Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Bacău: Călătorie în lumea interioară

Sâmbătă, 17 martie 2012, la oratoriul "Maria Bambina" din Bacău a avut loc a patra întâlnire formativă pentru tineri cu titlul "Călătorie în lumea interioară" din seria celor șase întâlniri formative cu titlul generic "De la bariera de cristal la iubirea cristalină".

Cine sunt eu? Este întrebarea pe care ne-o punem în fiecare dimineață. E o întrebare foarte consistentă, deoarece ne stimulează să ne descoperim ca persoane, temperament, misiune, chemare și responsabilitate.

Întrebarea e foarte importantă. A răspunde înseamnă a achiziționa conștiința propriei personalități, a propriei chemări. A nu răspunde înseamnă să îi lăsăm pe alții să răspundă în locul nostru modificându-ne în favoarea lor.

Așa a început ziua noastră de formare: cu această întrebare de bază ce ne-a permis să întreprindem o călătorie deosebită spre o lume greu de explorat și foarte profundă. Rugăciunea, buna dispoziție și jocul interactiv de la început ne-a ajutat să transformăm întreaga zi într-o meditație minunată, mai mult decât dacă s-ar fi prezentat ca o simplă zi de reculegere.

Noutatea a stat în faptul că am fost invitați să intrăm cu toată ființa și simțurile noastre să reconstruim o istorie pentru ca să o putem înțelege mai bine... să ne întâlnim cu anumite persoane care, prin modul lor de a acționa în relație cu Isus, au schimbat cursul vieții lumii întregi. Munca în grupuri mici a permis aprofundarea și cunoașterea personajelor pe cât mai mult posibil ceea ce ne-a permis apoi să putem "inventa" un proces de judecată pentru Iuda, Petru și Pilat din care am stors cât am putut ca să înțelegem mai bine anumite atitudini în fața lui Isus.

"Eu, Iuda:

Iuda, unul din cei 12 apostoli ai lui Isus, ținea punga grupului de ucenici. Biblia nu menționează prea multe despre viața acestuia, despre activitatea sa. În momentul în care a fost chemat de Isus, parcă Iuda ar fi avut deja în minte să nu se adapteze cerințelor sale, scopul său fiind de natură materială; Iuda voia să fie «un cineva» pe lângă Isus, într-o eventuală împărăție în opoziție cu omul spiritual care este Isus.

Să mă pun în locul lui Iuda a fost peste măsură de greu. Să fiu văzută drept un personaj negativ care în timpul celor trei ani cât a stat cu Isus, a fost un mincinos... mi-a fost greu. Cum să îl înțeleg pe Iuda, să răspund în locul lui, să încerc să îi justific faptele?

Iuda, urmând impulsurile interioare, voința de importanță, chiar cu gândul de a obține bunuri materiale, îl trădează pe Isus și îl vinde pentru 30 de arginți. Încercând să justific această trădare mi-am dat seama că nu găsesc nici un motiv plauzibil, nici suficient de bun prin care să explic ce a gândit Iuda, ce l-a determinat să recurgă la acest gest.

Dorința de afirmare, de importanță, a fost mult mai puternică decât puțina credință pe care a avut-o Iuda, ceea ce l-a determinat să nu aibă nici o reacție în fața aluziei pe care i-a făcut-o Isus în Cenacol. Poate că nu a simțit nimic nici atunci când i-a dat sărutul... dar nu pot să cred că la cuvintele și sub privirea lui Isus când a pronunțat «Prietene» să nu fi simțit chiar nimic, nici un freamăt în adâncul său. E greu să-l înțelegi pe Iuda, mi-a fost greu «să fiu» și «să simt» ca Iuda.

În momentul în care a decis să restituie cei 30 de arginți, Iuda conștientizează gravitatea faptei sale, că nu mai poate repara răul... nu rezistă presiunilor interioare, vinovăția gigantă care-l urmărea peste tot și decide să-și ia viața, se spânzură. Transpunându-mă în persoana lui, aș putea spune, nu ca o concluzie, dar era un om slab, incapabil să înfrunte problemele pe care el însuși și le-a provocat și creat; că puțina credință era prea insuficientă ca să îl poată întoarce la Isus și să îi ceară iertare, care sigur ar fi făcut-o!!!

Consider că Iuda este o persoană controversată, o persoană foarte dificilă, greu de înțeles... dar cu toate astea face parte din planul lui Dumnezeu.

Interpretându-l pe Iuda, am încercat din răsputeri să găsesc măcar o urmă vagă de nevinovăție în faptele lui, să intuiesc determinarea în trădare... și cred că puțina credință, lipsa totală de încredere pe care a avut-o în Isus și prietenii lui și prezumția că el se putea descurca și decide singur ce îi era bine, nu au reușit să îl salveze... moartea i-a fost teribilă!!!" (Larisa Antal)

"Eu, Pilat:

Pilat, omul puterii în Palestina. Își iubea prea mult «postul», «scaunul», chir dacă dădea impresia că ține foarte mult la poporul său.

La început, să intru «în pielea lui Pilat» mi s-a părut o joacă, dar pe măsură ce colegii mei îmi puneau întrebări și așteptau răspunsuri... gluma s-a spulberat... simțeam că pierd contactul cu realitatea. Îmi sunau în urechi acuzele cu degete îndreptate spre mine, trezeau în mine tulburare, conștiința de iresponsabilitate, gândul că respect față de om nu aveam. În acel moment mi-am dat seama că pentru Pilat ar fi putut fi foarte indiferent dacă în fața lui era Isus sau un altul... ceea ce conta era să scape de dezordinea din jur. Vocea mulțimii se formase ca un ecou în mintea mea: îmi răsunau expresii precum Rege, Adevăr, opinie, putere, răstignire... amestecate cu teama consecințelor și multă incapacitate. Da, m-am simțit incompetent. Mă simțeam între ciocan și nicovală.

Când eram întrebat de relația mea cu Isus nu am putut să ignor că Isus era iubit de mine... nu voiam să fiu Pilat până într-acolo încât să neg dragostea pe care o am pentru Domnul meu. Și totuși nu mai reușeam să fac diferența: unde se termină ceea ce eu eram și ceea ce eu trebuia să fiu... Pilat e vinovat, aș fi vrut să strig de pe acoperiș, dar eu nu voiam să fiu acel Pilat, chiar dacă mă complăceam în a face în ciudă rebelilor. Trădarea mea e condamnare! Simt greutatea acestei morți: ciudat. Simțeam cum mă apasă cuvintele, privirea acelui Om, fără să îi simt durerea în fața crucii. Era altfel decât atâția alții!!! Avea o forță diferită: deși singur... mai puternic decât mine, deși condamnat... mai liber să privească lumea în ochi, așa unul câte unul, fără resentimente, fără remușcări, ba chiar de-a dreptul satisfăcut.

Aceste câteva minute în care am fost Pilat au schimbat multe în mine. Aș fi vrut să alerg în Biserică, la altar, să îngenunchez, să strig: nu, nu sunt Pilat sunt Dani! Și să rămân îndelung cu El!" (Daniel Mîrți)

"Eu, Petru:

Fiind în ipostaza lui Petru, pot spune că am putut observa mai multe lucruri pe care nu le-aș fi aflat dacă aș fi privit numai de afară. Un lucru știu că este clar în mintea mea: am fost fascinat de Isus. Încă din momentul în care l-am văzut pe țărmul mării, aveam un presentiment. De aceea, l-am urmat fără ezitare, am lăsat condiția mea de pescar, și am devenit pescar de oameni. Nimeni, dacă s-ar fi pus în locul meu, nu și-ar fi închipuit prin ce schimbare voi trece. Îl însoțeam pe însuși Domnul, atunci când vindeca bolnavi, făcea minuni, și predica iubirea. Însă, după cum știm cu toții, și eu ca ceilalți, așteptam un altfel de Mesia. Așteptam un conducător politic, care să ne scoate de sub stăpânirea romană. Văzându-l pe Isus, mi-am dat seama că, fiind Dumnezeu, va reuși. Fiind sigur de acest lucru și încrezător, nu am ezitat să-mi declar iubirea și prietenia pe care i-o purtam. Nu am încetat să-l urmez și să-l ascult. Dar după aceea s-a petrecut ceva deosebit, un moment care îmi va deschide ochii, și care mă va ajuta să înțeleg ce s-a petrecut ulterior.

Nu mi-a venit a crede atunci când Învățătorul a vrut să-mi spele picioarele. Cum puteam să accept, ca însuși Dumnezeu, să ia ștergarul și să-mi spele picioarele, ba chiar să mi le sărute? Și răspunsul lui m-a adus într-o oarecare confuzie. Nu mi-am putut da seama ce la ce se referea când a spus că nu a venit să fie slujit, ci ca să slujească. Desigur, știam că a venit să instaureze împărăția cerurilor, însă am rămas de-a dreptul uimit când repeta încă odată după atâtea alte ori că va muri. Fiind foarte sigur pe mine și neavând nici o amenințare în jurul meu, mi-a fost foarte ușor să spun că un astfel de lucru este imposibil. Ulterior, aveam să înțeleg.

Dar ceea ce s-a petrecut după Cenacol a fost de-a dreptul înfricoșător. Nu îmi venea să cred cum Isus este legat, acuzat și judecat în fața tuturor. Acum nu mă mai îndoiam că va fi cum mi-a spus El. Mi-am dat seama că va muri. Însă dacă va muri, asta înseamnă, mai mult ca sigur, că misiunea de ispășire nu va fi împlinită, iar noi nu vom mai scăpa de robia romană. Începeam să mă gândesc și mai confuz și cu multă teamă: oare chiar El era adevăratul Mesia?

În acel moment de slăbiciune, am uitat cum, cu ceva timp în urmă, eram entuziasmat de faptul că Isus va izbândi lumea de păcat. Iar eu nu mă gândeam că va realiza această misiune murind. Mă înfiora acest gând. De aceea, am dovedit lașitate și nestatornicie atunci când l-am renegat de trei ori. Am simțit în acel moment că totul a fost în zadar. Că toate momentele petrecute alături de Isus nu aveau nici un rost. Și totuși, am văzut cu ochii mei minunile făcute, paraliticii vindecați, posedați eliberați... din nou, m-am întrebat: oare chiar El era Mesia?

Dar atunci am auzit cântatul cocoșului, și mi-am adus aminte că Isus a spus că se va întâmpla asta. Și tot atunci, mi-am adus aminte cum Învățătorul a spus că cel care își va da viața pentru El, o va salva, iar cel care o va păstra pentru sine o va pierde. Nu am putut să înțeleg un asemenea lucru, dar mi-am dat seama, imediat după ce am ieșit pe scările Pretoriului, că avea dreptate. Eu nu mi-am dat viața pentru el. Trebuia să mor pentru El, căci el era Mesia. Am fost atât de superficial și acum, că l-am trădat, mă simt un om pierdut. Nu mai aveam altceva de făcut decât să plâng. Să plâng fiindcă l-am renegat pe însuși Dumnezeu, după ce l-am însoțit în atâtea momente. Ce fel de prieten sunt?

Acum, dacă stau și mă gândesc, probabil, că misiunea mea nu era aceea să mor în acel moment. Dar totuși, s-a întâmplat. Nu-mi pot ierta lucrul ăsta, și simt acum, după ce am înțeles misterul și învățătura lui Isus, că am nevoie să mă revanșez față de El, și să-l urmez într-un mod autentic, nu cum am făcut-o până atunci. Am trăit învierea sa și am simțit o mai mare durere când mi-am adus aminte că l-am renegat. Într-adevăr, el era adevăratul Mesia. Atunci am înțeles pentru ce a venit: a venit, nu pentru ca să ne scape de robia romană, ci ca să ne scape de păcatul din interiorul nostru. Inspirat de Duhul Sfânt, am început să predic Evanghelia și să vestesc tuturor iubirea divină, însă fără a simți vreo teamă. Atunci când am murit pentru Isus, am simțit o bucurie imensă și i-am mulțumit că mi-a dat șansa să mă revanșez. Acel moment, din timpul Patimii Domnului, m-a întărit în credință, mi-a dat energia să pot continua astfel încât să ajung din nou în postura de a alege: viața proprie sau Dumnezeu. Și am ales, l-am ales, de data asta, pe Dumnezeu. M-am simțit din nou liber: liber pentru că puteam să rămân de partea învățătorului meu!" (Iulian Baciu).

Întregul Noul Testament parcă e o concentrare spre patima lui Dumnezeu pentru om. Prins de această iubire nebună pentru om, El estre "îndrăgostit de frumusețea creaturii sale". Povestirile evangheliștilor despre patimă ating culmea acestei pasiuni: promisiunea lui Dumnezeu se împlinește, Dumnezeu s-a compromis pentru totdeauna pentru noi. Darurile sale anterioare erau un preludiu al dăruirii de sine, dăruire care se întâmplă pe cruce.

În această zi trăită cu tinerii, am experimentat încă odată, că a vorbi despre iubirea lui Cristos și darul vieții sale nu e ușor... nu poate fi o simplă teorie, oricât de bine ar fi pregătită: Iubirea este experiență, iubirea este viață... misterul lui Cristos se ascunde ochiului liber, oricât de ager ar fi și numai Dumnezeu ne poate face să îl înțelegem. Procesul insinuat astăzi, ne-a permis să intuim ceva din intenția cu care evangheliștii au descris drama psihologică a indeciziilor umane. În fața adevărului nu s-a ascultat, inima a vibrat alte sunete și asta a condus spre prăbușire: e jocul continuu a omului care se află în întuneric iar în fața lui se află lumina.

Mulțumim lui Dumnezeu și participanților că am avut posibilitatea să intrăm în misterul paradoxal și dificil. Ce ne-a rămas e dorința de îngenunchiere și de adorație în fața acestui mister care într-un anumit fel ne-a fermecat și ne-a ajutat să revedem semnificația cosmică, validă de-a lungul istoriei, atât de actuală, a cestui sacrificiu unic a lui Isus pe cruce.

Pr Marius Adam jr. și sr. Silvia Brandiu (SMB)

Mai multe imagini la linkul: http://youtu.be/BKL2D98S_JQ

* * *


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat