Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Părinții Bisericii: Secretul pentru a redescoperi credința

Interviu luat părintelui Vittorino Grossi, profesor la Institutul patristic Augustinianum

De Giovanni Preziosi

Prezentăm interviul luat părintelui Vittorino Grossi, preot din Ordinul Sfântului Augustin, scriitor și profesor de patrologie și patristică la Universitatea Pontificală Lateran și la Institutul Patristic Augustinianum.

Părintele Vittorino ne așteaptă, ca de obicei, în biroul său cufundat printre cărțile sale unde ne primește cu un zâmbet călduros, deschis și dezarmant, care deschide imediat inima la speranță, tipic din ținutul său de origine, Montefredane - un mic sătuc la porțile lui Avellino - unde s-a născut în urmă cu 77 de ani.

În această plăcută conversație explorăm câteva tematici de actualitate stringentă pentru a redescoperi, prin regula augustiniană, motivele autentice ale credinței noastre, mai ales în ajunul sărbătorii centrale din anul liturgic, Sfintele Paști.

* * *

• Părinte Vittorino, doi mari pontifi, Paul al VI-lea și Benedict al XVI-lea, au arătat mare atenție învățăturii sfântului Augustin. După părerea dumneavoastră, care este aspectul cel mai relevant din corpusul teologic augustinian pe care ar trebui să-l prețuiască creștinii de astăzi?

Părintele Grossi: Paul al VI-lea, în cadrul Conciliului al II-lea din Vatican, a pus mult accentul pe ecleziologia augustiniană care nu ia în considerare Biserica în fața lumii, ci Biserica ce merge împreună cu lumea umană pentru a o ajuta. Iată pentru ce sfântul Augustin a scris "Cetatea lui Dumnezeu": dinamica principală nu este de a pune Biserica în fața culturilor, ci a o insera în înaintarea comună a istoriei umanității. Augustin a susținut mereu că Dumnezeu este supremul și unicul bine al omului, adică omul nu are două scopuri, unul natural și unul supranatural, ci Dumnezeu este scopul omului, motiv pentru care dacă îl rătăcește se pierde pe sine însuși.

În timpul pontificatului lui Ioan Paul al II-lea s-a celebrat, în 1986, al XVI-lea centenar al convertirii sfântului Augustin și cu acea ocazie Papa a scris Scrisoarea apostolică foarte frumoasă "Augustinum Hipponensem" în care afirma că "noi toți suntem un pic fii ai lui Augustin". Benedict al XVI-lea, la rândul său, chiar a luat doctoratul prezentând o teză referitoare la "Casa lui Dumnezeu în Augustin".

În afară de asta, într-o minunată lucrare, cu titlul "Surnaturel", scrisă în 1946 de părintele Henri-Marie de Lubac, devenit apoi cardinal, se susține exigența de a-l reda pe sfântul Augustin lumii moderne, altminteri riscă să devină atee deoarece pentru Augustin primatul lui Dumnezeu - Dumnezeu ca unic bine al omului - străbate toată gândirea sa încă din momentul convertirii. După părerea mea, cred că astăzi ar trebui redescoperit raportul dintre Dumnezeu și om în categoriile de libertate și har, dezvoltat de sfântul Augustin.

Adică faptul că omul, care este liber, nu dispune de libertatea absolută, ci libertatea sa este un soi de libertate "corelată" cu harul lui Dumnezeu.

• În ambientele romane ale timpului s-a dezvoltat celebra controversă pelagiană, considerată apoi o învățătură eretică de Conciliul din Efes. Sfântul Augustin a încercat să o conteste amintind creștinilor că, pentru a acționa corect, nu putem să nu ne folosim de ajutorul harului divin. Dumneavoastră întrevedeți vreo asemănare cu timpurile pe care le trăim?

Părintele Grossi: Pelagianismul a gândit raportul om-Dumnezeu punându-l pe om în fața lui Dumnezeu. În schimb, conform lui Augustin, aceasta nu era viziunea pe care o oferea Revelația: omul creat de Dumnezeu după chipul și asemănarea sa este în referință la Dumnezeu, nu în fața lui Dumnezeu. În lumea modernă s-a dezvoltat discursul despre autonomia omului în exercitarea libertăților sale, până acolo încât ajunge să fie tată pentru sine însuși. Augustin deja împotriva lui Celsus susținea că această viziune era falsă pentru că nu-l contempla pe Dumnezeu ca punct de referință - și Dumnezeu este scopul fiecăruia dintre noi - așa încât a afirmat în "Confesiuni": "Ne-ai făcut pentru tine, Doamne, și inima noastră nu are pace până când nu se odihnește în tine".

• Pentru ce este important pentru creștinii din al treilea mileniu să cunoască istoria și scrierile Părinților Bisericii?

Părintele Grossi: Părinții Bisericii reprezintă cureaua de transmisie a creștinismului. Au trăit într-un deosebit moment de transformare a omenirii - sfârșitul imperiului roman - unde societatea a trebuit în mod necesar să găsească noi aranjări instituționale și, prin urmare, și creștinii au trebuit să elaboreze un nou raport între credință și cultură, între credință și politică și așa mai departe, motiv pentru care uneori au fost constrânși să facă niște compromisuri în dauna revelației credinței.

Tocmai pentru aceasta consider că este extrem de dorit să se redescopere studiul Părinților Bisericii pentru că ei reprezintă elementul de transmitere a revelației creștine acolo unde nu au fost aceste compromisuri, deoarece a fost transmisă în mod autentic Evanghelia lui Isus. De aceea astăzi îi definim Părinții ai Bisericii pentru că, într-un anumit sens, noi am fost născuți din punct de vedere cultural.

• În lumina învățăturilor patristice, după părerea dumneavoastră care ar trebui să fie modus vivendi al creștinului și al Bisericii în acest context istoric deosebit?

Părintele Grossi: Cred că astăzi Biserica nu este un institut care trebuie să se pună în fața societății, este o instituție religioasă care trebuie să meargă împreună cu societatea. Pentru aceasta ceea ce se cere astăzi de la Biserică este mai degrabă ce contribuție poate să dea marilor probleme pe care societatea modernă le străbate.

Desigur, Biserica a avut din totdeauna un respect foarte mare față de viață: să ne gândim că în timpul Părinților Bisericii nimeni nu putea să avorteze. Creștinii trimiteau pe cele pe care noi astăzi le numim surori, adică fecioarele consacrate, în locurile unde se expuneau copiii pentru a muri și îi luau sub propria pază pentru a-i îngriji așa încât, spune sfântul Augustin: "nefiind mame, au învățat să fie mame".

Sau și faptul că un judecător avea posibilitatea de a condamna la moarte, în timp ce un judecător creștin nu putea să facă asta sau că nu le era permis creștinilor să participe la război, pentru că în război se ucide.

• Părinte Vittorino, după părerea dumneavoastră catolicii de acum vor fi capabili să redescopere caracterul extraordinar și dimensiunea profetică a spiritului creștin din primele secole?

Părintele Grossi: Când a fost inaugurat Institutul Patristic Augustinian în anul 1970, Paul al VI-lea a făcut un discurs minunat, susținând că se aștepta ca tocmai prin studiul Părinților Biserica să se poată reîntineri pentru a fi mai aproape de persoane, chiar și reînnoind modul de a administra sacramentele, liturgia și chiar cercetarea teologică și gândirea creștină.

De fapt, Paul al VI-lea simțea că Biserica era îmbătrânită, motiv pentru care unul din primele obiective pe care și le-a fixat a fost acela de a o reîntineri prin studiul și aprofundarea Părinților Bisericii, în așa fel încât să se redescopere și să se valorizeze rădăcinile creștine pe care se întemeiază credința noastră.

Augustinianum este de acum aproape de 50 de ani și actualmente are 200 de studenți în specializare patristică, iar ei apoi transmit ceea ce au învățat aici în alte instituții culturale. De la Roma până la Berlin astăzi catedrele de istorie creștină antică sunt încredințate celor care au obținut doctoratul de cercetare la Augustinianum.

Aș spune că suntem aproape în primăvara cunoașterii acestei istorii a Bisericii, a acestei gândiri creștine care a ajuns până la noi. Așadar, consider că va trebui să avem răbdarea și grija de a ști să scoatem afară, în anii care vin, acest enorm tezaur pentru credința noastră.

• Ce autori ați sfătui dumneavoastră să se citească?

Părintele Grossi: În general pentru Biserica orientală este Origene, marele învățător din Alexandria, în timp ce în ceea ce privește Occidentul este sfântul Augustin.

Pentru Asia Mică trebuie amintit sfântul Irineu, care a pus accentul mai ales pe prietenia lui Dumnezeu cu omul, susținând că Isus s-a întrupat pentru a-l obișnui pe om să facă prietenie cu Dumnezeu, și acest lucru are loc chiar în Biserică. Iată pentru ce noi avem o mare respirație eclezială atât în sfântul Irineu cât și în sfântul Augustin.

Noi astăzi adesea suntem mai înclinați să vorbim despre suferințele Bisericii și ale creștinătății, ne aflăm mereu într-o fază critică, în schimb acești Părinți vorbesc mereu despre iubirea pe care trebuie să o avem față de Biserică.

Scrisoarea către Diognet sau alte scrieri apologetice din secolul al II-lea și al III-lea ar putea să fie utile și astăzi?

Părintele Grossi: Când vorbim astăzi despre apologetică în general vorbim despre apărare. În schimb această generație de apologeți au apărat viziunea creștină despre lume nu prin polemici dialectice, ci încercând mai degrabă să explice motivațiile credinței.

De exemplu Iustin, care era un palestinian care a ajuns aici la Roma, susținea că Cuvântul lui Dumnezeu a creat totul, motiv pentru care în orice om care se naște, în toată creația, sunt prezente semințele Cuvântului. Atunci creștinul care cunoaște Cuvântul trebuie să se relaționeze cu celelalte culturi nu în mod ostil, ci căutând semințele Cuvântului prezente în orice cultură.

În Scrisoarea către Diognet la un moment dat se simte așa de mult măreția mesajului creștin încât autorul conclude afirmând că noi suntem sufletul lumii, motiv pentru care acolo unde este un creștin palpită viața. Cu Vatican II și Lumen gentium au fost recuperați Părinții Bisericii trecând de la o teologie esențialistă, adică întemeiată pe argumente și pe logicitatea acestor explicații, la o teologie existențială, adică pornind de la un nou dialog teologic cu omul.

Sfântul Augustin și Părinții Bisericii trebuie recuperați pentru că au făcut o teologie existențială, pentru că ei, păstori legați de poporul lui Dumnezeu, au întemeiat teologia lor pe dialogul direct cu credincioșii și nu pe studiul unei cărți pentru a-l contesta o altă carte.

În afară de asta, teologia pentru Părinți este o mediere de limbaj pentru a-l ajuta pe credincios să trăiască credința sa în ambientul cultural în care era inserat, altminteri risca să devină un disociat.

• Pentru predicile de Postul Mare, părintele Raniero Cantalamessa a ales să aprofundeze figurile lui Atanasiu, Vasile, Grigore Nazianzenul și Grigore de Nissa. Ce părere aveți?

Părintele Grossi: Părintele Cantalamessa a privilegiat anul acesta pe Părinții din Capadocia care proveneau dintr-un ambient grec. Denumirea comună care îi asociază pe acești Părinți este lupta împotriva arianismului, înțeleasă în sensul de a defini mai bine adevărata natură a lui Isus Cristos, pentru a reafirma solemn că Logosul era Dumnezeu. Deci nu aparținea creației - chiar dacă arianii susțineau că era primul născut al creației - ci El este împreună-veșnic cu Tatăl.

Părinții din Capadocia au teoretizat raportul lumea creștină și lumea clasică ce murea. Nu au disprețuit lumea clasică, dimpotrivă, în vestita "Scrisoare către tineri" a sfântului Vasile din Cezareea se spune că trebuie căutat binele care există și trebuie însușit "asemenea albinei care culege mierea din orice floare fără a le distruge".

Deci creștinismul, în acest sens, a păzit această moștenire prețioasă și a și salvat-o de căderea imperiului roman pentru că fie Vasile, fie fratele Grigore, devenit apoi episcop de Nissa, și fie prietenul Grigore din Nazianz fuseseră studenți la Atena.

Întorși în Capadocia au dat o direcție lumii creștine enorme tocmai în acest raport cu clasicitatea și în afară de asta au oferit o valoroasă contribuție în definirea doctrinei trinitare de care noi ne folosim și astăzi.

Apoi există un alt aspect pe care părintele Cantalamessa l-a scos în evidență subliniind că Duhul Sfânt este comuniune în Treime. S-a vorbit mult despre Duhul Sfânt - până acolo încât i s-a dedicat chiar un Conciliu în 381 la Constantinopol - ca legătura în Treime, dăruit de Isus Bisericii sale și creștinilor.

Deci, dincolo de limitele umane pe care fiecare dintre noi le poate avea în dialogul cu Dumnezeu, există acest ceva în plus, acest Duh supliment de iubire care ne face să trecem peste orice ofensă primită.

Acest concept se aplică pe deplin soților creștini pentru că iubirea lor este binecuvântată cu sigiliul Duhului Sfânt care îi va ajuta să se iubească pentru totdeauna. Trebuie să intrăm în ordinea de idei că noi toți suntem oameni sărmani, motiv pentru care dacă nu profităm de aceste daruri supranaturale, în mod inevitabil, mai devreme sau mai târziu va trebui să ne confruntăm cu limitele noastre umane cu toate consecințele care se pot imagina.

• Studiul și aprofundarea Părinților Bisericii poate să fie funcțională pentru noua evanghelizare și pentru Anul Credinței?

Părintele Grossi: Cât privește Anul Credinței, este sigur că vor fi puse în circulație multe texte patristice. Îndeosebi "Confesiunile" sfântului Augustin, și pentru că Benedict al XVI-lea în motu proprio care convoacă Anul Credinței, l-a indicat pe sfântul Augustin ca însoțitor al omului modern pe drumul de credință care ajunge la Isus Cristos.

(După Zenit, 23 și 24 martie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat