Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Roman (ITRCF): Masa rotundă: "Aspecte filosofico-teologice: Credință și rațiune. Familia"

Luni, 5 martie 2012, a avut loc masa rotundă a fraților studenți cu tema: "Aspecte filosofico-teologice: Credință și rațiune. Familia", eveniment organizat de Facultatea de Teologie Pastorală și Facultatea de Filozofie "I. Duns Scotus", din cadrul Institutului Teologic Franciscan din Roman (NT).

Un prim moment al acestui eveniment l-a reprezentat cuvântul de deschidere adresat de către pr. lect. univ. dr. Damian Pătrașcu, rectorul Institutului, precum și salutul introductiv al pr. asist. univ. drd. Cazimir Ghiurca, unul dintre cei doi moderatori ai întâlnirii, care a evidențiat scopul și importanța desfășurării acestei activități scolastice.

Prima parte a programului a fost constituită de următoarele prezentări:

Fr. Andrei Bejan - Credința și rațiunea în gândirea lui Bonaventura

A ne opri asupra lui Bonaventura doar ca filozof este destul de dificil, deoarece în gândirea sa filozofia, teologia și mistica formează un sistem unitar și compact, rar depășit, pe lângă aceasta, fiind caracterizat și de o profunditate deosebită. Toți acești factori intelectuali și psihologici l-au ajutat să ofere o sinteză armonioasă și în mod genial articulată asupra lui Dumnezeu, a omului, a lumii și a vieții.

Pentru Doctorul Serafic se prezintă ca fiind evident faptul că filozofia este câmpul ce corespunde rațiunii. Rațiunea nu este nicidecum rațiune pură în sensul kantian, ci este o rațiune rănită de păcatul originar. Numai credința este aceea care îi restituie integritatea. În momentul în care credința oferă o lumină superioară, atunci rațiunea acționează ca și rațiune autonomă, descoperă adevăratul sens al ființelor și poate să ofere o gândire filozofică, mai ales acea gândire care privește ființa naturală. Rațiunea, văzută din această perspectivă, este maestră și domnește în domeniul propriu neconfundându-se cu teologia, căreia îi este rezervată datoria de a face explicit domeniul revelației.

Fr. Marius Baciu - Credința și rațiunea în gândirea lui I. Duns Scotus

Scotus nu devalorizează și nici nu denigrează rațiunea, dar o vede și o consideră în statutul ei actual, ceea ce vrea să spună, in homo viator, realitatea cotidiană a omului. Chiar recunoscând că intelectul, în starea de originală integritate, ar putea cunoaște multe adevăruri, filozoful franciscan subliniază că omul istoric, cum se găsește acum, păstrează vocația și tensiunea față de adevăr în toată plinătatea sa, dar hic et nunc poate să-l ajungă numai datorită luminii credinței.

Doctorul Subtil are o viziune personalistă și unitară a gândirii și a acțiunii, unitate care este primită de rațiunea iluminată de credință și nu de rațiunea pură. Astfel, el nu construiește un sistem al rațiunii, dar analizează o experiență a rațiunii separate de credință, găsind lumină și coerență, dar și obscuritate și nesiguranță. Filozofii păgâni cred în autosuficiența naturii, dar din contra, teologii cunosc limitele naturii și necesitatea harului și a perfecțiunii supranaturale. Aceasta este o opțiune de credință, nu o cucerirea a rațiunii.

Fr. Andrei Mîrț - Credința și rațiunea în gândirea lui William of Ockham

Ockham este conștient de fragilitatea teoretică a armoniei dintre rațiune și credință. Motivele care îl conduc la separarea filosofiei de teologie, a rațiunii de credință, se găsesc în gratuitatea credinței și în libertatea divină. Dacă unele adevăruri revelate ar putea fi dobândite pe cale rațională, revelația ar fi inutilă. Dumnezeu nu revelează omului adevăruri pe care acesta le cunoaște deja sau le poate cunoaște prin intermediul rațiunii. Dacă Dumnezeu a revelat unele adevăruri, aceasta înseamnă că omul, de unul singur, nu ar putea să le dobândească.

Domeniile credinței și ale rațiunii și problemele teologice și filosofice urmează în mod inflexibil legile logice ale demonstrației. Teologul poate prezenta toate propozițiile ca obiect al credinței, cu condiția ca ele să fie fondate pe revelație, dar nu poate admite că astfel de propoziții se transformă în adevăruri demonstrabile. Nu există nimic în comun între cele două domenii din moment ce un articol de credință nu poate fi demonstrat prin evidență.

*

După o scurtă pauză a urmat cea de-a doua parte a acestei activități științifice, avându-l ca moderator pe pr. asist. ct. Damian Anton. Cu intenția de a evidenția valoarea familiei în viața Bisericii și în contextul societății contemporane au fost prezentate conferințele susținute de:

Fr. Alin-Nicolae Burlacu - Familia - Perspective psihologice, antropologice, sociologice și morale

Familia a fost, este și va fi mereu un subiect pe cât de vast pe atât de cercetat. Odată cu apariția globalizării, familia a început sa fie lovită direct sau indirect în aspectele ei fundamentale. Acest fenomen a făcut ca multe dintre științele pe care le avem astăzi să se oprească asupra a ceea ce cred ele că ar însemna familia.

Prin urmare a fost făcută o scurtă prezentare a ceea ce psihologia, antropologia, sociologia și Biserica exprimă cu privire la familie. Dacă psihologia arată problema, sociologia și antropologia încearcă să ofere și un răspuns la aceste probleme. Biserica, în demersul său de a ajuta familia, luând în considerare toate celelalte științe, încearcă să ofere răspunsul ei la problemele întâmpinate astăzi de familie. S-a putut observa cum diferitele documente date de către Biserică au fost și sunt de un real folos. Important este de reținut faptul că familia are nevoie de ajutor, un ajutor care trebuie să vină în special din partea Bisericii, ea fiind prima responsabilă de nucleul omenirii, nucleu care este familia, o familie creștină.

Fr. Iosif Tiba - Procesele familiale

În interiorul familiei se întâlnesc numeroase procese și fenomene ca de exemplu: inter-cunoașterea, comunicarea, cooperarea, conflictul, competiția, negocierea, formarea unor coaliții, manipularea, etc. Cele mai importante sunt inter-cunoașterea și comunicarea, ele aflându-se la baza formării și evoluției cuplului și a familiei.

Familia și relațiile familiale reprezintă principalul izvor al vieții afective a omului. Relația afectivă a copilului cu mama și tatăl său vor fi modelul de bază al dezvoltării sentimentelor față de sine și ceilalți. Luată ca definiție, spunem despre iubire că, este sentimentul puternic de afecțiune, atracție și unire a celor doi parteneri care formează cuplul. Căsătoria însă nu este un proces mecanic, automatic. Nu este suficient ca două persoane să se întâlnească și să decidă formarea unei familii. Cei doi trebuie să fie conștienți că este o realitate care trebuie construită zi de zi.

Fr. Iosif Dancă Sr. - Familia de ieri și de azi

Cu cât lumea a evoluat cu atât familia, ca și instituție sacră, a avut de suferit. Familia modernă și-a pierdut drumul, s-a dezorientat și pare că nu mai există cale de întoarcere. De aceea și strigătul Bisericii: "Încotro, familie creștină?" este un apel cât se poate de potrivit și necesar, prin care omul contemporan este rechemat la a-și regândi propria viață, la a-și reorganiza propriile criterii în baza cărora își conduce existența pe acest pământ. Dacă familia a ajuns în criză este în primul rând o urmare a faptului că omul i-a luat locul lui Dumnezeu: omul contemporan pare să nu mai aibă nevoie de Dumnezeu. Deseori Dumnezeu pare că nu mai are loc în viața familiei actuale. La fundamentul vieții de familie nu mai stă Dumnezeu, dar banul, puterea, interesul.

În acest context, Biserica continuă să atragă atenția asupra faptului că a merge înainte fără a se ține cont de drumul parcurs până acum presupune un risc enorm, deoarece a nu ține cont de trecut, a nu face referință la zestrea și bogăția acestuia înseamnă a merge înainte orbește, înseamnă a uita originile creștine ale familiei, înseamnă a uita că familia nu este o afacere a omului dar o instituție voită și sfințită de Dumnezeu.

*

Pe marginea celor prezentate în cadrul acestei întâlniri, într-un ultim moment, au urmat o serie de dezbateri. Toate acestea au avut drept scop încercarea de a cunoaște și a aprofunda diferite aspecte semnificative referitoare la familie, pe de o parte, iar pe de altă parte, la credință și rațiune, având ca punct de convergență concepția că familia este locul unde se nasc, se dezvoltă și se maturizează credința și rațiunea persoanei umane.

Fr. Andrei Bejan

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 5 martie: Roman (ITRCF): Masa rotundă: "Aspecte filosofico-teologice: Credință și rațiune. Familia"


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat