Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Buna-Vestire, o sărbătoare pascală a lui Isus și a Mariei, care continuă cu noi

Scriitorul evreu Șalom Aș, care a devenit creștin, a scris următoarele cuvinte: "Urmele pașilor tăi, Maria, îmi sunt dragi ca bătaia inimii mele, iar aerul pe care îl respir în prezența ta îmi curăță ființa, căci tu ești sfântă și dai din sfințenia ta oricui se apropie de tine".

Celebrăm astăzi solemnitatea Bunei-Vestiri și, pentru a-i putea pătrunde bogăția de haruri și a ne putea umple de bucurie prin celebrarea ei, trebuie ca mai întâi să facem câteva considerații.

Prima considerație este aceea că Dumnezeu este un Creator atât de iscusit și perfect, încât a făcut din orice lucrare a mâinilor sale, un Unicat, așa că nici una din operele create nu este identică cu alta. Și în acest sens, savanții și cercetătorii japonezi, ne spun că în univers, chiar în același regn și în aceeași specie, nu există două specimene identice. Astfel nu sunt două fire de iarbă la fel, nu sunt două frunze la fel, nu sunt două flori la fel, nu sunt doi pomi la fel, nu sunt două animale la fel, nu sunt două fire de praf sau de nisip la fel, nu sunt doi fulgi de zăpadă la fel, și bineînțeles nu sunt nici doi oameni la fel.

Iar referitor la om, care este încoronarea creației, care este creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu (cf. Gen 1,26), trebuie spus că acesta are o valoare inestimabilă în ochii lui Dumnezeu, căci fiecare om este ca o perlă unică, dintr-un colier unic și cu un rol de unic în Planul său veșnic. Dumnezeu nu este dispus să piardă nici un om, adică nici o piesă din colierul său; observăm în parabola omului cu o sută de oi, care pierzând una dintre ele, merge și o caută chiar în miez de noapte, și nu se lasă până ce nu o găsește. Iar când o găsește, o pune cu bucurie pe umerii săi, și ajungând acasă face sărbătoare împreună cu prietenii și vecinii săi (cf. Lc 15,4-6). Același lucru îl observăm și din parabola femeii care a pierdut una din cele zece piese de argint ale colierului ei, și care, de asemenea, nu se lasă până ce nu o găsește. Iar când o găsește, își cheamă vecinele și prietenele, pentru a se bucura împreună cu ele (cf. Lc 15,8-9).

A doua considerație pe care trebuie să o facem pentru a înțelege bine solemnitatea Bunei-Vestiri, este aceea referitoare la primul păcat pe care l-au comis protopărinții noștri, Adam și Eva în Paradis, păcat care a întunecat chipul și asemănarea omului cu Dumnezeu; păcat care a pângărit în așa măsură omul încât el n-a mai putut rămâne în Paradis, (cf. Gen 3,23-24; Ap 21,27) păcat care l-a umplut pe om de trudă, suferință și moarte, (cf. Gen 3,16-19) păcat care l-a aruncat pe om într-un așa mare abis, încât el și nimeni de pe pământ nu-l mai putea salva.

Astfel stând lucrurile cu omul și cu toată creația, înțelegem parcă mai ușor, de ce Dumnezeu, Marele Creator al Universului și al omului, nu a putut rămâne pasiv în fața dramei păcatului provocată de mintea bolnavă a diavolului și a îngerilor săi. Înțelegem de ce Dumnezeu a promis un Mântuitor care se va naște, spre umilirea diavolului, dintr-o femeie prin care el a strecurat păcatul în lume, (cf. Gen 3,15). Nu numai omul aștepta această răscumpărare a Mântuitorului promis, dar și întreaga creație, care a fost și ea întinată de răutatea păcatului (cf. Rom 8,21).

Iată de ce Dumnezeu a întocmit un plan tainic de mântuire, un plan care trebuia împlinit prin sângele și moartea unui "Miel fără cusur, a unui Miel nepătat".

Acest "Miel nepătat", care avea să fie Isus, trebuia să ia asupra sa toate păcatele noastre, toate păcatele lumii, și împreună cu ele toată judecata divină căzută asupra lor; apoi murind pe cruce, avea să moară împreună cu noi, împreună cu toate păcatele noastre, dar și împreună cu toată judecata căzută asupra lor. Înviind din morți, avea să ne învie și pe noi împreună cu toată neprihănirea sa. Ceea ce este minunat pentru noi în acest plan de iubire, este faptul că Isus a răspuns afirmativ, a spus: "Iată, vin ca să fac voia ta, Dumnezeule!" (Ev 10,9). "Draga noastră mamă Maria", așa cum o numesc frații Antonio și Marco Cavanis, s-a oferit să colaboreze plenar la această poveste de iubire, spunând: "Iată slujitoarea Domnului, fie mie după cuvântul tău" (Lev 1,38).

Trebuie să știm că Dumnezeu nu ales ca să moară pentru noi ca Mântuitor pe unul dintr-o armată de îngeri, unul dintr-o mulțime de fii, sau unul dintr-o mulțime de oameni, ci l-a ales pe unicul său Fiu, pe Isus, "Fiul său prea iubit", pe care l-a făcut în toate om asemenea nouă, afară de păcat, (cf. Evr 4,15) și pe care l-a constituit "Mielul ispășitor" al tuturor păcatelor noastre și ale lumii întregi.

Dacă privim în Biblie, putem vedea că, Dumnezeu a prefigurat marea sa iubire, pentru noi păcătoșii, de la "plinirea timpului" (cf. Gal 4,4), dragoste care avea să fie arătată în moartea lui Isus, unicul său Fiu, (cf. In 3,16), Mielul nepătat care va ridica păcatul lumii (cf. In 1,29).

Toate jertfele orânduite în Vechiul Testament, de vreme ce trebuiau reînnoite, nu asigurau decât o acoperire temporară și ceremonială a păcatului și pregăteau omenirea pentru acel timp când Dumnezeu va șterge definitiv și pentru totdeauna păcatul, prin unica jertfa a lui Isus pe cruce, jertfă mult așteptată, așa cum ne spune a doua lectură de astăzi (cf. Evr 10,4-10).

Solemnitatea Bunei-Vestiri, surprinde tocmai momentul fericit, așteptat de veacuri, când omului căzut în păcat i-a fost dat să audă, prin Îngerul Domnului care a vestit Mariei, suprema veste bună: apropiata venirea în lume a Fiului lui Dumnezeu, care avea să să-i ridice povoara păcatului. Buna-Vestire adresată lumii păcătoase, prin Maria, de către Arhanghelul Gabriel, inaugurează începutul "împlinirii timpului" (cf. Gal 4,4), începutul arătării lui Isus în lume.

Îngerul Domnului i-a vestit Mariei, și nouă tuturor împreună cu ea că dacă ne temem de diavol, în lume va veni cel care îl va birui pe diavol; dacă ne temem de veninul păcatului, în lume va veni cel ce ridică păcatul și dăruiește harul; dacă ne temem de boli și furtuni, în lume va veni cel care va birui bolile și furtunile; dacă ne temem de întuneric, în lume va veni cel care este lumina și va birui întunericul nostru; dacă de temem de singurătate, în lume va veni cel care va fi însoțitorul tuturor oamenilor; dacă ne temem de foamete, în lume va veni cel care este Pâinea Vieții; dacă ne temem de moarte, în lume va veni Isus care va birui moartea noastră.

Maria, femeia promisă încă din Paradis, (cf. Gen 3,15) femeia aleasă și pregătită încă din veșnicie, (cf. Prov 8,27-31), fecioara care l-a născut pe Fiul (cf. 2Cr 7,14), femeia umplută de har încă de la nașterea ei (cf. Lc 1, 28), în fața unei asemenea vestiri, pentru ea, pentru întreaga lume, și pentru întreg universul, a răspunde în numele tuturor și a toate, cu acel "da" binecuvântat al ei (cf. Lc 1,38).

Acest "da" al Mariei de la Buna-Vestire, nu a fost un răspuns afirmativ numai pentru acel moment, numai cu acea ocazie, ci a fost un "da" spus și reînnoit continuu până la moartea sa.

Astfel, Maria a reînnoit acest răspuns afirmativ de la Buna-Vestire, la nașterea lui Isus în grajdul sărac din Betleem; l-a reînnoit și la fuga cu Isus în Egipt; l-a reînnoit și în timpul vieții ascunse a lui Isus de la Nazaret; l-a reînnoit și atunci când Isus a lăsat-o singură începându-și activitatea publică; l-a reînnoit și în fața uneltirilor dușmanilor lui Isus; l-a reînnoit și la trădarea, vânzarea, arestarea și biciuirea lui Isus; l-a reînnoit și la răstignirea, moartea și îngroparea lui Isus; l-a reînnoit și la fuga apostolilor și a ucenicilor din timpul patimii și morții lui Isus; l-a reînnoit și când i-a adunat și mângâiat pe ucenici în Cenacol pentru a primi pe Duhul Sfânt; l-a reînnoit și la plecarea împreună cu apostolii și ucenicii în misiune; l-a reînnoit și la suferința și moartea proprie; l-a reînnoit și în cer unde continuă să se roage și să mijlocească pentru noi fiii ei.

Pentru că Maria a spus un "da" continuu lui Dumnezeu și planului său de mântuire, Maria a putut să audă, la trecerea ei din viață, de la Isus, fericitele cuvinte: "Bine, slujitor bun și credincios... intră în bucuria stăpânului tău" (Mt 25,21), iar ea a putut să exclame apoi plină de bucurie: "De acum înainte toate popoarele mă vor numi fericită" (Lc 1,48).

Buna-Vestire a fost o bucurie care mai întâi i-a fost comunicată Mariei, dar nu s-a sfârșit cu ea, căci bucuria aceasta îi va fi adresată fiecărui om; a fost o bucurie care a început cu Maria, dar nu s-a oprit numai în acea perioadă, căci ea va continua până la sfârșitul timpului; a început cu glasul unui înger și va continua cu Buna-Vestire a fiecărui botezat.

Dacă Mariei și celor din timpul ei, le-a fost vestită nașterea lui Isus care avea să înfăptuiască mântuirea, nouă celor de astăzi ni se vestește că "Isus este venit de peste două mii de ani și a împlinit deja mântuirea prin jertfa sa de la cruce". În acest caz, noi nu trebuie să așteptăm o mântuire care se va realiza în viitor și cu posibilitatea de a întârzia, ci noi trebuie să primim o mântuire deja înfăptuită și încă continuă. De aceea nouă ne sunt adresate cuvintele Scripturii: "Astăzi și acum este timpul să spui «da» mântuirii!" (cf. 2Cor 6,2).

Acest "da" al nostru trebuie să fie rostit atât în ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu cât și la împlinirea lui; atât la primirea mântuirii prin Isus cât și la vestirea mântuirii altora; atât în căldura căminului nostru cât și la părăsirea lui; atât în bucuria vieții cât și la acceptarea crucii de dragul lui Isus.

Să nu credem însă că noi suntem singurii, care împreună cu Isus, Maria și Iosif, am spus acest "da" continuu toată viața noastră. Sfintei Familii i se alătură apostolii și ucenicii Domnului, toți martirii și mărturisitorii, toți drepții și sfinții, din toate timpurile și locurile. Biblia ne vorbește de o mulțime nenumărată de fericiți care și-a spălat veșmintele sufletului în sângele Mielului (cf. Ap 7,9.14).

Iar în ziua judecății, pentru acest "da" al nostru reînnoit continuu până la sfârșitul vieții noastre, vom putea auzi de la Isus, la fel ca Maria fericitele cuvinte: "Bine, slujitor bun și credincios... intră în bucuria stăpânului tău" (Mt 25,21).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 9.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat