Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Duminica Floriilor

Isus a intrat în Ierusalim ca să-și întâlnească Mireasa și s-o îmbrățișeze cu iubirea crucii.

Scriitorul italian, Giovanni Papini (1881-1956), în cartea sa Viața lui Isus, privind cu ochii sufletului și ai credinței spre intrarea lui Isus în Ierusalim, de Florii, a spus că îl vede pe Isus ce intră în Ierusalim, ca pe un mire plângând de iubire, ca pe un mire iubitor care vine să-și întâlnească scumpa sa mireasă, fiica Sionului, pentru a o mângâie prin învățăturile și minunile sale și pentru a o mântui prin suferințele și moartea sa.

Iar sfântul Bernard (1091-1153), privind cu aceiași ochi ai sufletului și ai credinței, la aceeași intrarea a lui Isus în Ierusalim, spune și el: "Isus care a fugit atunci când oamenii au voit să-l facă rege, s-a prezentat de bunăvoie atunci când oamenii au hotărât să-l răstignească".

Iar următoarea povestire, cred că ar face mai ușor de înțeles, spusele mai sus, dar și Floriile.

Spune o povestire că, o fată oarbă se disprețuia pe sine pentru că nu putea vedea. Disprețuia și pe toată lumea, în afară de prietenul ei. Într-o zi fata i-a spus prietenului ei că, dacă ar putea vedea lumina, atunci ea s-ar mărita cu el. Într-o zi norocoasă cineva i-a donat fetei oarbe o pereche de ochi. Atunci ea a văzut totul și l-a văzut și pe prietenul ei. Acesta apoi a întrebat-o: "Acum că poți vedea, te măriți cu mine?" Fata a rămas șocată când a văzut că prietenul ei este orb și i-a spus: "Îmi pare rău, dar nu mă pot mărita cu tine pentru ca ești orb". Prietenul ei a plecat îndurerat și i-a spus: "Te rog sa ai grija de ochi mei..."

Acel tânăr generos care a renunțat la ochii săi pentru persoana iubită poate fi o imagine pală a lui Isus, care din dragoste pentru noi, care eram morți din cauza păcatelor noastre (cf. Ef 2,1) a murit de bunăvoie pentru ca noi să putem trăi veșnic fericiți. Iar acea tânără ingrată care își respinge binefăcătorul poate fi întruchiparea omului care îl respinge pe Mântuitorul său.

Isus a intrat astăzi de bunăvoie în Ierusalim, ca să primească nedreapta acuzarea și condamnarea la moarte (cf In 10,18), nu numai ca să-i lase Miresei sale iubite ochii săi, prin care să poată vedea clar diferența dintre realitățile pământești și cele cerești, dar Isus intrat astăzi în Ierusalim și pentru multe alte motive. Iată doar câteva dintre ele:

- ca să-i lase miresei sale iubite trupul său jertfit ca hrană și sângele său vărsat ca băutură, și pe amândouă ca medicamente ale nemuririi (cf In 6,53-55)

- ca să ia asupra sa ființa ei întreagă, cu toate infirmitățile și poverile ei, mai ales povoara păcatelor și a osândei pentru ele (cf. In 1,29), și să moară împreună cu ele pe cruce, pentru ca apoi înviind să o învie și pe ea cu viața sa neprihănită și cu dreptul său la moștenirea împărăției cerului (cf Rm 6,6)

- ca murind, înviind din morți și înălțându-se la Tatăl Ceresc, să i-l trimită și pe Duhul Sfânt, care să-i amintească de el și de învățătura lui, ca să o lumineze și să o întărească într-o trăire asemănătoare cu a lui (cf. In 16,13-15), ca să-i descopere slujirea și iubirea ca mod nou de viață (cf. Mc 10,45), ca să o spele de păcate și pentru ca la sfârșit să o învie și pe ea, așa cum l-a înviat pe el. (cf. Rom 8,11).

Isus a intrat astăzi de bunăvoie în Ierusalim, ca să fie acuzat și condamnat pe nedrept, ca să fie răstignit și ucis pe cruce, pentru mântuirea Miresei sale, căci ea datoriră căderii în păcat, zăcea acum în corupție morală și instituțională: ca marii dregători ai timpului; ca marii preoți ai Domnului; ca mai marii farizei și învățători ai poporului; ca mai marii cărturari legiuitori ai neamului; ca toți cei care au strigat și vor striga împotriva lui; ca toți cei care au cerut și vor cere condamnarea lui la moarte; ca toți cei care asemenea lui Baraba vor fi condamnați de tribunalele omenești pentru fărădelegile lor; ca toți cei ce s-au lepădat și se vor lepăda de Isus; sau altfel spus, ca toți cei care au căzut în păcat și moarte... căci și toți aceștia erau oițele risipite ale Tatălui, și aceștia constituiau mireasa lui ingrată, căci și aceștia i-au fost dați spre mântuire de către Tatăl (cf. Lc 19,9).

De aceea spunem și noi cu sfântul Ambrozie (339-397) că Isus a intrat astăzi de bunăvoie în Ierusalim, ca să fie acuzat și condamnat pe nedrept, ca să fie răstignit și ucis pe cruce, de dragul și pentru mântuirea miresei sale, "pentru că el din veșnicie știa ca i se va da o cruce pentru mântuirea lumii, pentru că el din veșnicie știa că acesta era singurul fel de moarte în care trebuie sa întinzi mâinile, pentru că el din veșnicie știa că numai prin acest fel de moarte se putea să-ți sfârșești viața îmbrățișând pe toți cei pe cei care îi iubești și care acum erau risipiți (cf. In 11,52), pentru că numai așa îmbrățișați îi putea aduce înapoi în casa Tatălui".

Iar această întoarcere acasă la Tatăl ceresc a celor amăgiți, rătăciți sau împrăștiați, a început imediat după înviere. Dar ea nu s-a făcut numai prin întoarcerea lui Petru care s-a lepădat și a ucenicilor fricoși care au fugit, ci s-a făcut și cu acceptarea învățăturii lui Isus de către mulți dintre preoți, farizei și cărturari care atunci s-au împotrivit lui Isus; s-a făcut și cu primirea mântuirii de către tâlharul din dreapta crucii; s-a făcut și cu întoarcerea lui Baraba și a multora ca el, s-a făcut și prin convertirea persecutorului Saul; s-a făcut și prin convertirea lui Cornelius și a lui Longinius; s-a făcut și se face și astăzi cu întoarcerea multora asemenea lor, și se va mai face încă până la Parusie. O mică parte din cei convertiți sunt consemnați în Cărțile Vieții Sfinților, iar cea mai mare parte sunt consemnați în Cartea Vieții (cf. Ap 13,8),

Întrebările care se pun astăzi și pentru noi, cei care celebrăm Intrarea lui Isus în Ierusalim, sunt următoarele:

1. Dacă și noi, asemenea celor dinaintea noastră, despre care am amintit mai sus, i-am acceptat iubirea lui Isus de la Cruce și ne-am întors acasă la Tatăl prin convertire autentică; dacă și noi ne-am plecat cu adevărat genunchiul în fața lui (cf. Fil 2,10), după ce am văzut plânsul lui Isus pentru noi și localitățile noastre (cf. Lc 19,41), după ce am văzut suferințele și moartea lui Isus în locul nostru (cf. Is 50,4-7; Mc 15,1-39), după ce am văzut Înălțarea și eforturile lui Isus de a ne atrage la sine (cf. In 12,32)?

2. Iar dacă vom spune că am acceptat iubirea lui și că ne-am convertit, întorcându-ne acasă la Tatăl, putem oare dovedi aceasta prin fapte, mai exact putem spune că proclamăm noi oare această iubire de la cruce (cf. Fil 2,11) continuăm noi oare lucrarea lui Isus în lume, îi iubim noi oare pe păcătoși, Mireasa înstrăinată a lui Isus din timpul nostru, ne rugăm și ne jertfim cu iubire pentru ei, îi îmbrățișăm noi pe toți oamenii cu o dragoste asemănătoare cu a lui Isus de la cruce?

Dacă n-am făcut încă aceste lucruri, suntem încă niște ingrați, asemenea fetei oarbe care a primit ochii, suntem încă niște spectatori cruzi ai Patimilor Domnului, care nu vor avea niciodată parte de roadele iubirii sale de la cruce. Dacă n-am făcut încă asta până acum, să ne grăbim să o facem, căci timpul care ne-a mai rămas este foarte scurt (cf. 1Cor 7,29).

"Nimeni nu are o dragoste mai mare decât aceasta, ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi. Voi sunteți prietenii mei, dacă faceți ceea ce vă poruncesc" (In 15,13-14).

"Pildă v-am dat, ca precum am făcut eu, așa să faceți și voi" (In 13,15). "Căci prin aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii mei, dacă veți avea iubire unii față de alții" (In 13,35).

"Fiți imitatorii lui Dumnezeu ca niște copii iubiți și trăiți în iubire după cum și Cristos ne-a iubit pe noi și s-a oferit lui Dumnezeu pentru noi ca ofrandă și jertfă de bună mireasmă" (Ef 5,1-2).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat