc cu bucurie viața lor. Mai degrabă, o anumită cultură tinde să identifice în femeia modernă răzvrătirea față de rolul de soție și de mamă, o libertate înțeleasă drept capacitate de dominare în muncă și în casă. Care este părerea dumneavoastră în această privință?

Desigur, societatea în care trăim tinde să identifice progresul, libertatea și emanciparea femeii ca forme de răzvrătire față de acele "roluri" care din totdeauna sunt constitutive ale feminității, ale identității femeii, cum sunt întocmai faptul de a fi soție sau maternitatea. A fost eroarea comisă de atâtea feministe care - pornind de la intenția bună de a exalta "geniul feminin" - au ajuns să refuze sau să nege ceea ce "face femeia femeie", și din punct de vedere antropologic. Diferitele curente feministe au avut mare influență asupra culturii, ducând femeia ca să vrea să se emancipeze în manieră greșită, uitând prima și foarte înalta sa misiune de soție, de mamă și chiar de educatoare. De fapt, face parte din vocația femeii și misiunea educativă, așa cum explică în mod clar Mulieris dignitatem la nr. 19: "Femeia, ca născătoare și ca primă educatoare a omului [...], are o specifică precedență asupra bărbatului. Dacă maternitatea sa [...] depinde de bărbat, ea imprimă un «semn» esențial asupra întregului proces al "creșterii ca persoană" a noilor fii și fiice din neamul omenesc". "În această operă ele [femeile] realizează o formă de maternitate afectivă, culturală și spirituală, cu valoare într-adevăr inestimabilă, prin incidența pe care o are asupra dezvoltării persoanei și viitorului societății" (Scrisoarea Către femei, 9). Rolul de educatoare se extinde deci la întreaga omenire.

Aceste îndatoriri și particularități - să nu uităm asta - le-au fost dăruite de Dumnezeu ca talanți care trebuie fructificați pentru a se realiza pe deplin și pentru binele omenirii. Pentru ea, misiunea trasată de Dumnezeu este aceea de a se îngriji în mod special de om, de ființa umană, pe care Domnul i-o încredințează. "Această încredințare se referă în mod special la femeie - tocmai din cauza feminității sale - și ea decide în mod deosebit vocația sa" (cf. Mulieris dignitatem, 30). Este clar că atunci când unei persoane îi este încredințată o altă persoană, ea va avea grijă de dânsa și nicidecum nu va încerca să o chinuiască, să o domine sau, mai rău, să o elimine (așa cum se întâmplă din păcate cu avortul).

Care sunt după părerea dumneavoastră virtuțile tipic feminine care caracterizează femeile?

Virtuțile și caracteristicile care constituie cred particularitatea femeii sunt următoarele: primirea, iertarea, înțelegerea, empatia, generozitatea, dăruirea, duioșia, atenția, delicatețea, sacrificiul, spiritul intuitiv. Apoi, femeia căsătorită trebuie să fie în familie îngerul credinței, îngerul casei. Trebuie să privească la toate acele virtuți care o caracterizează pe Preasfânta Maria pentru a putea trăi ca ea în harul lui Dumnezeu, dând exemplu bun, trăind cu acea conștiință că este mereu sub privirea lui Dumnezeu, chiar și atunci când face cumpărături sau merge la muncă în birou, în timp ce spală vasele sau îi ajută pe copii să-și facă temele. Sunt lucruri mici, dar erau chiar lucruri mici acelea pe care le făcea Sfânta Fecioară. Și fetele sau femeile necăsătorite trebuie să privească la Sfânta Fecioară ca la modelul lor, pentru că și ele sunt chemate să trăiască în harul lui Dumnezeu pentru a transmite apoi această frumusețe interioară persoanelor cu care se relaționează.

Și care sunt îndeosebi virtuțile pe care le exaltă viața de călugărițe și consacrate?

Dincolo de virtuțile care caracterizează viața călugărească în general, atât masculină cât și feminină, cred că pentru femeia consacrată sunt valabile mereu acele virtuți pe care le-am amintit deja ca tipic feminine, pentru că nu trebuie să uităm că orice călugăriță, înainte de a fi o consacrată, este o femeie. De fapt, sfințenia se construiește pe o bază de umanitate, tocmai prin acel unicum constituit din suflet și trup. Este natural că va fi diferită modalitatea în care aceste virtuți vor trebui să fie exercitate: primirea, atenția, dăruirea sunt trăite diferit de femeia consacrată - total dăruită lui Dumnezeu și fraților, inserată într-o comunitate călugărească - față de cum le trăiește o mamă în cadrul familiei sale. Dacă apoi privim la viața celor mai multe mari sfinte călugărițe, virtuțile care le exaltă viața sunt cele tipic referitoare la viața consacrată în general: ascultarea, caritatea, credința, curăția, sărăcia, umilința, fidelitatea, prudența...

Maternitatea și fecioria sunt două dimensiuni deosebite ale femeii, în lumina revelației divine, care își au exprimarea cea mai înaltă în Sfânta Fecioară, care este în același timp Fecioară și Mamă. "Persoana Născătoarei de Dumnezeu îi ajută pe toți - în special pe toate femeile - să observe în ce mod aceste două dimensiuni și aceste două căi ale vocației femeii, ca persoană, se explică și se completează reciproc". Iată deci că Preasfânta Maria este cea pe care atât femeia "laică", cât și femeia consacrată trebuie să o aibă mereu în față ca model pentru a observa în ea virtuțile care trebuie imitate.

În ce mod viața călugărească reușește să sublimeze și să practice dorința de familie și maternitate?

Femeia - care ca și bărbatul este o "ființă în relație" - se descoperă "făcută pentru bărbat", pentru o comuniune nupțială cu el. Așa ne-a creat Domnul, cu această "diversitate în egalitate" (sexualitatea ne diferențiază în cadrul umanității). În viața consacrată, acest "pentru bărbat" - după o frumoasă definiție a lui Arnaldo Pigna - este înlocuit cu "pentru Cristos". Mirele este însuși Cristos, El este Persoana cu care femeia consacrată intră în relație, în comuniune, dedicându-se totalmente Lui, deci găsind plinătate și realizare personală numai în El. Nu este un "a iubi mai puțin", ci un "a iubi mai mult". Cine îmbrățișează fecioria consacrată vrea să ajungă la plinătatea iubirii - deci a sexualității - lipsindu-se de medierea, dar și de limitările fizicului, ale trupului. "Se alege continența nu pentru a iubi mai puțin, ci pentru a iubi mai bine [...]. A fi cast în mod feciorelnic înseamnă a ține inima în potență absolută de a iubi, fără altă limită decât propria capacitate" (A. Pigna): fecioria nu închide la iubire, ci dimpotrivă învață la găsirea ei. Dorința de familie este umplută de noua familie constituită de comunitatea și de institutul călugăresc din care se face parte. Apoi, maternitatea nu este "suprimată" în femeia consacrată, ci este trăită într-un mod mai elevat: este maternitatea spirituală. De fapt, maternitatea este constitutivă a femeii, element fundamental al identității sale, deoarece ei Dumnezeu îi încredințează misiunea de "a se îngriji de viață": nu implică în mod necesar nașterea fizică a unei alte creaturi, ci este constituită de o atitudine de fond, de o deschidere a spiritului caracterizată de dăruirea de sine, de atenție, de a lua asupra sa pe alții, de sacrificiu. Femeia consacrată trăiește deci în plinătate maternitatea sa, devenind mamă a tuturor, a copilului precum și a bătrânului, născându-l pe Cristos în inima aproapelui. Deci și maternitatea spirituală este o maternitate fecundă.

O anumită cultură modernă tinde să indice ca model figuri de femei care trezesc provocare și scandal, dar nu sunt mai revoluționare și emancipate femei ca Maica Tereza de Calcutta sau sfânta Clara de Assisi?

Este adevărat, femeii moderne îi sunt indicate adesea ca model aceste figuri provocatoare și scandaloase, datorită influenței greșitei filozofii feministe "liberal-socialist-radicale". Să nu uităm însă că în domeniul catolic a avut dezvoltare un feminism care promovează demnitatea autentică a femeii și care s-a detașat clar de gândirea celorlalte curente laice. Trebuie amintit și că în pofida marilor divergențe cu feministele catolice, militantele din curentele radicale și socialiste au căutat și au găsit figuri de femei autoritare, libere și "puternice" chiar în interiorul catolicismului. Ecaterina de Siena, Tereza de Avila, Tereza de Lisieux, Francesca Saverio Cabrini - și astăzi am putea spune și Maica Tereza de Calcutta - sunt numai câteva din numele acelor multe femei "revoluționare și emancipate", în sensul adevărat al termenilor, care au fost luate ca model și de feministe foarte depărtate de modul catolic de a gândi și de a trăi. De ce? Pentru că aceste sfinte sunt un exemplu al modului cum trebuie să fie o femeie, deși s-au dăruit total lui Dumnezeu și Bisericii! În Mulieris dignitatem citim că "Femeile sfinte sunt o întrupare a idealului feminin" (cf. nr. 27). Acest lucru ne face să înțelegem că noi cu cât încercăm mai mult să-l imităm pe Cristos, Dumnezeu adevărat dar și om adevărat, cu atât ne realizăm mai mult ca persoane, pentru că numai în misterul Cuvântului întrupat are adevărată lumină misterul omului. Așadar, departe de a tăia aripile emancipării, catolicismul ajută femeia la deplina realizare de sine, dăruindu-i acea demnitate și acele drepturi care în alte ambiente sociale, culturale sau religioase îi sunt negate.

Puteți să ne povestiți care sunt motivele care v-au convins să alegeți viața călugărească? Și de ce ați ales Slujitoarele Inimii Neprihănite a Mariei?

Lucrul pe care țin mereu să-l precizez este că a mea nu a fost atât o alegere, cât mai degrabă un răspuns dat Cuiva care m-a ales. Dacă trebuie să explic motivele care m-au făcut să întreprind acest drum, în urmă cu 13 ani, am o anumită dificultate pentru că știu că nu pot să le exprim în toată profunzimea lor și probabil nu este nici ușor de înțeles pentru cel care nu a primi aceeași chemare.

În orice caz, cred că răspunsul meu a fost facilitat de insatisfacția de fond pe care o percepeam în inimă. Aveam un loc de muncă, mulți prieteni, hobbies care îmi dădeau satisfacție... Și totuși în adâncul meu simțeam mereu o anumită nefericire, o nemulțumire, o "nerealizare" de mine însămi deși avea satisfacții tangibile în viața pe care o duceam. Educată într-o familie catolică practicantă, eram totuși foarte departe de Dumnezeu, raportul cu El era nesemnificativ pentru mine. Căuta fericirea în cu totul alte lucruri și credința mea se reducea la "obligația de a merge la Liturghie duminica". Însă îmi amintesc că pe la vârsta de 17 ani am văzut într-o zi o tânără soră așezată pe o bancă și de pe fața ei transpărea mare seninătate și bucurie. Am simțit înlăuntrul meu o mare emoție, însoțită de o puternică dorință de bine, de bunătate, de convertire, pe care însă am sufocat-o aproape imediat. Era Dumnezeu care începea să se facă simțit... Aveam să-i deschid inima abia după 4 ani...

La 21 de ani a venit harul convertirii și după câteva luni am perceput pentru prima dată chemarea la viața călugărească. Am ales Slujitoarele Inimii Neprihănite a Mariei pentru că Domnul le-a pus pe drumul meu: tocmai cunoscându-le pe ele, pentru prima dată, mi-am pus problema vocațională. De fapt, eram sigură că mă voi căsători și voi forma o familie a mea. Nu-mi pusesem niciodată problema despre "ce anume vrea Dumnezeu de la mine", și pentru că eram convinsă că vocația era ceva care trebuia să se perceapă încă de când suntem copii. Văzând câteva tinere postulante (tinere care sunt la începutul perioadei formative în convent) de la Slujitoarele Inimii Neprihănite a Mariei am fost literalmente fascinată: bucuria lor, seninătatea lor, veselia lor, frumusețea interioară care transpărea din ființa lor era tocmai ceea ce doream pentru mine și ceea ce căutam cine știe unde, de mulți ani, fără nici un rezultat. Aprofundând cunoașterea lor, am rămas uimită și de carisma Institutului și de iubirea lor față de Biserică și față de Sfântul Părinte. Însă în mod deosebit m-a atras spre "Slujitoare" marea lor evlavie mariană și iubirea față de Euharistie.

Ce fac Slujitoarele Inimii Neprihănite a Mariei?

Noi Slujitoarele Inimii Neprihănite a Mariei suntem legate în mod constitutiv de Mișcarea eclezială a Familia Inimii Neprihănite a Mariei - formată din Slujitorii Inimii Neprihănite a Mariei, din noi Slujitoarele și din laicii care împărtășesc cu noi singura carismă - și ne angajăm să-l ducem pe Cristos lumii prin intermediul Inimii Neprihănite a Mariei. Recunoscând în cuvintele rostite de Fecioara Maria la Fatima un apel divin, încercăm să le realizăm înainte de toate în noi printr-o solidă viață interioară, având ca primă și fundamentală angajare pe aceea a rugăciunii. Model, maestră și călăuză în viața noastră de consacrare și în misiunea apostolică este Fecioara Preasfântă. Inima carismei este repararea, precum și alte aspecte care provin din spiritualitatea de la Fatima cum ar fi: rugăciunea, pocăința, iubirea față de Euharistie celebrată și adorată, față de Sfântul Rozariu, iubirea față de Sfântul Părinte, care se concretizează și prin al patrulea vot de Fidelitate și Ascultare față de Sfântul Părinte și față de Magisteriul său. Colaborarea cu Slujitorii Inimii Neprihănite a Mariei și cu laicii este fundamentală și permite o incisivitate mai mare în apostolat grație complementarității vocațiilor și grație aceleiași carisme. Rolul nostru în Familia Inimii Neprihănite a Mariei prevede ajutorul în formarea laicilor, cu atenție deosebită față de figura femeii, pentru ca să redescopere demnitatea sa și importanța fundamentală în familie și în societate; apoi dorim să ajutăm fetele și tinerele pentru ca să se responsabilizeze și să învețe să folosească în mod corect libertatea lor, redescoperind acele valori care par astăzi de acum pierdute.

Dumneavoastră ați scris articole indicând în Maria, mama lui Isus, frumusețea femeii. Puteți să ne explicați legătura dintre frumusețe și Maria? Și între frumusețe și Dumnezeu?

Societatea de astăzi, în mod fundamental materialistă, tindă să ia în considerare numai trupul, uitând că persoana este constituită din trup și suflet - care formează un unicum - și astfel prea des chiar vorbind despre "frumusețe" se limitează la ceea ce este numai aspectul fizic, exterior.

În Sfânta Fecioară vedem în schimb o frumusețe care strălucește înainte de toate în Inima sa și în sufletul său. Cred că ne poate veni în ajutor enciclica Redemptoris Mater a lui Ioan Paul al II-lea, în care citim că "în lumina Mariei, Biserica citește pe fața femeii reflexele unei frumuseți care este oglindă a celor mai înalte sentimente de care este capabilă inima umană" (cf. nr. 46): această frumusețe adevărată, cu care Maria o luminează pe femeie, consistă în a ști să se dăruiască aproapelui în mod gratuit; în a avea tăria interioară în fața suferințelor; în fidelitatea față de Dumnezeu și față de propriile angajamente; în munca asiduă făcută din iubire; în empatia care face capabili de a înțelege până la capăt pe celălalt și de a coparticipa sentimentele sale, încurajându-l cu cuvântul.

În același document Papa ne amintește că harul pe care Maria Preasfântă îl poartă în sine determină "extraordinara măreție și frumusețe a întregii sale ființe" (cf. nr. 11). În lumina acestor cuvinte înțelegem, așadar, că frumusețea Mariei Preasfinte nu este pur și simplu și numai un fapt estetic, fizic, exterior: Sfânta Fecioară este model de frumusețe mai ales prin virtuțile sale, prin Inima sa Neprihănită, prin harul lui Dumnezeu de care era plină.

În icoane - ne amintește enciclica - "Fecioara strălucește ca imagine a frumuseții divine" (cf. nr. 33). Pe acest discurs se altoiește legătura dintre frumusețe și Maria și dintre frumusețe și Dumnezeu: de fapt, Sfânta Fecioară strălucește de lumină reflectată, emană frumusețea lui Dumnezeu pentru că este plină de El, de Harul său, de Duhul său. "Dacă sfințenia creștină se configurează după frumusețea Fiului, Neprihănita Zămislire este cea mai perfectă ilustrare a acestei «opere de frumusețe». Fecioara Maria și sfinții sunt reflexii luminoase și martorii atrăgători ai frumuseții singulare a lui Cristos, frumusețe a iubirii infinite a lui Dumnezeu care se dăruiește și se comunică oamenilor. Ei reflectă, fiecare în felul său, ca prismele cristalului, fațetele diamantului, contururile curcubeului, lumina și frumusețea originară a Dumnezeului iubirii. Sfințenia oamenilor este participare la sfințenia lui Dumnezeu, deci la frumusețea sa" (din Documentul final al Adunării plenare a Consiliului Pontifical al Culturii, 2006).

(După Zenit, 7 și 8 martie)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat